دروغ‌های بزرگ خرید اینترنتی

دروغ‌های بزرگ خرید اینترنتی

دوست دارید اینترنتی خرید کنید اما اعتماد ندارید یا تاکنون تجربه خرید اینترنتی داشته‌اید و پشیمان شده‌اید یا شاید از صبر کردن چند روزه برای دریافت کالا خسته شده‌اید یا اینکه نمی‌خواهید وقت‌تان را برای ثبت نام تلف کنید.

چگونه کلاهبرداری تلفنی را تشخیص دهیم؟

گاهی در برخورد با بعضی از موضوعات تجاری به این فکر می‌کنیم از چه راهی تشخیص دهیم کدام طرح کلاهبرداری است؟ آیا طرح‌های کلاهبرداری و دسیسه‌های مربوط به آن نشانه‌ای دارند؟
 
به گزارش ایسنا، اینگونه طرح‌ها در ابتدای کار فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسند: مثلاً می‌گویند: شما برندۀ جایزه‌ای فوق‌العاده از یک مسابقه شده‌اید، البته شما هیچ‌گاه در آن مسابقه شرکت نکرده‌اید. به شما پیشنهاد می‌دهند در یک موقعیت که در تمام زندگی‌تان فقط یک بار تکرار می‌شود و یک شانس فوق‌العاده برای شما ایجاد می‌کند و در آن امکان هیچ باخت یا ضرری وجود ندارد شرکت کنید.
 
دیگر اینکه برای دریافت جایزه باید مبلغی پرداخت کنید: شما برنده شده‌اید، اما باید مبلغی را برای ارسال جایزه، پرداخت مالیات یا دیگر هزینه‌هایی که برای پرداخت جایزه هزینه می‌شود، پرداخت کنید. حتی برخی اوقات تماس‌گیرنده یک پیک برای دریافت مبلغ از شما می‌فرستد تا مبلغ را از شما بگیرند و برای او ببرند.
 
از شما می‌خواهند، اطلاعات کاملاً شخصی و محرمانۀ مالی خود را در اختیارشان قرار دهید: تماس‌گیرنده از شما می‌خواهد تمام اطلاعات حساب بانکی و یا تمام اطلاعات کارت اعتباری خود را به آن‌ها بدهید. باید بدانید که سیستم‌های تجاری مطمئن و قانونی، هیچ‌گاه نیاز بر جزئیات حساب مالی شما ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزه‌ای را به شما بدهند، نیاز به رمز عبور کارت شما را ندارند. دادن شمارۀ حساب یا شمارۀ کارت کفایت می‌کند.
 
تماس‌گیرنده بسیار هیجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست: مثلاً شما برندۀ دریافت جایزه شده‌اید اما شخص تماس‌گیرنده بسیار هیجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست زیرا کلاهبرداران می‌خواهند شما را هیجان‌زده و ذهن شما را درگیر کنند. قدرت فکر و تصمیم‌گیری عاقلانه را از شما بگیرند.
 
مدیر تماس می‌گیرد: شخصی که با شما تماس می‌گیرد ادعا می‌کند از طرف یک دفتر دولتی، مسئول مالیاتی، مرکز رسمی بانکی، یک وکیل یا یک مقام رسمی تماس می‌گیرد. شخص تماس‌گیرنده، در هنگام تماس، نام کوچک شما را به زبان می‌آورد و از شما اطلاعات زیادی در مورد اطلاعات شخصی یا اطلاعات نحوۀ زندگی شما کسب می‌کند.
 
شخصی غریبه‌ای که تماس گرفته، سعی می‌کند با شما رابطه صمیمی و دوستانه برقرار کند: مجرمان می‌خواهند بفهمند که آیا شما تنها هستید و تمایلی به صحبت کردن دارید؟ به محض اینکه فهمیدند، سعی می‌کنند به شما اطمینان دهند که دوست شما هستند، بعد از جلب اطمینان، شما هیچ‌گاه مشکوک نمی‌شوید که چه شخصی که این‌گونه با شما صمیمی است، امکان دارد یک کلاهبردار باشد.
 
این یک فرصت با مدت زمانی محدود است، اگر عجله نکنید، آن را از دست می‌دهید: اگر شما تحت فشار قرار گرفتید تا با سرعت یک تصمیم‌گیری در مورد یک خرید بزرگ و گران‌قیمت انجام دهید، یا یک مبلغ زیاد به مؤسسات خیریه پرداخت کنید، مسلماً این یک معاملۀ قانونی نیست. هر تجارت قانونی یا هر مؤسسه خیریه به شما این فرصت را می‌دهند تا آن‌ها و عملکردشان را بررسی کنید، سپس فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید و مبلغ موردنظر را بپردازید.
 
