مجلس طرح تعیین مجازات برای شرط‌بندی و قمار اینترنتی را تصویب کرد

امروز در جلسه علنی مجلس، درباره تعیین مجازات برای شرط‌بندی و قمار اینترنتی و افراد استفاده کننده از سایت‌های شرط‌بندی (بت) بحث و رای‌گیری انجام شد.

در این راستا طرحی پیشنهاد شده بود که طبق آن باید مواد ۷۰۵ تا ۷۱۱ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی که درباره قمار است، اصطلاح شود و مجازاتی برای شرط‌بندی و قمار اینترنتی در نظر گرفته شود. این طرح امروز در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد و با ۱۹۸ رای موافق به تصویب رسید و قرار شد در جلسات بعدی درباره جزئیات طرح بحث شود و تصمیم‌گیری‌ها درباره نوع مجازات شرط‌بندی اینترنتی صورت گیرد.

افرادی که در روند این قماربازی‌ها نقش دارند به چند گروه تقسیم می‌شوند: استفاده‌کنندگان که همان کسانی هستند که شرط‌بندی را انجام می‌دهند و قمار می‌کنند، پشتیبانان که شامل صرافی‌های غیرمجاز‌، ارائه دهندگان درگاه‌های پرداخت غیرمجاز، گردانندگان و تبلیغ‌کنندگان سایت‌های شرط‌بندی هستند و درنهایت سرشاخه‌ها که تمام پشتیبانان برای آن‌ها کار می‌کنند.

بانک مرکزی اعلام کرده است که پس از رصد قماربازان اینترنتی، ابتدا برای آنان پیامک هشدار ارسال می‌کند و اعلام می‌کند که در صورت تکرار این شرط‌بندی‌ها تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

و حالا نمایندگان مجلس در حال تصمیم‌گیری برای تعیین نوع مجازات قماربازان اینترنتی هستند. موسی غضنفرآبادی، نماینده مجلس و عضو حقوقی و قضایی مجلس، در رابطه با این طرح، به موضوع حرام بودن شرط‌بندی و قمار اشاره کرد و گفت: مجازات قمار در دنیای واقعی مشخص است اما در فضای مجازی برخورد با قماربازی آنلاین، آسان نیست. چون که به لحاظ زمان و مکان محدودیتی برای آن وجود ندارد و هزاران میلیارد تومان از این طریق جابجا می‌شود و این موضوع به خانواده‌ها آسیب اجتماعی وارد می‌کند.

همچنین نصرالله پژمان‌فر، نماینده مجلس در این باره گفت: قماربازی اینترنتی آسیب‌های بسیاری به اقتصاد کشور وارد می‌کند چون که عمده مراکز قمار در خارج از کشور هستند و همینطور تبعات اجتماعی‌ای که قمار به همراه دارد به جامعه زیان‌های بسیاری وارد می‌کند.

پژمان‌فر در ادامه گفت: سرمایه‌های جوانان کشور باید در مسیر تولید استفاده شود و به چرخه اقتصادی کشور کمک کند، نه اینکه در مراکز شرط‌بندی و در راه قمار هدر رود.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، یکی از نمایندگانی که به این طرح رای مخالف داده بود، در دفاع از نظر خود گفت: تصویب این طرح افراد زیادی را روانه زندان می‌کند. کسی با مسئله قمار موافق نیست اما سیاست‌های کلان کشور در جهت حبس‌زدایی است و این طرح برخلاف آن است.

وی در ادامه گفت: با زندانی کردن تعداد زیادی از افراد جامعه، این جرم اصلاح نمی‌شود. با این مشکلات باید ریشه‌ای برخورد شود. وقتی جوانی با مدرک لیسانس و فوق لیسانس بیکار است باعث می‌شود از سایت‌های شرط‌بندی سر درآورد.

جلیل رحیمی جهان آبادی همچنین به این موضوع اشاره کرد که زندان‌ها محل جرم‌افزایی است نه جرم‌زدایی و اضافه کرد: همین الان چند برابر ظرفیت زندان‌های کشور، افراد زندانی داریم که به علت چک برگشتی و مهریه و غیره در زندان هستند و وضعیت زندگی آن‌ها در زندان مناسب نیست. چرا که فضای حاکم بر زندان‌ها، فضای خوبی نیست و به جای اصلاح افراد، برعکس موجب جرم‌افزایی می‌شود.

وی در پایان سخنان خود اشاره کرد که دلایل پایه‌ای موضوع شرط‌بندی و قمار اینترنتی باید بررسی شود و اگر زمینه فقر و بیکاری از بین برود این معضل حل می‌شود و جامعه اصلاح خواهد شد.

بحث و تبادل نظر درباره موضوع شرط‌بندی و قماربازی اینترنتی در مجلس ادامه دارد و در جلسات بعدی درباره نوع مجازات این افراد تصمیم‌گیری خواهد شد.

نوشته مجلس طرح تعیین مجازات برای شرط‌بندی و قمار اینترنتی را تصویب کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.