رئیس مجلس: هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص فضای مجازی باید به خواسته اکثریت مردم باشد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت روز ملی فناوری اطلاعات تاکید کرد که هرگونه سیاست‌ورزی و قانون‌گذاری در فضای مجازی از سوی حاکمیت، باید با خواست و اراده اکثریت مردم باشد و مصالح همه ذی‌نفعان تامین شود.

رئیس مجلس شب گذشته به مناسبت فرارسیدن روز 22 تیرماه که به عنوان روز ملی فناوری اطلاعات شناخته می‌شود، طی پیامی در خصوص چشم‌انداز فناوری کشور سخن گفت.

رئیس مجلس در ابتدای این پیام نوشت: صمیمانه‌ترین سلام و درود خود را به تمامی خواهران و برادران جوان، پرتلاش و نخبه کشور در حوزه فناوری اطلاعات می‌فرستم و با افتخار از این فرصت، برای بیان اقداماتی که در راه اعتلای ایران عزیزمان ضروری می‌دانم، استفاده می‌کنم.

قالیباف ادامه داد: سخت است که در عصر حاضر، از اقتصاد، فرهنگ، رفاه، جامعه و سیاست صحبت کنیم و نقش و تاثیر بی‌بدیل فناوری اطلاعات را در آنها نادیده بگیریم. اگر در هر کدام از این بخش‌ها کارآمدی وجود دارد، اصلی‌ترین دلیل آن، کاربست رویکردها و ابزارهای فناوری اطلاعات در حکمرانی است و اگر خلل و نقصانی هست، ردپای کم‌ توجهی و غفلت از حضور و بکارگیری فناوری اطلاعات را در آن عرصه مشاهده می‌کنیم.

وی گفت: امروزه فناوری اطلاعات، به عرصه گسترده‌ای که ساحت‌های ابعاد مختلفی از زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه را در بر می‌گیرد تبدیل شده و استفاده از ابزارها و راهکارهای فناورانه، جزو لاینفکی از سبک زندگی امروزه جوامع بشری شده و قطعا با استفاده صحیح از راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، می‌توان راه طولانی توسعه را کوتاه کرد.

توجه به ایمن‌سازی زیرساخت‌ها

رئیس مجلس با اشاره به امنیت زیرساخت، سامانه‌ها و پایگاه‌های داده به عنوان دارایی‌های کشور، تاکید کرد که توجه به ایمن‌سازی زیرساخت‌ها و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، خصوصا تسریع در تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از جمله انتظارات مهم از دستگاه‌های کشور به ویژه وزارت ارتباطات است.

جوانان و دانشمندان، سرمایه‌های کشور هستند

قالیباف گفت: معتقدم که مزیت ما در حوزه فناوری اطلاعات کشور، جوانان و دانشمندان فعال این حوزه است. حضور آنان را باید قدر دانست و از دانش و مهارت آنان بهره برد و اجازه نداد سرمایه‌هایی را که به بهای گزاف برای این ملت ذخیره شده‌اند، شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی اروپایی و آمریکایی به تاراج برند.

سیاست‌ورزی در حوزه فضای مجازی باید با اراده مردم باشد

وی افزود: این‌جانب به عنوان نماینده مردم و رئیس مجلس شورای اسلامی، باور دارم که فضای مجازی در حال حاضر به یکی از فضاهای مهم زیست اجتماعی، تعامل فرهنگی و کارآفرینی و اشتغال تبدیل شده است. از این‌رو هرگونه سیاست‌ورزی، مقررات‌گذاری و سامان‌دهی این فضا از سوی حاکمیت باید با خواست و اراده قاطبه مردم هم‌سو و هم‌گام باشد تا مصالح همه ذی‌نفعان، توامان تامین گردد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی با نزدیک به دو سال بررسی‌های کارشناسی و جلسه با متخصصان و کارآفرینان حوزه دانش‌بنیان، سال گذشته قانون جهش تولید دانش‌بنیان را به تصویب رساند تا با در نظر گرفتن بودجه یازده هزار میلیارد تومانی در سال جاری و با رفع موانع پیش روی خلق و توسعه این کسب‌وکارها، خدمتی تاریخ‌ساز به زیست‌بوم فناوری کشور ارائه شده باشد، در این قانون، کمک به استارتاپ‌ها و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و همچنین فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در کشور به تصویب رسیده است.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا تصمیمات گرفته شده در این حوزه با خواست مردم بوده است؟

نوشته رئیس مجلس: هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص فضای مجازی باید به خواسته اکثریت مردم باشد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل منتشر شد.