اما بعد از آشنایی با این موارد چه‌کارهایی برای محافظت از خود باید انجام دهید؟ به هر شکل، مجرمان ممکن است هر چیزی بگویند تا شما را متقاعد کنند که نیاز نیست برای کسب پول، زحمتی بکشند یا کاری انجام دهید.
 
براساس اطلاعات سایت پلیس فتا، آگاه باشید که شما حق دارید تا در مورد هر شخصی که تلفنی با شما تماس می‌گیرد و به شما پیشنهاد می‌دهد، بررسی‌های لازم را انجام دهید، با نامه‌نگاری از آن‌ها اطلاعات کاری بخواهید، تماس بگیرید، مرجع‌های آن‌ها را استعلام کنید و زمانی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد آن‌ها داشته باشید.
 
تمامی افرادی که به‌طور قانونی و به دور از هرگونه دسیسه و کلاهبرداری به‌صورت تلفنی بازاریابی انجام می‌دهند، از اینکه اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خود را در اختیار شما قرار دهند، خوشحال می‌شوند. همیشه در مورد دادن اطاعات خاص و شخصی خود مخصوصاً اطلاعات حساب بانکی یا کارت‌بانکی خود به دیگران مراقب باشید.
 
در آخر هر جایی که احساس کردید مورد متناقضی وجود دارد، یا هرگاه به فرد تماس‌گیرنده شک کردید، بهترین را این است که این تماس قطع کنید. این کار بسیار هوشمندانه است و به هیچ وجه بی‌احترامی محسوب نمی‌شود. همیشه با افراد مورد اطمینان خود، اقوام و پلیس مشورت کنید و از آن‌ها دربارۀ این موارد پرس‌وجو و تحقیق کنید. اما فراموش نکنید با قطع کردن تماس می‌توانید از یک کلاهبرداری تلفنی جلوگیری کنید.

پیچ‌وخم توسعه دولت الکترونیکی در ایران

لیدا ایاز - دنیای اقتصاد : ادارات شلوغ و دری که هنوز هم بر همان پاشنه می‌چرخد. پله‌های ادارات را باید به زحمت بالا رفت، با یک بغل مدارکی که را همیشه ناقص است! اگر کارتان به ادارات بیفتد لازم است که به جز در دست داشتن آنها هزینه آمدوشد، وقت نامحدود، انتظار طولانی و صبر فراوانی هم داشته باشید تا پروسه انجام یکی از خدمات دولتی به سرانجام برسد. این وصف گوشه‌ای از وضعیت امروز بخش بزرگی از ادارات دولتی و حتی عمومی است که به رغم هزینه‌کرد سالانه میلیاردها تومان برای پروژه‌های بزرگ و کوچک تکنولوژیک و بعد از دو دهه از فراگیرشدن سیستم‌های نرم‌افزاری و ارتباطی پیشرفته همچنان به روند سنتی خود ادامه می‌دهند.
آخرین آمار بررسی جهانی وضعیت ایران در توسعه دولت الکترونیک را می‌توان در گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ پیدا کرد که نشان می‌دهد ایران در جایگاه ۱۰۶ جهان است. براساس داده‌های اعلام‌شده از سوی دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (UNDESA) برای سال ۲۰۱۶ میلادی، کشورهای انگلیس، اتریش،کره، سنگاپور، فنلاند و سوئد بالاترین میزان شاخص EGDI را در جهان به خود اختصاص دادند و در این رتبه‌بندی جهانی، ایران رتبه ۱۰۶ جهانی را به دست آورده که نسبت به سال ۲۰۱۴ یک رتبه تنزل یافته است. شاخص توسعه دولت الکترونیک، یک شاخص اندازه‌گیری ترکیبی برای سنجش تمایل و ظرفیت استفاده یک دولت از ابزارهای ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات عمومی است. این شاخص براساس بررسی جامع از توسعه آنلاین 193 کشور عضو سازمان ملل متحد صورت گرفته و در آن ویژگی‌های فنی وب‌سایت‌های ملی و همچنین سیاست‌ها و استراتژی‌های دولت الکترونیک که از سوی بخش‌های مختلف به‌منظور ارائه سرویس‌های ضروری به‌کار گرفته می‌شود، مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین مقایسه آمارهای مربوط به وضعیت دولت الکترونیک ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، نشان می‌دهد که رتبه ایران از ۱۰۲ در سال ۲۰۱۰ به رتبه ۱۰۰ در سال ۲۰۱۲ و سپس ۱۰۵ در سال ۲۰۱۴ رسیده است.
 
