نماینده مجلس: حدود ۸۰ درصد مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند

غلام‌رضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حدود 80 درصد از مردم ایران بر روی گوشی‌هایشان از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

آقای نوری در مصاحبه اخیر خود با اشاره به آمار استفاده از فیلترشکن‌ها در ایران گفت: بر اساس آمارها، حدود 80 درصد ایرانی‌ها برنامه‌های فیلترشکن و VPN بر روی گوشی‌هایشان نصب کرده‌اند، این آمار در کشورهای اتحادیه اروپا کمتر از 10 درصد است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه محدود‌سازی فضای مجازی در سال جاری گفت: با توجه به شرایط فعلی، یک اروپایی با دیدن VPN بر روی گوشی فرزندش می‌تواند او را بازخواست کند اما فرزندان ایرانی برای انجام کارهای عادی خود از فیلترشکن استفاده کند و به این ترتیب والدین نمی‌توانند به او ایراد بگیرند.

وی تاکید کرد: تا کی می‌توان با تکنولوژی جنگید؟ روزگاری با تلویزیون، ویدیو و ماهواره جنگیدیم، آیا توانستیم از گسترش آن‌ها جلوگیری کنیم؟ نمی‌توان با پیشرفت تکنولوژی جنگید و مقابله کرد.

طرح صیانت در چه وضعیتی قرار داد؟

غلام‌رضا نوری در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح صیانت توضیح داد: رئیس مجلس این طرح را به شورای عالی فضای مجازی فرستاده تا آن‌ها بر روی این موضوع کار کنند، نمی‌دانم هدفشان چی بوده شاید می‌خواهند از آن‌ها مشورت بگیرند یا آنکه در این زمینه اختیار قانونی به آن‌ها بدهند. اگر بخواهند در حوزه فضای مجازی قانو‌گذاری کنند، این اتفاق باید در مجلس رخ دهد و در اینجا قانون‌گذاری انجام شود.

البته طبق اعلام زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور، نظراتش را در خصوص طرح صیانت اعلام کرده و این نظرات در طرح اعمال شده است.

اجرای این طرف از ابتدا با اعتراض گسترده کاربران همراه بود اما کمی پیشتر مهرداد ویس‌کرمی، نماینده مجلس و دبیر کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، موسوم به طرح صیانت، افرادی که مخالف طرح صیانت هستند را سگ‌های قلاده بلند غرب‌گرا خطاب کرد.

نوشته نماینده مجلس: حدود 80 درصد مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.