پس از استخراج تمامی بیت‌کوین‌های جهان چه سرنوشتی در انتظار این رمزارز خواهد بود؟

تاثیر استخراج بیت کوین بر محیط زیست

آیا شما می‌دانید که بیت‌کوین از محدودیت موجودی 21 میلیون کوین برخوردار است؟ بر اساس گمانه‌زنی‌های متعدد، ساتوشی ناکاموتو؛ خالق بیت‌کوین بنابر دلایل مختلف تصمیم به اعمال محدودیت روی موجودی این ارز دیجیتالی گرفته است. بسیاری از افراد معتقدند که وی با هدف ایجاد یک ارز الکترونیکی مقاوم و بدون تورم چنین رویکردی را در پیش گرفته است.

با این‌حال بنابر دلایل گوناگون پرسش‌های دیگری نیز در ذهن متبادر می‌شوند. به‌عنوان مثال کل موجودی بیت‌کوین چه زمانی استخراج خواهد شد؟ به‌دنبال این اتفاق چه سرانجامی در انتظار ماینرها خواهد بود؟

چرا موجودی بیت‌کوین محدود شده است؟

بیت‌کوین حداقل از چندین جهت به طلا شباهت دارد. ساختار شرطی سورس کد این رمزارز ایجاب می‌کند که موجودی آن محدود باشد. این موضوع نشان می‌دهد که طلا و بیت‌کوین دارای منابع محدودی هستند. به همین دلیل تنها امکان گردش 21 میلیون بیت‌کوین وجود دارد.

همچنین بیت‌کوین همانند طلا به‌صورت طبیعی قابل تولید نبوده و استخراج آن مدتی زمان خواهد برد. البته یکی از تفاوت‌های بیت‌کوین با طلا این است که ارز دیجیتالی از طریق انجام فعالیت‌های محاسباتی استخراج می‌شود؛ در حالی‌که طلا با کمک فعالیت فیزیکی از دل زمین استخراج خواهد شد.

تمامی موجودی 21 میلیونی بیت‌کوین از قبل ارائه شده است

ماینرها هیچ بیت‌کوین جدیدی را تولید نمی‌کنند؛ حتی اگر ظاهرا این کار را انجام دهند. در واقع ساتوشی ناکاموتو هنگام راه‌اندازی بیت‌کوین در ژانویه سال 2009 تمامی 21 میلیون موجودی این رمزارز را عرضه کرد.
نقش واقعی یک ماینر برقراری امنیت شبکه و پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین است. ماینر موفق هر 10 دقیقه یک‌بار با حل یک معمای رمزنگاری بلوک جدیدی را کشف نموده و می‌تواند آن‌را به شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین اضافه کند. بلوک‌ها همانند دفاتر کاری عمل کرده و مملو از معاملات بیت‌کوینی در انتظار پردازش هستند. در این سرویس، پرداخت‌های ماینرها به‌طور خودکار و در قالب بیت‌کوین‌های جدید و کارمزد معاملات انجام می‌شود.

تمامی موجودی بیت‌کوین چه زمانی استخراج خواهد شد؟

ساتوشی ناکاموتو با انتشار بیانیه Bitcoin V.0.1 به کلیه افراد علاقه‌مند به مشارکت در توزیع بیت‌کوین پیشنهاد یک‌جانبه‌ای را ارائه داده است. تا زمانی که ماینرها با تبعیت از قوانین بیت‌کوین به برقراری امنیت شبکه و پردازش معاملات این ارز دیجیتالی کمک کنند؛ پاداش آن‌ها در قالب بیت‌کوین و کارمزد معاملات پرداخت خواهد شد. در اطلاعیه منتشر شده به نرخ پاداش بیت‌کوین در ازای فعالیت ماینرها اشاره شده بود. در این بیانیه اعلام شد که نرخ پاداش هر 4 سال یکبار نصف می‌شود؛ تا زمانی که استخراج کل موجودی بیت‌کوین به پایان برسد. در پایان نیز خاطرنشان شده که با اتمام عرضه بیت‌کوین، سیستم پاداش می‌تواند با کارمزد تراکنش‌ها جایگزین شود.

در زمان راه‌اندازی بیت‌کوین، ماینرها به ازای هر بلوک جدیدا کشف شده 50 بیت‌کوین پاداش دریافت می‌کردند. این رقم در سال 2012 به 25 بیت‌کوین و در سال 2016 به 12.5 بیت‌کوین کاهش یافت. از سال 2021 نیز ماینرها در ازای کشف هر بلوک جدید 6.25 بیت‌کوین دریافت می‌کنند. با وجود چنین سرعتی برای استخراج به‌نظر می‌رسد که آخرین بیت‌کوین در حوالی سال 2140 استخراج خواهد شد.

با استخراج تمامی بیت‌کوین‌ها چه سرنوشتی در انتظار ماینرها خواهد بود؟

عرضه محدود بیت‌کوین در کنار اتکای شبکه بر عملکرد ماینرها موجب نگرانی اکثر کاربران و علاقه‌مندان به بیت‌کوین شده است. دلیل چنین پدیده‌ای اساسا این است که انگیزه اصلی ماینرها برای فعالیت به‌عنوان نودهای اعتبارسنجی، دریافت پاداش بیت‌کوین است. ساتوشی ناکاموتو در بیانیه منتشر شده بیت‌کوین راهکاری را برای رفع این مشکل پیشنهاد داده است. بر این اساس همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد؛ با پایان عرضه بیت‌کوین، سیستم پاداش احتمالا با کارمزد معاملات جایگزین خواهد شد.

گذار به سیستم پاداش‌دهی مبتنی بر کارمزد معاملات بیت‌کوین

حتی با وجود محدودیت عرضه بیت‌کوین، ماینرها برای ادامه روند پشتیبانی از شبکه مدت‌ها پس از اتمام فرآیند استخراج کماکان انگیزه خواهند داشت. پاداش ماینرها از پیش‌تر در قالب کارمزدهای معاملات و بیت‌کوین پرداخت می‌شود. در حال حاضر کارمزد تراکنش‌ها تنها حدودا 6 درصد از کل درآمد ماینرها را تشکیل می‌دهد. با این‌حال انتظار می‌رود که پیش از فرا رسیدن آستانه عرضه در شبکه بیت‌کوین، بازده کارمزد معاملات به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. پیش از استخراج آخرین بیت‌کوین، انگیزه ماینرها برای حمایت از شبکه احتمالا به آرامی به سوی کارمزدهای معاملات گرایش پیدا خواهد کرد.

پس از استخراج آخرین بیت‌کوین آیا این ارز دیجیتالی کماکان به حیات خود ادامه خواهد داد؟

متاسفانه در حال حاضر سال 2140 آینده‌ای بسیار دوردست به‌شمار می‌ر‌ود. بنابراین اکنون روشن نیست که با استخراج آخرین بیت‌کوین چه تحولاتی روی خواهند داد. با توجه به جامعه فعال و پرشور بیت‌کوین، عرضه یک جایگزین قدرتمند چندان دور از انتظار نخواهد بود. این ایده احتمالا در قالب بازبینی فرآیند پرداخت کارمزد معاملات عملیاتی خواهد شد.

نوشته پس از استخراج تمامی بیت‌کوین‌های جهان چه سرنوشتی در انتظار این رمزارز خواهد بود؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

ماینرهای غیرمجاز با مصرف یک نیروگاه‌ بزرگ ۵۵۱ مگاواتی کشف و جمع‌آوری شده‌اند

استخراج بیت‌کوین

مصطفی رجبی مشهری، سخنگوی صنعت برق کشور از کشف و جمع‌آوری 188 هزار دستگاه غیرمجاز ارز دیجیتال با مصرف برق معادل یک نیروگاه بزرگ خبر داد.

رجبی مشهدی در این خصوص توضیح داد: در چندماه اخیر 188 هزار دستگاه از 3330 مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در سراسر کشور جمع‌آوری شد. این مراکز غیرمجاز هزینه‌ای بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان را به شبکه برق تحمیل می‌کردند.

سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: مصرف این مراکز نزدیک به 551 مگاوات بود، که برای تولید و رساندن این میزان برق به مصرف کنندگان، باید نیروگاهی به بزرگی 700 مگاوات ایجاد کرد. از طرفی احداث چنین نیروگاهی به 18 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

وی در خصوص نحوه شناسایی این مراکز تصریح کرد: مالکان این مراکز با سوء استفاده از انشعاب‌های قبلی یا برقراری اتصالات غیرقانونی، اقدام به استفاده غیرمجاز از شبکه برق می‌کردند، به همین دلیل در محل وجود این مراکز نواسانات شدید برق مشاهده می‌شد. در نهایت این مراکز با گزارش‌های ارسالی کشف و تحویل دستگاه قضایی شدند.

رجبی مشهدی با هشدار به سو استفاده‌کنندگان از شبکه‌های برق گفت: وجود مراکز غیرمجاز در مکان‌های صنعتی، موجب بروز نوسان در شبکه و وارد آمدن خسارات میلیاردی به صاحبان صنایع مستقر در آن محل می‌شود. ما راهکارهای قانونی برای تامین برق مراکز استخراج ارز دیجیتال را پیش‌بینی کرده‌ایم اما عده‌ای سودجو با استفاده غیرقانونی از برق و دست‌اندازی به حقوق دیگران، باعث ایجاد نوسان در شبکه برق و آسیب رساندن به دستگاه‌های برقی دیگران می‌شوند.

