نرم افزار انتخاباتی مایکروسافت برای اولین بار آزمایش می شود

 
مایکروسافت از سال گذشته میلادی در حال توسعه نرم افزار برای دستگاه های رأی گیری است. این نرم افزار برای اولین بار در انتخابات واقعی آزمایش می شود.
 
شهروندان منطقه فولتن (Fulton) ایالت ویسکانسین آمریکا امروز (18 فوریه) نمایندگان دیوان عالی این ایالت را از طریق دستگاه های رأی گیری که با نرم افزار ElectionGuard مایکروسافت اجرا می شوند، انتخاب خواهند کرد.
 
در این انتخابات آرای چند صد نفر به کمک نرم افزار ElectionGuard جمع آوری خواهد شد و در صورتی که آزمایش موفقیت آمیز باشد، از این پلتفرم در دیگر دستگاه های رأی گیری نیز استفاده خواهد شد.
 
پلتفرم مورد بحث به گونه ای طراحی شده که از طریق رمزگذاری هم‌ریختی (Homomorphic Encryption) از آرای شرکت کنندگان محافظت کرده و برای بالا رفتن امنیت، نسخه کاغذی را نیز ایجاد می کند. رمزگذاری هم ریختی در عین حفظ رمزگذاری آرا، آنها را شمارش می کند.
 
برای استفاده از این پلتفرم ابتدا رأی دهنده نامزدهای مورد نظر خود را از طریق نمایشگر لمسی انتخاب کرده و آنها را تأیید می کند. سپس دستگاه به طور همزمان به او نسخه کاغذی رأی و کد رهگیری تحویل می دهد.
 
کاربر نسخه کاغذی را در صندوق انتخاباتی انداخته و با مراجعه به وب سایت انتخابات و استفاده از کد رهگیری، از شمارش رأی خود و همچنین تغییر نیافتن آن اطمینان حاصل می کند. کد رهگیری رأی کاربر را فاش نمی کند؛ بنابراین شرکت های شخص ثالث نمی توانند از آرا باخبر شوند.
 
کیت ElectionGuard از اپ های تأیید کننده شخص ثالث نیز پشتیبانی کرده و به کمک آنها می توان شمارش و عدم تغییر آرا را بررسی کرد. این کیت با سخت افزارهایی همچون سرفیس و کنترلر Xbox Adaptive نیز سازگار بوده و به کمک آنها نیز می توان رأی داد.

«ابر آروان» بستر اکوسیستم ابری کشور را فراهم می‌کند

 
ابر آروان در سوار ابرهای ۹۸، از فراهم‌سازی بستر اکوسیستم ابری کشور و برگزاری مسابقه‌ فناورانه ابربازی با حضور ۹۹۹ توسعه‌دهنده برای توسعه‌ ۹۹ محصول ابری مورد نیاز این زیست‌بوم خبر داد.
 
علاوه بر این، ابر آروان از محصولات جدید شامل پلتفرم ابری یا PaaS به‌عنوان بستری برای حذف مراحل پیکربندی و آماده‌سازی زیرساخت توسعه محصول و فضای ابری یا Object Storage برای ذخیره‌سازی فایل‌ها در یک فضای نامحدود، رونمایی کرد.
 
همچنین امکانات جدیدی که به محصولات ابر آروان اضافه شدند را معرفی کرد:
 
Smart Routing در محصول CDN برای مسیریابی هوشمند در ارتباطات داخلی و بین المللی
CDN Storage برای ذخیره‌سازی محتواها
بازارچه‌ی CDN برای توسعه‌ی و به اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری
نسل جدید محصولات امنیت ابری شامل WAF، Rate limit، DDoS protection و Firewall که به همراه USM راهکار یکپارچه‌ی امنیت ابری را شکل می‌دهند.
اضافه شدن AoD برای استریمینگ صدا به خانواده‌ی پلتفرم ویدئو، پخش زنده و تبلیغات ویدئو
ابر آروان در ادامه به افزایش Scale و Stability سرویس‌های رایانش ابری یا IaaS اشاره کرد و از گسترش پاپ‌سایت‌هایش در کشورهای مختلف جهان گفت؛ هم‌چنین از راه‌اندازی بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی خبر داد تا بتواند نیازهای زیرساختی ابر آروان را در مسیر توسعه‌ی سریعی که دارد، پاسخ‌گو باشد.
 
در این رویداد ناخدای اجرایی ابر آروان ضمن تاکید بر لزوم جهانی شدن برای ادامه‌ی بقای کسب‌وکار این شرکت، اشاره کرد که در مقایسه‌ی جهانی، محصول CDN ابر آروان در میان ده CDN پر استفاده‌ی جهان براساس آمار w3tech قرار دارد، یکی از شش CDN پر امکان جهان است و یکی از سه CDN اقتصادی جهان به‌شمار می‌آید. هم‌چنین گفت که ابر آروان در ۳۸ کشور جهان مشتری فعال دارد و برنامه دارد تا در دو سال آینده تعداد مشتریان آسیایی معادل مشتریان ایرانی‌اش داشته باشد.
 
رویداد سوار ابرها ۲۷ بهمن ماه، با حضور نزدیک به ۳۰۰۰ شرکت‌کننده در سالن رویال هال اسپیناس پالاس برگزار شد.
 
جهانی شدن؛ یک الزام برای بقا
 
در ابتدای رویداد سوار ابرها، پویا پیرحسینلو؛ ناخدای اجرایی ابر آروان با اشاره به عواملی هم‌چون رشد اقتصادی منفی، افزایش ناگهانی و مستمر قیمت ارز، خروجی فوق‌العاده سریع نیروهای متخصص و توسعه‌ی ناپایدار، درباره‌ی الزام جهانی شدن ابر آروان گفت: «الان در شرایطی قرار داریم که اگر جهانی نشیم، محکومیم به نابودن شدن. تا دیروز ورود به بازارهای جهانی یک جذابیت رو به آینده بود؛ امروز یک اجباره. وقتی درباره‌ی اجبار صحبت می‌کنیم، یعنی یا رفتن، جنگیدن و موفق شدن یا نبودن.»
 
پیرحسینلو درباره تلاش‌های ابر آروان برای جهانی شدن به ۵ زبانه شدن وب‌سایت ابر آروان و به‌واسطه آن، پوشش ۸۹ درصدی منطقه خاورمیانه و آسیای میانه، همچنین داشتن مشتریان فعال در ۳۸ کشور مختلف جهان، افزایش سریع پاپ‌سایت‌های ابر آروان در آسیای میانه و خاورمیانه اشاره کرد؛ و هدف‌گذاری بعدی ابر آروان را جذب مشتریان فعال آسیایی معادل تعداد مشتریان ایرانی آروان بیان کرد.
 
 
در مقایسه جهانی ابر آروان، ناخدای اجرایی اشاره کرد که محصول CDN ابر آروان در میان ده CDN پر استفاده‌ی جهان براساس آمار w3tech قرار دارد، یکی از شش CDN پر امکان جهان است و یکی از سه CDN اقتصادی جهان به‌شمار می‌آید.
 
ابر آروان در کنار مردم و کسب‌وکارهای آنلاین
 
پیرحسینلو در پایان صحبت‌های ابتدایی خود در رویداد سوار ابرها اشاره کرد که «برخلاف خیلی‌ها که تلاش می‌کنن دور همفکرهاشون خط بکشن و با انگشت نشون‌شون بدن که این‌ها مردمن، ما فکر می‌کنیم همه اونایی که توی این سرزمین دارن نفس می‌کشن، مردم این سرزمینن.»
 
در ادامه هستی شهریزفر؛ قصه‌گوی ابر آروان با مروری بر قصه‌ی محمد علی؛ بوکسور پرآوازه‌ی جهانی در زمانی که کنار مردم ایستاد و به‌خاطر صلح حاضر نشد تفنگ به دست بگیرد و در جنگ ویتنام شرکت کند، اشاره کرد که «محمد علی در طول عمرش فقط به قهرمانیش در رینگ بوکس اکتفا نکرد و همواره فراتر از ورزش و فراتر از عنوان‌های جهانی که داشت، زندگی کرد» و ربط این قصه به ابر آروان را در همین انتخاب بیان کرد که «ابر آروان هم فکر می‌کنه که باید فراتر از کسب‌وکارش و فراتر از دنیای دیجیتالی که دورمون رو گرفته، زندگی کنه»
 
قصه‌گوی ابر آروان به اتفاقات سالی که پشت سر گذاشتیم اشاره کرد، اتفاقاتی که زمینه‌ساز بسیاری از قضاوت‌ها و جنگ‌های مجازی در میان‌مان شده بود.
 
