گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از رویداد معرفی محصولات جدید دیجی‌کالا

روز گذشته دوشنبه 22 آذر، رویداد بر خط ایران توسط گروه دیجیکالا برگزار شد. در این رویداد مدیران دیجیکالا به معرفی و ارائه اطلاعاتی جامع از خدمات و سرویس‌های جدید این شرکت شامل دیجیکالا جت، دیجی‌اکسپرس، پیندو، طرح توسعه کسب‌و‌کارهای بومی و دیجیکالا مهر پرداختند و در انتها به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

دیجیکالا برای برگزاری رویداد برخط ایران در خانه کارمان لواسان میزبان خبرنگاران و اهالی رسانه بود و معرفی محصولات و سرویس‌های جدید این شرکت به صورت ویدیویی ارائه شد.

در ابتدای این ویدیو حمید و سعید محمدی، بنیان‌گذاران دیجیکالا، اطلاعاتی را در خصوص اتفاقاتی که طی یک سال گذشته در دیجیکالا رخ داده صحبت کردند و در ادامه و سرویس‌های جدیدی گروه دیجیکالا معرفی شدند.

در این رویداد اشاره شد که دیجیکالا در سال 1400 یک زیرساخت مقیاس‌پذیر مبتنی بر تکنولوژی است که 200 هزار کسب‌و‌کار ایرانی در بستر آن در حال گذار به عصر اقتصاد دیجیتال هستند و صد‌ها هزار فرصت شغلی در این بستر ایجاد شده، دیجیکالا ماهانه میزبان 40 میلیون کاربر است که برای زندگی با کیفیت‌تر و صرفه‌جویی در زمان و هزینه از این فروشگاه اینترنتی استفاده می‌کنند.

دیجیکالا ظرفیتی را رقم زده که برای اولین بار در کشور، مردم 12 هزار روستا از همان تنوع کالا و خدماتی که مردم پایتخت به آن دسترسی دارند، بهره‌مند شده‌اند. دیجیکالا در آستانه تبدیل شدن به یک برند ملی است، برندی که قصد دارد تا برای نیازهای تجارت الکترونیک ایران، راه حل‌هایی در بستر تکنولوژی ارائه دهد.

دیجیکالا جت

دیجیکالا جت برای آن دسته از مشتریان راه‌اندازی شده که می‌خواهند کالای خریداری شده را در کمتر از 30 دقیقه تحویل بگیرند. سه ویژگی اصلی دیجیکالا جت شامل:

ارسال سریع: جت سریع‌ترین راه برای تحویل سفارش‌ها است که می‌تواند در زمان کمتر از 30 دقیقه کالاهای مورد نیاز را دریافت کنند.

هزینه رایگان: استفاده از خدمات جت در حال حاضر هیچ هزینه‌ای ندارد و کاربران با استفاده از جت تنها هزینه خرید کالاهای مورد نیازشان را پرداخت می‌کنند.

جت مارکت: دیجیکالا جت از مراکز توزیع خودش با نام جت مارکت استفاده می‌کند که برای عموم مردم باز نیستند، اما محصولات متنوعی در آن‌ها قرار دارد و در نقاط مختلف شهر ایجاد شده‌اند تا برای افزایش سرعت توزیع محصول از آن‌ها استفاده شود.

دیجیکالا جت کار خودش را در شهرهای تهران، کرج، قم، مشهد و اصفهان آغاز کرده و به زودی در دیگر شهرهای ایران نیز فعال خواهد شد. اپلیکیشن دیجیکالا جت نیز به‌تازگی عرضه شده که می‌توانید آن را دانلود و استفاده کنید. در حال حاضر 90 درصد سفارشات در زمان کمتر از 30 دقیقه تحویل داده می‌شوند و 30 درصد سفارشات نیز در زمان کمتر از 15 دقیقه به دست مشتریان می‌رسد.

دیجی‌اکسپرس

این سرویس تقویت کننده و پشتیبان نسل جدید کسب‌و‌کارهای تجارت الکترونیک است، کسب‌و‌کارهایی که از شیوه‌های غیرمتمرکز و توزیع شده استفاده می‌کنند. دیجی‌اکسپرس سرویس‌های متنوعی برای دیجیکالا و دیگر فعالان بازار کسب‌و‌کار فراهم کرده که در ادامه با این خدمات آشنا می‌شویم:

فلکس: فلکس اولین سرویس دیجی‌اکسپرس است که تحویل مشتریان رو با استفاده از مشتریان خویش‌فرما انجام می‌دهد. در این سرویس از روش جمع‌سپاری خارج از لجستیک دیجیکالا استفاده می‌شود. فلکس فرصتی است برای افرادی که می‌خواهند با وسیله نقلیه خودشان کسب درآمد داشته باشند.

