هوشمند کردن اشیا غیرالکترونیکی با یک برچسپ

مطلب هوشمند کردن اشیا غیرالکترونیکی با یک برچسپ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

هوشمند کردن اشیا غیرالکترونیکی با یک برچسپ ممکن شد. با این برچسپ‌های ارزان اشیای عادی سیگنال دریافت می‌کنند و هوشمند می‌شوند. به گزارش تکراتو، گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو سیستمی ابداع کرده‌اند که شامل برچسب‌های ارزان قیمتی است که می‌توان آنها را به اشیای غیر الکترونیکی چسباند و آنها را هوشمند نمود. هوشمند...

مطلب هوشمند کردن اشیا غیرالکترونیکی با یک برچسپ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

هوشمند کردن اشیا غیرالکترونیکی با یک برچسپ

مطلب هوشمند کردن اشیا غیرالکترونیکی با یک برچسپ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

هوشمند کردن اشیا غیرالکترونیکی با یک برچسپ ممکن شد. با این برچسپ‌های ارزان اشیای عادی سیگنال دریافت می‌کنند و هوشمند می‌شوند. به گزارش تکراتو، گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو سیستمی ابداع کرده‌اند که شامل برچسب‌های ارزان قیمتی است که می‌توان آنها را به اشیای غیر الکترونیکی چسباند و آنها را هوشمند نمود. هوشمند...

مطلب هوشمند کردن اشیا غیرالکترونیکی با یک برچسپ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

تنها راه نجات شرکت‌های it در زمان رکود بازار

 تنها راه نجات شرکت‌های it در زمان رکود بازار

بازار ایران این روزها اوضاع خوبی را تجربه نمی‌کند. اکثر شرکت‌های ایرانی در معرض ورشکستگی کامل به‌سر می‌برند.

این ۵ ماوس گیمینگ را از بازار بخرید (مرداد ماه ۹۷)

logitech-g403-prodigy-mouse-top2-1500x1001 این ۵ ماوس گیمینگ را از بازار بخرید (مرداد ماه ۹۷)

در دنیای مدرن، دسته‌ای از افراد ترجیح می‌دهند بیش‌تر روز خود یا تمام آن را به تجربه بازی‌های پلت‌فرم‌های مختلف بپردازند و امتیازهایی را کسب کنند. به این کاربران اصطلاحا گیمر گفته می‌شود. اگر شما هم جز این گروه هستید، باید وسایل مخصوصی مثل ماو‌س‌های گیمینگ را در اختیار داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین‌ها را در این زمینه معرفی کنیم.


ام‌اس‌آی Clutch GM60

1551557 این ۵ ماوس گیمینگ را از بازار بخرید (مرداد ماه ۹۷)

ام‌اس‌آی یکی از برندهای محبوب صنعت لپ‌تاپ به حساب می‌آید که به خاطر قدرت دیوایس‌هایش معروف شده. در اصل با خرید محصولات این شرکت شما تبدیل به یک کاربر حرفه‌ای می‌شوید. ماوس گیمینگ Clutch GM60 هم از این قاعده مستثنی نیست. طراحی جذاب گجت باعث شده تا نظر گیمرها به این دیوایس جلب گردد و نمونه‌های دیگر را نادیده بگیرند. گذشته از جنس بدنه و کیفیت دکمه‌ها، نورهای ال‌ای‌دی بیش از هر چیزی خودنمایی می‌کنند. به محض وصل کردن ماوس به کامپیوتر یا لپ‌تاپ، این لامپ‌ها روشن شده و ظاهری خاص را به Clutch GM60 می‌دهند. اما مهم‌ترین قابلیت این دستگاه را نباید از یاد برد. در صورت خرید این ماوس، سرعت بالایی در انجام گیم‌ها نصیب‌تان می‌شود که تا حالا آن را تجربه نکرده‌اید. سنسور حساس این مدل در کسری از ثانیه حرکت‌ها را تشخیص داده و خللی در روند گیم ایجاد نمی‌نماید. هم‌چنین عمر دکمه‌ها نیز بسیار بالاست و تا مدت زیادی نیاز به گجت دیگری ندارید.