رجبی مشهدی از هموطنان خواست تا در صورت مشاهده افراد یا مراکزی که از برق غیرمجاز برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند، موارد را از طریق سامانه سمات توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir اطلاع‌رسانی نمایند.

به تازگی حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران نیز از کشف 11 هزار دستگاه غیرمجاز تولید ارز دیجیتال در استان تهران خبر داده است.

حسین صبوری گفت: از ابتدای سال 99 تا پایان اردیبهشت سال جاری این شرکت با عزم جدی، 183 مزرعه بزرگ تولید غیرمجاز ارز دیجیتال با حدود 11 هزار دستگاه ماینر کشف و شناسایی کرده است که ضروری است موضوع تولید و استخراج ارز دیجیتال به صورت قانونی و با استفاده از مجوزهای لازم صورت گیرد.

نوشته ماینرهای غیرمجاز با مصرف یک نیروگاه‌ بزرگ 551 مگاواتی کشف و جمع‌آوری شده‌اند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

ماینرهای غیرمجاز با مصرف یک نیروگاه‌ بزرگ ۵۵۱ مگاواتی کشف و جمع‌آوری شده‌اند

استخراج بیت‌کوین

مصطفی رجبی مشهری، سخنگوی صنعت برق کشور از کشف و جمع‌آوری 188 هزار دستگاه غیرمجاز ارز دیجیتال با مصرف برق معادل یک نیروگاه بزرگ خبر داد.

رجبی مشهدی در این خصوص توضیح داد: در چندماه اخیر 188 هزار دستگاه از 3330 مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در سراسر کشور جمع‌آوری شد. این مراکز غیرمجاز هزینه‌ای بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان را به شبکه برق تحمیل می‌کردند.

سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: مصرف این مراکز نزدیک به 551 مگاوات بود، که برای تولید و رساندن این میزان برق به مصرف کنندگان، باید نیروگاهی به بزرگی 700 مگاوات ایجاد کرد. از طرفی احداث چنین نیروگاهی به 18 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

وی در خصوص نحوه شناسایی این مراکز تصریح کرد: مالکان این مراکز با سوء استفاده از انشعاب‌های قبلی یا برقراری اتصالات غیرقانونی، اقدام به استفاده غیرمجاز از شبکه برق می‌کردند، به همین دلیل در محل وجود این مراکز نواسانات شدید برق مشاهده می‌شد. در نهایت این مراکز با گزارش‌های ارسالی کشف و تحویل دستگاه قضایی شدند.

رجبی مشهدی با هشدار به سو استفاده‌کنندگان از شبکه‌های برق گفت: وجود مراکز غیرمجاز در مکان‌های صنعتی، موجب بروز نوسان در شبکه و وارد آمدن خسارات میلیاردی به صاحبان صنایع مستقر در آن محل می‌شود. ما راهکارهای قانونی برای تامین برق مراکز استخراج ارز دیجیتال را پیش‌بینی کرده‌ایم اما عده‌ای سودجو با استفاده غیرقانونی از برق و دست‌اندازی به حقوق دیگران، باعث ایجاد نوسان در شبکه برق و آسیب رساندن به دستگاه‌های برقی دیگران می‌شوند.

رجبی مشهدی از هموطنان خواست تا در صورت مشاهده افراد یا مراکزی که از برق غیرمجاز برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند، موارد را از طریق سامانه سمات توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir اطلاع‌رسانی نمایند.

به تازگی حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران نیز از کشف 11 هزار دستگاه غیرمجاز تولید ارز دیجیتال در استان تهران خبر داده است.

حسین صبوری گفت: از ابتدای سال 99 تا پایان اردیبهشت سال جاری این شرکت با عزم جدی، 183 مزرعه بزرگ تولید غیرمجاز ارز دیجیتال با حدود 11 هزار دستگاه ماینر کشف و شناسایی کرده است که ضروری است موضوع تولید و استخراج ارز دیجیتال به صورت قانونی و با استفاده از مجوزهای لازم صورت گیرد.

نوشته ماینرهای غیرمجاز با مصرف یک نیروگاه‌ بزرگ 551 مگاواتی کشف و جمع‌آوری شده‌اند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

همه چیز در مورد توکن فگ یا FEG Token

توکن‌ها به دلیل ساده‌تر بودن شروع کار و عرضه خود، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. استفاده از بسترهای جدید و کم هزینه بایننس هم دلیل دیگری است که بسیاری از فعالان این حوزه به سمت راه اندازی توکن‌های خود بر روی بسترهای متفاوت بایننس روی آورده‌اند.

FEGToken یا همان رمز ارز FEG در تاریخ 3 مه 2021 بر روی بسترهای بایننس اسمارت چین و اتریوم راه اندازی شد. تعداد کل توکن‌های FEG به میزان 100.000.000.000.000.000 واحد یا 100 کوادریلیون است. این توکن بر روی استاندارد BEP20 بر روی شبکه بایننس فعال شده است.

به گفته خالقین و توسعه دهندگان توکن فگ، این توکن یک پروتکل عادلانه است، یعنی بدون پیش فروش و سرمایه گذار عرضه شده است و سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی این توکن توسط خود تیم توسعه دهنده تامین شده و کل پروژه به طور کلی متعلق به مردم و جامعه رمزارزهاست.

حجم معاملات روزانه این توکن 1.74 میلیون دلار است. صرافی OKEx با سهم 81 درصدی از معاملات فک، هم اکنون فعال‌ترین صرافی دنیا در زمینه معاملات این توکن تازه وارد است.

اینطور که تیم سازنده اعلام کرده است، توکن فگ در زمینه موسسات خیره و کمک به آنها فعالیت خواهد کرد. از جالبترین ویژگی‌های فگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 4 درصد از هر معامله بین هولدرها توزیع می‌شود
  • 4 درصد نیز بعد از هر معامله به طور اتوماتیک تبدیل به توکن‌های LP می‌گردد. این باعث افزایش خودکار LP می‌شود.
  • 1 درصد از مالیات بعد از هر معامله به دارندگان آن تعلق می‌گیرد و یک درصد دیگر از توکن‌ها می‌سوزد! طبعیتا سوختن توکن‌ها کمک می‌کند که قیمت فگ بالاتر رود!
  • روش فگ به نوعی است که افراد را به هولد کردن و نگهداری آن تشویق می‌ کند وهمین باعث کاهش عملیات‌های اضافه می‌شود.
  • بیش از نیمی از توکن‌ها، قبلا سوزانده شده‌اند!

از کجا فگ (FEG) بخریم؟

در داخل کشور برخی صرافی‌های آنلاین اقدام به خرید و فروش ارزها و توکن های مختلفی می‌کنند اما مطمئن‌ترین روش برای خرید فگ تهیه آن از پلتفرم‌های P2P یا همتا به همتا است که در آنجا کاربران اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچون فگ به‌صورت مستقیم با یکدیگر می‌کنند و به همین خاطر قیمت کوین چه برای خرید و چه فروش بهتر خواهد بود.

در حال حاضر اولین پلتفرم همتا به همتا که توکن FEG را در ایران عرضه می‌کند، اپلیکیشن ارزیف بوده که به راحتی می‌توانید از طریق دریافت آن از گوگل پلی، ثبت نام کرده و صاحب کیف پول اختصاصی فگ نیز در آنجا بشوید. پس اگر به توکن فگ علاقه مند هستید، ارزیف را نصب کرده و شروع به معامله این ارز دیجیتال ارزشمند کنید.

دانلود سوپر اپلیکیشن ارزیف

لینک دانلود مستقیم

 

نوشته همه چیز در مورد توکن فگ یا FEG Token اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

همه چیز در مورد توکن فگ یا FEG Token

توکن‌ها به دلیل ساده‌تر بودن شروع کار و عرضه خود، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. استفاده از بسترهای جدید و کم هزینه بایننس هم دلیل دیگری است که بسیاری از فعالان این حوزه به سمت راه اندازی توکن‌های خود بر روی بسترهای متفاوت بایننس روی آورده‌اند.

FEGToken یا همان رمز ارز FEG در تاریخ 3 مه 2021 بر روی بسترهای بایننس اسمارت چین و اتریوم راه اندازی شد. تعداد کل توکن‌های FEG به میزان 100.000.000.000.000.000 واحد یا 100 کوادریلیون است. این توکن بر روی استاندارد BEP20 بر روی شبکه بایننس فعال شده است.

به گفته خالقین و توسعه دهندگان توکن فگ، این توکن یک پروتکل عادلانه است، یعنی بدون پیش فروش و سرمایه گذار عرضه شده است و سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی این توکن توسط خود تیم توسعه دهنده تامین شده و کل پروژه به طور کلی متعلق به مردم و جامعه رمزارزهاست.

