طرح مجازات برای استفاده از فیلترشکن این هفته به مجلس می‌رود

طرح جنجالی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی این هفته به مجلس می‌رود تا نمایندگان مردم، ابعاد مختلف این طرح را مورد بررسی قرار دهند و در صورت تایید، آن را به قانون تبدیل کنند.

طرح صیانت از فضای مجازی توسط برخی از نمایندگان مجلس و البته نصرالله پژمانفر به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 مطرح شده است.

در این طرح بندهای متعددی وجود دارد که در صورت تبدیل به قانون، تغییرات زیادی را در شبکه اینترنت و قوانین مربوط به آن ایجاد می‌کند. طرح صیانت از فضای مجازی ابتدا در سال 97 با عنوان پیش‌نویس حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی به مجلس راه یافت.

ارائه این طرح به مجلس در سال گذشته نیز حواشی زیادی را به همراه داشت اما قرار است در هفته پیش رو، این طرح به طور رسمی در صحن علنی مجلس بررسی شود.

مدیریت اینترنت به دست نیروهای مسلح

در این طرح پیشنهاد شده که مدیریت درگاه‌های پهنای باند ورودی و خروجی به کشور به دست ستاد کل نیروهای مسلح باشد. همچنین، فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی در ایران باید بر اساس قوانین کشور باشد و به تائید گروه نظارت بر فضای مجازی برسد.

استفاده از فیلترشکن جرم است

یکی از مهم‌ترین بندهای این طرح پیشنهادی، ممنوعیت استفاده از فیلترشکن است، این درحالیست که بخش عمده‌ای از مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند و تقریبا تمامی دولت‌مردان شناخته شده ایران در توئیتر فعالیت دارند و این شبکه اجتماعی نیز فیلتر است. در صورت تائید این قانون احتمالا تمامی سیاست‌مداران باید با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده خداحافظی کنند.

از طرفی تولید، توزیع و معامله فیلترشکن ممنوع بوده و مجازات خواهد داشت. در واقع هر کسی که قوانین مسدودسازی را زیرپا بگذارد، مجازات می‌شود.

در بند دیگر این طرح آمده که تمامی پیام‌رسان‌های جدید باید با دریافت مجوز، فعالیت خود را آغاز کنند، در غیر این صورت مجازات نقدی و حبس برای عاملین آن در نظر گرفته می‌شود.

فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی طبق قوانین کشور

همچنین تمامی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی برای فعالیت در ایران باید مجوز دریافت کرده و طبق قوانین جمهوری اسلامی عمل کنند، در غیر این صورت فعالیت آن‌ها توسط وزارت ارتباطات مسدود خواهد شد. به این ترتیب با اجرای این طرح، اینستاگرام نیز فیلتر خواهد شد و فعالیت در این شبکه اجتماعی نیز به دلیل استفاده از فیلترشکن، مجازات نقدی و حبس خواهد داشت.

در این طرح اعلام شده که دسترسی به داده‌ کاربران ممنوع است، البته این قانون استثنائاتی هم دارد که دسترسی به داده کاربران را تنها در جرایمی مانند اقدامات امنیتی، محاربه و فساد مجاز می‌کند.

یکی دیگر از بندهای این طرح، ممنوعیت انتشار اسناد و اطلاعات سطح محرمانه در شبکه‌های اجتماعی است.

نصب پیام‌رسان‌های ایرانی بر روی گوشی‌های وارداتی

از دیگر بخش‌های جنجالی این طرح، نصب پیشفرض پیام‌رسان‌های مطرح داخلی بر روی تلفن‌های همراه وارداتی است، در این طرح واردکنندگان تنها با قبول شرط نصب پیام‌رسان‌های مطرح داخلی اجازه واردات و فعال‌سازی تلفن‌های همراه را پیدا می‌کنند.

این طرح هنوز به تائید نرسیده و اجرایی شدن آن منوط به تائید اکثریت نمایندگان خواهد بود. همچنین ممکن است طرح مذکور با تغییر برخی از قوانین به تائید برسد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا با اجرا شدن این طرح موافق هستید؟ نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته طرح مجازات برای استفاده از فیلترشکن این هفته به مجلس می‌رود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.