«خیلی جاها مقابل هم ایستادیم. «مای جمعی» رو نادیده گرفتیم و اگر مشت‌هامون به هم نمی‌رسید، واژه‌هامون رو مشت کردیم و هم‌دیگه رو گوشه‌ی رینگ بوکس گیر انداختیم.»
 
هستی شهریزفر از تلاش ابر آروان در بودن کنار مردم و کسب‌وکارهای آنلاین گفت و به مواردی هم‌چون:
 
سرویس‌دهی رایگان ابر آروان به‌مدت ۲ هفته در زمانی‌که دیجیتال اوشن سرویس‌هایش را به‌روی کسب‌وکارهای ایرانی بسته بود
سرویس‌دهی رایگان CDN به استارت‌آپ‌ها
همکاری با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سرویس‌دهی رایگان محصول CDN به بازی‌سازها
افزایش بازه‌ی رایگان محصول CDN ابر آروان و به‌دنبال آن استفاده‌ی رایگان بیش از ۹۴ درصد مشتریان از این محصول
و سرویس‌دهی دشوار ابر آروان در وضعیت قطعی اینترنت و با وجود اعمال محدودیت‌های بیرونی
شهریزفر در همین رابطه گفت: «در حالی‌که از ابر آروان خواسته شده بود سرویس‌دهیش رو محدود کنه، اما آروان فقط به وضعیت خودش و کسب‌وکارهایی که داشتن سرویس می‌گرفتن اکتفا نکرد و وظیفه‌ی خودش دونست به سایر کسب‌وکارهایی که در اون موقعیت دچار مشکل شده بودن هم کمک کنه.»
 
 
قصه‌گوی ابر آروان انتخاب این مجموعه در ادامه‌ی مسیر را -در کنار تلاش بیش‌تر برای سرویس‌دهی بهتر- هم‌چنان بر همراهی با مردم و ادا کردن سهم ابر آروان فراتر از کسب‌وکارش بیان کرد.
 
ابر شما را رویین‌تن نمی‌کند؛ مگر آن‌که چابک باشید
 
محمدعرفان شمسی؛ ابربان آروان در آغاز بخش فنی این رویداد، به مشکلاتی که ابر آروان با آن‌ها روبه‌رو بود از جمله مشکلات درونی شرکت و مشکلات زیرساخت کشور پرداخت و از راه‌حل‌هایی که آروان در پیش گرفته است: «ما پاپ‌سایت‌هامون رو در داخل و خارج و به‌تبعش گستردگی جغرافیایی شبکه‌مون رو توسعه دادیم و با توجه به رشد ترافیک، هر پاپ رو قدرتمندتر کردیم. در سرویس رایانش ابری نسل سرورهامون رو ارتقا دادیم. لینک‌های redundant زیادی در شبکه ایجاد کردیم. دیسک‌های SAS وSSD مون رو هم ارتقا دادیم و شبکه استورج‌مون رو جدا کردیم.
 
در کنار توسعه‌ی سخت‌افزاری سرویس‌ها بخش بزرگی از زمان تیم فنی‌مون رو به توسعه‌ی فیچرهای جدید، مکانیزم‌های تاب‌آوری و دیزستر ریکاوری و همین‌طور توسعه‌ی زیرساخت مانیتورینگ و آلرتینگ‌مون اختصاص داده شد.»
 
 
اما در بخش مربوط به چالش‌های مشتریان، عمده دلیل این مشکلات را «نو بودن مفهوم ابر در صنعت ایران» بیان کرد.
 
«به نظر میاد در چشم بعضی از مشتریان، مهاجرت به ابر، اون‌ها رو رویین‌تن می‌کنه. ابر شما رو رویین‌تن می‌کنه، به شرطی که چشم‌هاتون رو موقع مهاجرت به ابر باز نگه دارید.»
 
در ادامه برای حل این این اختلاف در تعریف ابر، ایلیا وکیلی؛ مرشد ابر آروان از انتزاعی بودن مفهوم ابر گفت و با اشاره به معماری ابری در جایگاه ابزاری چابک برای همراهی در مسیر توسعه‌ی سریع اپلیکیشن‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین، اشاره کرد: «در زیرساخت ابری، پیشرفت virtualization و containerazion به ما این اجازه رو داده تا با صدا کردن یه API تغییراتی رو در زیرساختمون بدیم که پیش از این نیاز به خرید سرور، مکاتبه با دیتاسنتر و دان تایم داشت. حالاست که می‌تونیم به‌سادگی سیستم به این پیچیدگی رو فقط با مرج کردن برنچ ریلیزمون در جاهای مختلف دنیا بیاریم بالا، تست کنیم و مشکلاتش رو حل کنیم.»
 
 
مرشد ابر آروان در بازگشتی به تعریف «رویین‌تنی در مهاجرت به ابر» گفت: «آوردن یه سیستم مونولیتیک غیر ابرزی، روی ابر باعث نمی‌شه از همه‌ی مزایای ابر استفاده کنیم. پشت CDN آروان بودن پرفورمنس شما رو بهتر می‌کنه اما بهترین نمی‌کنه. از رایانش ابری آروان استفاده کردن شما رو در برابر Load بالا قدرتمند می‌کنه اما قدرتمندترین نمی‌کنه. استفاده از ابر آروان شما رو رویین‌تن می‌کنه اما رستم اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی ممکنه جایی به انتظار چشم اسفندیار چابک نبودن شما نشسته باشه.
 
کلید رویین‌تنی واقعی این جاست. حتا پروسه‌های چابک، ابزارهای چابک و معماری چابک به درد نمی‌خورن اگه طرز فکر چابک نداشته باشیم. چابکی به معنای فرار از شکست نیست. چابکی به معنای پاسخ مناسب به شکست دادنه.»
 
با توجه به اهمیت معماری در پیاده‌سازی سرویس ابری، مسعود نیکومنش؛ معمار راهکار ابر آروان با بیان پنج شاخص مهم در یک معماری خوب ابری شامل Operational Excellence، Security، Reliability، Performance Efficiency و Cost Optimization، اشاره کرد:
 
ابر آروان در تمام بخش‌ها با ارایه‌ی API به مشتریان کمک می‌کند تنظیمات و زیرساخت را به‌شکل خودکار تغییر دهند. با چند خط اسکریپت سرورهای جدید بسازند، کدهایشان را deploy کنند.
با قرارگیری فیچرهای امنیت ابری آروان شامل DDoS Protection, rate limit , firewall , WAF روی سرویس ابری از حملات مرسوم وب و DDoS جلوگیری می‌شود.
مشتریان برای scale out می‌توانند در عرض چند ثانیه از طریق پنل و API در قسمت‌های رایانش ابری و پلتفرم ابری، ابرک و پادهای جدید بسازد.
با برداشتن بار فنی از دوش مشتریان و گذاشتن آن بر دوش ابر آروان، مشتریان می‌توانند بدون نگرانی از زیرساخت سخت‌افزاری و پیچیدگی‌های تکنولوژیک، بر توسعه‌ی Core Business خود به بهترین شکل متمرکز شوند.
با استفاده از یک روش data-driven و به کمک انعطاف زیرساخت ابری آروان، مشتریان می‌توانند در هر لحظه معماری متناسب با نیاز فعلی‌شان را طراحی و پیاده‌سازی کنند.
در پایان با اشاره به pay-as-you-go بودن محصولات ابری که امکان می‌دهد مشتریان تنها به میزان مصرف‌شان از منابع، هزینه پرداخت کنند بر به‌صرفه‌بودن و مدیریت هزینه‌ها با زیرساخت ابری تاکید کرد.
 
 
تجربه‌ی مشتری؛ استفاده از زیرساخت یکپارچه‌ی ابری در زیرساخت مستر بلیط
 
مستر بلیط یک سامانه‌ی فروش آنلاین بلیط سفر است که در هر ۷ ثانیه، یک بلیط می‌فروشد و در طول ۲۴ ساعت به بیش از دو میلیون خریدار، خدمت‌رسانی می‌کند.
 
رضا کرامتی؛ مدیر فنی این سایت، درباره‌ی تجربه‌ی سرویس گرفتن از ابر آروان در این رویداد سخن گفت؛ از سرویس DNS ابری، CDN، امنیت ابری و رایانش ابری که مستر بلیط در طول مدت استفاده از ابر آروان به‌مرور هر یک از این محصولات را اضافه کرده است.
 
«شروع همکاری ما با ابر آروان با DNS ابری بود. سپس با استفاده از محصول CDN و بهینه‌سازی سایت به‌کمک این محصول، تونستیم رتبه‌ی SEO سایت رو ارتقا بدیم و تجربه‌ی کاربری بهتری برای مشتریان‌مون داشته باشیم. با راه‌اندازی CDN ابر آروان ۷۵ درصد ترافیک ورودی به سرورهامون رو کم کردیم و این به معنای کاهش هزینه‌ها و توانایی ما برای جواب‌گویی به تعداد بیش‌تر کاربران هست. هم‌چنین با توجه به اهمیت بالای سرویس‌هامون، نیاز به Load Balancing برای توزیع بار و Failover برای افزایش دسترس‌پذیری داشتیم که ابر آروان این زیرساخت رو با هزینه‌ی خیلی پایینی در اختیارمون قرار داد.»
 