حجم معاملات روزانه این توکن 1.74 میلیون دلار است. صرافی OKEx با سهم 81 درصدی از معاملات فک، هم اکنون فعال‌ترین صرافی دنیا در زمینه معاملات این توکن تازه وارد است.

اینطور که تیم سازنده اعلام کرده است، توکن فگ در زمینه موسسات خیره و کمک به آنها فعالیت خواهد کرد. از جالبترین ویژگی‌های فگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 4 درصد از هر معامله بین هولدرها توزیع می‌شود
  • 4 درصد نیز بعد از هر معامله به طور اتوماتیک تبدیل به توکن‌های LP می‌گردد. این باعث افزایش خودکار LP می‌شود.
  • 1 درصد از مالیات بعد از هر معامله به دارندگان آن تعلق می‌گیرد و یک درصد دیگر از توکن‌ها می‌سوزد! طبعیتا سوختن توکن‌ها کمک می‌کند که قیمت فگ بالاتر رود!
  • روش فگ به نوعی است که افراد را به هولد کردن و نگهداری آن تشویق می‌ کند وهمین باعث کاهش عملیات‌های اضافه می‌شود.
  • بیش از نیمی از توکن‌ها، قبلا سوزانده شده‌اند!

از کجا فگ (FEG) بخریم؟

در داخل کشور برخی صرافی‌های آنلاین اقدام به خرید و فروش ارزها و توکن های مختلفی می‌کنند اما مطمئن‌ترین روش برای خرید فگ تهیه آن از پلتفرم‌های P2P یا همتا به همتا است که در آنجا کاربران اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچون فگ به‌صورت مستقیم با یکدیگر می‌کنند و به همین خاطر قیمت کوین چه برای خرید و چه فروش بهتر خواهد بود.

در حال حاضر اولین پلتفرم همتا به همتا که توکن FEG را در ایران عرضه می‌کند، اپلیکیشن ارزیف بوده که به راحتی می‌توانید از طریق دریافت آن از گوگل پلی، ثبت نام کرده و صاحب کیف پول اختصاصی فگ نیز در آنجا بشوید. پس اگر به توکن فگ علاقه مند هستید، ارزیف را نصب کرده و شروع به معامله این ارز دیجیتال ارزشمند کنید.

دانلود سوپر اپلیکیشن ارزیف

لینک دانلود مستقیم

 

نوشته همه چیز در مورد توکن فگ یا FEG Token اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

مروری بر اخبار جنجالی هفته: از طرح رجیستری تبلت‌ها تا ورود بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا به کشور

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به رجیستری تبلت‌ها، صدور مجوز واکشن کووبرکت و 10 برابر شدن پهنای باند کشور، جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

اجرای طرح رجیستری تبلت‌ها به زودی آغاز می‌شود

طبق اعلام حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت در اجرای طرح رجیستری تبلت‌ها و دستگاه‌های هوشمند سیمکارت‌خور تعلل کرده و این طرح باید به زودی اجرایی شود.


واکسن کووبرکت مجوز گرفت؛ ورود اولین واکسن‌ ایرانی به چرخه واکسیناسیون

با اعلام سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واکسن ایرانی کرونا کووبرکت موفق به دریافت مجوز مصرف شده و از هفته بعد به مردم تزریق خواهد شد.


معاون فنی مرکز ملی فضای مجازی: استفاده از رمزارزها با منشا خارجی را ترویج نمی‌دهیم

ابولفضل روحانی، معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: مرکز ملی فضای مجازی به دلیل مشخص نبودن متولی و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال خارجی، استفاده از این رمزارزها را ترویج نمی‌دهد.


بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا به تهران رسید

طبق اعلام سازمان هلال احمر، امروز بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا شامل 2 میلیون دوز واکسن کویید 19 وارد کشور شد.


معاون وزیر ارتباطات: پهنای باند ایران 10 برابر رشد کرده است

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رییس شرکت ارتباطات زیرساخت در مراسم رونمایی از مرکز تبادل بین‌المللی شهید فخری‌زاده در منطقه ویژه اقتصادی پیام اعلام کرد: ظرفیت پهنای باند در چند سال اخیر از 200 گیگابیت‌بر‌ثانیه با رشد 10 برابری به 2 هزار گیگابیت‌بر‌ثانیه رسیده است.


فهرست 10 دستگاه برتر از نظر شفافیت اطلاعات و داده‌ها مشخص شد

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اسامی دستگاه‌های اجرایی برتر در شاخص‌ ارتقای شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی را اعلام کرد.

نوشته مروری بر اخبار جنجالی هفته: از طرح رجیستری تبلت‌ها تا ورود بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا به کشور اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

رمزارز جدید Kishu Inu به‌عنوان رقیب دوج کوین معرفی شد

اخیرا شاهد رونمایی از یک ارز دیجیتالی جدید مبتنی بر الگوهای رفتاری بودیم. جدیدترین رمزارز در این حوزه Kishu Inu یا به اختصار KISHU نامیده می‌شود. این ارز دیجیتالی در واقع بر پایه رمزارز دیگری با نام دوج کوین طراحی شده است.

KISHU چیست؟

KISHU یک رمزارز مبتنی بر دوج کوین است که از نام تجاری دوج Kishu Inu استفاده می‌کند؛ همان‌طور که دوج کوین نیز از دوج Shiba Inu به‌عنوان برند اختصاصی خود بهره می‌گیرد. بر اساس شنیده‌ها هدف از ایجاد ارز دیجیتالی فوق این است که اکثر کوین‌های رفتاری از چشم‌انداز چندان مطلوبی برای آینده برخوردار نیستند. کارشناسان امیدوارند که KISHU ارزی فراتر از رمزارزهای رفتاری یا شوخی باشد و به‌عنوان یک ارز واقعی عمل نماید.

به گفته وبسایت InvestorPlace.com این رمزارز جدید در حال برنامه‌ریزی روی دوج کوین با طول عمری طولانی است و به‌نظر می‌رسد که با وجود سرمایه‌گذاران چنین سناریویی برای این رمزارز در حال تحقق است.

بر اساس گزارش نشریه نیوزویک، رمزارز KISHU هم‌اکنون در برخی اپلیکیشن‌های کیف پول دیجیتالی مبتنی بر پروتکل WalletConnect نظیر Metamask،   TrustWallet و Coinbase Wallet قابل دسترس است. همچنین به گفته خبرگزاری نیوزویک، مردم با استفاده از برخی ارزهای دیجیتالی نظیر اتریوم قادر به خریداری رمزارز KISHU خواهند بود.

رمزارز جدید کیشو اینو مشابه ارز دیجیتالی شیبا اینو است

KISHU تا چه اندازه ارزش دارد؟

به گفته وبسایت InvestorPlace.com در حال حاضر ارزش KISHU معادل 0.00000001 دلار است. قیمت این ارز دیجیتالی طی مدت 24 ساعت گذشته 100 درصد افزایش یافته است. ارزش این رمزارز اگرچه چشمگیر نیست؛ اما در صورت انجام سرمایه‌‌گذاری هنگفت با افزایش ارزش KISHU در بازار، کاربران به سود بسیار زیادی دست خواهند یافت. اگرچه در بازار رمزارزها هیچ چیز قطعی نیست.

آیا سرمایه‌گذاری روی KISHU اقدامی منطقی خواهد بود؟

Adrian Zduńczyk؛ بنیان‌گذار گروه تحلیل‌گر YellowBlock در گفتگو با نشریه نیوزویک اعلام کرد: “مردم بایستی از بی‌ثباتی بازار رمزارزها مطلع باشند. برخی ارزهای دیجیتالی همانند Kishu Inu و Shiba Inu بر هیاهوی ارزهایی مانند دوج کوین سوار می‌شوند. با افزایش بیش از اندازه تعداد رمزارزها فضایی اعتیادآور برای کاربران شکل گرفته است.

در نتیجه ترکیدن حباب قیمتی این رمزارزها تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران با زیان‌های هنگفتی مواجه شده‌اند. به‌نظر می‌رسد که Kishu Inu، Shiba Inu و UnderDog ورژن‌های جدیدی از رمزارزهای اعتیادآور محسوب می‌شوند. این رمزارزها ظاهرا به‌دنبال استفاده از موج تقاضای بالای ایجاد شده برای دوج‌ کوین هستند. صرفنظر از صحت و سقم این اظهارات، سرمایه‌گذاران همواره بایستی در رابطه با پروژه‌های ناشناخته احتیاط ویژه‌ای از خود به خرج دهند.”

نوشته رمزارز جدید Kishu Inu به‌عنوان رقیب دوج کوین معرفی شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

رمزارز جدید Kishu Inu به‌عنوان رقیب دوج کوین معرفی شد

اخیرا شاهد رونمایی از یک ارز دیجیتالی جدید مبتنی بر الگوهای رفتاری بودیم. جدیدترین رمزارز در این حوزه Kishu Inu یا به اختصار KISHU نامیده می‌شود. این ارز دیجیتالی در واقع بر پایه رمزارز دیگری با نام دوج کوین طراحی شده است.