 اگر پیشرفتی هست؛ محسوس نیست
همه به دنبال یکپارچگی رفته‌اند و ما تازه در این مسیر قرار گرفته‌ایم و همین موجب فاصله ما با بقیه کشورها شده است.» این بخشی از گفته‌های رضا باقری‌اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در سال گذشته است. او در پاسخ به «دنیای اقتصاد» درباره وضعیت پیشرفت پروژه‌های دولت الکترونیک می‌گوید فعلا تا مشخص شدن آمارهای جدید از اعلام اظهار نظر درباره شاخص توسعه دولت الکترونیک در ایران خودداری می‌کند. محمودرضا خادمی، یک کارشناس مسائل فناوری اطلاعات اما در این‌باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «نمی‌توان فرق محسوسی از نظر کاربر درباره سرویس‌دهندگان خدمات دولتی و الکترونیکی شدن این مسیر در سال‌های گذشته دید. مثلا بین سال ۹۵ تا ۹۶ نمی‌توان به لحاظ محتوای شبکه، سرعت سرویس‌ها، کیفیت و شفافیت فرق چندانی قائل شد یا سرویس شاخصی که کاربر و مردم عادی در آن تغییر محسوسی دیده باشند.» به اعتقاد او در دولت الکترونیک چه به لحاظ ساختار شبکه‌ و محتوا مقداری گنگی و کندی دیده می‌شود. «شفاف نیست که برنامه‌های پیش‌بینی شده دولت برای فاز اول و دوم چه بوده و کاربر پس از پایان یکی از این فازها حتی نمی‌داند که چه تفاوتی در خدمات آنلاین دولت به وجود آمده است. حتی کارشناسان نیز نمی‌توانند این تفاوت‌ها را تشخیص دهند. به نظر می‌رسد نوعی سرگردانی در دولت الکترونیک که وزارت ارتباط متولی اجرای آن است دیده می‌شود.»
 
او درباره ملموس بودن نتیجه پول‌هایی که دولت تاکنون برای پیشبرد این پروژه خرج کرده از نگاه مردم می‌گوید: «همان‌طور که برای مردم ملموس نیست که ریز بودجه چطور تخصیص پیدا می‌کند از این سو هم مشخص نیست که در نتیجه این هزینه‌ها چند سرویس قابل دسترس، عمومی و مطلوب ایجاد شده‌اند. به نظر می‌رسد وضعیت دولت همراه و دولت الکترونیک از دو سال گذشته تاکنون تغییر محسوسی نداشته است. شاید از ابتدای دولت یازدهم تا اواسط آن فعالیت‌هایی انجام شد ولی از آن به بعد هیچ نشانه‌ای از اینکه این تغییرات مانع از اتلاف وقت کاربران در ادارات شده باشد یا بر کم کردن بار ترافیکی شهرها تاثیرگذار بوده باشد و متعاقب آن کمکی به کاهش آلودگی هوا کرده باشد به دست نیامد.» خادمی به سرویس جامع مالیاتی کشور اشاره می‌کند که به گفته او قدمتی بیش از ۲۰ سال دارد. «طرح جامع مالیاتی کشور از جمله طرح‌هایی است که شاید بیش از ۲۰سال است نوید آن داده شده است اما واقعیت این است که تاکنون به لحاظ شبکه‌ای و مشترک تغییر محسوسی که خیال کاربر را راحت کند، نکرده و کماکان هیچ چیز شفاف نیست.»
 
این موضوعی است که معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات هم پیش از این به آن اشاره کرده است. «استعلام مالیات پرداخت‌شده یا تسویه مالیاتی سرویسی است که همه کسب‌وکارها به آن احتیاج دارند؛ اما هنوز سازمان مالیاتی آماده نیست و به‌محض اینکه آماده شود متصل می‌شود و این سرویس‌ها راه‌اندازی می‌شوند. » به گفته او اداره مالیات یکی از بیش از صد دستگاهی است که تحت یک سامانه تبادل اطلاعات دستگاه‌های دولتی باید با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند؛ سامانه‌ای به نام GSB.
 