از گرفتاری‌های وب‌سایت‌های فروش آنلاین به‌ویژه فروش بلیط، شناسایی و بلاک کردن کراولرها و بات‌هاست. رضا کرامتی در این‌باره گفت: «با استفاده از API فایروال ابر آروان ما می‌تونیم به‌سادگی این کاربرها رو در کل زیرساخت‌مون بلاک کنیم.»
 
مستر بلیط در ادامه با اشاره به مشکلاتی که مستر بلیط در استفاده از زیرساخت‌های سنتی داشت، از مهاجرت این سایت به محصول رایانش ابری آروان گفت: «اتمام منابع سرور colocate، هم‌چنین عدم توانایی دیتاسنتر در افزایش منابع سرورهای اجاره‌ای در کنار دردسترس نبودن منابع باکیفیت درخواستی مانند دیسک SSD در کنار بالا بودن هزینه‌های خرید هارد برای سرورهای شرکت و آشفته‌بازار تحریم که پیدا کردن این منابع با قیمت مناسب رو سخت می‌کرد، مستر بلیط برای ایجاد ارتباط امن بین سرورها، از زیرساخت ابر آروان برای ایجاد یک شبکه‌ی داخلی استفاده کرد.»
 
کرامتی درباره‌ی مزیت رایانش ابری آروان نسبت به سرورهای مجازی سنتی به failover سخت‌افزاری اشاره کرد که به‌کمک رایانش ابری اگر سروری که ابرک روی آن بالا آمده است دچار مشکل سخت‌افزاری شود، به‌شکل اتوماتیک ابرک به سرور دیگری منتقل می‌شود.
 
Replication در دیسک دیگر مزیتی بود که کرامتی اشاره کرد که به‌واسطه‌ی آن، اطلاعاتی که روی دیسک‌های آروان ذخیره می‌شود، در سه دیسک در سه نقطه‌ی متفاوت ذخیره می‌شود که باعث افزایش امنیت و پرفورمنس می‌شود.
 
 
گرفتن اسنپ‌شات در پنل کاربری و بالا آوردن ساده‌ی آن روی ابرک دیگر مزیتی بود که مدیر فنی مستر بلیط به آن اشاره کرد و از افزایش استفاده از محصولات ابر آروان با اضافه شدن فضای ابری یا Object Storage به محصولات مصرفی مستر بلیط خبر داد.
 
معرفی پروسه‌ی توسعه و تست نرم‌افزار در ابر آروان
 
در ادامه‌ی بخش فناورانه‌ی رویداد سوار ابرها فرهاد فاطمی؛ ناخدای فنی ابر آروان با اشاره به اشکالات ابر آروان در سال گذشته، از بازنگری کل فرآیند توسعه و استقرار نرم‌افزار در ابر آروان گفت و فرآیند Pipeline و Deploy نرم‌افزار در ابر آروان را به اشتراک گذاشت.
 
 
هم‌چنین از آزمون داخلی ابر آروان برای مواجهه با Disasterها گفت که با استفاده از روش Game Day در یک روز مشخص با فعال کردن یک Disaster داخلی، پایداری نرم‌افزارها سنجیده می‌شود.
 
 
محصولات جدید CDN؛ Smart Routing، CDN Storage و بازارچه‌ی CDN
 
صابر مسگری؛ کدسالار ابر آروان از توسعه‌ی محصول smart routing در CDN آروان گفت که به‌واسطه‌ی آن با دسترسی حتا به یک روزنه‌ی کوچک اینترنت، به‌شکل هوشمند ترافیک ارسالی-دریافتی سرورهای اصلی را از داخل شبکه‌ی اختصاصی پاپ‌سایت‌های ابر آروان مسیریابی و برقراری ارتباط اینترنت میان داخل و خارج کشور را برقرار می‌کند. مسگری اشاره کرد که گستره‌ی پاپ‌سایت‌های ابر آروان این امکان مانیتورینگ لحظه‌ای از وضعیت شبکه در نقاط مختلف را فراهم می‌کند که لازمه‌ی مسیریابی هوشمند ترافیک است. این مانیتورینگ به نشانی http://radar.arvancloud.com از یک ماه پیش دردسترس عموم قرار گرفته است.
 
 
صابر مسگری در ادامه به فیچرهایی که به محصول CDN ابر آروان اضافه شده است، پرداخت:
 
DNSSEC که مشتریان می‌توانند با استفاده از آن، از integrity رکوردهای DNSشان مطمئن شوند و از حملاتی مانند DNS Spoofing جلوگیری کنند.
Log Forwarding که مشتریان می‌توانند با استفاده از آن، در لحظه تمامی لاگ دسترسی کاربران‌شان را دریافت کنند و از رفتار کاربران یا وجود کاربران مشکوک آگاه شوند.
هم‌چنین صابر مسگری از محصولات جدیدی که در محصول CDN ابر آروان اضافه شده‌اند هم خبر داد.
 
CDN Storage که به‌زودی به پنل CDN اضافه می‌شود به مشتریان امکان می‌دهد محتوا را مستقیم در یک فضای ذخیره‌سازی متعلق به ابر آروان آپلود کنند و از لینک آن در CDN و وب‌سایت‌شان استفاده کنند و به این ترتیب دغدغه‌های مربوط به فضای ذخیره‌سازی، Load بالا، مشکلات سرور اصلی در موقعیت پاک کردن کش CDN ابر آروان و…. همگی برطرف می‌شود.
بازارچه‌ی CDN که بستری برای به اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری است و مشتریان می‌توانند با یک کلیک هر محصولی که در این پلتفرم هست را به وب‌سایت‌شان اضافه کنند یا محصول نرم‌افزاری‌شان را در این بستر در اختیار ۱۷ هزار مشتری فعال ابر آروان قرار دهند. به گفته‌ی صابر مسگری از زمان لانچ آزمایشی این محصول تاکنون، پنج اپلیکیشن به این بازارچه اضافه شده است و اکنون سایر توسعه‌کننندگان می‌توانند محصول‌شان را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند.
نسل جدید محصولات امنیت ابری؛ دقت و سرعت بالاتر
 
حسین قاسمی؛ معمار امنیت ابر آروان از مهاجرت ابر آروان به نسل جدید محصولات امنیت ابری‌شان خبر داد. این محصولات شامل DDoS Protection، WAF، Rate Limit و Firewall است که به زبان Rust نوشته شدند و به همراه USM راهکار یکپارچه‌ی امنیت ابری را در اختیار کسب‌وکارها و وب‌سایت‌ها قرار می‌دهند تا تجربه‌ی بهتری از امنیت ابری داشته باشند.
 
حسین از مسیر طولانی که برای تولید WAF جدید ابر آروان به نام «زومبه» طی شد گفت. از ویژگی‌های این محصول Latency کم‌تر از ۷۰۰ میکروثانیه و ساپورت حدود ۴۰ هزار Request در ثانیه است.
 
 
قاسمی با اشاره به این‌که هیچ‌وقت امنیت ۱۰۰ درصدی نیست، حتا برای سرویس‌دهنده‌ای هم‌چون ابر آروان، از برگزاری مسابقه‌ی Bug Bounty به‌کمک متخصصان و هکران کلاه‌سفید بیرونی گفت که هر کدام از این شرکت‌کنندگان به‌ازای شناسایی باگ‌ها از جوایز ابر آروان، بهره‌مند می‌شوند.
 
رونمایی از بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور
 
در کنار توضیح مشکلات ابر آروان در سال گذشته و بهبود محصول رایانش ابری با افزایش Scale و Stability سرویس‌ها، سینا مقدس؛ ابربان آروان درباره‌ی راه‌اندازی یک دیتاسنتر بزرگ و اختصاصی برای گسترش سرویس‌های IaaS، PaaS و فضای ذخیره‌سازی آروان توضیحات بیش‌تری داد: «این دیتاسنتر به شکل ماژولار و در ۱۲۰ رک طراحی شده که از تابستان ۹۹، ماژول اول اون آماده‌ی سرویس‌دهی می‌شه. مجموع سرمایه‌گذاری نتیکس در این پروژه برای ساخت این دیتاسنتر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ابر آروان و فناپ برای تجهیز کامل دیتاسنتر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
 
استاندارد این دیتاسنتر tier 3+ خواهد بود تا بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور بتونه سرویسی از همیشه پایدارتر به کاربران ابر آروان ارائه کنه.»
 