KISHU چیست؟

KISHU یک رمزارز مبتنی بر دوج کوین است که از نام تجاری دوج Kishu Inu استفاده می‌کند؛ همان‌طور که دوج کوین نیز از دوج Shiba Inu به‌عنوان برند اختصاصی خود بهره می‌گیرد. بر اساس شنیده‌ها هدف از ایجاد ارز دیجیتالی فوق این است که اکثر کوین‌های رفتاری از چشم‌انداز چندان مطلوبی برای آینده برخوردار نیستند. کارشناسان امیدوارند که KISHU ارزی فراتر از رمزارزهای رفتاری یا شوخی باشد و به‌عنوان یک ارز واقعی عمل نماید.

به گفته وبسایت InvestorPlace.com این رمزارز جدید در حال برنامه‌ریزی روی دوج کوین با طول عمری طولانی است و به‌نظر می‌رسد که با وجود سرمایه‌گذاران چنین سناریویی برای این رمزارز در حال تحقق است.

بر اساس گزارش نشریه نیوزویک، رمزارز KISHU هم‌اکنون در برخی اپلیکیشن‌های کیف پول دیجیتالی مبتنی بر پروتکل WalletConnect نظیر Metamask،   TrustWallet و Coinbase Wallet قابل دسترس است. همچنین به گفته خبرگزاری نیوزویک، مردم با استفاده از برخی ارزهای دیجیتالی نظیر اتریوم قادر به خریداری رمزارز KISHU خواهند بود.

رمزارز جدید کیشو اینو مشابه ارز دیجیتالی شیبا اینو است

KISHU تا چه اندازه ارزش دارد؟

به گفته وبسایت InvestorPlace.com در حال حاضر ارزش KISHU معادل 0.00000001 دلار است. قیمت این ارز دیجیتالی طی مدت 24 ساعت گذشته 100 درصد افزایش یافته است. ارزش این رمزارز اگرچه چشمگیر نیست؛ اما در صورت انجام سرمایه‌‌گذاری هنگفت با افزایش ارزش KISHU در بازار، کاربران به سود بسیار زیادی دست خواهند یافت. اگرچه در بازار رمزارزها هیچ چیز قطعی نیست.

آیا سرمایه‌گذاری روی KISHU اقدامی منطقی خواهد بود؟

Adrian Zduńczyk؛ بنیان‌گذار گروه تحلیل‌گر YellowBlock در گفتگو با نشریه نیوزویک اعلام کرد: “مردم بایستی از بی‌ثباتی بازار رمزارزها مطلع باشند. برخی ارزهای دیجیتالی همانند Kishu Inu و Shiba Inu بر هیاهوی ارزهایی مانند دوج کوین سوار می‌شوند. با افزایش بیش از اندازه تعداد رمزارزها فضایی اعتیادآور برای کاربران شکل گرفته است.

در نتیجه ترکیدن حباب قیمتی این رمزارزها تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران با زیان‌های هنگفتی مواجه شده‌اند. به‌نظر می‌رسد که Kishu Inu، Shiba Inu و UnderDog ورژن‌های جدیدی از رمزارزهای اعتیادآور محسوب می‌شوند. این رمزارزها ظاهرا به‌دنبال استفاده از موج تقاضای بالای ایجاد شده برای دوج‌ کوین هستند. صرفنظر از صحت و سقم این اظهارات، سرمایه‌گذاران همواره بایستی در رابطه با پروژه‌های ناشناخته احتیاط ویژه‌ای از خود به خرج دهند.”

نوشته رمزارز جدید Kishu Inu به‌عنوان رقیب دوج کوین معرفی شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

انتظارات شما از دولت بعدی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟

قصد داریم تا در این مقاله به طور مختصر نگاهی به عمده انتظارات و دغدغه‌هایی که امید داریم در دولت آینده به آن‌ها پرداخته شود، داشته باشیم.


کمتر از یک روز به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور باقی مانده و گمانه‌زنی‌های متفاوتی در خصوص رییس جمهور بعدی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. کاندیدهای انتخاباتی از روزها پیش از طریق مناظرات، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، جراید، برنامه‌های اینترنتی، فضای مجازی و دیدارهای حضوری، برنامه‌های خود برای دولت آینده را مطرح ساختند.

تاکنون در میان سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مسائل اقتصادی و معیشتی نقش برجسته‌ای داشته و متاسفانه توجه کمتری به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شد. سخنان نامزدها در خصوص حوزه فناوری اطلاعات در کشور تنها به مساله فیلترینگ و کیفیت خدمات اینترنتی محدود بود و نقشه راه نامزدهای انتخاباتی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص نیست.

به طور واضح در کشورمان عقب‌ماندگی‌های بسیاری در حوزه ICT، سیاست‌گذاری فضای مجازی، توسعه زیرساخت‌ها و… وجود دارد و وزیر ارتباطات بعدی نیز باید وظایف سنگینی را به دوش بکشد، اما سیاست کلی دولت آینده در خصوص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای بیشترین اهمیت است. در نقش راه آینده وزارت ارتباطات باید نواقص بسیاری برطرف و پایه رشد و پیشرفت برای آینده فناوری کشور نیز مستحکم‌تر شود.

بخش‌های مختلف جامعه انتظارات زیادی از دولت آینده در خصوص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند و باید به دغدغه آنها توجه کرد، این دغدغه‌ها می‌تواند برای یک فرد روستایی اتصال پایدار اینترنت و برای یک مدیر جوان استارتاپ، تامین مالی برای ایجاد زیرساخت‌های بستر رشد و توسعه ایده‌ها در فضای استارتاپی کشور باشد، البته این تفاوت سطح دغدغه خود نشان دهنده بی‌عدالتی و نابرابری در توسعه زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق مختلف کشور است.

اما به هر شکل با توجه به نفوذ اینترنت و خدمات الکترونیک به تمام سطوح زندگی مردم، دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص سیاست‌های کلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت آینده وجود دارد و ما قصد داریم تا در این مقاله به طور مختصر نگاهی به عمده توقعات و دغدغه‌هایی که امید داریم در دولت آینده به آن‌ها پرداخته شود، داشته باشیم و نظر شما را در خصوص انتظارات خود از دولت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آینده جویا شویدم، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

انتظارات از دولت آینده : توسعه زیرساخت ارتباطی

شاید یکی از مهم‌ترین مواردی که در زندگی بخش اعظمی از مردم جامعه تاثیر دارد و عقب‌ماندگی بسیاری نیز در این حوزه احساس می‌شود، توسعه زیرساخت ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات است. دولت فعلی در خصوص اتصال شهرستان‌ها و روستا‌های دورافتاده به شبکه ملی اطلاعات، تلاش‌های زیادی انجام داد، البته شیوع ویروس کرونا و تحصیل از راه دور، موجب سرعت گرفتن این اتفاق شد اما هنوز هم 100 درصد شهرها و روستا‌های بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل نشده‌اند.

انتظارات از دولت آینده

این مشکل یکی از بزرگ‌ترین بی‌عدالتی‌هایی است که در حق جوانان و نوجوانان و حتی کودکان مناطق دورافتاده و روستاها رخ داده است. عقب ماندگی کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی موجب شد تا بسیاری از کودکان طی دوران کرونا نتوانند از بسترهای آموزشی مجازی بهره‌مند شوند.

می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین وظیفه دولت آینده توسعه زیرساخت ارتباطی و به پایان رساندن تمامی لایه‌های شبکه ملی ارتباطات است. مردم در ‌شهرهای بزرگ نیز مشکلات متعددی برای برقراری ارتباطات پر سرعت و پایدار دارند، بدون توسعه ارتباطی، رشد و شکوفایی در تمامی مباحث ICT غیرممکن است.

انتظارات از دولت آینده : شبکه ملی اطلاعات

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی موجب تکمیل لایه اول شبکه ملی اطلاعات می‌شود و این درحالی است ما در لایه‌های دیگر این شبکه حتی به سطح مطلوب نزدیک هم نشده‌ایم. به عقیده کارشناسان عقب ماندگی در لایه انتقال و دسترسی در کنار بی‌توجهی به لایه محتوا از مهم‌ترین حفره‌های به وجود آمده در توسعه شبکه ملی اطلاعات است.

البته در خصوص محتوا اقداماتی بدون حمایت دولت توسط بخش خصوصی صورت گرفته که اگر با سنگ‌اندازی‌های بخش دولتی مواجه نشود، تا حدودی موتور محرک این لایه خواهد بود.

انتظار می‌رود تمامی لایه‌های شبکه ملی اطلاعات برای دسترسی سریع و پایدار با خدمات و سرویس‌های متنوع و امن برای عموم مردم توسط دولت آینده راه‌اندازی شود.

افزایش ظرفیت شبکه ملی اطلاعات

انتظارات از دولت آینده : رفع انحصار اینترنت

می‌توان یکی از بزرگ‌ترین دلایل عقب ماندگی در شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت مناسب ارتباطات را انحصار توسعه و ارائه اینترنت در وزارت ارتباطات و مخابرات دانست. البته به طور مشخص هر دو دستگاه، یکدیگر را به انحصارگرایی در توسعه خدمات اینترنت متهم می‌کنند، دعوایی که دودش در چشم مردم می‌رود.

