فناوری شارژ ۴۵ واتی سری گلکسی S22 سامسونگ عمدتا جنبه تبلیغاتی دارد!

طی سالیان اخیر اکثر برندهای چینی تولیدکننده اسمارت‌فون، سرعت شارژ باتری هندست‌های خود را افزایش دادند. این پدیده موجب عقب افتادن سامسونگ از رقبای چینی در زمینه تکنولوژی شارژ شد؛ تا اینکه سرانجام غول کره‌ای با عرضه پرچم‌داران سری گلکسی S22 خود سرعت شارژ باتری را افزایش داد. بر اساس اعلام سامسونگ 2 عضو بزرگتر سری گلکسی S22  از فناوری شارژ سریع 45 واتی در بستر سیم پشتیبانی می‌کنند؛ در حالی‌که ورژن استاندارد گلکسی S22 همانند مدل نسل قبلی خود کماکان با قابلیت شارژ سریع 25 واتی روانه بازار می‌شود.

طی سالیان اخیر روند پیشرفت سرعت شارژ باتری در صنعت اسمارت‌فون کاملا چشمگیر بوده است. اکنون کاربران با خریداری یکی از مدل‌های میان‌رده تولید شده توسط برندهای رقیب می‌توانند از فناوری شارژ 65 واتی بهره‌مند شوند. این در حالیست که پرچم‌داران برندهایی نظیر شیائومی و ویوو از فناوری شارژ با توان بیش از 100 وات پشتیبانی می‌کنند. بنابراین قابلیت شارژ 45 واتی اگرچه چندان چشمگیر نیست؛ اما حداقل یک گام بزرگ روبه جلو برای سامسونگ محسوب می‌شود. بعلاوه بایستی به یک نکته معتبر اشاره کرد که از مرحله‌ای به بعد، افزایش سرعت شارژ باتری به بهای از بین رفتن بخشی از ظرفیت آن توجیه‌پذیر نخواهد بود.

متاسفانه همین توان 45 واتی نیز بعضا تنها جنبه تبلیغاتی داشته و بنابراین بابت حفظ سلامت باتری نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت. بنابراین اکنون این پرسش مطرح می‌شود که عملکرد هندست‌های جدید گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا به لحاظ شارژدهی باتری چگونه است؟ تیم ارزیابی وبسایت GSMArena به منظور اجرای هرچه بهتر تست‌های مختلف شارژ از 3 شارژر مختلف شامل نمونه‌های اصلی 45 و 25 واتی و یک مدل متفرقه 65 واتی با فناوری Power Delivery استفاده کردند. همچنین بایستی خاطرنشان کرد که 2 شارژر اصلی برند سامسونگ از استانداردهای PD و منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی (PPS) پشتیبانی می‌کنند؛ در حالی‌که شارژر متفرقه صرفا دارای گواهینامه PD است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از اتصال گلکسی S22 پلاس به آداپتور شارژ 25 واتی برای مدت 30 دقیقه، میزان شارژ باتری به 62 درصد رسید. همچنین با اتصال هندست به آداپتور 45 واتی برای مدت 30 دقیقه، شارژ باتری از 0 به 64 درصد افزایش یافت. از سوی دیگر با اتصال گلکسی S22 اولترا به آداپتورهای شارژر اصلی 25 و 45 واتی، میزان شارژ باتری دستگاه به‌ترتیب برابر با 61 و 60 درصد شد. با اتصال این هندست به آداپتور 65 واتی PD ظرف مدت 30 دقیقه، میزان شارژ باتری به 65 درصد رسید. البته در این اعداد و ارقام همواره حاشیه‌ای از خطا نیز به چشم می‌خورد.

شارژ کامل گلکسی S22 پلاس از 0 تا 100 درصد با استفاده از شارژر 45 واتی 1 ساعت و 1 دقیقه زمان برد. این مدت زمان هنگام استفاده از شارژر 25 واتی تنها 1 دقیقه افزایش یافت. همچنین شارژ کامل 0 تا 100 درصدی باتری گلکسی S22 اولترا با استفاده از آداپتور 25 واتی دقیقا 1 ساعت و 4 دقیقه زمان برد؛ در حالی‌که شارژ کامل همین هندست با استفاده از آداپتور 45 واتی تنها 5 دقیقه سریع‌تر انجام شد و ظرف مدت 59 دقیقه به پایان رسید. شارژ کامل باتری این گجت با استفاده از شارژر 65 واتی PD متفرقه نیز 1 ساعت و 2 دقیقه زمان برد.

این نتایج نشان می‌دهند که نرخ شارژ 45 واتی ادعا شده توسط سامسونگ ماهیتی کاملا گمراه‌کننده دارد. در واقع حتی در صورت استفاده از شارژر اصلی سامسونگ نیز به‌کارگیری آداپتور با توان بیش از 25 وات هیچ‌گونه مزیت ملموس و قابل‌توجهی را به‌دنبال نخواهد داشت. بدتر از همه اینکه سامسونگ هنگام عرضه اسمارت‌فون گلکسی نوت 10 پلاس طی سال 2019 نیز در موقعیتی مشابه با امروز قرار داشت. در ادامه کمپانی از افزودن قابلیت شارژ 45 واتی به گلکسی نوت 20 اولترا نیز صرفنظر کرد. با عرضه اسمارت‌فون‌های گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا به‌نظر می‌رسید که سامسونگ از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و این‌بار دست به کاری درست زده است. با این‌حال اکنون متاسفانه بار دیگر مشخص شده که فهرست ویژگی‌های اعلامی توسط سامسونگ با عملکرد پرچم‌داران کمپانی در دنیای واقعی مطابقت ندارند.

 

در اینجا ذکر 2 نکته مهم حائز اهمیت است. نخست اینکه چنان‌چه به‌نظر شما سرعت شارژ گوشی از اولویت بالایی برخوردار است؛ در این‌صورت بایستی بدانید که سری گلکسی S22 به اندازه پرچم‌داران پیشین سامسونگ ناامیدکننده خواهد بود. بدین‌ترتیب شارژ کامل باتری هندست‌ها مطابق با روال 2 سال گذشته حدودا 1 ساعت زمان خواهد برد.

مورد دوم اینکه چنان‌چه نهایتا یکی از مدل‌های گلکسی S22 پلاس یا گلکسی S22 اولترا را خریداری کردید؛ در این‌صورت پرداخت هزینه خرده فروشی 50 دلاری/ 50 یورویی برای خریداری شارژر 45 واتی رسمی سامسونگ اقدامی بی‌مورد خواهد بود. در واقع آداپتور شارژ 25 واتی با قیمت‌گذاری 20 دلاری/ 20 یورویی نیز کار شما را به‌معنای واقعی کلمه راه خواهد انداخت.

نوشته فناوری شارژ 45 واتی سری گلکسی S22 سامسونگ عمدتا جنبه تبلیغاتی دارد! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.