 
رونمایی از پلتفرم ابر آروان؛ کم‌ترین فاصله از ایده تا محصول
 
وحید اشرفیان و مرتضا خزامی‌پور؛ استواردار ابر آروان با اجرای یک سناریو نشان دادند که می‌توان در کم‌تر از ۱۰ دقیقه با پلتفرم ابر آروان یا PaaS به‌راحتی یک فروشگاه آنلاین را لانچ کرد.
 
به گفته‌ی مرتضا خزامی‌پور، این محصول در پاسخ به دغدغه‌های گوناگون زیرساختی توسعه‌دهندگان است که از خرید تا کانفیگ کردن محیط مورد نیاز و توسعه‌ی کد روی این بستر می‌تواند انجام شود.
 
 
به گفته‌ی وحید اشرفیان، با استفاده از پلتفرم ابری آروان تنها با اجرای چند دستور آماده، محصول‌تان را به بازار عرضه می‌کنید و از دغدغه‌های آماده‌سازی زیرساخت، نیروی فنی متخصص و صرف زمان برای تأمین سرور، آماده‌سازی و پیکربندی سرور، نصب اپلیکیشن‌های پایه مانند run time زبان برنامه‌نویسی و نصب سرویس‌های پشتیبان مانند Load Balancing و Monitoring بی‌نیاز می‌شوید.
 
رونمایی از فضای ابری یا Object Storage ابر آروان؛ ذخیره‌سازی فایل‌ها در فضای نامحدود ابری
 
احمدرضا ملاپور؛ شوالیه فناوری ابر آروان درباره‌ی عرضه‌ی محصول جدید ابر آروان در رایانش ابری، به نام فضای ابری گفت: «در دنیای Cloud اصلن معنایی نداره کسی فایل‌شو خودش Store کنه مثل عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌های استاتیک وبسایت‌ها، بک‌آپ از اطلاعات سرورها، آرشیو لاگ فایل‌ها، نگهداری Image container ها، رپوزیتوری‌های مخازن شخصی و… به‌جای نگهداری به روش سنتی، در یک فضای ذخیره‌سازی ابری نگهداری می‌شوند.»
 
 
ملاپور مزیت این فضای ابری آروان نسبت به سایر رقبا را یکپارچگی آن با محصول CDN ابر آروان بیان کرد که به‌واسطه‌ی آن، هر فایلی که در این فضا ذخیره شود، بدون هیچ تنظیمات اضافه‌ای، از نزدیک‌ترین نقطه‌ی جغرافیایی به کاربران می‌رسد و دیگر هیچ دغدغه‌ای برای مدیریت ترافیک و درخواست بالا نخواهد بود.
 
شکل‌گیری بستر اکوسیستم ابری آروان؛ خلق یک هم‌افزایی بزرگ
 
کیوان جامه‌بزرگ؛ رئیس هییت مدیره‌ی ابر آروان با اشاره به تعریف مستقل اجزای یک اکوسیستم که در کنار هم یک کل بزرگ‌تر را خلق می‌کنند، درباره‌ی اکوسیستم دیجیتال گفت: «اکوسیستم‌های دیجیتال مجموعه‌ای از بازیگران مؤثر در یک مجموعه کسب‌وکار دیجیتال هستند که در کنار ارزشی که هر کدوم به تنهایی خلق می‌کنند به کمک تعاملات متعدد و به هم مرتبط‌شون، ارزش‌های مشترک جدید و بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند. این اکوسیستم‌ها ساخته نمی‌شن بلکه با تمهید یک‌سری سازوکار و توافق، بهینه می‌شن و هم‌افزایی خلق می‌کنند.»
 
 
جامه‌بزرگ در ادامه با اشاره به این‌که شرکت‌های بزرگی هم‌چون آمازون، مایکروسافت و گوگل این روزها به پروژه‌ها و محصولات ابری‌شان شناخته می‌شوند، از تلاش ابر آروان برای توسعه‌ی اکوسیستم ابری کشور خبر داد که به کمک شرکت‌ها، تیم‌ها و توسعه‌دهنده‌های بسیاری نیاز دارد. اکوسیستم ابری آروان شامل دو بخش شبکه‌ی شرکای ابر آروان و بازارچه‌ی ابری یا Marketplace برای عرضه و فروش محصولات ابری است.
 
کوروش تفرشی؛ شبکه‌پیشه ابر آروان درباره‌ی زیرمجموعه‌های شبکه‌ی شرکای ابر آروان یا ACPN (ArvanCloud Partner Network) بیش‌تر توضیح داد:
 
کوچ ابری؛ که در آن، پارتنرهایی که در کنار ابر آروان قرار می‌گیرند، مسؤولیت مهاجرت مشتریان از زیرساخت‌های سنتی به زیرساخت یکپارچه‌ی ابری را به‌عهده دارند. این کوچ در سه فاز Adoption، Design و Consulting طراحی و آماده عرضه شده است تا یک تغییر بدون دردسر را برای شرکت‌ها فراهم کند.
تاجران ابری؛ که در آن نمایندگان رسمی فروش ابر آروان می‌توانند امکانات گسترده‌تری از خدمات ابر آروان را یکپارچه با خدمات خودشان به دیگر مشتریان عرضه کنند و وابسته به نوع محصول و حجم فروش از ۳ تا ۲۰ درصد نفع اقتصادی داشته باشند.
آموزش؛ که با توجه به کمبود نیروی متخصص در حوزه‌ی ابری، به پرورش این نیروها پاسخ می‌دهد. در گام نخست سرفصل‌های آموزشی این دوره‌ها و محتوای کتاب‌های آموزشی طراحی و تدوین شده است. در گام بعدی این دوره‌ها با همکاری مؤسسات آموزشی برتر کشور در سال آینده برگزار خواهد شد.
شرکای فناوری؛ که در جایگاه Tech partner وارد شبکه‌ی شرکای ابر آروان می‌شوند و به ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزار روی زیرساخت یکپارچه‌ی ابری آروان خواهند پرداخت. برای نمونه روی Object Storage ابر آروان، محصولی مشابه OneDrive یا Dropbox توسعه دهند و در Marketplace ابر آروان عرضه کنند.
 
 
البته دستیابی به یک اکوسیستم ابری نیازمند توسعه‌ی محصولات بسیاری است که کیوان جامه‌بزرگ با خبر از برگزاری مسابقه‌ای به نام «ابربازی» در سال آینده، آن را پیش‌درآمدی برای شکل‌گیری تیم‌های استارت‌آپی در بستر استارت‌آپ استودیو و توسعه‌ی ۹۹ محصول پرکاربرد ابری عنوان کرد.
 
صمصام بابادی؛ شوالیه بک‌اند ابر آروان درباره‌ی رویداد ابربازی گفت: «قراره ۹۹۹ دولوپر و متخصص زیر یک سقف جمع بشن و محصول ابری خودشون رو توسعه بدن. این محصولات بیش‌تر به‌شکل SaaS و BPaaS خواهند بود که از طریق چهار Delivery Method اصلی شامل CDN Apps، Container Images، OS images و Managed Services ارائه خواهند شد.»
 
 
شوالیه بک‌اند ابر آروان درباره‌ی جزئیات رویداد ابربازی که در شهریور ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، گفت: «در این رویداد فیچرهای هر محصول را در ۴ سطح Advance, Base, MVP و Trend طبقه‌بندی کردیم و شما در این ۷ روز کافیه فیچرهای سطح MVP رو توسعه بدید ۷، در این مرحله محصول شما ارزیابی می‌شه و محصولاتی که استانداردهای مورد نظر رو داشته باشن با جذب سرمایه وارد مرحله‌ی شتابدهی سه ماهه یا شش ماهه می‌شن و در پایان مسابقه، به سه محصول برتر، در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان جایزه‌ی نقدی پرداخت می‌شه.»
 
نگاهی به ابر آروان؛ تأثیر فرهنگ در ساختار سازمانی
 
در بخش پایانی رویداد سوار ابرها، که در آن ابر آروان همواره به فرهنگ سازمانی می‌پردازد، ثمین زاهدانی؛ معمار فرهنگ ابر آروان با اشاره به تآتر عروسکی به سبک ماروت پیش از سخنرانی‌اش اجرا شد به تغییر شیوه‌ی کارگردانی اشاره کرد که در آن بازی‌دهندگان عروسک به‌عنوان افراد دارای شعور، خالق فرم و حرکت هستند و علاوه‌بر حضور، گوش‌بزنگی و آمادگی هر کدام از آن‌ها لازم است تا خروجی، هماهنگ با موسیقی باشد.
 
 
معمار فرهنگ ابر آروان با این مقدمه به سراغ ساختار سازمانی ابر آروان که برگرفته از ساختار هولاکراتیک و با روحی آروانی است، پرداخت؛ در این ساختار به «توزیع قدرت و تصمیم‌گیری» در تیم‌های خودمختار ابر آروان اشاره کرد که همگی با اهداف مشخص و در راستای برنامه‌ریزی‌های ۶ ماهه و یک‌ساله‌ی شرکت فعالیت می‌کنند.
 
