راهنمای جامع: ۱۳ نوع ایمیل که باید برای مشترکان فهرست بازاریابی ایمیلی خود ارسال کنید

آیا می دانید که چه ایمیل هایی را باید برای فهرست مشترکان خود ارسال کنید؟ احتمالاً به خوبی آگاهی دارید که ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی بهترین راه برای فروش اینترنتی است، اما پس از اینکه فهرست ایمیل خود را توسعه دادید چه؟ ما در این مقاله از مجموعه آموزش ایمیل مارکتینگ، به ۱۳ نوع از انواع ایمیل هایی اشاره می کنیم که باید برای مخاطبان کمپین های بازاریابی ایمیلی خود ارسال کنید.

 

در حالیکه جمع آوری آدرس های ایمیل و ترغیب بازدیدکنندگان سایت نسبت به ثبت نام در فهرست ایمیل مارکتینگ یک فرآیند عمده است که برای به ثمر رسیدن به زمان و تلاش فراوانی نیاز دارد، اما هدف نهایی شما از ایمیل مارکتینگ، داشتن فهرست عظیمی از مشترکان نیست. شما باید این مشترکان را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

یکی از عوامل عمده ای که در تبدیل موثر آن مخاطبان راغب ایمیلی به مشتریان بالفعل تاثیر دارد، انواع ایمیل هایی است که ارسال می کنید.

 

چرا به انواع مختلفی از ایمیل نیاز دارید؟

مشکل اصلی در بسیاری از کمپین های بازاریابی ایمیلی ناموفق این نیست که ایمیل های متعددی ارسال می کنند یا در ارسال ایمیل، نظم را رعایت نمی کنند؛ مشکل این است که محتوایی که ارسال می کنند به اندازه کافی تنوع ندارد.

اگر فقط به ارسال همان خبرنامه هفتگی خود به طور متوالی بسنده کنید، مشترکان شما پیش از آنکه فرصتی برای تبدیل شدن به مشتری پیدا کنند، به تدریج علاقه خود را از دست خواهند داد.

مشکل دیگر کمپین های ایمیل مارکتینگ ناموفق این است که از ترکیب مناسبی از ایمیل های سودمند و ایمیل های فروش محور استفاده نمی کنند. اگر به طور مرتب فقط یکی از این دو نوع ایمیل را ارسال کنید، یا جان مشترکان خود را به لب می رسانید و یا اینکه اساساً چیزی را به فروش نخواهید رساند (و شاید هم هردو).

به سمت و سوی تنوع قدم بردارید تا از مزایای افزایش نرخ بازشدن و نرخ کلیک (که طبیعتاً به فروش بیشتر منجر خواهند شد) بهره مند شوید.

حال به سراغ مبحث آموزش بازاریابی ایمیلی می رویم و در ادامه به مهم ترین و موثرترین انواع ایمیل اشاره می کنیم:

 

  1. ایمیل خوشامدگویی

این ایمیلی است که در طول ۲۴ ساعت پس از فعالسازی اشتراک کاربر برای وی ارسال می کنید. ایمیل خوشامدگویی یا خیر مقدم یک ایمیل ساده است که به مشترک شما نشان می دهد که چقدر از ثبت نام وی خوشحال و خرسند هستید و در ادامه برخی از چیزهایی که می تواند انتظار مشاهده آنها در اینباکس خود را داشته باشد را شرح می دهد. یکی از آیتم های دیگری که می توانید در این ایمیل بگنجانید، کد تخفیف اولین خرید یا خلاصه مختصری از کاری است که انجام می دهید.

 

  1. ایمیل پیشنهاد ویژه

این ایمیل حاوی تخفیف، کوپن یا نوع دیگری از یک پیشنهاد ویژه است که به عنوان «قدردانی» از مشترکان خود برای آنها ارسال می کنید. عموماً نرخ بازشدن یا open rate ایمیل های پیشنهاد بسیار بالا است.

