مصوبه واردات خودرو اصلاح و ابلاغ شد

محمد مخبر که هم‌ اکنون سمت معاونت اول رئیس جمهوری را بر عهده دارد، اخیرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، نامه‌ای ارسال کرده است.

او در این نامه تصویب‌نامه هیئت وزیران در حوزه واردات خودرو را ابلاغ کرد.

گفته شده است که در این ابلاغیه تصویب نامه قبلی واردات خودرو نیز اصلاح شده است.

هیئت وزیران در تاریخ اول آبان ماه سال جاری جلسه‌ای برگزار کرده بودند. باید خاطرنشان کرد که این جلسه طبق اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده و همچنین به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار گردیده است.

متن این نامه به صورت زیر است:

در ادامه می‌توانید موارد موجود در این تصویب‌نامه را که در تاریخ سوم شهریورماه 1401 ذکر گردیده بود را در نوع اصلاح شده خود بخوانید:

۱- در تبصره دوم باید بند یک عبارت سیف حذف شود.

۲- پس اصلاحیه بند دوم به این صورت خواهد بود:

خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی تنها در صورتی تصویب می‌شود که هیئت وزرای عضو کارگروه متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور آن را تایید کنند. این تصوبیه نیز بر حسب ارزش (کد) انجام خواهد شد. ماده ۱۹ موجود در آیین‌نامه داخلی نیز باید رعایت شود. مابه‌التفاوت قیمت پایه باید سودی عادلانه را نسبت به قیمت‌های پایانی در بورس کالا داشته باشد. کارگروه ذکر شده اجازه دارد که علی‌الحساب سود بازرگانی را در زمان ترخیص تعیین کند. علاوه بر آن، تعیین میزان سود بازرگانی قطعی در زمان فروش نیز بر عهده کارگروه مذکور است.

۳- اصلاحیه بند ۸ به شرح زیر خواهد بود:

۸ – طبق ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو که در تاریخ سال جاری تصویب شد، واردات خودرو تنها با رعایت کردن این موارد الزامی و مجاز است:

الف – مشخصات فنی واردات خودرو باید دارای استانداردهای منطبق بر عدم آلودگی محیط زیست باشد. این استانداردها در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها دارای ضوابطی هستند. این قانون طبق ماده ۲ قانون هوای پاک تصویب شده است. تصویب‌نامه مذکور در تاریخ 30 مهر 1397 ابلاغ شده است که شماره‌‌ای برابر با هـ ۵۵۰۷۲ ت/۱۰۰۶۰۲ دارد.

ب- برای اینکه پس از خرید یک خودروی وارداتی حقوق مصرف‌کنندگان و تامین‌کنندگان ضایع نشود، کلیه واردکنندگان خودرو باید نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز داشته باشند. همچنین آنها باید بتوانند قطعات یدکی و خدمات پس از فروش را نیز به مشتریان خود به طور کامل ارائه دهند. این ابلاغیه از مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است.

ت – صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان می‌تواند بر اساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری تعیین شود. این اصلاحیه طبق موضوع ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی بوده است. همچنین مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۱۵۵۹ ت/۴۶۴۴۳ است. این تصویب نامه در تاریخ 23 تیر سال 1395 ارائه شده که اصلاحات بعدی آن در آینده انجام خواهد شد.

نوشته مصوبه واردات خودرو اصلاح و ابلاغ شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.