ثمین از تلاش‌های ابر آروان برای رسیدن به ساختاری عادلانه‌تر و توزیع‌شده‌تر سخن گفت و مشکلاتی که ابر آروان در این مسیر با آن‌ها روبه‌رو بوده است: «یکی از مشکلات اساسی ما در پیاده‌سازی این ساختار، فاصله‌ی زیاد فرهنگ عمومی کشور با فرهنگی است که ما در داخل ابر آروان ساختیم. در فرهنگ ابر آروان ما «موفق شدن گروهی» رو هدف قرار دادیم تا از این طریق به موفقیت فردی هم برسیم.»
 
معمار فرهنگ ابر آروان، از مشکلات این مسیر از تمایل افراد به «دیده شدن»، پذیرش «توزیع قدرت» در جامعه‌ای که بسیاری از سازمان‌های آن ساختارهای سلسله‌مراتبی دارند، «مسیر رشد» که ابر آروان آن را براساس «کسوت» و بر پایه‌ی «بازوبندهای پهلوانی» تعریف کرده است، نام برد.
 
 
ثمین زاهدانی در پایان بخش فرهنگ رویداد سوار ابرها گفت: «اگه الان دارم از سختی‌های ساختارمون می‌گم به‌خاطر اینه که بگم چه‌قدر آرزوی بزرگ داریم، بگم ما هم توی همین روزها، همین روزهای نه‌چندان روشن، وایسادیم، نه به‌خاطر این‌که همه‌چیز خوبه، به‌خاطر این‌که آرزوهای رنگی داریم، امید داریم که روزی برسه که آسمون رنگ بگیره و اون‌روز بدونیم که این روزها تماشاگر این بی‌رنگی‌ها نبودیم قلمو دست گرفتیم و رنگ کردیم، حتا اگه باور داشتیم تنها با یک قلمو آسمون رنگ نمی‌گیره.»
 
پویا پیرحسینلو در پایان این رویداد به یک «مای جمعی» در پشت صحنه‌ی رویداد و هر آن‌چه از محصولات و دستاوردها گفته شد، اشاره کرد و این «مای جمعی» را «ابر آروان واقعی» نامید.

مذاکرات گوگل، فیس بوک و اپل با کمیسیون اروپا بر سر هوش مصنوعی

 
 
تعدادی از مدیران ارشد شرکت‌های گوگل، فیس بوک و اپل با اعضای کمیسیون اروپا دیدار کردند تا در مورد سیاست گذاری در حوزه هوش مصنوعی تصمیم بگیرند.
 
 به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، اگر چه هوش مصنوعی می‌تواند رفاه و آسایش زندگی انسان را افزایش دهد، اما می‌تواند خطرات مهمی را هم برای افراد ایجاد کند و لذا قانونگذاری برای استفاده صحیح از آن ضروری است.
 
اتحادیه اروپا که نگران خطرات همه گیر شدن هوش مصنوعی است، به تازگی کمیسیون اروپا را مأمور مذاکره با شرکت‌های فناوری در این زمینه کرده است. فیس بوک، گوگل و اپل از جمله شرکت‌هایی هستند که سرمایه گذاری سنگینی برای ارائه خدمات هوش مصنوعی انجام داده اند و حالا مدیران ارشد خود را به شهر بروکسل در بلژیک فرستاده اند تا در مورد اهمیت و تبعات کاربرد هوش مصنوعی به بحث بنشینند.
 
ساندار پیچایی مدیرعامل گوگل، جان جیاناندرا معاون ارشد اپل در حوزه هوش مصنوعی و مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک در این مذاکرات حضور داشته اند. این افراد با مارگارت وستاگر معاون اجرایی کمیسیون اروپا در مورد شیوه قابل پذیرش استفاده شرکت‌های فناوری از هوش مصنوعی به بحث نشسته اند. قرار است کمیسیون اروپا تا پایان این هفته نسخه اولیه سیاست گذاری خود در زمینه استفاده از هوش مصنوعی را منتشر کند.

هند اولین ربات آموزشی خود را با هوش مصنوعی بالا تولید کرد

 
 
هند اولین ربات خود با کارکردهای آموزشی را تولید کرد. این ربات که میکو ۲ نام دارد از هوش مصنوعی بالایی برخوردار است.
 
به نقل از آسین ایج، ربات یادشده می‌تواند ضمن تعامل با کاربران مانند یک معلم به سوالات مختلف پاسخ دهد و همچنین موضوعات مختلف تعیین شده را به دیگران آموزش دهد.
 
هند قصد دارد این ربات آموزشی را به برخی کشورهای جهان مانند امارات و آمریکا صادر کند. میکو ۲ به گونه‌ای طراحی شده که بر مبنای نیازهای مختلف کاربران قابل شخصی سازی نیز باشد. این ربات با درک شرایط روحی و احساسی افراد در برابر آنها واکنش مناسب عاطفی هم نشان می‌دهد.
 
هند در سال‌های اخیر سرمایه گذاری گسترده‌ای به منظور تولید ربات انجام داده و در سال ۲۰۱۸ نیز ربات دیگری تولید کرده بود که به عنوان یک همدم خانگی قابل استفاده بود و می‌توانست به سوالاتی در مورد اخبار روز، ریاضیات، رویدادهای جاری و غیره پاسخ دهد. این ربات همچنین از معلومات زیادی در مورد مباحث و مسائل مربوط به جامعه هند برخوردار بود.
 
ربات یادشده قادر به حرکت و آواز خواندن نیز بود و می‌توانست در زمان خواب کودکان برای آنها قصه بگوید و حتی برخی بازی‌های ساده را انجام دهد.

طرح وزارت ارتباطات برای مقابله با اقدام اخیر سامسونگ

 
مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تصمیم شرکت سامسونگ در محدود کردن کاربران ایرانی در خرید نرم افزارهای موبایل، گفت: فهرست اقدامات برای مقابله با سامسونگ آماده اجرا است.
 
به تازگی شرکت سامسونگ با ارسال ایمیلی به کاربران ایرانی «گلکسی مارکت» اعلام کرده که به زودی ارائه خدمات فروش برنامک ها (اپلیکیشن‌ها) و اشتراکات نرم افزاری مبتنی بر سیستم عامل اندروید را محدود خواهد کرد و کاربران ایرانی تنها قادر به استفاده از نرم افزارهای رایگان این پلتفرم خواهند بود.
 
از این رو دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت سامسونگ در منطقه خلیج فارس، خواستار بازنگری این شرکت در سیاست محدود کردن کاربران ایرانی در دسترسی به برنامه‌های پولی «گلکسی استور» شده است.
 
محمدجعفر نعناکار مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره توضیح داد.
 
وی با اشاره به تغییر روند سیاست‌های شرکت سامسونگ برای کاربران ایرانی که از سال گذشته و با تصمیم برای خروج بازار اپلیکیشن‌های ایرانی از گارانتی گوشی‌های این برند، آغاز شد گفت: سال گذشته سامسونگ ضمانتنامه های گوشی‌های خود را در ایران و عرصه بین المللی طوری طراحی کرده بود که اگر کاربر، یک نرم افزار ایرانی روی گوشی نصب می‌کرد و یا از بازار اپلیکیشن‌های ایرانی استفاده می‌کرد، این گوشی از گارانتی خارج می‌شد. در آن زمان طی نامه نگاری ما با این شرکت و فرصت چند روزه که به این شرکت داده شد، ضمانتنامه مدنظر اصلاح شد و کاربران توانستند روی گوشی‌هایشان علاوه بر «گلکسی مارکت» و «گوگل پلی»، امکان نصب مارکت ایرانی هم داشته باشند.
 
نعناکار گفت: امسال اما این شرکت ظاهراً تصمیم گرفته که روی «گلکسی مارکت»، امکان خرید نرم افزارهای پولی را که تا پیش از این به صورت ریالی برای کاربران ایرانی ممکن بود را از دسترس خارج و محدود کند. این شرکت اعلام کرده که از اوایل اسفندماه قصد انجام این کار را دارد.
 
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به تبعات انجام این تصمیم گفت: این موضوع از چند جنبه مورد توجه است. نخست اینکه بین کاربران ایرانی و غیر ایرانی برای استفاده از خدمات سامسونگ، تبعیض ناعادلانه ای صورت می‌گیرد. چرا که کاربری که خارج از ایران است می‌تواند از برنامه‌های سامسونگ استفاده کند اما کاربری که در ایران است با وجودی که هزینه بیشتری بابت این محصول می‌پردازد امکان استفاده از آن را ندارد.
 