شرکت ارتباطات زیر ساخت ‌سالهاست که در بخش واردات اینترنت انحصار دارد، اما حالا در پایان دولت دوازدهم وزارت ارتباطات خبر داد که قصد دارد انحصار در واردات اینترنت را شکسته و از این پس خود اپراتورها می‌توانند مستقیما با شرکت‌های تامین کننده وارد مذاکره شوند و سود و عواید واردات اینترنت را کسب کنند.

مورد دیگر انحصار مخابرات در ارائه سرویس‌های ثابت مبنی بر فیبر نوری یا VDSL است که سرعت و پایداری چندین برابر ADSL دارند و طبق برنامه دولت باید تا پایان سال 99 بیش از 5 میلیون پورت VDSL در اختیار مردم قرار می‌گرفت. اما این اتفاق رخ نداد و به یک مجادله بزرگ میان وزارت ارتباطات و مخابرات در ماه‌های اخیر تبدیل شد.

در این خصوص نیز اعلام شده که انحصار از مخابرات برداشته شده و شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند سرویس VDSL به مشترکان خود ارائه دهند اما تاکنون در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است.

نگاه سیاسی جدا از نگاه تخصصی

نگاه سیاسی در تصمیم‌گیری‌ها و تعیین خط مشی‌ها نه تنها در وزارت ارتباطات بلکه در اکثر ارگان‌های حکومتی دیده می‌شود. متاسفانه خط استراتژی‌های مربوط به توسعه آینده کشور، بیش از نگاه تخصصی بر اساس اهداف سیاسی تعیین می‌شود و همین موضوع موجب شده تا به جای استفاده از مدیران متخصص و مجرب برای عناوین مختلف، به یارکشی‌های سیاسی و جناحی روی بیاوریم.

در مورد قبلی به دعوای میان وزارت ارتباطات و مخابرات اشاره کردیم، این نوع جدال‌ها رنگ و بوی سیاسی دارد و هدف آن قطعا رشد و پیشرفت زندگی مردم نیست، در عین حالا هیچ پیشرفتی در این گونه نگاه‌ها و دعواهای سیاسی وجود ندارد و تنها موجب از بین رفتن سرمایه‌های کشور می‌شود.

فیلترینگ تلگرام و حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی نیز یکی از آن تصمیمات بدون کارشناسی و سیاسی بود که موجب شد تا فیلترشکن در میان مردم رواج پیدا کند و سرمایه‌های مردم نیز از بین برود.

عدم نگاه سیاسی به موضوعات مختلف، استفاده از نیروهای متخصص برای تعیین خط مشی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از بزرگ‌ترین خواسته‌های مردم از دولت آینده است.

بومی‌سازی‌های بی‌حاصل و نتیجه

بومی‌سازی تمامی پلتفرم‌های مطرح و مشهور خارجی یکی دیگر از جنبه‌های نگاه سیاسی در حوزه فناوری ارتباطات است که تنها به از بین رفتن ده‌ها میلیارد تومان سرمایه مردم سرانجام شده است. بومی‌سازی در کشور به نمادی برای تلاش بیهوده به جهت ساخت نمونه مشابه پلتفرم‌های خارجی است، تلاشی که به سایت یک نمونه ناقص از یک سرویس یا پلتفرم خارجی می‌شود و در نهایت نه مردم از آن استقبال می‌کنند و نه به سرانجام خاصی می‌رسد.

انتظارات از دولت آینده

طی این سال‌ها تلاش‌های پرهزینه مسئولان برای بومی‌سازی موتور جستجو، پست الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و غیره هیچ موفقیتی در پی نداشته است، در واقع نه از این بومی‌سازی به شکل درستی حمایت می‌شود و نه زیرساخت‌های آن فراهم است.

بومی‌سازی در ایران تنها پروژه‌های ناقص با نگاه سیاسی است که موجب شده حتی اعتماد عمومی نسبت به پلتفرم‌های دولتی و مورد حمایت دولت نیز از بین برود.

بزرگ‌ترین آزمون بومی‌سازی در کشور مربوط به آبان سال 98 است که اینترنت بین‌الملل به مدت دو هفته در کشور قطع بود و هیچکدام از پلتفرم‌های بومی‌سازی ایرانی مانند موتورهای جستجو، پیام‌رسان‌ها و… نتوانستند حتی برای چندین ساعت بدون مشکل به مردم خدمت‌رسانی کنند.

عدم نظارت بر روی پروژه‌های برنامه‌ریزی شده

یکی دیگر از مشکلاتی که باید دولت آینده به دنبال رفع آن باشد، عدم نظارت بر روی پروژه‌های برنامه‌ریزی شده است. این اتفاق متاسفانه به یک روند عادی برای شوآف مدیران تبدیل شده، شاید همه ماها بتوانیم ده‌ها پروژه بزرگ و مهم دولتی را به یاد بیاوریم که با کلی تبلیغات و سر و صدا آغاز شدند ولی هرگز به سرانجام نرسیدند و نظارتی هم بر روی آن‌ها وجود ندارد.

به عنوان مثال طرح حمایت از 7 پیام‌رسان ایرانی که یک پروژه کاملا شکست خورده محسوب می‌شود و با وجود فیلترینگ تلگرام و حمایت‌های میلیاردی صورت گرفته از پیام‌رسان‌های ایرانی هیچ‌کدام نتوانستند حتی برای ذره‌ای به محبوبت تلگرام برسند و حالا یکی یکی بسته می‌شوند.

تصمیم‌گیری کارشناسی، عدم نگاه سیاسی به مسائل حوزه فناوری و نظارت بر روی پروژه و منابع مصرف شده از مواردی هستند که امید داریم تا در دولت آینده دیگر شاهد آن‌ها نباشیم.

در حال حاضر این حس برای پروژه پهپادهای پستی نیز وجود دارد، طرحی که هزینه‌های زیای برای دولت خواهد داشت و باید دید آیا به سرانجامی می‌رسد یا خیر.

نوآوری و توقف دنباله‌رو بودن در حوزه فناوری

تقریبا تمامی طرح‌های بزرگ و کوچک حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور یک کپی از نمونه‌های موفق جهانی است. متاسفانه مسئولان دولتی ما هرگز به دنبال نوآوری و ایجاد پلتفرم‌های نوین نبوده و نیستند، ما منتظر می‌نشینیم تا یک ایده در جهان بدرخشد و سپس نمونه بومی آن را تولید کنیم.

به عنوان نمونه چندی پیش بود که معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به توان داخلی از بخش خصوصی دعوت کرد تا اپلیکیشنی مشابه با کلاب هاوس را ایجاد کند.

تمام سرویس‌های بزرگ و مهمی که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم یک کپی از نسخه‌های خارجی هستند، ساخت نمونه داخلی و نداشتن خلاقیت هم در دولت و هم در بخش خصوصی به یک اصل تبدیل شده و متاسفانه قرار نیست گروهی این زنجیره را تغییر دهد.

حتی در تصمیمات کلان و بالادستی نیز برای رفع نیازهای اساسی به دنبال پیروی از سیاست‌های موفق اجرا شده در کشورهای دیگر هستیم و البته با تغییر و بومی‌سازی آن طرح نه به موفقیت کشور مرجع دست می‌یابیم و نه می‌توانیم نیاز موجود را برطرف سازیم.

انتظارات از دولت آینده : کپی خوب بهتر از نوآوری بد

البته در این حوزه نیز باید در نظر داشته باشیم تا به شکست‌های پی‌در‌پی و طرح‌های بلند پروازانه، غیر اصولی و با نگاه سیاسی دچار نشویم. در هر صورت کپی خوب بسیار بهتر از طرح نوآورانه بد است، در میان طرح‌های بومی‌سازی شده به ویژه در بخش خصوصی نمونه‌های بسیار موفقی وجود دارد.

البته یکی از دلایل موفقیت این سرویس‌ها، مسدودسازی پلتفرم‌های خارجی است اما به هر شکل یک سرویس ویدیویی، فروشگاه اینترنتی خوب، سرویس تاکسی اینترنتی و دیگر موارد مشابه در کشور به خوبی اجرا شدند و شاید نوآوری در این مدل سرویس‌ها به شکست آن سرویس منجر می‌شد.

با این وجود اگر به دنبال دنباله‌روی از ایده‌های موفق موجود هستیم، بهتر است به بهترین شکل این اتفاق رخ دهد.

انتظارات از دولت آینده : شفاف‌سازی قوانین

از بزرگ‌ترین معضلات بخش خصوصی و حتی بخش دولتی برای تولید یک پلتفرم یا سرویس جدید، عدم شفافیت قوانین و تصمیمات ناگهانی و عموما غیرکارشناسی در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات است. تولیدکنندگان پلتفرم‌های آنلاین، انواع بازی ویدیویی، اپلیکیشن‌های مالی و سرویس‌های تولید و انتشار محتوا همواره نسبت به شفاف نبودن و تغییرات لحظه‌ای قوانین منتقد هستند.