شهرداری، نهادهای دولتی مانند تامین اجتماعی، دارایی، بانک‌ها، گمرک و بیمه‌ها هنوز به جای گردش کار به چرخش مراجعان در داخل سازمانشان متعهدند و اندک سرویس‌های الکترونیکی که از سوی این سازمان‌ها به ذی‌نفعان ارائه شده عمدتا با مشکلات و خطاهای زیاد یا نیاز به مراجعات حضوری مکرر مواجه است. این در حالی است که پروژه‌های سیستم‌های جزیره‌ای داخل سازمان‌های دولتی و عمومی هزینه‌های خرید و نگهداری سنگینی بر بودجه تحمیل کرده است.  باقری اصل بهمن ماه سال گذشته گفته بود که در انتهای دولت یازدهم فاز یک مرکز ملی تبادل اطلاعات با حدود ۱۱۹ سرویس راه‌اندازی شد و ۲۱۷ سرویس تبادلی در بستر شبکه ملی اطلاعات پایه و اساس‌شان گذاشته شده است. این به سمت یکپارچه‌کردن ارائه سرویس‌ها کار را پیش می‌برد. یعنی مردم برای گرفتن سرویس‌ها باید میان دستگاه‌ها رفت‌وآمد می‌کردند اکنون یک دستگاه می‌تواند با دستگاه‌های دیگر ارتباط برقرار کند.
 
بر اساس اطلاعاتی که او داده در حال حاضر تنها ۸۳ دستگاه خدماتشان را روی بستر دولت الکترونیکی ارائه داده‌اند و یکی از نهادهایی که هنوز خدماتش را احصا نکرده، بانک مرکزی است. «در حال حاضر از میان ۱۰۸ دستگاه اجرایی خدمات ۸۳ دستگاه احصا شده است. این به آن معنی است که هنوز ۲۳ دستگاه اجرایی خدماتشان احصا نشده است. شاید این دستگاه‌ها پیشرفت کرده باشند اما در لیست بررسی‌های ما قرار ندارند.» به گفته او در تیرماه سال ۹۷ فاز دوم هم افتتاح و فاز سوم هم که حدود ۹ ماه زمان خواهد برد انجام می‌شود؛ یعنی تا پایان سال ۹۷ دو فاز دیگر هم افتتاح خواهد شد. «ما دولت الکترونیکی را سه سال زودتر از ۱۴۰۰ که سررسید زمانی دولت هوشمند بود به سرانجام می‌رسانیم که البته فاز سوم مقدمه انجام کارهای دیگری است.»
 
محسن مرتضوی یک کارشناس فنی توسعه سیستم‌های‌ آی‌تی ضعف در توسعه دولت الکترونیکی را ناشی از دو عامل متولی و اولویت می‌داند و می‌گوید: نبود اولویت توسعه و فقدان متولی قدرتمندی که همه نهادها را مجبور به رعایت قوانین یکپارچه و ارائه سرویس‌های هوشمند دولتی کند بخشی از دلایل سکون در این زمینه است. مرتضوی می‌افزاید: از طرف دیگر ارائه سرویس‌های الکترونیکی هم اولویتی از سوی دولت و کشور نیست، چنانکه می‌بینیم بحث اصلی تکنولوژی در ۶ ماه اخیر فیلترکردن یا نکردن تلگرام بوده که از قضا همان پیام رسان بخشی از ضعف نبود سرویس‌های دولت الکترونیکی را جبران می‌کرد.  با این حال نباید نادیده گرفت که خبرهای مثبت کوچکی هم در این میان شنیده می‌شود از جمله اینکه حذف کپی شناسنامه و کارت ملی فعلا به‌صورت پایلوت از تمام ادارات خوزستان، قم و سمنان اجرایی شده و قرار است تا پایان سال در کل کشور اجرایی شود.

ورود دوباره پلیس فتا به ماجرای لو رفتن سوالات امتحان نهایی

تیمی از پلیس فتا و وزارت آموزش و پرورش، صحت و سقم اخبار مربوط به لو رفتن سوالات امتحان نهایی درس دین و زندگی را بررسی می کنند.
 