وی ادامه داد: نکته دوم این است که توسعه دهندگان اپلیکیشن ایرانی که محصولات خود را در «بازار گلکسی» می‌گذاشتند و حتی در خارج از ایران فروش داشتند نیز کسب و کارشان تحت الشعاع قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، دسترسی به برنامه‌هایی که از طرف سایر بازارهای اپلیکیشن ممکن نبود و کاربر ایرانی می‌توانست از طریق «بازار سامسونگ» به آن دسترسی داشته باشد نیز با اجرای این تصمیم محدود می‌شود.
 
ما ابزار قانونی برای مقابله با سامسونگ را داریم
 
نعناکار اضافه کرد: از این رو دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در نامه‌ای که به شرکت سامسونگ ارسال کرد، از این شرکت خواست که در مورد این تصمیم تجدیدنظر کند. واقعیت این است که اگر در این خصوص تجدیدنظر صورت نگیرد از سوی ما ابزارهای قانونی وجود دارد که بتوان با این تصمیم، مقابله کرد.
 
سهم سامسونگ از بازار ایران
 
وی گفت: سامسونگ ۵۳ درصد بازار ایران را در اختیار دارد و ما بازار بسیار بزرگی را در اختیارش قرار دادیم که اگر نخواهد با ایران همکاری کند، این بازار می‌تواند بین صاحبان برندهای دیگری مانند شیائومی، هواوی و آنر تقسیم شود. اینها شرکتهایی هستند که تمایل دارند در بازار ایران فعالیت داشته باشند.
 
اقدام علیه کارمندان کره‌ای سامسونگ در ایران
 
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: از سوی دیگر وزارت ارتباطات می‌تواند روادید کارمندان کره‌ای سامسونگ که در ایران فعالیت می‌کنند را تمدید نکند. چرا که وزارت ارتباطات در کمیته اشتغال اتباع خارجی عضو است و در این کمیته هر شخص خارجی که بخواهد در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار شود باید مجوز فعالیت از وزارت ارتباطات دریافت کند. ما می‌توانیم این مجوزها را محدود کنیم.
 
ممانعت از رجیستری گوشی‌های سامسونگ
 
وی با بیان اینکه ما می‌توانیم از رجیستر کردن یک بخشی از گوشی‌های رده بالای سامسونگ ممانعت به عمل بیاوریم، افزود: برای آنکه قشر متوسط جامعه از این تصمیم ضربه نخورد، می‌توان جلوی رجیستری گوشی‌های رده بالا که قیمت بالایی دارند و برای دهک‌های بالای جامعه تعبیه شده را گرفت و آنها را به استفاده از سایر برندها سوق دهیم.
 
نعناکار با اشاره به اینکه تا به امروز سامسونگ به این نامه پاسخی نداده است، گفت: در خصوص سیاستهای این شرکت در حوزه لوازم خانگی نیز که مربوط به ممانعت در ورود محصولات به بازار و قطعات می‌شود، اتحادیه لوازم خانگی نیز عکس العمل داشته و تابلوهای تبلیغاتی این شرکت را از سطح شهر جمع آوری کرده است.
 
وی دلیل این تصمیمات سامسونگ را موضوع تحریم و فشار آمریکا عنوان کرد و گفت: به هر حال بازار ایران سال‌ها است که در اختیار کره جنوبی قرار دارد و این موضوع برای شرکتی مانند سامسونگ همراه با منفعت بوده است و به همین دلیل توقع می‌رود که حقوق کاربران ایرانی را نادیده نگیرد.
 
نرم افزارهای مورد نیاز کاربران را از بازارهای دیگر تأمین می‌کنیم
 
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه ما سعی می‌کنیم نرم افزارهایی که کاربران نیاز دارند را از بازارهای دیگر اپلیکیشن، تهیه کرده و در اختیارشان قرار دهیم، گفت: ضرر اصلی در این زمینه به سامسونگ برمی گردد که بخشی از این بازار ۵۳ درصدی را از دست خواهد داد و در موردش تجدیدنظر خواهد شد. با این وجود رقبای سامسونگ وارد بازار می‌شوند و بازاریابی می‌کنند و چه بسا خدمات بهتری هم ارائه کنند.
 
وی در مورد عملیاتی کردن این اقدامات حقوقی برای سامسونگ گفت: لیستی که ما برای مواجهه با تصمیم سامسونگ تهیه و پیشنهاد کردیم و اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم ۱۰۰ درصد عملیاتی و کاملاً قابل انجام است. برای مثال لغو روادید به کارمندان کره‌ای سامسونگ در جلسه‌ای که هر ۳ شنبه میان وزارتخانه‌های ارتباطات، کار، سازمان برنامه و بودجه و چند نهاد دیگر تشکیل می‌شود، ۱۰۰ درصد قابلیت اجرا دارد. یا اینکه اگر بخواهیم بخشی از این بازار را به رقبای سامسونگ دهیم، این نیز کاملاً امکان پذیر است. حتی ممانعت در رجیستر بخشی از محصولات این شرکت نیز قابل انجام است. حتی ما پیشنهادمان این است که بخشی از تعاملات مالی سامسونگ در داخل کشور انجام نشود که البته در تمامی این موارد، سیاست نهایی باید در سطح وزارت ارتباطات اتخاذ شود.
 
نبود سیاست مدون در توسعه ساختارهای خط و زبان فارسی
 
نعناکار در مورد طرحی که سال گذشته برای وادار کردن سامسونگ به نصب پیش فرض بازارهای اندرویدی ایرانی روی گوشی‌های این شرکت مطرح بود، گفت: مشکلی که در کشور متأسفانه وجود دارد نبود یک سیاست مدون در توسعه ساختارهای خط و زبان فارسی است. پیش از این در شورای عالی اطلاع رسانی که هم اکنون منحل شده است وظایفی مبنی بر توسعه ساختارهای خط و زبان فارسی و تاریخ شمسی در فضای مجازی مطرح بود که اگر انجام می‌شد ما می‌توانستیم شرکت‌های خارجی که موبایل تولید می‌کنند را مجاب کنیم که از یک مارکت ایرانی به صورت پیش فرض روی دستگاه‌هایشان استفاده کرده و یا تقویم شمسی را در سیستم‌شان فعال کنند و یا کیبوردهای استاندارد فارسی را به گوشی اضافه کنند. اما این مشکل هم اکنون وجود دارد.
 
عدم تبیین حکمرانی سایبری در ابعاد مختلف
 
به گفته مدیرکل دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران، باید مرز حکمرانی سایبری را به صورت کامل در این حوزه‌ها مشخص کنیم تا این مشکلات به وجود نیاید. اما هم اکنون به دلیل عدم تبیین حکمرانی سایبری در ابعاد مختلف چه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی اطلاع رسانی و انفورماتیک سابق و چه در شورای عالی فضای مجازی، حدود و ثغور و ضمانت اجرای آن مشخص نیست و به دلیل عدم قواعدگذاری و چارچوب‌ها، بعضاً سلیقه‌ای عمل می‌شود.

مشکلات فراوان درایورهای کارت‌های گرافیک AMD رادئون RX که باید حل شوند

مشکلات فراوان درایورهای کارت‌های گرافیک AMD رادئون RX که باید حل شوند

مشکلات نرم‌افزاری خانواده‌ی تراشه‌های AMD رادئون RX 5000 چیست و چه راهکارهایی برای آن وجود دارند؟

شرکت انیاک جی دی اس(EniacGDS) از فناوری های نوین خود در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری بهمن ۹۸ رونمایی کرد+ گزارش تصویری

شرکت انیاک جی دی اس(EniacGDS)  از فناوری های نوین خود در  سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری بهمن ۹۸ رونمایی کرد+ گزارش تصویری

مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در روزهای  بیست سوم  تا بیست و ششم بهمن ماه ۱۳۹۸ شاهد حضور پررنگ و متمایز هولدینگ انیاک  در حوزه صنعت گردشگری و فناوری های نوین بود.
گروه شرکت های دانش بنیان انیاک از محصول نوآورانه GDS رونمایی کرد که حلقه رابط توزیع و مدیریت محصولات گردشگری داخلی و خارجی  تلقی شده  و  دسترسی به بیش از ۶۰۰ هزار هتل در همه نقاط جهان و  کل خطوط هوایی داخلی و بیش از ۴۰۰ ایرلاین خارجی را سبب می گردد.

در حاشیه نمایشگاه، آقای دکتر تیموری، معاون وزیر گردشگری، دکتر جان فشان، مدیرعامل اداره میراث فرهنگی، و صنایع دستی و گردشگری تهران ، حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی  و روسای انجمن های صنفی آژانس های مسافرتی استان های کشور از غرفه گروه شرکت های انیاک دیدن کردند.جناب آقای دکتر جان فشان در مورد دغدغه ها و تاثیرات شرکت های دانش بنیان هم جون انیاک جی دی اس در حوزه گردشگری مسائلی مطرح کرده و با سید ناصر حجازیان،رئیس هیئت مدیره گروه انیاک به تبادل نظر و ارائه پیشنهادات پرداختند.