قیمت: ۶۵۰ هزار تومان

جنیوس DEATHTAKER

1906734 این ۵ ماوس گیمینگ را از بازار بخرید (مرداد ماه ۹۷)

جنیوس یکی از برندهای شناخته شده در حوزه لوازم جانبی به شمار می‌آید که محصولات توان‌مند و با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کند. مدل DEATHTAKER نیز یکی از همین دیوایس‌های دوست داشتنی است. سازنده دیزاینی عجیب و در عین حال چشم‌گیر را برای این ماوس تدارک دیده که رضایت گیمرها را جذب می‌کند. رنگ نقره‌ای نیز به این موضوع دامن زده و جذابی دستگاه را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید جنیوس ۹ دکمه را در بدنه DEATHTAKER قرار داده تا بتوانید فقط با کمک ماوس کارهای زیادی را انجام دهید. جدای از این، عمر دکمه‌ها نیز قابل قبول بوده و حس مطلوبی هنگام لمس و فشردن آن‌ها خواهید داشت. ارگونومی مناسب نیز یکی دیگر از ویژگی‌های ماوس مذکور است. به این ترتیب دست‌تان به خوبی روی محصول جنیوس قرار گرفته و مشکلی در استفاده طولانی‌مدت پیش نمی‌آید.

قیمت: ۴۰۰ هزار تومان

ای‌فورتک P85

2203275 این ۵ ماوس گیمینگ را از بازار بخرید (مرداد ماه ۹۷)

با نگاه اول، متوجه طراحی متفاوت ماوس می‌شوید. این محصول کمپانی ای‌فورتک با دیزاین خاصی ارایه شده که در بین نمونه‌های دیگر بازار بدرخشد. در واقعیت نیز این اتفاق می‌افتد. گیمرها و در کل یوزرها از نگاه کردن به مدل P85 لذت خواهند برد. بخشی از این زیبایی برای پترن‌های روی بدنه دیوایس است و دستگاه قسمت بزرگی از آن را مدیون لامپ‌های ال‌ای‌دی است. سازنده برا افزایش زیبایی از ال‌ای‌دی‌های ریزی بهره برده تا P85 به محض اتصال به کامپیوتر خودنمایی کند. کابل کنفی باعث شده تا سیم ماوس به خود نپیچد و گره نخورد. پس لزومی ندارد نگران گره خوردن کابل و اختلال در بازی باشید. اما قابلیت اصلی این محصول، تکنولوژی لرزش‌گیر است. در هنگام تجربه گیم‌های اکشن، غالبا دستان کاربران حین تیراندازی یا انجام حمله‌ای سرنوشت‌ساز می‌لرزد، به لطف این ماوس دیگر دست‌تان نخواهد لرزید و تمرکز شما در بازی‌های هیجان‌انگیز افزایش می‌یابد.

قیمت: ۲۵۰ هزار تومان

ای‌فورتک N50

2416087 این ۵ ماوس گیمینگ را از بازار بخرید (مرداد ماه ۹۷)

بازهم محصول باکیفیت دیگری از ای‌فورتک. در این مدل نیز شرکت یک طراحی متفاوت و خاص را برای ماوس تدارک دیده تا با همان نگاه اول، عاشق N50 شوید. ۸ عدد کلید بر روی بدنه قرار گرفته‌اند و می‌توانید با کمک موش‌واره طیف وسیعی از کارها را انجام دهید. دقت دیوایس در سطح مناسبی است و برای گیمرها راضی‌کننده است. به لطف تکنولوژی‌های جدید سرعت پاسخ‌گویی افزایش یافته و خللی در بازی ایجاد نمی‌شود. مثل مورد قبلی و مانند خیلی از ماوس‌های ای‌فورتک، N50 نیز به ویژگی لرزش‌گیر مجهز شده که بیش‌تر در بازی‌های اکشن به کار می‌آید. در حقیقت این ویژگی لرزش دست‌های شما را در موقعیت‌های حساس کاهش داده و دقت بیش‌تری مخصوصا در گیم‌های ژانر تیراندازی خواهید داشت. جدای از همه این قابلیت‌ها، قیمت مناسب، این دستگاه را به یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه بازار تبدیل می‌کند.