در چند ماه اخیر نیز شاهد دادگاهی شدن و اعلام جرم بر علیه چندین چهره شناخته در حوزه سرویس‌های انتشار ویدیو و پلتفرم‌های مالی نیز بودیم، اتفاقی که موجب دلسری و ناامیدی نیروهای جوان برای کار و تلاش و تولید ظرفیت برای ایران اسلامی می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات عمده کشور در حوزه قانون‌گذاری، تغییر کلی خط مشی با تغییر دولت و روی کار آمدن نیروهای جدید است. قوانین باید شفاف و واضح و البته اصولی و کارشناسی باشند، همچنین قانون‌های سفارشی و لحظه‌ای برای حمایت یا مخالفت از برخی فناوری‌ها هرگز ما را به سمت پیشرفت سوق نمی‌دهد.

انتظارات از دولت آینده : فیلترینگ

فیلترینگ در کشور چهارچوب مشخصی ندارد، تعدادی از مسئولین گردهم می‌آیند و بر اساس مصلحت تصمیم می‌گیرند که چه پلتفرمی فیلتر و چه پلتفرمی فیلتر نشود، در آخر نیز هیچکدام مسئولیت فیلترینگ را بر گردن نمی‌گیرند. در موارد زیادی شاهد بودیم که یک سرویس خارجی یا داخلی در کشور فیلترشده اما سرویس مشابه آن بدون مشکل در حال کارکردن است!

قوانین فیلترینگ باید شفاف باشد، همچنین نامزدهایی که همگی در صحبت‌هایشان مخالف فیلترینگ هستند باید در عمل نیز این موضوع را نشان دهند. آزادی بیان، دسترسی آزاد به اطلاعات و منابع داخلی و خارجی از مهم‌ترین مواردی است که توسط فیلترینگ نقض می‌شود.

در خصوص فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی می‌توان همچون کشورهای پیشرفته با شرکت مرجع وارد مذاکره شد تا پیام‌هایی که مخالف قوانین کشور است از نسخه فارسی این پلتفرم‌ها حذف شود، این روش توسط بسیاری از کشورهای همسایه و نزدیک به کشور مانند روسیه و ترکیه اجرایی شده و این کشورها برای تعیین قوانین شبکه‌های اجتماعی با شرکت‌های مرجع مانند توییتر در ارتباط هستند.

انتظارات از دولت آینده

حمایت از ارزهای دیجیتال

رمزارزها به گفته خود مسئولین یکی از بهترین ابزارها برای دور زدن تحریم در معاملات بین‌المللی محسوب می‌شوند، اما متاسفانه این بازار با ظرفیت، توسط همان تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و غیر کارشناسی که صحبتش را کردیم تهدید می‌شود. در چند وقت اخیر، سخنان زیاد در خصوص بسته شدن یا مسدود‌سازی صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال مطرح شده، اتفاقی که حاصلی جز ضررهای مالی سنگین بخش خصوصی، از بین رفتن پول و سرمایه مردم و سرمایه‌گذاران در این بخش نخواهد داشت.

انتظار می‌رود تا در دولت آینده نسبت به بازار ارزهای دیجیتال تجدید نظر شود و با شفاف‌سازی قوانین، راه ادامه فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال به صورت قانونی و رسمی باز شود.

کپی‌رایت و مالکیت معنوی

یکی دیگر از بخش‌هایی که قوانین مشخصی ندارد و تاکنون اقدامی مسنجم برای سر و سامان دادن به آن صورت نگرفته، قانون کپی‌رایت و رعایت حق مالکیت معنوی است. اتفاقی که می‌تواند با اعمال محدودیت‌های اصولی و رعایت حق تولید کننده محتوا با استفاده از بستر فضای مجازی فرهنگ‌سازی شود. در حال حاضر بیشتر نمونه نقض قانون کپی‌رایت و مالکیت معنوی اثر در فضای مجازی رخ می‌دهد. با سامان بخشیدن به این بخش و اعمال قوانین جدید برای پلتفرم‌های آنلاین می‌توان به قانونی جامع در خصوص مالکیت معنوی در کشور دست پیدا کرد.

انتظارات از دولت آینده

انتظارات از دولت آینده : رشد و توسعه ماهواره‌ها و صنعت فضایی

متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم به شکلی که باید بر روی رشد و توسعه ماهواره‌های ایرانی سرمایه‌گذاری نشد، همچنین طرح‌های ملی برای ارسال انسان به فضا به تاخیر افتاد و اتفاقی که قرار بود در سال 1404 رخ دهد به سال 1410 موکول شد، البته اگر این طرح مجددا با تاخیر همراه نشود.

رشد و توسعه ماهواره‌ها و صنعت هوا و فضا می‌تواند از موضوعات اصلی برای دولت آینده باشد، رشد در این حوزه منجر به خودکفایی و بی‌نیازی از دیگر کشورها و حتی صادرات این فناوری به کشورهای دیگر می‌شود.

هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و اینترنت نسل پنجم

آینده در اختیار هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء است، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال 1405 باید 200 میلیون دستگاه به اینترنت اشیاء متصل شوند، این طرحی است که اجرای آن بر گردن دولت آینده خواهد بود. هوش مصنوعی نیروی محرکی برای اینترنت اشیاء است که به بستر ارتباطی سریع و پایدار مانند اینترنت نسل پنجم وابسته است.

انتظارات از دولت آینده

اینترنت نسل پنجم در تعدادی از نقاط برخی از کلانشهرها راه‌اندازی شده اما برای دستیابی به زیست بوم 5G دولت آینده باید برای توسعه اینترنت نسل پنجم برنامه‌ای معین و جامع داشته باشد. درعین حال از امکانات موجود مانند ابررایانه ایرانی سیمرغ در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء مورد استفاده قرار گیرد و تا هرچه سریع‌تر و بدون عقب ماندگی از کشورهای در حال توسعه به زیست بوم اینترنت نسل پنجم و اینترنت اشیاء در حوزه‌هایی مانند خودرو خودران و مدیریت هوشمند حمل و نقل شهری دست پیدا کنیم.

نظر شما چیست؟ به نظر شما دولت آینده باید به کدام یک از مباحث مطرح شده توجه بیشتری داشته باشد؟ به نظر شما چه موارد دیگری وجود دارند که باید در دولت آینده به آن‌‌ها توجه شود؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته انتظارات شما از دولت بعدی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

انتظارات شما از دولت بعدی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟

قصد داریم تا در این مقاله به طور مختصر نگاهی به عمده انتظارات و دغدغه‌هایی که امید داریم در دولت آینده به آن‌ها پرداخته شود، داشته باشیم.


کمتر از یک روز به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور باقی مانده و گمانه‌زنی‌های متفاوتی در خصوص رییس جمهور بعدی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. کاندیدهای انتخاباتی از روزها پیش از طریق مناظرات، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، جراید، برنامه‌های اینترنتی، فضای مجازی و دیدارهای حضوری، برنامه‌های خود برای دولت آینده را مطرح ساختند.

تاکنون در میان سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مسائل اقتصادی و معیشتی نقش برجسته‌ای داشته و متاسفانه توجه کمتری به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شد. سخنان نامزدها در خصوص حوزه فناوری اطلاعات در کشور تنها به مساله فیلترینگ و کیفیت خدمات اینترنتی محدود بود و نقشه راه نامزدهای انتخاباتی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص نیست.

به طور واضح در کشورمان عقب‌ماندگی‌های بسیاری در حوزه ICT، سیاست‌گذاری فضای مجازی، توسعه زیرساخت‌ها و… وجود دارد و وزیر ارتباطات بعدی نیز باید وظایف سنگینی را به دوش بکشد، اما سیاست کلی دولت آینده در خصوص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای بیشترین اهمیت است. در نقش راه آینده وزارت ارتباطات باید نواقص بسیاری برطرف و پایه رشد و پیشرفت برای آینده فناوری کشور نیز مستحکم‌تر شود.

بخش‌های مختلف جامعه انتظارات زیادی از دولت آینده در خصوص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند و باید به دغدغه آنها توجه کرد، این دغدغه‌ها می‌تواند برای یک فرد روستایی اتصال پایدار اینترنت و برای یک مدیر جوان استارتاپ، تامین مالی برای ایجاد زیرساخت‌های بستر رشد و توسعه ایده‌ها در فضای استارتاپی کشور باشد، البته این تفاوت سطح دغدغه خود نشان دهنده بی‌عدالتی و نابرابری در توسعه زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق مختلف کشور است.

اما به هر شکل با توجه به نفوذ اینترنت و خدمات الکترونیک به تمام سطوح زندگی مردم، دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص سیاست‌های کلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت آینده وجود دارد و ما قصد داریم تا در این مقاله به طور مختصر نگاهی به عمده توقعات و دغدغه‌هایی که امید داریم در دولت آینده به آن‌ها پرداخته شود، داشته باشیم و نظر شما را در خصوص انتظارات خود از دولت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آینده جویا شویدم، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

انتظارات از دولت آینده : توسعه زیرساخت ارتباطی

شاید یکی از مهم‌ترین مواردی که در زندگی بخش اعظمی از مردم جامعه تاثیر دارد و عقب‌ماندگی بسیاری نیز در این حوزه احساس می‌شود، توسعه زیرساخت ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات است. دولت فعلی در خصوص اتصال شهرستان‌ها و روستا‌های دورافتاده به شبکه ملی اطلاعات، تلاش‌های زیادی انجام داد، البته شیوع ویروس کرونا و تحصیل از راه دور، موجب سرعت گرفتن این اتفاق شد اما هنوز هم 100 درصد شهرها و روستا‌های بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل نشده‌اند.