ارسال فوری: در این سرویس کالاها در زمان بین 30 دقیقه تا 2 ساعت به دست مشتریان می‌رسد، در حال حاضر دیجیکالا جت از این سرویس استفاده می‌کند.

پارتنز: در این سرویس هر شخصی می‌تواند با راه‌اندازی یک مرکز توزیع کوچک با دیجی‌اکسپرس همکاری داشته باشد، به این ترتیب علاوه بر اشتغال‌زایی، به صورت روزانه تعداد مشخصی سفارش دریافت و ارسال خواهد کرد.

پروکسی: در این سرویس امکان همکاری شرکت‌های لجستیکی با دیجی‌اکسپرس فراهم می‌شود، این سرویس امکانات متنوعی از قبیل بازه زمانی، قیمت، خدمات ارزش افزوده مانند قابلیت ردیابی سفارش رو فراهم می‌کند.

چشم‌انداز دیجی‌اکسپرس آن است که با توسعه پلتفرم هوشمند و مقیاس‌ پذیری که دارد، به بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی محور در صنعت لجستیک ایران شود و بتواند مجموعه‌ گسترده‌ای از خدمات مانند جمع‌آوری، توزیع، پردازش و تحویل سفارشات را با قیمت کاملا رقابتی به مشتریان، فروشندگان و خریداران کالا و همچنین سایر شرکت‌هایی که با دیجی اکسپرس همکاری دارند، ارائه دهد.

دیجی اکسپرس در سال 99 بیش از 10 میلیون کالا را تحویل داده و در حال حاضر در 15 شهر بزرگ شامل تهران، کرج، اصفهان، رشت، مشهد، شیراز، کاشان، اهواز، قم، تبریز، یزد، بابل، ارومیه، کرمان و بندرعباس خدمت رسانی می‌کند.

پیندو

سرویس پیندو بر اساس نیاز کاربرانی شکل گرفته قصد دارند تا کالاهای خودشان را به فروش بگذارند، البته در این سرویس ارائه خدمات مانند عکاسی، تعمیر و نصب لوازم خانگی و حتی خدمات آموزشی قابل ارائه است. اما ویژگی اصلی پیندو آن است که مشخصات کالا از اطلاعات محصولات موجود در دیجیکالا گرفته می‌شود و در واقع کاربر می‌تواند صفحه محصول مربوط به کالای شما را در دیجیکالا دیده و از مشخصات، امتیاز و نظرات کاربران در خصوص آن محصول با خبر شود.

ویژگی دیگر پیندو آن است که کاربران دیجیکالا می‌توانند در صفحه هر محصول، آگهی‌های فروش جنس دست دوم همان کالا را مشاهده کنند و در صورت تمایل برای خرید جنس دست دوم همان کالا اقدام کنند.

طرح توسعه کسب‌و‌کارهای بومی

هدف این پروژه توانمندسازی کسب‌و‌کارهای بومی و خلق داستان‌های موفقیت برای آن‌ها است، اتفاقی که می‌تواند به رشد اقتصاد و ماندگاری فرهنگ کشور کمک کند. تعداد زیادی از این کسب‌و‌کارها در روستاها و شهرهای کوچک ایجاد شده‌اند و محصولات محلی خودشان را عرضه می‌کنند اما بازار بزرگی برای ارائه این محصولات ندارند. از طرفی برای مشتریان دشوار است که بتوانند بدون سفرهای طولانی، محصولات دست اول را از نقاط اول کشور خریداری کنند.

پروژه توسعه کسب‌و‌کارهای بومی دیجیکالا به تمام این دغدغه‌ها پاسخ می‌دهد، هر فرد در هر نقطه از ایران می‌تواند کسب‌و‌کارخودش را راه‌اندازی کند و محصولاتش را در شرایط برابر برای فروش عرضه کنند، از طرفی مشتریان می‌توانند این کالاها را با چند کلیک از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور خریداری کنند.

البته دیجیکالا با زیرساخت لجستیک ویژه کسب‌و‌کارهای محلی، برگزاری کمپین‌های اختصاصی، ارائه محتوای مناسب و ارائه تسهیلات ویژه برای دریافت کمیسیون، شرایطی را فراهم کردیم تا این کسب‌و‌کارها بدون داشتن دغدغه برای بازاریابی محصولات، بتوانند در دیجیکالا فروش داشته باشند. در حال حاضر 3 هزار کسب و کار بومی و محلی که بخش قابل توجهی از آن‌ها توسط بانوان کشور مدیریت می‌شوند، محصولاتشان را با برچسب مشخصی در دیجیکالا به فروش می‌رسانند.