قیمت: ۲۰۰ هزار تومان

اسکورپیون G923

1993767 این ۵ ماوس گیمینگ را از بازار بخرید (مرداد ماه ۹۷)

اگر با محصولات مخصوص گیمرها با اصطلاح گیمینگ آشنا باشید، حتما نام کمپانی اسکورپیون به گوش‌تان خورده است. مثل دیگر دیوایس‌های این شرکت، ماوس G923 نیز از کیفیت بالایی بهره می‌برد. طراحی ساده و در عین حال جذاب ماوس باعث شده تا در نگاه اول بسیاری از گیمرها جذب این دستگاه شده و اقدام به خرید آن نمایند. وزن کم در کنار استفاده از المان‌های طراحی ارگونومیک سبب افزایش راحتی کاربر در حین استفاده از G923 شده و در طولانی مدت مشکلی پیش نمی‌آید. دقت حس‌گر نیز یکی دیگر از مشخصه‌های مهم یک ماوس محسوب می‌شود. خوش‌بختانه با خرید این مدل سنسوری حساس دریافت می‌کنید که به سرعت حرکات را شناسایی و دستور مورد نظر را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد.

قیمت: ۲۰۰ هزار تومان

نوشته این ۵ ماوس گیمینگ را از بازار بخرید (مرداد ماه ۹۷) اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

ساختار سازمانی و انواع آن

ساختار سازمانی

عامل موفقیت شرکت ها و سازمان های مختلف چیست؟

این سوال می تواند پاسخ های متعددی داشته باشد. مثلاً عده ای بر این باورند که داشتن یک هدف یا آرمان بلند می تواند کسب و کار را به موفقیت برساند و عده ای دیگر، روی ارائه محصولات یا خدماتی که میزان تقاضا برای آنها بالاست به عنوان عاملی که پتانسیل تبدیل شدن به عامل موفقیت شرکت را دارد انگشت می گذارند.

اما چیزی که در این میان برای موفقیت هر کسب و کاری اهمیت به سزایی دارد، ساختار سازمانی (organizational Structure) آن است.

 

ساختار سازمانی چیست؟

ساختار سازمانی به عنوان سیستمی تعریف می شود که با استفاده از آن، سلسله مراتب درون سازمان را تعیین می کنیم. این سیستم، هر شغل و سمَت، کارکرد آن و طرفی که باید به آن جواب پس بدهد را مشخص می کند. در نتیجه، ساختاری به وجود می آید که می تواند به تحقق اهداف سازمان کمک کند.

ساختار سازمانی انواع مختلفی دارد. از یک طرف ساختار باسابقه وظیفه ای را داریم، و در کنار آن، ساختار بخشی، ساختار ماتریسی و ساختار وظیفه ای-مسطح. هر یک از این ساختارهای سازمانی، نقاط قوت و ضعف خاص خودش را دارد و چه بسا فقط برای شرکت های خاص یا در دوره خاصی از فعالیت آنها کاربرد داشته باشد.

«ضعف در طرح و ساختار سازمانی باعث ایجاد باتلاقی از تناقض می شود: ابهام در سمَت ها، عدم هماهنگی بین کارکردها، ناتوانی در به اشتراک گذاشتن ایده ها، و کندی تصمیم گیری، پیچیدگی، تناقضات و استرس بی موردی را بر مدیران تحمیل خواهد کرد. غالباً آنهایی که در رأس هرم سازمان قرار دارند توجهی به این مشکلات ندارند و یا بدتر از این، آنها را به عنوان چالش هایی برای استیلا یا فرصت هایی برای رشد در نظر می گیرند.»

گیل کورکیندال – هاروارد بیزنس رویو

به هر تقدیر، اگر هدف کسب و کار دستیابی به موفقیت است، لازم و ضروری است که از ساختار سازمانی مناسبی استفاده کند.

 

انواع ساختار سازمانی

 

  1. وظیفه ای (Functional)

اگر شاغل بوده و تجربه کار داشته باشید، به احتمال قریب به یقین سابقه کار در یک ساختار سازمانی وظیفه ای را دارید.

ساختار وظیفه ای، سازمان را بر مبنای وظایف یا نقش های مختلف به بخش های کوچکتری تقسیم می کند. به عنوان مثال، شرکت می تواند گروهی داشته باشد که روی بازاریابی کار می کنند، گروه دیگری برای فناوری اطلاعات و یک گروه مالی.

هر بخش یا دپارتمان یک مدیر یا هماهنگ کننده دارد که به مسئولی که در سطح بالاتری از سلسله مراتب سازمان قرار دارد و شاید نظارت بر چندین دپارتمان را بر عهده داشته باشد جواب پس می دهد. به عنوان نمونه می توان یک مدیر بازاریابی را در نظر گرفت که روی بخش بازاریابی نظارت دارد و به یکی از معاونان شرکت که مسئول امور بازاریابی، مالی و IT است پاسخگو خواهد بود.