انتظارات از دولت آینده

این مشکل یکی از بزرگ‌ترین بی‌عدالتی‌هایی است که در حق جوانان و نوجوانان و حتی کودکان مناطق دورافتاده و روستاها رخ داده است. عقب ماندگی کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی موجب شد تا بسیاری از کودکان طی دوران کرونا نتوانند از بسترهای آموزشی مجازی بهره‌مند شوند.

می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین وظیفه دولت آینده توسعه زیرساخت ارتباطی و به پایان رساندن تمامی لایه‌های شبکه ملی ارتباطات است. مردم در ‌شهرهای بزرگ نیز مشکلات متعددی برای برقراری ارتباطات پر سرعت و پایدار دارند، بدون توسعه ارتباطی، رشد و شکوفایی در تمامی مباحث ICT غیرممکن است.

انتظارات از دولت آینده : شبکه ملی اطلاعات

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی موجب تکمیل لایه اول شبکه ملی اطلاعات می‌شود و این درحالی است ما در لایه‌های دیگر این شبکه حتی به سطح مطلوب نزدیک هم نشده‌ایم. به عقیده کارشناسان عقب ماندگی در لایه انتقال و دسترسی در کنار بی‌توجهی به لایه محتوا از مهم‌ترین حفره‌های به وجود آمده در توسعه شبکه ملی اطلاعات است.

البته در خصوص محتوا اقداماتی بدون حمایت دولت توسط بخش خصوصی صورت گرفته که اگر با سنگ‌اندازی‌های بخش دولتی مواجه نشود، تا حدودی موتور محرک این لایه خواهد بود.

انتظار می‌رود تمامی لایه‌های شبکه ملی اطلاعات برای دسترسی سریع و پایدار با خدمات و سرویس‌های متنوع و امن برای عموم مردم توسط دولت آینده راه‌اندازی شود.

افزایش ظرفیت شبکه ملی اطلاعات

انتظارات از دولت آینده : رفع انحصار اینترنت

می‌توان یکی از بزرگ‌ترین دلایل عقب ماندگی در شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت مناسب ارتباطات را انحصار توسعه و ارائه اینترنت در وزارت ارتباطات و مخابرات دانست. البته به طور مشخص هر دو دستگاه، یکدیگر را به انحصارگرایی در توسعه خدمات اینترنت متهم می‌کنند، دعوایی که دودش در چشم مردم می‌رود.

شرکت ارتباطات زیر ساخت ‌سالهاست که در بخش واردات اینترنت انحصار دارد، اما حالا در پایان دولت دوازدهم وزارت ارتباطات خبر داد که قصد دارد انحصار در واردات اینترنت را شکسته و از این پس خود اپراتورها می‌توانند مستقیما با شرکت‌های تامین کننده وارد مذاکره شوند و سود و عواید واردات اینترنت را کسب کنند.

مورد دیگر انحصار مخابرات در ارائه سرویس‌های ثابت مبنی بر فیبر نوری یا VDSL است که سرعت و پایداری چندین برابر ADSL دارند و طبق برنامه دولت باید تا پایان سال 99 بیش از 5 میلیون پورت VDSL در اختیار مردم قرار می‌گرفت. اما این اتفاق رخ نداد و به یک مجادله بزرگ میان وزارت ارتباطات و مخابرات در ماه‌های اخیر تبدیل شد.

در این خصوص نیز اعلام شده که انحصار از مخابرات برداشته شده و شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند سرویس VDSL به مشترکان خود ارائه دهند اما تاکنون در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است.

نگاه سیاسی جدا از نگاه تخصصی

نگاه سیاسی در تصمیم‌گیری‌ها و تعیین خط مشی‌ها نه تنها در وزارت ارتباطات بلکه در اکثر ارگان‌های حکومتی دیده می‌شود. متاسفانه خط استراتژی‌های مربوط به توسعه آینده کشور، بیش از نگاه تخصصی بر اساس اهداف سیاسی تعیین می‌شود و همین موضوع موجب شده تا به جای استفاده از مدیران متخصص و مجرب برای عناوین مختلف، به یارکشی‌های سیاسی و جناحی روی بیاوریم.

در مورد قبلی به دعوای میان وزارت ارتباطات و مخابرات اشاره کردیم، این نوع جدال‌ها رنگ و بوی سیاسی دارد و هدف آن قطعا رشد و پیشرفت زندگی مردم نیست، در عین حالا هیچ پیشرفتی در این گونه نگاه‌ها و دعواهای سیاسی وجود ندارد و تنها موجب از بین رفتن سرمایه‌های کشور می‌شود.

فیلترینگ تلگرام و حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی نیز یکی از آن تصمیمات بدون کارشناسی و سیاسی بود که موجب شد تا فیلترشکن در میان مردم رواج پیدا کند و سرمایه‌های مردم نیز از بین برود.

عدم نگاه سیاسی به موضوعات مختلف، استفاده از نیروهای متخصص برای تعیین خط مشی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از بزرگ‌ترین خواسته‌های مردم از دولت آینده است.

بومی‌سازی‌های بی‌حاصل و نتیجه

بومی‌سازی تمامی پلتفرم‌های مطرح و مشهور خارجی یکی دیگر از جنبه‌های نگاه سیاسی در حوزه فناوری ارتباطات است که تنها به از بین رفتن ده‌ها میلیارد تومان سرمایه مردم سرانجام شده است. بومی‌سازی در کشور به نمادی برای تلاش بیهوده به جهت ساخت نمونه مشابه پلتفرم‌های خارجی است، تلاشی که به سایت یک نمونه ناقص از یک سرویس یا پلتفرم خارجی می‌شود و در نهایت نه مردم از آن استقبال می‌کنند و نه به سرانجام خاصی می‌رسد.

انتظارات از دولت آینده

طی این سال‌ها تلاش‌های پرهزینه مسئولان برای بومی‌سازی موتور جستجو، پست الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و غیره هیچ موفقیتی در پی نداشته است، در واقع نه از این بومی‌سازی به شکل درستی حمایت می‌شود و نه زیرساخت‌های آن فراهم است.

بومی‌سازی در ایران تنها پروژه‌های ناقص با نگاه سیاسی است که موجب شده حتی اعتماد عمومی نسبت به پلتفرم‌های دولتی و مورد حمایت دولت نیز از بین برود.

بزرگ‌ترین آزمون بومی‌سازی در کشور مربوط به آبان سال 98 است که اینترنت بین‌الملل به مدت دو هفته در کشور قطع بود و هیچکدام از پلتفرم‌های بومی‌سازی ایرانی مانند موتورهای جستجو، پیام‌رسان‌ها و… نتوانستند حتی برای چندین ساعت بدون مشکل به مردم خدمت‌رسانی کنند.

عدم نظارت بر روی پروژه‌های برنامه‌ریزی شده

یکی دیگر از مشکلاتی که باید دولت آینده به دنبال رفع آن باشد، عدم نظارت بر روی پروژه‌های برنامه‌ریزی شده است. این اتفاق متاسفانه به یک روند عادی برای شوآف مدیران تبدیل شده، شاید همه ماها بتوانیم ده‌ها پروژه بزرگ و مهم دولتی را به یاد بیاوریم که با کلی تبلیغات و سر و صدا آغاز شدند ولی هرگز به سرانجام نرسیدند و نظارتی هم بر روی آن‌ها وجود ندارد.

به عنوان مثال طرح حمایت از 7 پیام‌رسان ایرانی که یک پروژه کاملا شکست خورده محسوب می‌شود و با وجود فیلترینگ تلگرام و حمایت‌های میلیاردی صورت گرفته از پیام‌رسان‌های ایرانی هیچ‌کدام نتوانستند حتی برای ذره‌ای به محبوبت تلگرام برسند و حالا یکی یکی بسته می‌شوند.

تصمیم‌گیری کارشناسی، عدم نگاه سیاسی به مسائل حوزه فناوری و نظارت بر روی پروژه و منابع مصرف شده از مواردی هستند که امید داریم تا در دولت آینده دیگر شاهد آن‌ها نباشیم.

در حال حاضر این حس برای پروژه پهپادهای پستی نیز وجود دارد، طرحی که هزینه‌های زیای برای دولت خواهد داشت و باید دید آیا به سرانجامی می‌رسد یا خیر.

نوآوری و توقف دنباله‌رو بودن در حوزه فناوری

تقریبا تمامی طرح‌های بزرگ و کوچک حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور یک کپی از نمونه‌های موفق جهانی است. متاسفانه مسئولان دولتی ما هرگز به دنبال نوآوری و ایجاد پلتفرم‌های نوین نبوده و نیستند، ما منتظر می‌نشینیم تا یک ایده در جهان بدرخشد و سپس نمونه بومی آن را تولید کنیم.