دیجیکالا مهر

دیجیکالا مهر یک پلتفرم شفاف و قابل اعتماد در بستر تکنولوژی است که نیکوکاران را به موسسه‌های خیریه می‌ساند، از یک طرف سازمان‌های مردم نهاد نیازهای کالایی خودشان را قرار می‌دهد و از سمت دیگر کاربران دیجیکالا می‌توانند این نیازها را برطرف کنند. سازمان‌های مردم نها حاضر در دیجیکالا مهر به 7 گروه تحصیل و سوادآموزی، سلامت و درمان، مذهبی، کارآفرینی و اشتغال، خدمات اجتماعی، محیط زیست و حیوانات و فرهنگ و هنر تقسیم می‌شوند.

در ادامه این رویداد، آقایان حمید محمدی هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجیکالا، سعید محمدی هم‌بنیانگذار و مدیر هیات مدیره دیجیکالا همچنین علیرضا کامرانیان‌فر مدیرکل توسعه کسب‌و‌کار، ندا گلشن مدیرکل محصول، حمیدرضا پاکروان مدیرکل دیجیکالا جت، امیرحسین موسوی مدیر ارشد ارتباطات سازمانی، امیر پاشا معاون ارشد بازاریابی و کاوه احسانی معاون عملیات دیجیکالا پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

حمید محمدی در خصوص ورود دیجیکالا به بورس و پاسخ داد: دوستان در فرابورس قرار بود تا ضوابط ویژه‌ای رو برای شرکت‌های استارتاپی در نظر بگیرند، ما منتظر انتشار این ضوابط و شرایط بودیم. به تازگی این شرایط و ضوابط به صورت غیر رسمی منتشر شد که برخی از آن‌ها شفاف نیست و برخی از آن‌ها به تشخیص معاونت علمی ارجاع داده شده که این قضیه می‌تواند تصمیم گیری را برای کسب و کار ها پیچیده می‌کند، زیرا سازوکار به صورت شفاف تعیین نشده و ما منتظر هستیم تا ابعاد شریط پذیرش توسط فرابورس مشخص بشود، اگر شرایط و ضوابط دست‌و‌پاگیر نباشد و جلوی توسعه را نگیرد، حتما ما هم ورود پیدا خواهیم کرد.

همچنین سعید محمدی در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص خروج دیجیکالا از ایران و حضور در بازار‌های منطقه که پیش‌تر قول آن داده شد به چه سرانجامی رسید؟ ما خیلی به این حوزه علاقمندیم و چند سالی است که این حوزه را دنبال می‌کنیم و حتی آمادگی لازم از لحاظ فنی، زیرساختی و غیره را داریم. اما ما به شدت تحریم هستیم و فعالیت در خارج از کشور به روش‌های شفاف و سالم امکان‌پذیر نیست. نه تنها دیجیکالا بلکه دیگر شرکت‌ها نیز برنامه حضور در بازارهای همسایه را دارند اما در کنار تحریم‌ها وضعیت مالی در ایران نیز مانع دیگری است، برای حضور در کشورهای همسایه به سرمایه مشابه با سرمایه آن پلتفرم در ایران نیاز است که در حال حاضر جذب سرمایه برای این کار بسیار دشوار است و حتی سرمایه‌گذاران خارجی هم به راحتی بر روی استارتاپ‌های ایرانی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. به نظر من استارتاپ‌های ایرانی فرصت حضور دربازارهای همسایه را از دست دادند و دیگر زمان طلایی این اتفاق از بین رفت، ما می‌بینیم که در کشورهای همسایه شرکت‌های نوپا با سرمایه‌های بسیار بزرگ و سنگین کار خودشان را آغاز کردند که رقابت رو بسیار دشوار می‌کند.

یکی از خبرنگاران در خصوص سرویس پیندو اعلام کرد که آیا این سرویس قرار است رقیب دیوار و شیپور شود یا برنامه‌های دیگر برای آن در نظر گرفته شده؟ ندا گلشن مدیرکل محصول در پاسخ به این سوال گفت: پیندو اساسا راهکاری رو برای ورود به بازار C2C از خود دیجیکالا به عنوان پلتفرم دارد و به دنبال رقابت مستقیم با دیوار و شیپور نیست، تمرکز اصلیش بر روی کالا و خدمات هست. مزیت بزرگ پیندو مجتمع بودن کالاها و آگهی ها در دیجیکالا هست که کاربر می‌تواند قیمت نو، قیمت دست دوم و مشخصات و اطلاعات کالا رو به طور کامل در خود دیجیکالا ببیند و مقایسه کند.

 

نوشته گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از رویداد معرفی محصولات جدید دیجی‌کالا اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.