ساختار زمانی وظیفه ای

مزیت این ساختار سازمانی، گروه بندی کارکنان بر اساس مجموعه مهارت ها و توانمندی های آنهاست، که این امکان را فراهم می کند تا انرژی و خرد جمعی خود را روی انجام فعالیت های تخصصی دپارتمان خود متمرکز و معطوف کنند.

اما یکی از مشکلات این ساختار، انتقال اغلب مسائل و مباحث به سطوح مدیریتی بخش ها و ضعف یا فقدان ارتباط در بین بخش های مختلف است. به عنوان مثال، هنگامی که یک بخش با بخش دیگری روی یک پروژه کار می کند، احتمالاً هر یک انتظارات یا جزئیات خاصی برای فعالیت ها و فرآیندهای مختلف در نظر دارد که در نهایت می تواند مشکل آفرین باشد.

افزون بر این، هنگامی که گروه ها بر اساس کارکردشان شکل می گیرند، همیشه این احتمال وجود خواهد داشت که دید و چشم انداز اعضا محدود شود یا به اصطلاح دید تونلی پیدا کنند، به این معنی که شرکت را فقط از دریچه سمَت و کارکرد خاص خودشان در نظر می گیرند و به سایر مسائل و جزئیات توجهی نخواهند داشت.

 

  1. ساختار بخشی (Divisional)

شرکت های بزرگتری که چندین هدف هم سطح دارند، گاهی به استفاده از ساختار سازمانی بخشی روی می آورند.

ساختار سازمانی بخشی

این ساختار امکان ابتکار عمل بیشتری را در بین گروه های درون سازمان فراهم می کند. یک نمونه از شرکت هایی که از چنین ساختاری استفاده می کند، شرکت جنرال الکتریک است. این شرکت در زمینه های مختلفی، از جمله هوانوردی، حمل و نقل، حوزه دیجیتال و انرژی های تجدیدپذیر فعالیت می کند. با استفاده از این ساختار سازمانی، عملاً هر بخش یا دپارتمان به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت می کند و لذا کنترل منابع و بودجه ای که روی پروژه ها یا بخش های مختلف دپارتمان صرف می کند را در اختیار دارد.

افرون بر این، با تکیه بر این ساختار سازمانی، می توان دپارتمان های مختلفی را بر اساس موقعیت جغرافیایی فعالیت شان نیز ایجاد کرد، مثلاً شرکت می تواند در آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه یا شهرهای مختلف شعبات مجزایی داشته باشد.

این ساختار امکان انعطاف پذیری بیشتری را برای شرکت های بزرگتر فراهم می کند و این امکان را به هر بخش می دهد تا به عنوان یک شرکت مستقل کار کند، در حالی که یک یا دو نفر پاسخگوی مدیرعامل یا یکی از مدیران بالادستی شرکت مادر خواهند بود. در این ساختار سازمانی نیازی به تایید همه برنامه ها توسط مدیران عالی سازمان نیست و امکان تصمیم سازی و اجرا در درون دپارتمان وجود دارد.

یکی از نقاط ضعف این ساختار سازمانی این است که با توجه به مجزا بودن هر دپارتمان، کارکنانی که در دپارتمان های مختلف کارکرد یکسانی دارند نمی توانند با همکاران خود در سایر دپارتمان ها ارتباط موثری داشته باشند. به علاوه، این ساختار مسائلی را در رابطه با حسابداری و پیچیدگی هایی را در مبحث مالیات پدید می آورد.

 

  1. ساختار ماتریسی (Matrix)

ساختار سازمانی ماتریسی یک ساختار ترکیبی است که از در هم آمیختن ساختار وظیفه ای با ساختار پروژه ای ایجاد می شود. ساختار پروژه ای (Projectized Structure) یک ساختار موقتی است که افراد دارای کارکرد مورد نیاز برای انجام یک پروژه را گرد هم جمع می کند و پس از انجام پروژه منحل می شود. در ساختار ماتریسی، پرسنل علاوه بر حضور در ساختار پروژه ای، ساختار وظیفه ای خودشان را نیز ترک نمی کنند.

ساختار سازمانی ماتریسی

در ساختار ماتریسی معمولاً کارکنان بسته به موقعیت یا پروژه، زیر نظر چند رئیس قرار می گیرند. به عنوان مثال، یک مهندس در یک شرکت مهندسی بزرگ به طور معمول برای یک رئیس کار می کند، اما ناگهان پروژه جدیدی پیش می آید که به تخصص آن مهندس نیاز دارد. مهندس مورد نظر در طول انجام آن پروژه هم به مدیر پروژه و هم برای امور روزمره به رئیس خودش پاسخگو خواهد بود.

