چگونه با پول کم پس انداز کنیم و پولدار شویم

ذخیره پول

شاید ایده بازنشستگی زود هنگام، و استقلال مالی و یا به عبارتی حساب بانکی پر پول، در دوران پایان خدمت برای یک کارمند یک آرزو باشد. خیلی از افراد به امید پاداش پایان خدمت حاضرند سی سال تلاش کنند و در شغل کارمندی خود بمانند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که شما همین حالا می توانید طوری مهارت های مالی خود را بالا ببرید که، در موقع بازنشسته شدن، از نظر مالی بی نیاز باشید.

من در این مقاله قصد دارم به ۱۶ مهارت بپردازم تا بتوانید با تکیه بر آن و اجرای این مهارت های ذخیره پول به این هدف دوست داشتنی برسید.

ذخیره پول

برنامه و پلن خود را کتبی کنید

این که شما فقط برنامه پیشرفت مالی تان را فقط در ذهن داشته باشید، موجب پیشرفت تان نمی شود. بلکه باید آن را روی کاغذ بیاورید.

همینقدر که برنامه تان را باور دارید، و در ذهن دارید، و می خواهید به واسطه برنامه ذهنی تان پیش بروید، دلیلی بر این نیست که، شما را به هدف برساند.  این کار مثل این می ماند که به شانس خود متکی شده باشید. شانسی که معمولا وجود ندارد و یک زندگی مبتنی بر شانس یک زندگی غیر مترقبه به شمار می آید.

باید به خاطر داشته باشید که موفقیت مالی یک انتخاب است. هر تصمیم مالی که هر روز می گیرید شما را به موفقیت مالی نزدیک تر یا دور تر می کند.

برای نوشتن برنامه مالی و هدف مالی تان کمی زمان بگذارید تا بتوانید آن را در دراز مدت واقعا ببینید.

توجه کنید که قصد نداریم صرفا بر اساس برخی آیتم ها، یک جدول تنظیم کنید تا به خیال خود، بر اساس برخی المان ها، هدف تان را مشخص کنید. این جا نیاز به دقت و ارقام دقیق داریم.  هدف این است که هر یک از جنبه های اهداف مالی خود را تعریف کنید و با کلمات و ارقام نوشته شده ی دقیق آنها را شکل دهید. این شامل تعریف جدول هزینه ها، ارقام، و غیره می شود.

 

از خود بپرسید: آیا در سواد مالی سرمایه گذاری کرده اید؟

این که ساعت ها برای خودمان شعار دهیم که باید پول ذخیره کنیم و درست خرج کنیم خیلی آسان است و معمولا رخ می دهد. اما پای عمل که می رسد، معمولا ضعیف عمل می کنیم. علت این امر این است که ما سواد مالی نداریم.

بنابراین اولین و مهمترین کاری که باید انجام شود سرمایه گذاری زمان و منابع کافی برای تحصیل در امور مالی است.

وقتی وارد دوره های آموزشی سواد مالی می شوید، قصد نداریم که مدرک بگیریم بلکه آن چه آموزش دیده ایم برایمان مهم است. این که بدانیم، تورم چیست، و  ROI, NPV چه مفهومی دارند برای ما اهمیت دارد.

بنابراین گاهی می توانید این اطلاعات را از طریق مطالب رایگان دوره های اینترنت نیز استفاده کنید.

 

درآمدی بیش از هزینه کنونی سبک زندگی

این روزها مردم توهم ثروتمند شدن دارند. یعنی اگر به ظاهر نشان دهند که ثروتمند هستند، برایشان کافی است. حتی اگر زیر بار قرض و وام باشند. معمولا حساب بانکی ها خالی است و پُز ها عالی!

اما ثروتمند بودن یک هدف بلند مدت است ، چیزی که فقط در مرحله بعدی زندگی تحقق می یابد. این امر به وضوح نشان می دهد که اگر می خواهید موفقیت مالی را در درازمدت تحقق بخشید ، مجبور خواهید شد از تجملات روزمره خود کم کنید تا بتوانید در وقت بازنشستگی چهره زیباتری از نظر مالی داشته باشید.

خرج کردن پول هیچ وقت کسی را ثروتمند نمی کند. پس بیاد داشته باشید که، باید میزان خرج و مخارج و مصرف تان به اندازه ای در جدول تان نوشته شود که همیشه درآمد شما، بیش از هزینه سبک زندگی تان باشد.

 

همین حالا شروع کنید

اگر واقعا بدانید که عنصر زمان چقدر در موفقیت مالی شما تاثیر دارد، تعجب می کنید. هر چه زودتر اقدام به برنامه ریزی مکتوب، بهینه سازی خرج و مخارج نمایید، پول بیشتری را ذخیره می کنید.

منتظر نباشید که از نظر سواد مالی به بالاترین سطح آموزشی برسید. بلکه همین حالا به خودتان مراجعه کنید و هزینه های اضافی را کم کنید و در خرج و مخارج میانه رو تر باشید.

 

ثروتمند شدن به صورت اتوپایلوت!