امتحانات نهایی دانش آموزان در شرایطی از روز سه شنبه  آغاز شده که در اتفاقی مرسوم، بازار فروش سوالات امتحانی در شبکه های مجازی آغاز به کار کرده است.
چند سالی است امتحانات نهایی دانش آموزان به بازاری برای کسب درآمد توسط افراد فرصت طلب تبدیل شده است. بازاری که با سوءاستفاده از نوجوانان کشور به بهانه فروش امتحانات نهایی، درآمدهایی را نصیب برخی افراد می کند.
این شبکه ها که عمدتا در فضای مجازی و کانال های تلگرامی یا اینستاگرام فعالیت می کنند، صبح روز امتحان سوالات را به دست مشتریان خود می رسانند و برای خرداد 97 فعالیت آنها برای تبلیغات و بازارگرمی چند هفته مانده به زمان برگزاری امتحانات نهایی آغاز شد و اولین امتحان دانش آموزان که روز گذشته با درس دین و زندگی آغاز شد، با لو رفتن سوالات همراه بود و طبق اعلام دانش آموزان سوالات قبل از شروع امتحان در دست برخی افراد بود.
تعداد کانال های فروش سوالات کم هم نیست، قیمت ها نیز متفاوت است از 30 هزار تومان برای درس دینی تا 70 هزار تومان برای دروس عمومی و 90 هزار تومان برای دروس تخصصی.
البته ماجرای لو رفتن سوالات امتحانات نهایی داستان همین امسال نیست بلکه دو سال گذشته نیز دانش آموزان لو رفتن سوالات را تجربه کردند حتی سال گذشته این قضیه با اعتراضات بسیاری همراه شد و تجمع دانش آموزان مقابل وزارت آموزش وپرورش را رقم زد.
در بیشتر موارد سوالات فروخته شده، تقلبی هستند اما دانش آموزان گزارش داده اند که در برخی موارد موفق شده اند سوالات واقعی را خریداری کنند.
در آخرین خبر در فضای مجازی گفته می شود که سوالات نهایی درس دین و زندگی که امتحان آن هفته گذشته برگزار شد، در فضای مجازی به فروش رفته است.
 
 واکنش مجلس به لو رفتن سوالات
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که مسوولان آموزش و پرورش به این کمیسیون درباره شائبه لو رفتن سوالات امتحان نهایی گزارش خواهند داد.
محمد مهدی زاهدی در گفت وگو با خانه ملت درباره خبرهایی مبنی بر لو رفتن سوالات امتحان نهایی گفت: هنوز صحت و سقم این مساله اثبات نشده است.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: چهارشنبه از معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش خواستم پیگیری های لازم را در این زمینه انجام داده و نتیجه را اعلام کنند.
 تشکیل تیم بررسی موضوع لو رفتن سوالات
وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره گفت: تیمی از آموزش و پرورش و پلیس فتا مشغول بررسی صحت و سقم لو رفتن سوالات امتحان نهایی است. محمد بطحایی گفت: اصل موضوع هنوز اثبات نشده است؛ تیمی با همکاری پلیس فتا در حال بررسی این موضوع است و عصر امروز گزارش های لازم در این زمینه به بنده ارایه می شود.
وی با بیان اینکه باید دید خبرهای مبنی بر لو رفتن سوالات امتحان نهایی تا چه حد صحت دارد، افزود: باید بررسی شود سوال های مورد بحث اصل بوده یا نه و حجم آن چه میزان بوده است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شایعه هایی درباره لورفتن سوالات امتحانات درس دینی مطرح شده است، اظهار کرد: هنوز نمی توان درباره رد یا تایید این شایعه اظهار نظری کرد؛ تیمی با همکاری پلیس فتا این موضوع را بررسی می کند.
بطحایی ادامه داد: براساس خبرهای واصله به بنده این موضوع در حد اختلاس و پول گرفتن بوده است اما هنوز لو رفتن سوالات به اثبات نرسیده و امروز خبرهای لازم به بنده ارایه می شود.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان چگونگی تامین امنیت امتحانات نهایی، افزود: مردم نگران امنیت برگزاری امتحانات نهایی نباشند چراکه فاصله غیراطمینان پذیرش در فرآیند امتحانات وجود داشت که در حال برطرف شدن است.

GDPR چیست و چگونه از اطلاعات کاربران حفاظت می‌کند؟

احیانا شما هم طی روزهای اخیر از سرویسهای مختلف اینترنتی ایمیل دریافت کرده‌اید که می‌گویند بر اساس قانون GDPR جدید، قوانین مربوط به حفظ اطلاعات کاربرانشان را تغییر داده اند اما این GDPR چیست. قوانین جدید GDPR از همین امروز جمعه در اروپا برای کسب و کارهای مختلف و عموم مردم اعمال شده است.
 
اما  GDPR چیست؟
 
GDPR مجموعه قوانینی است که توسط اتحادیه اروپا وضع شده ومخفف شده عبارت The General Data Protection Regulation به معنی مقررات حفظ اطلاعات عمومی است که نسخه به روز شده و جدید آن از امروز در سرتاسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد. GDPR به قانون گزاران قدرت بیشتری می‌دهد که بتوانند شرکت‌های خاطی در زمینه حفظ اطلاعات خصوصی کاربران را مجازات کنند. بر اساس این قانون، تمام شرکت ها و کسب وکارهای مختلف باید در مورد نحوه استفاده از اطلاعات کاربران، شفاف سازی کرده و به صورت واضحی آن را به کاربران توضیح دهند.
 