دکتر تیموری ، معاون وزیر گردشگری، ضمن اشاره به ابعاد ارزآوری، بازگشت سرمایه و اشتغال زایی صنعت گردشگری و امکان توزیع عادلانه ثروت و درآمد در میان اقشار جامعه به تاثیر نمایشگاه ها و GDS  و شرکت های زیرساختی همچون انیاک در حوزه سفر و توریسم پرداخت : “نمایشگاه یکی از ابزارهای اطلاع رسانی در زمینه گردشگری از گذشته تاکنون بوده است و با وجود گسترش فناوری و اینترنت ، نقش نمایشگاه ها کمرنگ نشده بلکه نمایشگاه خود را با ویژگی های فناوری تطبیق داده و از آن بهره برداری نموده است.

وی افزود :” تقریبا از سال ۲۰۱۰،گردشگری با فناوری های اطلاعات و ارتباطات عجین گردید.سازمان گردشگری از سال ها پیش به حذف شدن مقاصد گردشگری در صورت عدم تطبیق با قابلیت ها و الزامات فناوری ها اشاره کرده بود.درچنین شرایطی،کسب وکارهای ایرانی نیز الزام تطبیق با قابلیت های فناوری را تجربه کرده اند.سرعت اتصال آن ها به شبکه های اینترنتی و فضای مجازی با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.انیاک جی دی اس با ایده رفع مشکلات و چالش ها در فضای خارج از وب،مبحث پرداخت های آنلاین و بیمه گردشگران را مطرح نموده که طبیعتا سهولت و آرامش گردشگران داخلی و خارجی را در پی دارد.این امر در حوزه ورود گردشگران خارجی به کشور از اهمیت بالاتری برخوردار است.انیاک جی دی اس امکان اتصال به شرکت های بین المللی و رزرواسیون های CRS،GDS را برای همکاران حوزه گردشگری،خدماتی، اقامتی و آژانس های مسافرتی را فراهم می سازد تا در بستر  فعالیت های کم هزینه تر و گسترده تر به ذی نفعان معرفی شوند.

هم چنین در این رویداد  ، خانم مهندس شریفیون ، قائم مقام اجرایی ریاست هولدینگ ،آقای مهندس هداوند، مدیر فروش گردشگری و آقای مهندس احمد صفر ، مدیر محصول انیاک به ارائه و معرفی دستاوردهای محصول EniacGDS پرداختند.

از دیگر تلاش‌های شرکت دانش بنیان EniacGDSدر نمایشگاه بین المللی گردشگری سال ۱۳۹۸ می‌توان به رشد دانش و توانمندسازی فعالان حوزه سفر و گردشگری با برگزاری سمینارهای تخصصی  اشاره کرد. برجسته ترین اساتید بازاریابی دیجیتال و سئو و موضوعات تخصصی گردشگری: آقایان دکتر حسین بهزاد عباسی، دکتر حسین خائف و مهندس بابک بنیادی و  دکتر فخری طبق برنامه زمانی مشخص شده، سمینارهای رایگان در حوزه  اهمیت بازاریابی دیجیتال در گردشگری نوین، سئو در گردشگری، چالش های مالیاتی، بیمه و مقررات گردشگری‌، ضرورت اتصال آژانس‌ها از طریق GDS را برگزار کردند که مورد استقبال گسترده مدیران آژانس های مسافرتی و متولیان این حوزه قرار گرفته و محیط پویای پرسش و پاسخ را در محیط نمایشگاهی در پی داشت . آشنایی پروایدرها مصرف کنندگان صنعت با کسب و کار و تکنولوژی های نوین و دانش روز حوزه توریسم در هم افزایی و شراکت  ایجاد فرهنگ کاری مشترک نقش به سزایی دارد.

استقبال متولیان حوزه گردشگری و بانکداری و پرداخت از غرفه انیاک جی دی اس بی سابقه بود که از مهم ترین بازدیدکنندگان می توان به دکتر اربابی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتوموبیل رانی ، موسس بانک حکمت ایرانیان،مدیرعامل  بانک سپه ، کارگزار بانک مرکزی و پنج بانک دیگر یاد کرد. هم چنین آژانس های مسافرتی هرمس توران باستان ،ستاره های سربی متین ، آرین توریست،آتیه گشت سبز، مهاجر سیر ایرانیان، ثنا سفرگشت در غرفه به عنوان سرویس گیرندگان محصول انیاک جی دی اس حضور داشتند.از مهمانان حوزه فناوری نیز می توان به دست اندرکاران اپلیکیشن های بانکی همانند دیبا و ایران زمین و اپلیکشن های موبایلی و کاربردی پاس و آمینا اشاره کرد.

همه این تلاش‌ها، توسعه بسترهای آنلاین عرضه محصولات سفر و توریسم و رشد و شکوفایی  فعالان این حوزه  از جمله شرکای تجاری، برگزار کنندگان تور، آژانس‌های مسافرتی و وب سایت‌های گردشگری و هتلداری را سبب می گردند  که با هم افزایی خود ،رشد سطح خدمات آنلاین و آفلاین گردشگری، توزیع  یکپارچه خدمات  مربوطه  میان سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان، مقابله با انحصارگرایی، افزایش بازار فروش، افزایش  سهم این صنعت در رشد سرانه ملی و ورود ارز به ایران در عصر دیجیتال را به همراه دارند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزییات اخبار نمایشگاه و سمینارهای تخصصی  گروه انیاک  از وبسایت https://eniacgds.com/ بازدید نمایند.

نوشته شرکت انیاک جی دی اس(EniacGDS) از فناوری های نوین خود در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری بهمن ۹۸ رونمایی کرد+ گزارش تصویری اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.

شرکت انیاک جی دی اس(EniacGDS) از فناوری های نوین خود در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری بهمن ۹۸ رونمایی کرد+ گزارش تصویری

شرکت انیاک جی دی اس(EniacGDS)  از فناوری های نوین خود در  سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری بهمن ۹۸ رونمایی کرد+ گزارش تصویری

مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در روزهای  بیست سوم  تا بیست و ششم بهمن ماه ۱۳۹۸ شاهد حضور پررنگ و متمایز هولدینگ انیاک  در حوزه صنعت گردشگری و فناوری های نوین بود.
گروه شرکت های دانش بنیان انیاک از محصول نوآورانه GDS رونمایی کرد که حلقه رابط توزیع و مدیریت محصولات گردشگری داخلی و خارجی  تلقی شده  و  دسترسی به بیش از ۶۰۰ هزار هتل در همه نقاط جهان و  کل خطوط هوایی داخلی و بیش از ۴۰۰ ایرلاین خارجی را سبب می گردد.

در حاشیه نمایشگاه، آقای دکتر تیموری، معاون وزیر گردشگری، دکتر جان فشان، مدیرعامل اداره میراث فرهنگی، و صنایع دستی و گردشگری تهران ، حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی  و روسای انجمن های صنفی آژانس های مسافرتی استان های کشور از غرفه گروه شرکت های انیاک دیدن کردند.جناب آقای دکتر جان فشان در مورد دغدغه ها و تاثیرات شرکت های دانش بنیان هم جون انیاک جی دی اس در حوزه گردشگری مسائلی مطرح کرده و با سید ناصر حجازیان،رئیس هیئت مدیره گروه انیاک به تبادل نظر و ارائه پیشنهادات پرداختند.

دکتر تیموری ، معاون وزیر گردشگری، ضمن اشاره به ابعاد ارزآوری، بازگشت سرمایه و اشتغال زایی صنعت گردشگری و امکان توزیع عادلانه ثروت و درآمد در میان اقشار جامعه به تاثیر نمایشگاه ها و GDS  و شرکت های زیرساختی همچون انیاک در حوزه سفر و توریسم پرداخت : “نمایشگاه یکی از ابزارهای اطلاع رسانی در زمینه گردشگری از گذشته تاکنون بوده است و با وجود گسترش فناوری و اینترنت ، نقش نمایشگاه ها کمرنگ نشده بلکه نمایشگاه خود را با ویژگی های فناوری تطبیق داده و از آن بهره برداری نموده است.