شما نمی توانید در طول سال های متمادی، به طور مداوم، حواستان باشد که می خواهید چکار کنید، چه بخرید، چه نخرید، چه سفری بروید و نروید، تا بتوانید به رقم های نوشته شده تان برسید. خوب است که سبک زندگی، و بسیاری از روال زندگی تان را طوری تنظیم کنید که موجب شود، به طور خود کار در دراز مدت شما را به سبک بهبود یافته به دنبال خود بکشد.

ایده مورد نظر این است که حقوق و درآمد ماهانه تان را طوری برنامه ریزی کنید که بیشترین نرخ صرفه جویی را داشته باشد. مثلا، می توانید از هزینه های اضافی مثل تفریحات غیر ضروری، سینما و غیره بزنید.

با کاهش هزینه های جانبی و غیر ضروری می توانید حساب خود را پر تر کنید و زودتر به بازنشستگی پیش از موعد خود فکر کنید.

 

دسترسی خود را به پول تان سخت کنید

سعی کنید پول تان را جایی بگذارید که، قبل از رسیدن به آن و خرج کردنش بتوانید کمی فکر کنید. مثلا فکر کنید که اگر پول در جیب تان باشد راحت تر آن را خرج می کنید یا در اتاقی که درب آن قفل است؟ مسلما در اتاقی پنهان دیر تر پول در دسترس شما قرار می گیرد. در مقاله عادات مالی برای افزایش حساب بانکی، به نکاتی در این باره پرداختم که به شما کمک می کند پول تان را بیشتر ذخیره کنید.

به عنوان مثال اگر خرید اینترنتی زیادی دارید، می توانید پول های تان را در کارتی بریزید که دارای رمز دوم نیست. یا این که می توانید بیشتر پول خود را به کارت دیگری واریز کنید، و این کارت را به دست پدر و یا مادر خود بدهید تا از ان مراقبت کند.

به هر حال مانعی ایجاد کنید که از پول تان استفاده کنید.

ذخیره پول
منبع عکس: entrepreneur.com

روی پس انداز متمرکز شوید

اگرچه ممکن است این یک مهارت پول بسیار اساسی و بدیهی به نظر برسد ، اما اجرای آن در واقعیت بسیار سخت است.

امن ترین راه برای دستیابی به این هدف ، لیست هزینه های متوسط هر ماه است. هنگام انجام این تمرین از کمیت هزینه های خود متعجب خواهید شد.

با نوشتن آنها روی کاغذ به طور ناگهانی این دید را پیدا خواهید کرد که هزینه های آن  ماه را بی فایده ارزیابی کند و از آن جلوگیری نمایید.

 

منابع درآمد خود را افزایش دهید

همیشه خوب است که درآمد شما از چند محل مختلف باشد تا به شما کمک کند تا بتوانید در شرایط مختلف، در صورتی که یکی از منابع درآمدی محدود می شود، سایر منابع ها در دسترس باشد.

مثلا اگر به نوشتن علاقه دارید می توانید تولید محتوا کنید. همچنین می توانید روی مهارت های دیگری که دارید سرمایه گذاری کنید. بدین صورت می توانید جریان مالی ورودی تان را افزایش دهید و زودتر رقم بانکی تان را به میزان مورد نظرتان برسانید.

 

ریسک های مالی تان را طرح ریزی کنید

هر وقت در صدد برنامه ریزی مالی هستیم باید توجه کنیم که ریسک های مالی هم وجود دارد. مثلا اگر می خواهید وام کلان بگیرید که ذخیره کنید، باید میزان بیشتری اقساط پرداخت کنید و اگر چند ماه پرداخت تان به تعویق افتد باید بیشتر هزینه کنید.

یا این که وقتی ضمانت بانکی کسی را بر عهده می گیرید احتمال این را بدهید که او اقساط خود را واریز نکند و شما بخواهید دردسر آن را بکشید.

براساس سلامت مالی شما ، ریسکی که هر شخصی بتواند از پس آن برآید متفاوت است. از این رو ، شما باید سلامت مالی و توانایی خود را در تحمل ضرر ارزیابی کنید

هدف ما از این مقاله این است که سرمایه مان حفظ و چند برابر شود. اگر شما در برنامه های مالی سرمایه گذاری کنید که بیم از دست دادن اصل سرمایه و پول تان وجود دارد، هرگز نباید ریسک های بزرگ کنید.

 

مالیات خود را برنامه ریزی کنید

وقتی که در حال ذخیره پول هستید، باید بدانید که هزینه هایی دارید که اجباری هستند. شاید شما مشمول مالیات بشوید. اگر اینگونه است، باید به تناسب قوانین مالی کشوری که در آن زندگی می کنید، مالیات هایی هر ساله بپردازید. برای این رقم بالا به صورت ماهانه برنامه ریزی کنید.

بسیاری از کسب و کارها، و افراد به تناسب قوانین کشور مورد نظر، باید پس از بازنشستگی نیز این مالیات را پرداخت کنند. بنابراین باید توجه داشته باشید که برای این هزینه همیشگی برنامه ریزی کنید و سطر دقیقی برای ان در طرح مکتوب تان داشته باشید.

