مروری بر اخبار جنجالی هفته: از عرضه VPN دولتی تا اعطای وام برای خرید تلفن همراه

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به اعطای وام برای خرید تلفن همراه، توزیع VPN دولتی، فعال شدن قابلیت مسیریابی گوگل و جریمه سنگین برای ماینرهای خانگی جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

از سال آینده وام خرید تلفن همراه و مودم اعطا می‌شود!

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مورد اعتبار فروش قسطی تلفن همراه اعلام کرد: اعتبار 500 میلیاردی برای فروش قسطی تلفن همراه با اقساط 24 ماهه توسط چک بانکی تعیین شده است. جهرمی، روز گذشته در مورد گرانی مودم و تلفن همراه اعلام کرد: ما تولید کننده قطعات نیمه هادی در ایران نیستیم و بسیاری از مودم‌ها و تلفن‌های همراه موجود در بازار به کشور وارد می‌شوند. هزینه محصولات وارداتی با نرخ ارز تعیین می‌شود و متاسفانه نرخ ارز و قیمت مودم و تلفن همراه نسبت به دو سال پیش افزایش چشمگیری داشته، البته افزایش قیمت بر روی همه جنبه‌های زندگی مردم و قیمت کالاها تاثیر گذاشته است.


از این پس انتشار فیلم و سریال در رسانه‌های کاربر محور تنها با احراز هویت ممکن است

براساس جدیدترین تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که در سازمان صدا و سیما برگزار شد، از این پس انتشار فیلم و سریال در رسانه‌های کاربرمحور تنها با احراز هویت امکان‌پذیر خواهد بود. براساس این قانون تنها افرادی که احراز هویت شده‌اند می‌توانند در رسانه‌های کاربرمحور ایرانی (مانند آپارات و…) فیلم و سریال به اشتراک بگذارند.


در سال آینده 180 میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که در یک سال اول واکسیناسیون کرونا بیش از 180 میلیون دوز واکسن (برای 90 میلیون نفر) از طریق تولید داخلی، تولید مشترک، واردات مستقیم و واردات از طریق کوواکس در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. جهانپور در این زمینه گفت: برنامه جامع واکسیناسیون علیه کویید 19 در ایران با پیش‌بینی چهار مسیر موازی برای تامین واکسن پیش می‌رود، طبق پیش‌بینی ما در یک سال اول واکسیناسیون، 180 میلیون دوز واکسن در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که بالاتر از نیاز کشور است.


VPN مجاز به صورت رسمی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد

ابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که VPN دولتی از طریق اپراتورهای رسمی عرضه می‌شود. فیروزآبادی گفت: ما با تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت موافق هستیم، در همین رابطه هم پیشنهاداتی را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داده‌ایم، همچنین آئین‌نامه و دستورالعمل تعیین دسترسی به اینترنت و سطح فیلترینگ نیز در حال آماده سازی است و امیدواریم در اسرع وقت به پایان برسد.


قابلیت مسیریابی گوگل مپ برای کاربران ایرانی فعال شد

براساس اطلاعاتی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، قابلیت مسیریابی گوگل مپ که تا کنون در ایران غیرقابل استفاده بود، برای کاربران ایرانی فعال شده است.


جریمه سنگین برای ماینرهای غیرمجاز خانگی

این روزها موضوع استخراج و معاملات رمزارزها به یکی از داغ‌ترین اخبار روزانه تبدیل شده و البته نگرانی‌های فراوانی در خصوص وضع قوانین جدید در این حوزه وجود دارد. پس از فعالیت چندین ساله درگاه‌های معاملاتی و صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال، با افزایش گرایش به این بازار در کشور، مسئولین دولتی به یکباره تصمیم بر مقابله با بازار رمزارها گرفته و به ویژه رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که هرگونه معامله در حوزه رمزارزها ممنوع است.


مجلس به دنبال قانونمند کردن فعالیت در حوزه رمزارزهاست

محمد اسکندری، مشاور اقتصادی هیات رئیسه مجلس در جلسه‌ای که در کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد، به فعالان حوزه رمزارز و بلاک چین توصیه کرد تا زمان قانونمند شدن عرصه ارزهای دیجیتال در ایران، فعالیت خود را کاهش دهند. اسکندری در این جلسه اعلام کرد: مجلس هیچ مشکلی با ارزهای دیجیتال و تجارت بر مبنای آن ندارد، نسبت به بلاک‌چین هم کلا مخالفتی دیده نمی‌شود، اما باید توجه داشت که بدون قانون‌گذاری و مقررات نمی‌توان در این حوزه فعالیت کرد.


سلب امتیاز مالکیت سیمکارت از طریق اپلیکیشن اپراتورها امکان‌پذیر شد

مجید حقی، معاون امورپستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از راه‌اندازی سامانه سلب امتیاز مالکیت سیمکارت در اپلیکیشن‌ اختصاصی اپراتورهای تلفن همراه خبر داد.


گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از بزرگ‌ترین رویداد سالانه دیجی‌پی

در روز 17 اسفند 99، اولین رویداد گزارش سالانه دیجی‌پی با حضور هومن امینی مدیرعامل دیجی‌پی و حمید محمدی رئیس هیات مدیره این برند برگزار شد.


ثبت نام برای دریافت بسته اینترنت 60 گیگابایت معلمان آغاز شد

وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود از اختصاص دادن بسته اینترنت 60 گیگابایتی رایگان برای معلمان خبر داد. با آغاز سال تحصیلی جدید در مهر سال جاری، وزارت ارتباطات اعلام کرد که ترافیک اینترنت شاد رایگان است و به دلیل آنکه بسیاری از مدارس برای آموزش از پلتفرم دیگری به جز شاد استفاده می‌کنند، بسته اینترنت سه ماهه رایگان نیز برای معلمان و کادر آموزشی در نظر گرفته است، همچنین برای دانشجویان نیز سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها رایگان می‌شود.


آذری جهرمی: مراجع فرهنگی دستور حذف بسته‌های شبانه را دادند!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که طبق روال همیشگی آخر هفته‌ها در صفحه اینستاگرام خود به پرسش و دغدغه‌های مخاطبان پاسخ میداد، پس از راه‌اندازی کانال تلگرامش، روز گذشته برای اولین بار رسم پرسش و پاسخ با مردم را در کانال تلگرام خود اجرا کرد و در این کانال به سوالات مردم پاسخ داد.


افزایش درآمد حق‌السهمی دولت از اپراتورها صرف رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای می‌شود

کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر افزایش 10 درصدی حق‌السهم اپراتورها، منابع واریز این درآمد را صدا و سیما و شرکت مخابرات ایران اعلام کرد. به این ترتیب درآمد حاصل از افزایش حق‌السهم اپراتورها به صدا و سیما برای تولید محتوا و نظارت بر فضای مجازی و شرکت مخابرات ایران برای افزایش کیفیت اینترنت به جهت مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای اختصاص پیدا می‌کند.مجلس

 

نوشته مروری بر اخبار جنجالی هفته: از عرضه VPN دولتی تا اعطای وام برای خرید تلفن همراه اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.