آمریکا فروش تجهیزات تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری به چین را ممنوع خواهد کرد

کارشناسان مستقل اخیرا گزارش دادند که کمپانی چینی SMIC فناوری تولید تراشه‌ در سطحی قابل مقایسه با تکنولوژی 7 نانومتری را در اختیار دارد. بی‌تردید حفاظت از منافع آمریکا ایجاب می‌کند که این کشور موضوع صادرات فناوری‌های پیشرفته از ایالات‌متحده را با نگرشی جدید مورد بررسی قرار دهد. بنابراین محدودیت‌ صادرات تجهیزات تولید تراشه به فناوری‌های 14 نانومتری تعمیم خواهد یافت. پیش از این محدودیت‌های صادراتی صرفا فرآیندهای فنی با مقیاس‌های پایین‌تر را شامل می‌شدند.

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که مقررات فعلی ایالات‌متحده در زمینه کنترل صادرات، عرضه هرگونه محصولات یا فناوری‌های با منشاء آمریکایی تحت مجموعه‌ای از شرایط خاص به چین را ممنوع می‌کنند. این قوانین محدودکننده حتی در مورد کشورهای ثالث نیز اجرا می‌شوند. بر اساس گزارش وبسایت Business Korea، قوانین پیشین مانع از صادرات تجهیزات و فناوری‌های تولید تراشه با مقیاس 10 نانومتری و کوچک‌تر می‌شدند؛ اما اکنون مقامات آمریکایی این محدودیت‌ها را تا فرآیند 14 نانومتری گسترش داده‌اند.

کمپانی SMIC در سال گذشته تولید انبوه تراشه‌های 14 نانومتری را آغاز کرد؛ اما تصویب قوانین جدید احتمالا موجب بروز مشکلاتی در روند توسعه هرچه بیش‌تر خطوط تولید این شرکت خواهد شد.

ایالات‌متحده قوانین نظارتی خود برای کنترل صادرات تجهیزات تولید تراشه به چین را تشدید می‌کند

کمپانی‌های کره‌ای تولیدکننده تراشه‌های حافظه، امکانات بزرگی را در خاک چین مستقر نموده‌اند. اما این تجهیزات از لیتوگرافی تکامل‌یافته‌تر نسبت به فرآیند 14 نانومتری استفاده می‌کنند. چنان‌چه محدودیت‌های جدید ایالات‌متحده بر فرآیندهای فنی قدیمی‌تر تاثیرگذار باشد؛ در این‌صورت قوانین مذکور می‌توانند شرایط فعالیت برای کمپانی‌های سامسونگ الکترونیکس و SK Hynix را پیچیده کنند.

از سوی دیگر ممنوعیت‌های وضع شده توسط ایالات‌متحده، روند توسعه صنعت نیمه‌هادی در چین را محدود خواهند کرد. این پدیده در بلندمدت می‌تواند مزیت‌هایی را برای رقبای کره‌ای به‌ همراه داشته باشد. به گفته برخی ناظران صنعتی، مزایای بلندمدت برای صنعت تولید نیمه‌هادی کره احتمالا از بازرسی‌های ایالات‌متحده در خاک چین ناشی می‌شوند.

کیم یانگ جائه؛ تحلیل‌گر مشهور در حوزه سهام اعلام کرد: “تحرکات ایالات‌متحده در کوتاه‌مدت، تبعات نامطلوبی را برای تولیدکنندگان کره‌ای تراشه به‌دنبال خواهد داشت؛ اما این اقدامات در بلندمدت به نفع آنها خواهند بود.” اگرچه چین اخیرا استفاده از تراشه‌های حافظه بومی در اسمارت‌فون‌های تولیدی خود را افزایش داده و اپل نیز در حال بررسی امکان استفاده از تراشه‌های تولیدی کمپانی‌های چینی است؛ اما اختلاف میان کشورهای چین و کره‌جنوبی در زمینه فناوری‌های تولید تراشه‌های حافظه کماکان چشمگیر است.

نوشته آمریکا فروش تجهیزات تولید تراشه‌های 14 نانومتری به چین را ممنوع خواهد کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل منتشر شد.