وی افزود :” تقریبا از سال ۲۰۱۰،گردشگری با فناوری های اطلاعات و ارتباطات عجین گردید.سازمان گردشگری از سال ها پیش به حذف شدن مقاصد گردشگری در صورت عدم تطبیق با قابلیت ها و الزامات فناوری ها اشاره کرده بود.درچنین شرایطی،کسب وکارهای ایرانی نیز الزام تطبیق با قابلیت های فناوری را تجربه کرده اند.سرعت اتصال آن ها به شبکه های اینترنتی و فضای مجازی با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.انیاک جی دی اس با ایده رفع مشکلات و چالش ها در فضای خارج از وب،مبحث پرداخت های آنلاین و بیمه گردشگران را مطرح نموده که طبیعتا سهولت و آرامش گردشگران داخلی و خارجی را در پی دارد.این امر در حوزه ورود گردشگران خارجی به کشور از اهمیت بالاتری برخوردار است.انیاک جی دی اس امکان اتصال به شرکت های بین المللی و رزرواسیون های CRS،GDS را برای همکاران حوزه گردشگری،خدماتی، اقامتی و آژانس های مسافرتی را فراهم می سازد تا در بستر  فعالیت های کم هزینه تر و گسترده تر به ذی نفعان معرفی شوند.

هم چنین در این رویداد  ، خانم مهندس شریفیون ، قائم مقام اجرایی ریاست هولدینگ ،آقای مهندس هداوند، مدیر فروش گردشگری و آقای مهندس احمد صفر ، مدیر محصول انیاک به ارائه و معرفی دستاوردهای محصول EniacGDS پرداختند.

از دیگر تلاش‌های شرکت دانش بنیان EniacGDSدر نمایشگاه بین المللی گردشگری سال ۱۳۹۸ می‌توان به رشد دانش و توانمندسازی فعالان حوزه سفر و گردشگری با برگزاری سمینارهای تخصصی  اشاره کرد. برجسته ترین اساتید بازاریابی دیجیتال و سئو و موضوعات تخصصی گردشگری: آقایان دکتر حسین بهزاد عباسی، دکتر حسین خائف و مهندس بابک بنیادی و  دکتر فخری طبق برنامه زمانی مشخص شده، سمینارهای رایگان در حوزه  اهمیت بازاریابی دیجیتال در گردشگری نوین، سئو در گردشگری، چالش های مالیاتی، بیمه و مقررات گردشگری‌، ضرورت اتصال آژانس‌ها از طریق GDS را برگزار کردند که مورد استقبال گسترده مدیران آژانس های مسافرتی و متولیان این حوزه قرار گرفته و محیط پویای پرسش و پاسخ را در محیط نمایشگاهی در پی داشت . آشنایی پروایدرها مصرف کنندگان صنعت با کسب و کار و تکنولوژی های نوین و دانش روز حوزه توریسم در هم افزایی و شراکت  ایجاد فرهنگ کاری مشترک نقش به سزایی دارد.

استقبال متولیان حوزه گردشگری و بانکداری و پرداخت از غرفه انیاک جی دی اس بی سابقه بود که از مهم ترین بازدیدکنندگان می توان به دکتر اربابی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتوموبیل رانی ، موسس بانک حکمت ایرانیان،مدیرعامل  بانک سپه ، کارگزار بانک مرکزی و پنج بانک دیگر یاد کرد. هم چنین آژانس های مسافرتی هرمس توران باستان ،ستاره های سربی متین ، آرین توریست،آتیه گشت سبز، مهاجر سیر ایرانیان، ثنا سفرگشت در غرفه به عنوان سرویس گیرندگان محصول انیاک جی دی اس حضور داشتند.از مهمانان حوزه فناوری نیز می توان به دست اندرکاران اپلیکیشن های بانکی همانند دیبا و ایران زمین و اپلیکشن های موبایلی و کاربردی پاس و آمینا اشاره کرد.

همه این تلاش‌ها، توسعه بسترهای آنلاین عرضه محصولات سفر و توریسم و رشد و شکوفایی  فعالان این حوزه  از جمله شرکای تجاری، برگزار کنندگان تور، آژانس‌های مسافرتی و وب سایت‌های گردشگری و هتلداری را سبب می گردند  که با هم افزایی خود ،رشد سطح خدمات آنلاین و آفلاین گردشگری، توزیع  یکپارچه خدمات  مربوطه  میان سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان، مقابله با انحصارگرایی، افزایش بازار فروش، افزایش  سهم این صنعت در رشد سرانه ملی و ورود ارز به ایران در عصر دیجیتال را به همراه دارند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزییات اخبار نمایشگاه و سمینارهای تخصصی  گروه انیاک  از وبسایت https://eniacgds.com/ بازدید نمایند.

نوشته شرکت انیاک جی دی اس(EniacGDS) از فناوری های نوین خود در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری بهمن ۹۸ رونمایی کرد+ گزارش تصویری اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.

شارپ گوشی Aquos R5G را معرفی کرد

شارپ گوشی Aquos R5G را معرفی کرد

شارپ گوشی Aquos R5G را با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ و صفحه‌نمایش +QHD و قابلیت فیلم‌برداری 8K معرفی کرد.

چگونه با استفاده از اپلیکیشن Find My دستگاه‌های آفلاین اپل را ردیابی کنیم؟

اپلیکیشن Find My

از مدت‌ها پیش کاربران محصولات اپل می‌توانستند دستگاه‌های گمشده خود را با استفاده از اپلیکیشن Find My iPhone پیدا کنند. حال، در سیستم‌عامل‌های iOS 13 و macOS Catalina شرکت اپل این نرم‌افزار را دوباره نام‌گذاری کرده و آن را Find My نام نهاده است. اپلیکیشن Find My همچنین شامل نرم‌افزار Find My Friends نیز شده و به شما این امکان را می‌دهد که در یک مکان مشخص به ردیابی دوستان و دستگاه‌هایتان بپردازید. اکنون اپلیکیشن جدید Find My به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت آفلاین بودن نیز بتوانید دستگاه‌های خود را ردیابی و پیدا کنید.

شیوه ردیابی و پیدا کردن دستگاه‌های اپل با استفاده از حالت آفلاین اپلیکیشن Find My

یکی از نواقص بزرگی که کاربران دستگاه‌های شرکت اپل با آن مواجه بودند، عدم توانایی ردیابی آفلاین دستگاه‌های این شرکت بود. حال در iOS 13 و macOS Catalina، اپل تغییراتی را اعمال کرده که کار را برای شما آسان‌تر می‌کنند. اپل موقعیت‌یابی آفلاین اپلیکیشن Find My را این‌گونه توصیف می‌کند: “پیدا کردن یک دستگاه گمشده حتی اگر به یک شبکه وای‌فای و یا داده تلفن همراه متصل نباشد. این اقدام با استفاده از موقعیت‌ چندین دستگاه انجام می‌پذیرد. هنگامی‌که یک از دستگاه‌هایتان را به‌عنوان گمشده علامت می‌زنید و یک گجت‌ دیگر اپل نیز در آن اطراف حضور دارد، این دستگاه مجاور می‌تواند سیگنال بلوتوث دستگاه گمشده شما را تشخیص داده و موقعیت آن را برای شما ارسال کند. این یک فرآیند کاملا ناشناس بوده و به‌صورت پایان به پایان نیز رمزنگاری می‌شود، بنابراین حریم خصوصی کاربران محفوظ می‌ماند.”

در هر صورت، جهت پیدا کردن موقعیت مکانی دستگاه گمشده، شما باید یک دستگاه اپل دیگر نیز داشته باشید. این دستگاه یک کلید اختصاصی را جهت رمزگشایی موقعیت مکانی دستگاهی که آفلاین است، ارسال می‌کند. ازآنجایی‌که هر دستگاه یک کلید متغیر را منتشر می‌کند، سایر دستگاه‌های مجاور این کلید متغیر را اتخاذ می‌کنند. از طریق این شبکه ایجادشده، اپل از طریقی کاملا رمزنگاری‌شده می‌تواند موقعیت دستگاه آفلاین را پیدا کند.

اپلیکیشن Find My

اقداماتی که شما باید انجام دهید، به شرح زیر هستند:

  1. اولین اقدام این است که اپلیکیشن Find My را بر روی دستگاه اپل خود اجرا کنید.
  2. حال، در قسمت پایین، زبانه Devices را لمس کنید.
  3. در لیست نقشه‌ای ظاهرشده باید به جست‌و‌جوی دستگاه موردنظر بپردازید.
  4. حال باید دستگاه گمشده را لمس کرده تا گزینه‌هایی مانند: Play a Sound ،Mark it as Lost و یا Erase it ظاهر شوند.

اپلیکیشن Find My

اپلیکیشن Find My که به‌صورت آفلاین به ردیابی دستگاه‌ها می‌پردازد، کمتر از شگفتی نیست. این نرم‌افزار یک ابزار مفید بوده و اپل نیز آن را به‌گونه‌ای طراحی کرده که حریم خصوصی کاربران را تهدید نکند. آیا تابه‌حال از این قابلیت استفاده کرده‌اید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته چگونه با استفاده از اپلیکیشن Find My دستگاه‌های آفلاین اپل را ردیابی کنیم؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.