امتیاز ساختار ماتریسی این است که کارکنان می توانند دانش و مهارت خود را در اختیار بخش های دیگر قرار بدهند و این امکان ایجاد ارتباط و درک بهتر بین دپارتمان ها را فراهم می آورد. افزون بر این، کارکنان با کار در کنار کارکنان سایر بخش ها می توانند دامنه مهارت ها و دانش خود را گسترش دهند که این به نوبه خود باعث رشد حرفه ای شرکت خواهد شد.

در عین حال، ساختار ماتریسی یک ساختار سازمانی چالش زا است، زیرا پاسخگویی به چند رئیس و ارائه اطلاعات درست به آنها معمولاً دشوار است. لذا در این ساختار، کارکنان باید دقیقاً از نقش، مسئولیت ها و اولویت های کاری خود آگاه باشند.

از طرف دیگر، جواب پس دادن به چندین مدیر می تواند باعث ایجاد ابهام و اختلاف بین مدیران شود. به علاوه، اگر اولویت ها دقیقاً و به وضوح مشخص نشده باشند، این ابهام و اختلاف به کارکنان نیز سرایت خواهد کرد.

 

  1. ساختار وظیفه ای-مسطح (Flatarchy)

با وجود اینکه استفاده از سه ساختار سازمانی قبلی می تواند برای بسیاری از سازمانها کارساز باشد، اما استفاده از یک روش ترکیبی دیگر به نام وظیفه ای-مسطح برای استارتاپ ها یا شرکت های کوچک کارآمدتر خواهد بود.

ساختار سازمانی مسطح، ساختاری است که در آن سطوح مدیریتی وجود ندارد. اما ترکیب این ساختار با ساختار وظیفه ای ساختاری را به وجود می آورد که به طور کلی ظاهر عمودی سلسله مراتب سازمان را افقی تر یا هم سطح تر خواهد کرد و فضای تصمیم گیری در سطوح مختلف سازمانی را باز می کند.

بهترین گزینه های استفاده از این روش، سازمانهایی هستند که مرکز رشد یا انکوباتور (incubator) داخلی یا برنامه های نوآورانه دارند. شرکت با استفاده از این ساختار می تواند از ساختار موجود خود استفاده کند و در عین حال، کارکنان در هر سطح و مقامی که باشند به ارائه ایده های جدید و اجرای آنها ترغیب می شوند. در اینجا پتانسیل شکل گیری گروه های جدید مسطح نیز وجود دارد.

شرکت هایی مانند گوگل، ادوبی و لینکدین انکوباتورهای داخلی دارند که کارکنان در آنها به خلاقیت و نوآوری در جهت رشد شرکت تشویق می شوند.

نقطه قوت این ساختار سازمانی این است که فضای لازم برای افزایش نوآوری و خلاقیت در شرکت را گسترش می دهد و همچنین، خط قرمزهایی که در ساختار وظیفه ای می تواند مانع نوآوری باشد را حذف می کند. در عین حال، اگر همه دست اندرکاران روی نحوه سازماندهی این ساختار توافق نداشته باشند، این ساختار می تواند به یک ساختار گیج کننده و آسیب زا تبدیل شود.

 

کدام ساختار سازمانی بهتر است؟

هر سازمانی با دیگری متفاوت است و هیچ ساختار سازمانی وجود ندارد که کاملاً بی نقص باشد. با این حال، با توجه به نوع کسب و کاری که دارید، روحیه خودتان و کارکنان و فرهنگ شرکت باید گزینه های بالا را کاملاً بررسی کرده و یکی از آنها را که بیشترین تناسب را با همه مولفه های کسب و کار و اهداف تان دارد انتخاب کنید.

 

شما از کدام ساختار در اداره کسب و کار خود استفاده می کنید؟


منبع (با جرح و تعدیل)

 

 

 

 

نوشته ساختار سازمانی و انواع آن اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.

ترکیدن حباب ۳۰ درصدی قیمت خودروها با ادامه‌ی واردات

مطلب ترکیدن حباب ۳۰ درصدی قیمت خودروها با ادامه‌ی واردات برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

رییس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که حباب ۳۰ درصدی قیمت خودروها با ادامه‌ی واردات خودرو از بین خواهد رفت. به گزارش تکراتو، رییس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که در بازار خودروهای وارداتی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت‌های فعلی حباب هستند که باید کاهش یابند. حباب ۳۰ درصدی قیمت خودروها کوروش مرشدسلوک در...