فارغ از اینکه مدل کسب و کار شما متضمن فروش ویژه و ارائه تخفیف هست یا خیر، ارائه گاه به گاه پیشنهادات ویژه برای مشترکان برای حفظ و تقویت علاقمندی آنها ضرورت دارد. این نوع از ایمیل ها اساساً اهمیت فراوانی دارند، زیرا بسیاری از مشترکان شما دقیقاً به همین دلیل در فهرست ایمیل مارکتینگ شما ثبت نام می کنند: برای اینکه پیش از بقیه از فروش ویژه و تخفیف هایی که ارائه می دهید اطلاع پیدا کنند.

حتی اگر در حوزه خرده فروشی فعالیت نمی کنید، می توانید از پیشنهاداتی مانند ارسال رایگان استفاده کنید. در مواردی که محصولات شما فیزیکی نیست، باز هم می توانید پیشنهادات خاصی را ارائه کنید؛ به عنوان مثال می توانید ارائه تخفیف برای دوره های آموزشی یا برگزاری دوره های خاص صرفاً برای مشترکان بازاریابی ایمیلی خود را امتحان کنید. این کار مشترکان شما خرسندتر و راضی تر می کند، زیرا چیزی را در دسترس آنها قرار می دهد که احتمالاً اگر جزو فهرست شما نبودند از آن بی خبر می ماندند. به علاوه، از این طریق مشترکین شما به مراحل بعدی قیف فروش نقل مکان خواهند کرد.

 

  1. ایمیل نظرسنجی

یک کمپین ایمیل مارکتینگ خوب و موثر، سخنرانی نیست، بلکه گفتگو است. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که بدون آنکه هیچ گاه نظر مشترکین خود را بخواهید، آنها را با ایمیل های بازاریابی بمباران کنید و مشکلی هم پیش نیاید.

این جایی است که ایمیل های نظرسنجی وارد میدان می شوند. ایمیل نظرسنجی، ایمیلی است که معمولاً برای اولین بار در هفته های ابتدایی پس از ثبت نام ارسال می شود و از مشترک می خواهد تا به سوالات خاصی درباره محصولات کسب و کار پاسخ بدهد. پس از آن از طریق اطلاعاتی که دریافت می کنید، بهتر می توانید فعالیت های بازاریابی خود را با نیازهای مشترکین تان تطبیق دهید.

البته لزومی ندارد که حتماً از پرسشنامه های طولانی استفاده کنید، بلکه مثلاً می توانید از مشترکان خود بخواهید که به تمایل خود برای پیشنهاد و توصیه محصولات شما به دوستان شان از یک تا ده امتیاز بدهند.

در صورتی که مشترکین شما برای شرکت در نظرسنجی به انگیزه بیشتری نیاز دارند، یک پاداش را برای آنها پیش بینی کنید.

 

  1. ایمیل درخواست

پس از آنکه به تعهدات خود عمل کردید، این حق را به دست می آورید که در عوض چیزی که ارائه داده اید، چیز کوچکی را طلب کنید. با استفاده از این ایمیل می توانید از مشترکان بازاریابی ایمیلی خود درخواست کنید تا لطفی به شما بکنند، مثلاً نظرات مثبت خود را برای مشتریان بالقوه در سایت شما یا وبسایت های دیگر ثبت کنند.

از آنجایی که نظراتی که برای کسب و کارها و محصولات آنها در اینترنت ثبت می شود در بسیاری از حوزه های کسب و کار یک سرمایه غیر قابل قیمت گذاری به شمار می رود، این ایمیل بازده بسیار بالایی خواهد داشت.

  1. خبرنامه

با وجود اینکه خبرنامه در دایره بازاریابی ایمیلی جایگاه خاصی دارد، اما مراقب باشید که در دام ارسال خبرنامه های کسالت آور یا یکنواختی نیفتید که فقط به منظور خالی نبودن عریضه ارسال می شوند. در واقع، اگر به دنبال یک روش مطمئن هستید که مخاطبان خود را متقاعد کنید تا از لینک لغو اشتراک استفاده کنند، می توانید از خبرنامه هایی با این سبک و سیاق استفاده کنید.

اطمینان پیدا کنید که خبرنامه های شما همیشه حاوی اطلاعات مهم، جذاب و سودمند هستند. اگر این هفته حرف مهمی برای گفتن ندارید، از ارسال خبرنامه صرف نظر کنید.