به عنوان نمونه چندی پیش بود که معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به توان داخلی از بخش خصوصی دعوت کرد تا اپلیکیشنی مشابه با کلاب هاوس را ایجاد کند.

تمام سرویس‌های بزرگ و مهمی که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم یک کپی از نسخه‌های خارجی هستند، ساخت نمونه داخلی و نداشتن خلاقیت هم در دولت و هم در بخش خصوصی به یک اصل تبدیل شده و متاسفانه قرار نیست گروهی این زنجیره را تغییر دهد.

حتی در تصمیمات کلان و بالادستی نیز برای رفع نیازهای اساسی به دنبال پیروی از سیاست‌های موفق اجرا شده در کشورهای دیگر هستیم و البته با تغییر و بومی‌سازی آن طرح نه به موفقیت کشور مرجع دست می‌یابیم و نه می‌توانیم نیاز موجود را برطرف سازیم.

انتظارات از دولت آینده : کپی خوب بهتر از نوآوری بد

البته در این حوزه نیز باید در نظر داشته باشیم تا به شکست‌های پی‌در‌پی و طرح‌های بلند پروازانه، غیر اصولی و با نگاه سیاسی دچار نشویم. در هر صورت کپی خوب بسیار بهتر از طرح نوآورانه بد است، در میان طرح‌های بومی‌سازی شده به ویژه در بخش خصوصی نمونه‌های بسیار موفقی وجود دارد.

البته یکی از دلایل موفقیت این سرویس‌ها، مسدودسازی پلتفرم‌های خارجی است اما به هر شکل یک سرویس ویدیویی، فروشگاه اینترنتی خوب، سرویس تاکسی اینترنتی و دیگر موارد مشابه در کشور به خوبی اجرا شدند و شاید نوآوری در این مدل سرویس‌ها به شکست آن سرویس منجر می‌شد.

با این وجود اگر به دنبال دنباله‌روی از ایده‌های موفق موجود هستیم، بهتر است به بهترین شکل این اتفاق رخ دهد.

انتظارات از دولت آینده : شفاف‌سازی قوانین

از بزرگ‌ترین معضلات بخش خصوصی و حتی بخش دولتی برای تولید یک پلتفرم یا سرویس جدید، عدم شفافیت قوانین و تصمیمات ناگهانی و عموما غیرکارشناسی در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات است. تولیدکنندگان پلتفرم‌های آنلاین، انواع بازی ویدیویی، اپلیکیشن‌های مالی و سرویس‌های تولید و انتشار محتوا همواره نسبت به شفاف نبودن و تغییرات لحظه‌ای قوانین منتقد هستند.

در چند ماه اخیر نیز شاهد دادگاهی شدن و اعلام جرم بر علیه چندین چهره شناخته در حوزه سرویس‌های انتشار ویدیو و پلتفرم‌های مالی نیز بودیم، اتفاقی که موجب دلسری و ناامیدی نیروهای جوان برای کار و تلاش و تولید ظرفیت برای ایران اسلامی می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات عمده کشور در حوزه قانون‌گذاری، تغییر کلی خط مشی با تغییر دولت و روی کار آمدن نیروهای جدید است. قوانین باید شفاف و واضح و البته اصولی و کارشناسی باشند، همچنین قانون‌های سفارشی و لحظه‌ای برای حمایت یا مخالفت از برخی فناوری‌ها هرگز ما را به سمت پیشرفت سوق نمی‌دهد.

انتظارات از دولت آینده : فیلترینگ

فیلترینگ در کشور چهارچوب مشخصی ندارد، تعدادی از مسئولین گردهم می‌آیند و بر اساس مصلحت تصمیم می‌گیرند که چه پلتفرمی فیلتر و چه پلتفرمی فیلتر نشود، در آخر نیز هیچکدام مسئولیت فیلترینگ را بر گردن نمی‌گیرند. در موارد زیادی شاهد بودیم که یک سرویس خارجی یا داخلی در کشور فیلترشده اما سرویس مشابه آن بدون مشکل در حال کارکردن است!

قوانین فیلترینگ باید شفاف باشد، همچنین نامزدهایی که همگی در صحبت‌هایشان مخالف فیلترینگ هستند باید در عمل نیز این موضوع را نشان دهند. آزادی بیان، دسترسی آزاد به اطلاعات و منابع داخلی و خارجی از مهم‌ترین مواردی است که توسط فیلترینگ نقض می‌شود.

در خصوص فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی می‌توان همچون کشورهای پیشرفته با شرکت مرجع وارد مذاکره شد تا پیام‌هایی که مخالف قوانین کشور است از نسخه فارسی این پلتفرم‌ها حذف شود، این روش توسط بسیاری از کشورهای همسایه و نزدیک به کشور مانند روسیه و ترکیه اجرایی شده و این کشورها برای تعیین قوانین شبکه‌های اجتماعی با شرکت‌های مرجع مانند توییتر در ارتباط هستند.

انتظارات از دولت آینده

حمایت از ارزهای دیجیتال

رمزارزها به گفته خود مسئولین یکی از بهترین ابزارها برای دور زدن تحریم در معاملات بین‌المللی محسوب می‌شوند، اما متاسفانه این بازار با ظرفیت، توسط همان تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و غیر کارشناسی که صحبتش را کردیم تهدید می‌شود. در چند وقت اخیر، سخنان زیاد در خصوص بسته شدن یا مسدود‌سازی صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال مطرح شده، اتفاقی که حاصلی جز ضررهای مالی سنگین بخش خصوصی، از بین رفتن پول و سرمایه مردم و سرمایه‌گذاران در این بخش نخواهد داشت.

انتظار می‌رود تا در دولت آینده نسبت به بازار ارزهای دیجیتال تجدید نظر شود و با شفاف‌سازی قوانین، راه ادامه فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال به صورت قانونی و رسمی باز شود.

کپی‌رایت و مالکیت معنوی

یکی دیگر از بخش‌هایی که قوانین مشخصی ندارد و تاکنون اقدامی مسنجم برای سر و سامان دادن به آن صورت نگرفته، قانون کپی‌رایت و رعایت حق مالکیت معنوی است. اتفاقی که می‌تواند با اعمال محدودیت‌های اصولی و رعایت حق تولید کننده محتوا با استفاده از بستر فضای مجازی فرهنگ‌سازی شود. در حال حاضر بیشتر نمونه نقض قانون کپی‌رایت و مالکیت معنوی اثر در فضای مجازی رخ می‌دهد. با سامان بخشیدن به این بخش و اعمال قوانین جدید برای پلتفرم‌های آنلاین می‌توان به قانونی جامع در خصوص مالکیت معنوی در کشور دست پیدا کرد.

انتظارات از دولت آینده

انتظارات از دولت آینده : رشد و توسعه ماهواره‌ها و صنعت فضایی

متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم به شکلی که باید بر روی رشد و توسعه ماهواره‌های ایرانی سرمایه‌گذاری نشد، همچنین طرح‌های ملی برای ارسال انسان به فضا به تاخیر افتاد و اتفاقی که قرار بود در سال 1404 رخ دهد به سال 1410 موکول شد، البته اگر این طرح مجددا با تاخیر همراه نشود.

رشد و توسعه ماهواره‌ها و صنعت هوا و فضا می‌تواند از موضوعات اصلی برای دولت آینده باشد، رشد در این حوزه منجر به خودکفایی و بی‌نیازی از دیگر کشورها و حتی صادرات این فناوری به کشورهای دیگر می‌شود.

هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و اینترنت نسل پنجم

آینده در اختیار هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء است، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال 1405 باید 200 میلیون دستگاه به اینترنت اشیاء متصل شوند، این طرحی است که اجرای آن بر گردن دولت آینده خواهد بود. هوش مصنوعی نیروی محرکی برای اینترنت اشیاء است که به بستر ارتباطی سریع و پایدار مانند اینترنت نسل پنجم وابسته است.

انتظارات از دولت آینده

اینترنت نسل پنجم در تعدادی از نقاط برخی از کلانشهرها راه‌اندازی شده اما برای دستیابی به زیست بوم 5G دولت آینده باید برای توسعه اینترنت نسل پنجم برنامه‌ای معین و جامع داشته باشد. درعین حال از امکانات موجود مانند ابررایانه ایرانی سیمرغ در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء مورد استفاده قرار گیرد و تا هرچه سریع‌تر و بدون عقب ماندگی از کشورهای در حال توسعه به زیست بوم اینترنت نسل پنجم و اینترنت اشیاء در حوزه‌هایی مانند خودرو خودران و مدیریت هوشمند حمل و نقل شهری دست پیدا کنیم.

نظر شما چیست؟ به نظر شما دولت آینده باید به کدام یک از مباحث مطرح شده توجه بیشتری داشته باشد؟ به نظر شما چه موارد دیگری وجود دارند که باید در دولت آینده به آن‌‌ها توجه شود؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته انتظارات شما از دولت بعدی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.