کاربران و مشتریان شرکت ها نیز باید قبل از ارائه اطلاعات خصوصی خود، رضایت واضح خود را اعلام کرده و به علاوه قدرت این را داشته باشند که به اطلاعات ارائه شده از خودشان، به سادگی دسترسی داشته باشند. در مورد نحوه استفاده از اطلاعات کاربران نیز، می بایست حتما از این به بعد شفاف سازی صورت بگیرد.
 
جنبه های کلیدی این قوانین چیست؟
 
علاوه بر موارد فوق الذکر، قوانین  GDPR دست مقامات قانون گذار را بازتر می کند. طبق قوانین جدید، هر شرکتی که به اطلاعات شهروندان اروپایی دسترسی دارد، باید حتما بر اساس دستورالعمل های  نسخه جدید GDPR عمل کند.
 
میزان جریمه شرکت‌های خاطی نیز تحت قوانین GDPR افزایش پیدا کرده است. قانون گزاران می توانند شرکت های خاطی را تا میزان 4 درصد از گردش مالی سالیانه انها یا 20 میلیون یورو، جریمه کنند. پس هرچه شرکت بزرگ تر باشد مانند فیس بوک و گوگل، جریمه سنگین تری باید بپردازند.
 
به علاوه طبق این قانون، شرکت ها باید میزان جمع آوری داده و اطلاعات از کاربران را تنها به میزان نیاز هدف شرکت خود، تقلیل دهند. همچنین موظف هستند به محض بلا استفاده ماندن این اطلاعات، آنها را از سامانه خود حذف کنند.
 
آیا در کسب و کارهای مختلف تغییری نیز ایجاد شده است؟
 
قوانین GDPR ظاهرا تغیری نیز در سیستم شرکت های تکنولوژیک و اینترنتی ایجاد کرده‌اند و بسیاری از آنها شفاف سازی در مورد شیوه استفاده از اطلاعات کاربران را خیلی زود در دستور کار قرار دادند. دو شرکت گوگل و توییتر هردو به روزرسانی هایی در قسمت شرایط و مقررات خود اعمال کرده اند و با زبان ساده تری، شیوه استفاده از اطلاعات را به کاربران توضیح می دهند. همچنین ابزارهای مختلفی نیز برای به اشتراک گذاری یا حذف اطلاعات از پلت فرم توسط کاربران، از طرف شرکت ها معرفی شده است.
 
بعد از آشکار شدن و پخش شدن خبرهای رسوایی مربوط به شرکت Cambridge Analytica، خود کاربران نیز هشیار تر شده اند. شرکت فیس بوک اعلام کرده که بعد از این اتفاق، سوالان زیادی از طرف کاربران دریافت کرده که می خواهند از نحوه جمع آوری و یا به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود بدانند.
 
اما خبر جالب اینجاست که درست بعد از اعمال این قانون جدید، دسترسی به تعدادی از وب سایت های خبری آمریکا مانند The Chicago Tribune  و LA Times در کشورهای اروپایی غیرممکن شده است.

وعده واگذاری دو میلیون پورت پرسرعت در کشور تا پایان سال

 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از واگذاری 2 میلیون پورت پرسرعت در بستر شبکه ملی اطلاعات در سطح کشور خبر داد و در ضرورت اجرای پروژه FTTX گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه باید دسترسی با سرعت حداقل 20 مگابیت برثانیه برای 80 درصد خانوارها فراهم شود که اولا این دسترسی باید از طریق خطوط ثابت باشد و ثانیا این هدف گذاری از طریق VDSL یا فیبر نوری قابل اجراست.
 