 

  1. ایمیل هدیه

آیا می دانید که هر یک از مخاطبان شما روزانه چند ایمیل دریافت می کند؟ آیا می دانید که نرخ بازشدن ایمیل های بازاریابی چیزی در حدود ۱۸ درصد است؟ بنابراین اگر می خواهید که ایمیل شما یکی از آن تعداد اندک ایمیل هایی باشد که باز شده و خوانده می شود (و امیدواریم که پسندیده شود!)، باید هر از چندگاهی چیزی را به عنوان هدیه به مشترکان خود تقدیم کنید.

ارسال یک هدیه ویژه از طریق ایمیل بازاریابی ایمیلی، در رابطه با حفظ علاقمندی، تعامل و البته اشتراک مشترکان شما جادو می کند.

اما چه چیزهایی را می توانید به عنوان هدیه ارسال کنید؟ یک روش آسان برای شروع، ارسال آیتم های قابل دانلود است. اگر محصولاتی که ارائه می کنید قابل دانلود هستند، می توانید یک یا چند مورد از آنها را برای مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ خود ارسال کنید. این به نوبه خود عنصر محدودیت و ضیق را به کمپین بازاریابی ایمیلی شما اضافه می کند که باعث خواهد شد تا مشترکان شما به بازکردن ایمیل هایی که از جانب شما دریافت می کنند عادت کنند.

 

  1. ایمیل ارزش آفرین

لزومی ندارد که در پس هر ایمیلی که ارسال می کنید، اهداف مکالمه جویانه و فروش محور خفته باشد. در واقع، اگر می خواهید که ایمیل های مکالمه و فروش محور شما موثر واقع شوند، ابتدا باید اعتماد مشترکان خود را جلب کنید.

یک ایمیل ارزش آفرین ایمیلی است که در آن بدون هیچ چشمداشت و مزد و منتی به مخاطب خود ارزش، سود و منفعتی را ارائه می کنید. محتوای چنین ایمیلی می تواند یک پست وبلاگی، آیتم ها و ایده های الهام بخش یا یک یا چند نکته باشد. از طریق این دسته از ایمیل ها می توانید به رابطه خود با مخاطب تان شکل بدهید. استفاده از چنین ایمیل هایی برای خلق کمپین ایمیل مارکتینگی که قرار است نرخ تبدیل بالایی داشته باشد حیاتی است.

به عنوان نمونه، می توانید خلاصه اخبار و داستان های (مرتبط) روز را برای مشترکین خود ارسال کنید، یا اینکه اگر وبسایت موسیقی دارید، بهترین آهنگ های هفته را به مشترکان فهرست بازاریابی ایمیلی خود معرفی کنید، یا مثلاً چنانچه در حوزه مد و پوشاک کار می کنید، مطالب بکری را در رابطه با آداب و سبک پوشش مناسب برای آنها ارسال کنید.

 

  1. ایمیل استخدام

مشترکان فهرست ایمیل شما دوست دارند که احساس کنند که خاص هستند. هنگامی که یک موقعیت شغلی در کسب و کارتان پیدا می شود، یک ایمیل برای آنها ارسال کنید و از آنها بخواهید تا افرادی که به نظرشان برای آن جایگاه شغلی مناسب می آیند را معرفی کنند (یا اینکه خودشان تقاضانامه را پر کرده و رزومه شان را ارسال کنند).

این به مشترکین بازاریابی ایمیلی شما اثبات می کند که واقعاً به نظرات آنها اهمیت می دهید. علاوه بر این، مشترکان شما بزرگترین طرفداران شما هستند، بنابراین چرا نباید آنها را به عنوان اولین گزینه های همکاری در شرکت خود مد نظر قرار دهید؟

  1. ایمیل معرفی/اعلام عرضه محصول جدید

هنگامی که محصول جدیدی را عرضه می کنید یا کالایی در انبار موجود می شود، اولین افرادی که باید از آن خبردار شوند مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ شما هستند.

شما می دانید که این افراد تقریبا جزو راغب ترین مشتریان بالقوه شما هستند، بنابراین از این طریق می توانید فروش خود را چند برابر کنید.

