چگونه استعداد های پنهان خود را کشف کنیم؟

از آنجا که ایده و خلاقیت و نو آوری سر منشاء همه تغییرات مثبت و مفید هستند و همچی تغییری بدون خلاقیت معنا و مفهوم نمی یابد باید گفت که کار تیمی در جهت تغییرات مثبت زمانی معنا می یابد که اعضای تیم بتوانند از خلاقیت ذاتی و درونی شان بهره مند شوند. آنی مک کی (Annie McKee)، یکی از نویسندگان مجله مروری هاروارد و استاد دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا است که در مقاله ای جذاب به بررسی اهمیت ایده پردازی درونی پرداخته است. در این مقاله قصد داریم از دیدگاه این نویسنده به بررسی اهمیت این موضوع بپردازیم با ما همراه باشید.

خلاقیت

خلاقیت عنصری درونی است که برخی آن را متعلق به هوش و ذکاوت افراد می دانند. اما باید گفت این مسئله تنها به هوش و ذکاوت افراد ارتباط ندارد و باهوش بودن به تنهایی برای خلاق بودن کافی به نظر نمی رسد. خلاقیت شرایط و آمادگی های ذهنی خاصی را می طلبد به عنوان مثال گاهی افراد برای حل یک مشکل، ساعت ها، روزها و ماه ها زمان صرف می کنند اما جوشش درونی در یک لحظه رخ می دهد و با خلاقیت و ایده ای نو مشکل به طور کلی برطرف می شود. بنابراین باسپید گفت که خلاقیت به صورت ناخود آگاه اتفاق می افتد و خودش را به یک باره به تفکر آگاه نشان می دهد.

innate-creativity1

در واقع تمام چیزیهایی که ما به عنوان خلاقیت و در باره تفکر آگاهانه می دانیم هرگز اتفاق نمی افتد. به عقیده دایتریش (Arne Dietrich) برای فهم اینکه خلاقیت چگونه عمل می کند باید ابتدا بدانید که عملکرد ذهن به چه صورت خواهد بود. به ویژه می توان گفت، سیستم نئو کورتکس (neocortex) و لیمبیک (limbic) مغز –  و احساس و تفکر منطقی، بر هر دو نوع خلاقیت ارادی و خود بخودی اثر می گذارند.

دایتریش معتقد است خلاقیت زمانی رخ می دهد که تفکر و احساسات ما عملکردی مشابه هم داشته باشند به این معنی که این دو بایستی در کنار هم و به صورت دو شبکه به هم پیوسته به فعالیت مشغول شوند  تا لحظه ای مانند ارشمیدس  فریاد بزنیم اورکا (Eureka) (جمله مشهور ارشمیدس : یافتم!). بنابرای ن در صورتی می توانیم خلاقیت ارادی بیشتری را داشته باشیم که از هردوی این موهبت های( تفکر و احساس) در کنار هم بهره ببریم. به عنوان یک راهکار عملی می توان گفت در صورتی که بتوانید خاطرات احساسی خود را به جریان بیاندازید این موضوع به بینش ارادی شما منجر خواهد شد. این میان نکته این که مهم به نظر می رسد وضعیتی است که در آن قرار گرفته ایم و این می تواند بر کارکرد مغز و یا احساساتمان اثر گذار باشد. بنابراین بررسی این راهکار به صورت تئوریک بسیار ساده تر از عمل نمودن به آن خواهد بود.

innate-creativity5

در بسیاری از سازمان ها بدبینی و انرژی های منفی موج می زند و این موضوع می تواند اثرات منفی بر روی ارگانیسم انسانی و عملکردهای ذهنی داشته باشد. استرس سیکی از مخرب ترین احساساتی است که می تواند عملکرد مغزی شما را به طور کامل خاموش نماید. همچنین آشفتگی و نگران عملکرد مشابهی بر روی سیتم مغزی خواهند داشت و این بدان معناست که با خاموش شدن عملکرد ذهنی افراد و جلوگیری از تعامل مغز و احساسات هرگز خلاقیتی قارد به ظهور یافتن نخواهد بود. در واقع باید گفت مشکلات و احساسات منفی موجود در پیرامونمان قادرند نه تنها عملکرد مغزی بلکه خلاقیت و احساسات درونی ما را نیز خاموش نمایند.