 
فاز نخست پروژه FTTX (انتقال داده بر بستر فیبر نوری کلانشهر کرج) استان البرز با ظرفیت 20هزار شماره و سرمایه گذاری 58 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
صادق عباسی شاهکوه مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد با بیان اینکه در شهریور ماه 93 تنها 500 هزار کاربر نسل سوم تلفن همراه داشتیم که موفق شدیم ظرف یک سال با رشد و توسعه باورنکردنی به بیش از 20 میلیون کاربر نسل سوم و چهارم برسیم، گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد همین اتفاق در حوزه دسترسی فیبر نوری باشیم و انشااله با برنامه ریزی ها به این هدف می رسیم.
وی با اشاره به اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت بیش از 65 هزارکیلومتر فیبر نوری در سطح کشور دارد و شرکت مخابرات نیز بیش از این رقم در داخل شهرها و استان ها فیبر نوری دارد، افزود: در برنامه ششم توسعه به صورت مشخص، به  ما تکلیف شده است تا پایان برنامه، باید دسترسی با سرعت حداقل 20 مگابیت برثانیه  برای 80 درصد خانوارها فراهم شود که اولا این دسترسی باید از طریق  خطوط ثابت باشد و ثانیا این هدف گذاری از طریق VDSL یا فیبر نوری قابل اجراست، چون  سرعت بالای 16 مگابیت برثانیه برای ADSL امکان پذیر نیست.
عباسی شاهکوه دسترسی 90 درصد روستاها به چهار خدمت سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی از طریق دولت الکترونیک را یکی دیگر از اهداف برنامه ششم توسعه دانست و اظهار کرد: اجرای این طرح مستلزم ارتباط روستاها با شبکه فیبر نوری کشوراست و با توجه به عبور فیبر نوری شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات از روستاها امکان دسترسی به فیبر نوری برای آن ها فراهم است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه برای سال 97 ارایه دو میلیون پورت پر سرعت به مردم در بستر شبکه ملی اطلاعات تکلیف شده است، تصریح کرد: اجرای طرح دسترسی فیبر نوری توسط اپراتور چهارم بسیار سخت و پرهزینه است و بازگشت سرمایه در این کار بسیار دیر است و از این رو قانونگذار مجوز داد تا دولت وارد این سرمایه گذاری شود و بدین ترتیب 20 درصد سهام این اپراتور به شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار شد تا سرمایه گذاری در این بخش شکل بگیرد.
بنابه این گزارش، مراسم بهره برداری از فاز نخست پروژه FTTX در استان البرز با حضور محمدعلی نجفی استاندار البرز، صادق عباسی شاهکوه مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، محسن باقری چناری مدیرعامل شرکت ایرانیان نت (اپراتور چهارم) روز چهارشنبه در اداره کل ارتباطات زیرساخت استان البرز برگزار شد.
این پروژه در اردیبهشت 94 در کرج آغاز شد و طرح کلی اجرای شبکه فیبر در شهر کرج، اجرای 200 کیلومتر فیبر نوری، حداقل 213 هزار پورت منصوبه، حداقل 132 هزار پورت دایری است. ضمن اینکه وضعیت اجرای شبکه در فاز اول برای مناطق عظیمیه و جهانشهر به میزان 64 کیلومتر و 30 هزار پورت منصوبه است.

احتمالا سونی تولید گوشی‌های تلفن‌همراه را متوقف می‌کند!

Sony-might-stop-making-phones احتمالا سونی تولید گوشی‌های تلفن‌همراه را متوقف می‌کند!

سونی صاحب یک مدیراجرایی جدید است که جایگزین کاز هیرای، مدیرعامل باسابقه این شرکت شده است. همچنین یک مدیرعامل جدید به معنای طرحی جدید برای آینده کمپانی خواهد بود؛ طرحی که احتمالا فاصله گرفتن از گجت‌های مصرفی را شامل می‌شود. اگرچه هیچ‌کس در سونی چنین موضوعی را تایید نمی‌کند؛ اما این ایده احتمالا بدان معناست که کمپانی نه تنها از ساخت گوشی‌های تلفن‌همراه دوری خواهد کرد؛ بلکه تولید سایر گجت‌های مصرفی شامل کنسول محبوب پلی‌استیشن و دوربین‌های سونی را نیز متوقف می‌کند.

Sony-might-stop-making-phones احتمالا سونی تولید گوشی‌های تلفن‌همراه را متوقف می‌کند!

در حالی‌که امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد، روز سه شنبه Kenichiro Yoshida، مدیراجرایی جدید سونی از یک نقشه‌راه ۳ ساله جدید برای کمپانی رونمایی کرد. این طرح بر حوزه خدمات و سایر فضاهای کلیدی سودآور سونی متمرکز بوده و در آن به گجت‌های مصرفی و گوشی‌های تلفن‌همراه هیچ‌گونه اشاره‌ای نشده است.

