مقایسه میزان کمیسیون اسنپ، تپ‌سی و دینگ با تاکسی‌های اینترنتی خارجی

در این مطلب میزان کمیسیون دریافتی شرکت های اسنپ ، تپسی و دینگ با شرکت‌های خارجی اوبر ، لیفت و دی‌دی را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

میزان کمیسیون تاکسی‌های اینترنتی در کشور همواره یکی از بزرگ‌ترین موارد اعتراض و انتقاد رانندگان تاکسی‌های آنلاین به این شرکت‌ها بوده است.

در کشور ما شرکت‌هایی مانند اسنپ ، تپسی و دینگ به عنوان بزرگ‌ترین سرویس‌های تاکسی اینترنتی محسوب می‌شوند و رانندگان این شرکت‌ها همواره به میزان حق کمیسیون دریافتی آن‌ها اعتراض دارند.

البته این نارضایتی رانندگان دلایل مختلفی دارد، از افزایش هزینه‌ها گرفته تا میزان هزینه هر سفر و کمیسیون پرداختی به شرکت اینترنتی، از جمله مهم‌ترین دلایل نارضایتی رانندگان برشمرده می‌شود.

این مطلب را نیز بخوانید: وقتی که خبری از راننده اسنپ نیست!

اما شرکت‌های تاکسی اینترنتی مانند اسنپ و تپسی تا حدودی در این نارضایتی دخیل هستند، افزایش هزینه‌ها و تورم را نمی‌توان از سمت اسنپ و تپسی دانست اما تعیین میزان هزینه سفر و کمیسیون دریافتی، از جمله مواردی است که شرکت‌های تاکسی اینترنت به طور مستقیم در آن دخیل هستند و معمولا رانندگان نسبت به میزان کمیسیون فعلی این شرکت‌ها اعتراض دارند.

البته با نگاهی واقع بینانه باید در نظر گرفته که هر دو شرکت اسنپ و تپسی و شرکت‌های مشابه هزینه‌های فراوانی جهت تامین سخت افزار و پایگاه داده سرویس خود پرداخت می‌کنند، از طرفی هزینه‌های نگه‌داری و همواره بر روی خط بودن سرویس و هزینه‌ کارکنان آن‌ها برای سرویس‌های بزرگی مانند اسنپ که صد‌ها هزار کاربر و راننده عضو آن هستند، ارقامی چند میلیاردی خواهد بود.

کمیسیون اسنپ

البته این شرکت‌ها همواره تلاش می‌کنند تا با ارائه امکانات و تسهیلات مختلف مانند پرداخت سهمیه بنزین، جوایز مختلف بر اساس تعداد و شرایط سفر، ارائه تخفیف برای سرویس یا تعمیرات خود و غیره به کمک رانندگان خود بیایند و از هزینه‌های آنها بکاهند.

مقایسه میزان کمیسیون اسنپ ، تپسی با اوبر و لیفت

برای آن که دریابیم آیا میزان کمیسیون شرکت‌های ایرانی مانند اسنپ و تپسی منصفانه است یا خیر، می‌توان این میزان هزینه را با کمیسیون شرکت‌‌های خارجی مانند اوبر و لیفت مقایسه کرد.

کمیسیون اسنپ

کمیسیون رانندگان اسنپ: اسنپ برای دریافت کمیسیون میان رانندگان استان‌های بزرگ و کوچک تفاوت قائل شده است. این شرکت از رانندگان استان‌های تهران، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، قم، آذربایجان شرقی، خوزستان و فارس مبلغ 15 درصد از هزینه هر سفر را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کند. اما رانندگان باقی استان‌ها باید 20 درصد از هزینه هر سفر خود را به عنوان کمیسیون پرداخت کنند.

کمیسیون رانندگان تپسی: طبق قوانین تپسی، 15 درصد از هزینه هر سفر به عنوان کمیسیون برداشت می‌شود.

کمیسیون رانندگان دینگ: دینگ به عنوان یک شرکت با میزان کاربران و رانندگان کمتر، بین صفر تا 12 درصد از هزینه هر سفر را به عنوان کمیسیون برداشت می‌کند، البته دینگ میزان دقیق کمیسیون را به رانندگان اعلام می‌کند.

کمیسیون رانندگان اوبر: کمیسیون اوبر به عنوان بزرگ‌ترین تاکسی اینترنتی در جهان، برابر با 25 درصد از هزینه هر سفر است.

کمیسیون رانندگان لیفت: شرکت لیفت نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تاکسی اینترنتی در جهان، 25 درصد از هزینه هر سفر را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند.

کمیسیون رانندگان دی‌دی: شرکت دی‌دی بزرگ‌ترین تاکسی اینترنتی در چین است. در قوانین شرکت دی‌دی آمده که رانندگان در چهار ماه نخست کار خود هیچ کمیسیونی پرداخت نکنند اما پس از آن 13 درصد از هزینه هر سفر به عنوان حق کمیسیون شرکت دی‌دی در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه این دیتاها را در جدول کنار هم مشاهده خواهید کرد تا بتوانید راحت‌تر آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

دی‌دی لیفت اوبر دینگ تپ‌سی اسنپ تاکسی اینترنتی
۰ الی ۱۳ درصد ۲۵ درصد ۲۵ درصد صفر الی ۱۲ درصد ۱۵ درصد ۱۵ الی ۲۰ درصد کمیسیون هر سفر 

نوشته مقایسه میزان کمیسیون اسنپ، تپ‌سی و دینگ با تاکسی‌های اینترنتی خارجی اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.