مطلب ترکیدن حباب ۳۰ درصدی قیمت خودروها با ادامه‌ی واردات برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

سخنگوی شورای نگهبان : استفاده از توئیتر غیرقانونی نیست

مطلب سخنگوی شورای نگهبان : استفاده از توئیتر غیرقانونی نیست برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

استفاده از توئیتر غیرقانونی نیست ، این گفته سخنگوی شورای نگهبان است. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که دوشنبه، ۲۲ مردادماه، همزمان با روز خبرنگار به شبکه اجتماعی توئیتر پیوسته است، چنین اقدامی را غیرقانونی نمی‌داند. او می‌گوید تفسیر قانون فیلترینگ می‌تواند متفاوت از استفاده کاربران باشد. عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان،...

مطلب سخنگوی شورای نگهبان : استفاده از توئیتر غیرقانونی نیست برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

مرسدس بنز G500 جان اولسون، حراج می‌شود

مرسدس بنز G500 جان اولسون، حراج می‌شود

جان اولسون تصمیم گرفته است تا مرسدس بنز G500 کانورتیبل خود را، با قیمتی نزدیک به ۸۰۰ هزار دلار، حراج کند.

چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟!

fingerprinting چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟!

اخیرا مقاله‌ای به قلم سارا فرایر (Sara Frier) با عنوان «آیا اپل واقعا قهرمان حریم خصوصی شماست؟» در سایت بلومبرگ منتشر شده بود که بسیار مورد توجه خوانندگان هم واقع شد. اما موضوع اساسی این است که پیش‌فرض این مقاله کمی عجیب به نظر می‌رسد و آن این است که: اپل باید مسئولیت اطلاعاتی را که کاربران با رضایت کامل در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهند، برعهده بگیرد.

ابتدا باید یادآور شویم که اپل اجازه دسترسی توسعه‌دهندگان به داده‌های کاربر را نمی‌دهد، تا زمانی‌که خود کاربر به‌طور صریح این مجوز را به آن‌ها بدهد. حتی درصفحه توضیحات مربوط به حفظ حریم شخصی شرکت اپل آمده است: اگر برنامه‌ای که بر روی دستگاه خود نصب کرده‌اید درخواست دسترسی به اطلاعات شخصی شما مانند عکس‌ها و لیست مخاطبان‌تان را دارد، اجازه آن بر عهده شماست.

همانطور که مقاله مذکور بیان کرده، اپل، سیاست خود مبنی بر حفاظت از اطلاعات کاربران را بهانه‌ای برای فروش محصولات خود قرارداده، به‌طوری‌که خود را در جایگاه یک قهرمان حفظ حریم خصوصی نشانده است.

به گفته این مقاله، نمونه‌ای از این ژست قهرمانانه، روشی است که اپل برای رمزنگاری و ذخیره داده‌های اثر انگشت و چهره کاربر به‌کار گرفته، به‌نحوی که آن‌ها را بر روی چیپ مخصوصی در داخل دستگاه که حتی خود اپل هم دسترسی بدان‌ها ندارد، ذخیره‌سازی می‌کند. یا مثلا هنگامی که از اپل پلی خرید می‌کنید، معیارهای مشابهی استفاده می‌شود تا حتی شماره کارت اعتباری شما در اختیار هیچ کسی از جمله بانک قرار نگیرد.

AndroidPIT-permissions-0062 چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟!

اما داده‌های با ارزش دیگری از جمله عکس‌ها، یادداشت‌ها و مخاطبان کاربر هم بر روی دستگاه وجود دارد و زمانی که او موافقت می‌کند که آنها را با سایر توسعه‌دهندگان به اشتراک بگذارد، اپل حتی قادر نیست اطلاعات رد و بدل شده را مشاهده نماید. به نظر می‌رسد که فرایر از شرکت می‌خواهد که مسئولیت بیشتری در این رابطه بر عهده بگیرد. اما این امر چگونه ممکن است؟ این حرف مثل این است که بگوییم اگر خانه شما به خاطرباز گذاشتن درب آن مورد سرقت واقع شد، یقه شرکت سازنده قفل در منزل‌تان را بگیرید.