بنابراین با یک پیش‌گویی بزرگ واقعا می‌توان امیدوار بود که ما در این زمینه دچار وسواس شده‌ایم و سونی به تولید گوشی‌های خود ادامه خواهد داد. اما در واقع دلایلی وجود دارند که دور شدن کمپانی از گجت‌ها و حرکت آن به سوی حوزه خدمات را توجیه می‌کنند. در این‌جا تمرکز واژه‌ای کلیدی به شمار می‌آید. سونی بیش‌ترین تعداد سنسورهای دوربین را برای صنایع دوربین و گوشی‌های تلفن‌همراه تولید نموده و از این کسب وکار، میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کند.

حقیقتا تجارت گوشی‌های موبایل سونی به سرعت در حال کاهش است. هنوز کمپانی دارای یک نام تجاری قدرتمند و فوق‌العاده شناخته‌شده در میان مشتریان است؛ اما این شرکت ژاپنی در سال ۲۰۱۸ تنها موفق به فروش حدود ۱۰ میلیون دستگاه گوشی شد که نسبت به فروش ۲۲.۵ میلیون دستگاهی در سال گذشته کم‌تر است و از طرفی سونی نتوانسته پایگاه ثابتی در خارج از آسیا پیدا کند. زمانی که نوبت به کنسول محبوب پلی‌استیشن ۴ می‌رسد، حتی فروش این گجت هم در ۳ ماهه اخیر با افت ۱۸ درصدی مواجه شده است و مدیران سونی نیز اذعان می‌کنند که پلی‌استیشن ۴ به پایان چرخه حیات خود نزدیک می‌شود. به دلیل درآمدهای حوزه گیمینگ، پخش و مواردی از این دست، هنوز پلی‌استیشن ۴ یک کسب وکار عالی برای سونی محسوب می‌شود؛ اما این کنسول به‌خودی‌خود تنها عامل درآمدزا به شمار نمی‌آید.

ps4_pro_and_vr_review04-e1527312729964 احتمالا سونی تولید گوشی‌های تلفن‌همراه را متوقف می‌کند!

البته احتمالا در زمینه اعمال فشار سونی بر محصولات سری پلی‌استیشن تردیدهایی وجود دارد. اما توقف تولید گوشی‌های تلفن‌همراه توسط سونی، گزینه بسیار آسان‌تری خواهد بود و عمیقا امیدواریم که غول ژاپنی به چنین اقدامی دست نزند. جدیدترین گوشی‌های سونی با اسامی اکسپریا XZ2 و اکسپریا XZ2 کامپکت، بهترین تولیدات این کمپانی بوده و نمایانگر سیر تکامل سونی هستند. این شرکت هنوز نیازمند تقویت نقش‌آفرینی و تطبیق سایر محصولات خود با طراحی بی‌نظیر بدون‌حاشیه و مواردی از این قبیل است. اما اجرای این کار و در حقیقت برخورداری از شانس رقابت، مستلزم بقای کمپانی در این حوزه خواهد بود.

نوشته احتمالا سونی تولید گوشی‌های تلفن‌همراه را متوقف می‌کند! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

سیاره نهم روی یک جرم شبه‌نپتونی اثر گرانشی دارد ؛ شواهدی جدید از سیاره X

مطلب سیاره نهم روی یک جرم شبه‌نپتونی اثر گرانشی دارد ؛ شواهدی جدید از سیاره X برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

سیاره نهم منظومه شمسی یا سیاه ایکس چند سالی است که اذهان دانشمندان را مشغول کرده است. مطالعات جدید می‌گویند یک جرم شب‌نپتونی در لبه منظومه شمسی رفتاری دارد که تنها با وجود یک سیاره بزرگ در آن حوالی توجیه می‌شود. یک تیم بین‌المللی از محققان به نتایجی رسیده‌اند که به گمان آنها شواهدی جدید...

مطلب سیاره نهم روی یک جرم شبه‌نپتونی اثر گرانشی دارد ؛ شواهدی جدید از سیاره X برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

پیش‌بینی سوددهی برای سونی موبایل تا سال ۲۰۲۰ به لطف فناوری ۵G

پیش‌بینی سوددهی برای سونی موبایل تا سال ۲۰۲۰ به لطف فناوری 5G

سونی امیدوار است که بخش موبایل این شرکت با تکیه بر فناوری 5G و سیاست‌های جدید تا سال ۲۰۲۰ به سوددهی برسد.

پتنت جدید اپل امکان رد هوشمند تماس را به سیری می‌آورد

پتنت جدید اپل امکان رد هوشمند تماس را به سیری می‌آورد

رد تماس‌های دریافتی کاری است که شاید برای برخی افراد چندان خوشایند نباشد؛ اما پتنت جدید اپل اجازه می‌دهد این‌ کار به شکل هوشمندانه‌تری انجام شود.