بنابراین باید گفت اگر دوست دارید این فرایند آسیب رسان را کنترل و متوقف نمایید باید بیشتر از پیش به سلامت خود اهمیت دهید. از این رو و به عنوان اولین گام ساعات خواب خود را کنترل کنید و بدانید که فرایند های ذهنی مانند خلاقیت برای شکوفا شدن به میزان ۷ الی ۹ ساعت خواب نیازمند هستند. پس به هیچ عنوان به سخن کسانی که می گویند ۴تا ۵ ساعت خواب کافی است توجهی نکنید. در قدم بعدی به تغذیه خود بیش از پیش توجه نمایید. خوردن غذاها و میوه و سبزیجات سالم و تازه می تواند به شما در افزایش نشاط و سرزندگی کمک نماید. در نهایت نیز به ورزش و تحرک خود بیش از پیش اهمیت دهید و بدانید که یک ذهن سالم فعال و پویا در بدنی سالم و پویا نهفته است و سلامت و عملکرد مفید مغزی شما از عملکرد های مفید جسمی شما نشات خواهد گرفت. در ادامه قصد داریم به معرفی روش هایی بپردازیم که به شما در فعال نمودن خلاقیت ذاتی و درونی تان کمک خواهد نمود.

تمرکز: برای افزایش عملکرد بهتر مغز و خلاقیتتان به خود فرصت دهید و با تمرکز بر روی خود و انجام تمرینات ذهنی به خود در پویای بیشتر مغزتان کمک نمایید. بهوشیاری(Mindfulness) یا تمرین ذهن برای مدیریت استرس و عملکرد شناختی بسیار مفید است. آقای دنیل گلمن(Daniel Goleman) از اساتید برجسته ایست که درباره این موضوع صحبت نموده است. به عقیده وی بهوشیاری توانایی است  که به کمک آن می توان اتفاقات پیرامون را درک نموده و با متوقف نمودن واکنش های شدید نسبت به مسائلی مانند استرس به هوشیاری بیشتر ذهن کمک نمود. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که تمرین ذهن، توانایی توقف پالس های سریع احساسی را تقویت می کند.

innate-creativity3

برای کاهش استرس خود می توانید از شرکت در کلاس های بهوشیاری بهره مند شوید و اگر امکان آن را ندارید با بهره گیری از تنفس های عمیق تلاش نمایید افکار منفی حاصل از شکست و ضعف های خود را کنار بگذارید.
هرچند این کار برای افرادی که مشغول کسب و کار و فعالیت هستند کمی دشوار به نظر می رسد اما به یاد داشته باشید که اگر می خواهید خلاق باشید باید از جایی فرآیند صحیح مغزی را آغاز کنید.

برای رشد بهرخلاقیتتان باید تفکرات شاد را در دستور کار خود قرار دهید به ای منظور و برای اینکه بتوانید از نیل  اهداف شغلی خود به همان میزانی لذت ببرید که درباره اهداف شخصیتان اتفاق می افتد بهتر است ارتباطی موثر و عمیق میان شغل و اهداف شخصیتان ایجاد نمایید.

اگر از مدیرانی هستید که دوست دارید خلاقیت و تفکر خلاق را به تیمتان تزریق نمایید بایستی تغییراتی این چنینی را از ابتدا در خود ایجاد نمایید و سپس با قرارگیری خودتان در جایگاه بهتر می توانید بیشتر از پیش این تفکر سازنده را به اعضای تیم انتقال نمایید. حتی اگر قادر به مقابله با استرس و فشار کاری در تمام شرکت نیستید تلاش نمایید تا با ایجاد یک خرد فرهنگی ارزش هایی مانند احترام و تعهد به اهداف دیگران را برجسته نمایید.

innate-creativity2

شما می توانید باعث ایجاد هنجار هایی شوید که افراد را برای رفتار مناسب با یکدیگر هدایت کند و چالش ها را با صرف وقت و ایثار، تحمل و خوش طبعی حل کند. شما می توانید افراد را برای رشد و توسعه و آرزوهای بزرگ ترغیب کنید. می توانید از این موضوع، اطمینان حاصل کنید که افراد سلامتی را اساس زندگی خود می دانند و کار بخشی از این تصویر است. ما نمی توانیم برای اینکه چطور خلاقیت بیشتری داشته باشیم، یا به نوآوری تیم کمک کنیم، فرمولی ایجاد کنیم، اما می توانیم محیطی بسازیم که سرشار از امید، اشتیاق و انگیزه و روحیه تیمی باشد.
برجسته سازی این تفکر ها در تیم به می تواند به رشد و پویایی بیشتر تیمی کمک نماید و در نتیجه این رشد و پویایی می توان خلاقیت افراد را بیشتر از پیش شکوفا نمود. زیرا خلاقیت در محیط های پر هیاهو عملکردی روشن تر و بهتر خواهد داشت.