فروش محصولات نانویی ایرانی تا ۳۲۰۰ میلیارد ریال!

فروش محصولات نانویی ایرانی تا 3200 میلیارد ریال!

تاکنون در حوزه نانو فناوری ۳۲۸ محصول توسط محققان کشور تولید شده است. در حال حاضر حجم فروش محصولات نانویی ایرانی در بازار به ۳۲۰۰ میلیارد ریال رسیده و همچنین اشتغال زایی نیز در حوزه نانو فناوری ایجاد شده و میزان آن به ۶۵۰۰ شغل رسیده است.

تا پیش از این برنامه ۱۰ ساله اول فناوری نانو اجرا و پس از آن برنامه دوم پیشرفت این فناوری از سال ۱۳۹۴ آغاز شد . براین اساس جایگاه علمی ایران تا سال ۱۴۰۰ براساس تعداد انتشارات معتبر در جهان از رتبه هفتم به رتبه ششم تغییر خواهد یافت. همچنین از لحاظ کیفیت علمی نیز از رتبه بیستم به رتبه پانزدهم و از نظر اختراعات معتبر از رتبه بیست و هفتم به رتبه بیست خواهد رسید.

در شرایط فعلی و با ایجاد حدود ۱۶۰ شرکت دانش‌بنیان در در حوزه تجاری‌سازی و همچنین با گردش مالی ۲۰۰۰ میلیارد ریالی در سال، مقدمات لازم جهت جهش اقتصادی در حوزه نانو فراهم شده است. پیش‌بینی می‌شود در افق برنامه ششم، فروش محصولات نانویی ایرانی تا ۴۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد و میزان اشتغال ایجاد شده از این طریق نیز ۲۵ هزار شغل شود.

در حال حاضر فروش محصولات نانویی ایرانی به میزان ۳۲۰۰ میلیارد ریال است و میزان اشتغال ایجاد شده در این فناوری ۶۵۰۰ شغل است.

رویکرد اصلی برنامه‌های فناوری نانو را می‌توان ارتقای رقابت‌پذیری صنایع موجود در کشور، اولویت‌های کاربرد فناوری نانو، حوزه‌های بهداشت و نانوداروها، تصفیه و شیرین‌سازی آب، تصفیه پساب‌ها و رفع چالش‌های زیست‌محیطی، افزایش بهره‌وری صنایع مرتبط با انرژی و تولید تجهیزات صنعتی در داخل کشور در نظر گرفت.

تعداد محصولات تایید شده ستاد فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همچنین فروش محصولات نانویی ایرانی، در سال ۱۳۹۲ چیزی حدود ۱۷۱ محصول بود که این میزان در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، به ۲۳۹ و ۲۴۸ و ۳۲۵ و ۳۲۸ محصول افزایش یافت.

فروش محصولات نانویی ایرانی

درآمد حاصل از فروش محصولات نانویی ایرانی در سال ۱۳۹۲ رشدی معادل ۲۸۸ درصد داشت و از ۲۰۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱ به ۷۹۱ میلیارد ریال جهش داشت.

این درآمد در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز روند رشد صعودی داشت و در سال ۱۳۹۳ این میزان ۱۵۶۰ میلیارد ریال بود که نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد و در سال ۱۳۹۴ این میزان ۳۰۸۶ میلیارد ریال بود و چیزی حدود ۹۸ درصد رشد داشت. علاوه بر اینکه در این موفقیت، سیاست‌های حمایتی و انگیزشی دولت را نمی‌توان نادیده گرفت، همت محققان و جوانان نیز بی‌تاثیر نبوده است.

مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا، تلفیقی از فناوری‌های نوظهور نانو، زیستی، اطلاعات و علوم شناختی است. این مرکز در دولت یازدهم و ذیل معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد. با توجه به اینکه این حوزه دانشی، در سطح جهان و به‌ویژه در ایران جدید بود، این مرکز بیشتر بر ترویج و فرهنگ‌سازی حوزه فناوری‎های همگرا در جامعه و به خصوص بین جوانان و متخصصان تمرکز داشت.

فعالیت‎هایی که این مرکز انجام می‌داد در حیطه تحلیل حوزه‎های همگرا در محصولات فناوری نانو، تحلیل حوزه‌های همگرا در طرح‎های نوآورانه فناوری نانو، تحلیل حوزه‌های همگرا در حوزه‌های محصولات دانش‎بنیان و تدوین نسخه اولیه سند تعاریف فناوری‌های همگرا بود که با اعتبار اولیه ۱۰ میلیارد ریال، از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار داده‌ شده است.

.

منبع: isna

مطلب فروش محصولات نانویی ایرانی تا ۳۲۰۰ میلیارد ریال! برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.