رئیس مجلس: انتقال کاربران به پلتفرم داخلی به شکل دستوری امکان‌پذیر نیست

عیسی زارع‌پور روز گذشته در مجلس حاضر شد و به سوال مجتبی رضا‌خواه درخصوص پیشرفت شبکه ملی اطلاعات توضیحاتی ارائه کند.

وزیر ارتباطات در این خصوص اعلام کرد که از ابتدای دولت سیزدهم با وجود گذشت 10 سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات، پیشرفت این شبکه 30 درصد بود اما حالا به پیشرفت 59 درصدی رسیده‌ایم. یعنی در کمتر از دو سال پیشرفت اجرای شبکه ملی اطلاعات دو برابر شد.

زارع‌پور وعده داد که شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال 1403 به پایان می‌رسد.

وی در ادامه سخنان خود، به موضوع پلتفرم‌های داخلی اشاره کرد و گفت: ما در یک روز شاهد پیوستن 17 میلیون کاربر به پلتفرم داخلی بوده‌ایم، همچنین در یک برنامه بومی ماهانه بیش از 35 میلیون کاربر فعال هستند.

ترافیک اینترنت داخلی از اینترنت خارجی پیشی گرفت

وزیر ارتباطات با اشاره به اقبال مردم به پلتفرم‌های بومی تاکید کرد: ترافیک اینترنت داخلی در مقابل شبکه‌های خارجی 60 به 40 شده و این برای اولین بار است که ترافیک تولید داخل بیش از دو برابر شده که نشان می‌دهد مردم اقبال و اعتماد کرده‌اند.

این سخنان وزیر در حالی مطرح شد که به موضوع فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ و عدم دسترسی به تلگرام طی دو ماه اخیر توجهی نشده است.

زارع‌پور در ادامه به موضوع امنیت و حریم خصوصی در پلتفرم‌های داخلی اشاره کرد. وزیر در این خصوص با اشاره به فتوای رهبر تصریح کرد: در فتوای رهبر انقلاب به نقض حریم خصوصی در پلتفرم‌های داخلی تاکید شده، بنابراین کسی حق ندارد به اطلاعات مردم در پلتفرم‌های داخلی دسترسی داشته باشد.

وزیر ارتباطات همچنین به بخشنامه قوه‌قضاییه مبنی بر حفظ اطلاعات و حریم خصوصی مردم نیز تاکید کرد.

وزیر در انتها گفت که در هفته آینده لایحه‌ای برای حفظ داده‌های مردم به مجلس ارسال می‌شود که انتظار داریم با حمایت نمایندگان با قید دوفوریت تصویب شود.

در ادامه حضور وزیر ارتباطات در مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به زارع‌پور گفت: امروز مهم‌ترین خواسته و توقع مردم ما، مجلس، دولت و همه از جنابعالی آن است که پلتفرمی در حوزه شبکه اجتماعی داشته باشند که هم پرسرعت باشد و هم ارزان، در حال حاضر برخی اوقات هزینه اینترنت در حوزه شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی برابر است، شما باید این مزیت را ایجاد کنید.

قالیباف تاکید کرد که انتقال کاربران از یک پلتفرم خارجی به داخلی به صورت دستوری امکان‌پذیر نیست و این اتقال باید به صورت کوچ که توام با تسهیل‌گری و انگیزه است، انجام شود.

رئیس مجلس در انتها با اشاره به ایده اینترنت طبقاتی، بیان کرد: بخشی از کارهای ما به پیام‌رسانی نیاز دارد که دسترسی بخش خارجی نیز داشته باشد. به طور مثال حوزه علم و دانش ما، دانشگاه ما، دانشجوی ما، تجار ما و آنهایی که کار بخش اداری انجام می‌دهند که باید به این حوزه پیام‌رسان نیز تسلط داشته باشیم و آن را دنبال کنیم.

نوشته رئیس مجلس: انتقال کاربران به پلتفرم داخلی به شکل دستوری امکان‌پذیر نیست اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.