مبارزه با شیوه انگشت‌نگاری

البته نویسنده به پیشرفت‌های اخیری که در سیاست‌های حفظ حریم خصوصی اپل رخ داده و محدودیت‌های بیشتری که بر توسعه‌دهندگان اعمال کرده، اشاره نموده است. شرکت همچنین شیوه‌هایی را برای مخفی نگه داشتن اطلاعاتی که توسط اپلیکیشن‌ها مورد جمع‌آوری قرار می‌گرفته، معرفی کرده است. همانطور که می‌دانید برخی شرکت‌ها به روشی که در اصطلاح به آن «انگشت‌نگاری» گفته می‌شود از داده‌هایی مانند مکان، فونت‌های نصب شده و سایر تنظیمات به‌کار رفته، برای تشخیص هویت کاربران استفاده می‌نمایند.

facebook_twitter_privacy_settings_hero چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟!

با وجود همه این‌ها، فرایر ادعا می‌‌کند که اپل بایستی مسئولیت بیشتری در قبال اطلاعاتی که چه با اجازه خود کاربر و چه از طریق شیوه انگشت‌نگاری جمع آوری می‌گردد، داشته باشد. وی در جایی از مقاله گفته است که: اگر اپل به اسم حریم شخصی می‌خواهد بگوید که از اتفاقاتی که بر سر داده‌های کاربران می‌افتد خبری ندارد، حداقل می‌تواند به ما کمک کند تا بیش از آنچه که ضرورت دارد، اطلاعات خود را به اشتراک نگذاریم.

البته نباید فراموش کرد که شخصی‌سازی دستگاه که جز لاینفک آن به حساب می‌آید، به بخشی از اطلاعات ما نیاز پیدا می‌کند و شکی نیست که باید تعادلی بین این داده‌ها و حفاظت آن‌ها در برابر سواستفاده دیگران ایجاد گردد. ولی از آنجایی که اپل دسترسی به این اطلاعات ندارد، بنابراین نمی‌تواند کار چندانی هم در رابطه با چیزهایی که خود ما در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهیم، انجام دهد.

googleplay_3EUXOcR چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟!

با این‌حال، کرایگ فدریگی (Craig Federighi)، قائم‌مقام ارشد واحد نرم افزار اپل، در سخنرانی خود در کنفرانس اخیر WWDC گفته بود که: ما معتقدیم که اطلاعات شخصی شما باید امن بماند، نه به این دلیل که شما چیزی برای مخفی کردن داشته باشید، بلکه به این خاطر که فکر می‌کنیم داده‌های حساس زیادی می‌تواند بر روی دستگاه‌ شما وجود داشته باشد که باید درباره اینکه چه کسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند، تصمیم بگیرید.

بنابراین، لااقل در شرایط فعلی، این کار نیاز به مقداری مسئولیت شخصی ما دارد؛ به‌عبارتی این خود ما هستیم که باید قهرمان امنیت حریم شخصی خودمان باشیم.

نوشته چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟!

fingerprinting چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟!

اخیرا مقاله‌ای به قلم سارا فرایر (Sara Frier) با عنوان «آیا اپل واقعا قهرمان حریم خصوصی شماست؟» در سایت بلومبرگ منتشر شده بود که بسیار مورد توجه خوانندگان هم واقع شد. اما موضوع اساسی این است که پیش‌فرض این مقاله کمی عجیب به نظر می‌رسد و آن این است که: اپل باید مسئولیت اطلاعاتی را که کاربران با رضایت کامل در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهند، برعهده بگیرد.

ابتدا باید یادآور شویم که اپل اجازه دسترسی توسعه‌دهندگان به داده‌های کاربر را نمی‌دهد، تا زمانی‌که خود کاربر به‌طور صریح این مجوز را به آن‌ها بدهد. حتی درصفحه توضیحات مربوط به حفظ حریم شخصی شرکت اپل آمده است: اگر برنامه‌ای که بر روی دستگاه خود نصب کرده‌اید درخواست دسترسی به اطلاعات شخصی شما مانند عکس‌ها و لیست مخاطبان‌تان را دارد، اجازه آن بر عهده شماست.

همانطور که مقاله مذکور بیان کرده، اپل، سیاست خود مبنی بر حفاظت از اطلاعات کاربران را بهانه‌ای برای فروش محصولات خود قرارداده، به‌طوری‌که خود را در جایگاه یک قهرمان حفظ حریم خصوصی نشانده است.