 

لطفا روی سلامت خود حساس باشید

شاید تعجب کنید که وقتی داریم صحبت از عادات مالی می کنیم، و از مهارت های ذخیره پول حرف می زنیم، سلامتی بدن و روح چه نقشی می تواند داشته باشد. هر چند شما باید تحت پوشش بیمه های درمانی باشید. اما برخی هزینه ها، برای سلامتی معمولا تحت پوشش بیمه نیست و موجب می شود از حساب بانکی تان کم شود. علاوه بر این اگر شما یک فرد بازنشسته سالم باشید، قطعا بهتر می توانید در مدیریت پول برنامه ریزی داشته باشید تا وقتی که بخواهید هر هفته به آزمایشگاه و دکتر و بیمارستان مراجعه کنید.

 

برای خرید خودرو روی دست دوم ها تمرکز کنید

این یک واقعیت شناخته شده است که معمولاً خودروها طی دو سال اول به دلیل استهلاک حدود ۲۰ تا ۳۰٪ از ارزش خود (بسته به نوع و مدل) را از دست می دهند. بنابراین این یک ایده عالی است که هنگام خرید خودرو به جای خرید یک خودروی صفر کیلومتر، روی دست دوم هایی که امتحان خود را پس داده اند تمرکز کنید. بدین ترتیب شما می توانید به سادگی، با هزینه بسیار کمتر، خودرویی را خریداری کنید و حساب بانکی تان را کم تر مورد دستبرد قرار دهید. برخی از خودروها، همین که برای اولین بار، استارت می خورند و از بنگاه معاملاتی بیرون می آیند، مقدار زیادی از قیمت خود را از دست می دهند.

نکته دیگر هم این که هرگز برای خرید خودرو، وام نگیرید.

 

وام های خود را به درستی برنامه ریزی کنید

صحبت از عدم گرفتن وام برای خودرو شد اما برای خرید خانه گرفتن وام ضروری است. اما سعی کنید وام هایی که با کل زندگی تان گره می خورد را رها کنید. مثلا اگر شما قرار است وامی بگیرید که ۳۰ ساله ان را پرداخت کنید قطعا مدیریت مالی تان را دچار مشکل می کند و حساب بانکی تان را همیشه نا امید کننده می کند.

در این شرایط، سعی کنید وام تان را طی ۱۰ تا ۱۵ سال بازپرداخت کنید. برای این کار می توانید چنین عمل کنید که

مثلا اگر در سال اول، لازم است که ۲۰ میلیون تومان از اقساط خود را واریز کنید، در سال دوم، ۲۲ میلیون تومان واریز کنید. این روال را بر اساس ارقام مال خود تنظیم کنید تا بتوانید ۱۰ تا ۱۵ سال اول از گرفتن وام، آن را باز پرداخت کنید.

 

هوشمندانه مسافرت کنید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به مسافرت کردن دارید بهتر است که توجه کنید که سفر در اوقات معمولی و در ایام خاصی از هفته همیشه برای تان گرانتر خواهد بود.

بلیط هواپیما روزهای پایانی هفته همیشه گرانتر است و در اوقات خاص هتل ها قیمت بالاتری دارند.

مثلا شما می توانید بین روزهای یکشنبه تا چهارشنبه مسافرت کنید و در فصل زمستان و پاییز هتل رزرو کنید تا هزینه کمتری برای تان داشته باشد. این قضیه در سراسر دنیا وجود دارد.

 

قانون ۵ درصد را اعمال کنید

این قانون واقعا شدنی و تاثیر گذار است. در این قانون شما سه هزینه بالای ماهانه خود را مشخص می کنید. سعی می کنید که برای ماه بعد این هزینه را در صورت امکان، ۵ درصد کمتر کنید.

مثلا اگر شما برای خرید اینترنت در ماه جاری ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرده اید، می توانید با این قانون طلاعیی، در ماه آینده فقط ۹۵ هزار تومان هزینه کنید. وقتی که وقت خود را کمتر صرف اینستاگرام کنید، و ترافیک تان را مدیریت کنید قطعا می توانید هزینه اینترنت تان را کاهش دهید.

این مثال را در تمامی هزینه های بالای زندگی تان اعمال کنید و از ذخیره پول بیشتر لذت ببرید.

 

وضعیت پیشرفت خود را بررسی کنید

وقتی که این چند گام را در زندگی خود عملی کردید، حالا وقت آن می رسد که هر چند مدت یک بار، حداقل یک ماه یک بار، حساب خود را بررسی کنید و ببینید که چقدر ذخیره داشته اید.

بدین صورت پیشرفت مالی تان را اگر به چشم ببینید بیشتر برای پیگیری برنامه تان کوک خواهید شد.

اگر احساس می کنید آنالیز وضعیت مالی به شما راهکارهای جدیدی برای مدیریت خرج و مخارج و هزینه ها می دهد، از آن پیروی کنید.

 

آیا برای فصل بازنشستگی خود کاری کرده اید؟ برنامه های تان را برای ما بنویسید و بگویید که از چه اصولی پیروی کرده اید تا به نتیجه عالی برسید.

منبع

نوشته چگونه با پول کم پس انداز کنیم و پولدار شویم اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.