به علاوه، لزومی ندارد که صبر کنید تا محصول جدید عرضه شود و بعد ایمیل خود را ارسال کنید. در واقع، بهتر است که حس چشم انتظاری را در مخاطبان خود ایجاد کنید تا هیجان و به تبع آن تعامل مشترکان با شما دوچندان شود.

 

  1. ایمیل سفارش مجدد

اگر خدمات اشتراک سرویس ارائه می کنید یا برخی محصولات مصرفی را به فروش می رسانید که باید در فاصله های زمانی منظم مجدداً سفارش داده شوند، یک ایمیل یادآوری یا درخواست سفارش مجدد می تواند روش موثری برای حفظ مشتریان باشد.

به علاوه، بهترین زمان برای ارائه پیشنهادات بیشتر بلافاصله پس از خرید است. در واقع، بلافاصله پس از خرید مشتری می توانید با توصیه محصولات بیشتر و مثلاً پیشنهاد ارسال همه آنها با سفارش قبلی، فروش خود را افزایش دهید.

 

  1. ایمیل یادآوری سبد خرید رهاشده

اگر ابزارهای نظارتی مناسبی را در سایت خود داشته باشید و مشتریان وارد حساب کاربری خود شده باشند، هنگامی که یک یا چند آیتم را به سبد خرید خود اضافه می کنند، اما پیش از اتمام خرید سبد را رها می کنند، می توانید متوجه بشوید.

ارسال یک ایمیل که به مشتری یادآوری می کند که خرید خود را به پایان نرسانده، روش موثری برای نهایی سازی فروش است.

 

  1. ایمیل اطلاع رسانی

این نکته آنقدر مهم است که به خودمان اجازه می دهیم تا آن را تکرار کنیم: مشترکان فهرست ایمیل شما دوست دارند که احساس کنند که خاص هستند و شما برایشان ارزش قائل هستید. هرگاه که محصول جدیدی را معرفی می کنید یا رویداد تازه ای در شُرُف وقوع است، یک ایمیل اطلاع رسانی برای مشترکین خود ارسال کنید و از این طریق، آنها را به بخشی از برند در حال رشد خود تبدیل کنید.

تهیه این نوع ایمیل به وقت بسیار کمی نیاز دارد و روش موثری برای ایجاد رابطه و افزایش فروش است.

  1. ایمیل بزرگداشت سالیانه

بسیاری از بازاریاب ها برای قدردانی از مشترکان خود به خاطر عضویت در فهرست بازاریابی ایمیلی شان، هر سال در تاریخ ثبت اشتراک آنها برایشان ایمیل قدردانی و تشکر ارسال می کنند.

در عین حال می توانید از این طریق، دستاورد بزرگی که در طول یک سال به آن دست پیدا کرده اید (مثلاً رسیدن تعداد مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ به یک میلیون نفر) را نیز جشن بگیرید.

 

کلام آخر

برای شما به عنوان کسی که به دنبال بهره برداری از ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی است، تصمیم گیری برای انتخاب جایی که باید انرژی و وقت خود را برای آن صرف کنید کار دشواری خواهد بود؛ آیا باید وقت خود را صرف جذب مشترکان جدید کنید، یا اینکه بهتر آن است که تمرکز خود را روی نوشتن انواع مختلفی از ایمیل معطوف کنید تا مشترکان شما به مشتریان بالفعل تبدیل شوند؟

حقیقت این است که برای آنکه ایمیل مارکتینگ برای کسب و کار شما کارگر باشد، هم به مشترکان جدید و هم انواع مختلفی از ایمیل های موثر برای تبدیل آن مشترکین به مشتری نیاز خواهید داشت.

اما نظر شما چیست؟ شما از کدام موارد در بازاریابی ایمیلی خود استفاده می کنید؟ نظر شما درباره آموزش های ایمیل مارکتینگ ما چیست و این آموزش ها چقدر برای کسب و کار شما سودمند واقع شده است؟ لطفاً دیدگاه های خود را در زیر این مطلب با ما در میان بگذارید.