به گفته این مقاله، نمونه‌ای از این ژست قهرمانانه، روشی است که اپل برای رمزنگاری و ذخیره داده‌های اثر انگشت و چهره کاربر به‌کار گرفته، به‌نحوی که آن‌ها را بر روی چیپ مخصوصی در داخل دستگاه که حتی خود اپل هم دسترسی بدان‌ها ندارد، ذخیره‌سازی می‌کند. یا مثلا هنگامی که از اپل پلی خرید می‌کنید، معیارهای مشابهی استفاده می‌شود تا حتی شماره کارت اعتباری شما در اختیار هیچ کسی از جمله بانک قرار نگیرد.

AndroidPIT-permissions-0062 چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟!

اما داده‌های با ارزش دیگری از جمله عکس‌ها، یادداشت‌ها و مخاطبان کاربر هم بر روی دستگاه وجود دارد و زمانی که او موافقت می‌کند که آنها را با سایر توسعه‌دهندگان به اشتراک بگذارد، اپل حتی قادر نیست اطلاعات رد و بدل شده را مشاهده نماید. به نظر می‌رسد که فرایر از شرکت می‌خواهد که مسئولیت بیشتری در این رابطه بر عهده بگیرد. اما این امر چگونه ممکن است؟ این حرف مثل این است که بگوییم اگر خانه شما به خاطرباز گذاشتن درب آن مورد سرقت واقع شد، یقه شرکت سازنده قفل در منزل‌تان را بگیرید.

مبارزه با شیوه انگشت‌نگاری

البته نویسنده به پیشرفت‌های اخیری که در سیاست‌های حفظ حریم خصوصی اپل رخ داده و محدودیت‌های بیشتری که بر توسعه‌دهندگان اعمال کرده، اشاره نموده است. شرکت همچنین شیوه‌هایی را برای مخفی نگه داشتن اطلاعاتی که توسط اپلیکیشن‌ها مورد جمع‌آوری قرار می‌گرفته، معرفی کرده است. همانطور که می‌دانید برخی شرکت‌ها به روشی که در اصطلاح به آن «انگشت‌نگاری» گفته می‌شود از داده‌هایی مانند مکان، فونت‌های نصب شده و سایر تنظیمات به‌کار رفته، برای تشخیص هویت کاربران استفاده می‌نمایند.

facebook_twitter_privacy_settings_hero چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟!

با وجود همه این‌ها، فرایر ادعا می‌‌کند که اپل بایستی مسئولیت بیشتری در قبال اطلاعاتی که چه با اجازه خود کاربر و چه از طریق شیوه انگشت‌نگاری جمع آوری می‌گردد، داشته باشد. وی در جایی از مقاله گفته است که: اگر اپل به اسم حریم شخصی می‌خواهد بگوید که از اتفاقاتی که بر سر داده‌های کاربران می‌افتد خبری ندارد، حداقل می‌تواند به ما کمک کند تا بیش از آنچه که ضرورت دارد، اطلاعات خود را به اشتراک نگذاریم.

البته نباید فراموش کرد که شخصی‌سازی دستگاه که جز لاینفک آن به حساب می‌آید، به بخشی از اطلاعات ما نیاز پیدا می‌کند و شکی نیست که باید تعادلی بین این داده‌ها و حفاظت آن‌ها در برابر سواستفاده دیگران ایجاد گردد. ولی از آنجایی که اپل دسترسی به این اطلاعات ندارد، بنابراین نمی‌تواند کار چندانی هم در رابطه با چیزهایی که خود ما در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهیم، انجام دهد.

googleplay_3EUXOcR چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟!

با این‌حال، کرایگ فدریگی (Craig Federighi)، قائم‌مقام ارشد واحد نرم افزار اپل، در سخنرانی خود در کنفرانس اخیر WWDC گفته بود که: ما معتقدیم که اطلاعات شخصی شما باید امن بماند، نه به این دلیل که شما چیزی برای مخفی کردن داشته باشید، بلکه به این خاطر که فکر می‌کنیم داده‌های حساس زیادی می‌تواند بر روی دستگاه‌ شما وجود داشته باشد که باید درباره اینکه چه کسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند، تصمیم بگیرید.

بنابراین، لااقل در شرایط فعلی، این کار نیاز به مقداری مسئولیت شخصی ما دارد؛ به‌عبارتی این خود ما هستیم که باید قهرمان امنیت حریم شخصی خودمان باشیم.

نوشته چه کسی باید حریم خصوصی شما را حفظ کند؟ اپل یا خودتان؟! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.