بسته اینترنت ۶۰ گیگابایتی به جای سامانه آموزشی رایگان برای دانشجویان

اینترنت رایگان برای دانشجویان

از زمان شیوع ویروس کرونا، زیرساخت‌ها و تامین هزینه‌ها برای مبحث آموزش مجازی به یکی از چالش‌های اصلی وزارت ارتباطات تبدیل شد، عرضه اپلیکیشن شاد با مصرف اینترنت رایگان، اولین اقدامی بود که با همکاری وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش شکل گرفت و بسیاری از کلاس‌های درسی در این اپلیکیشن برگزار شد، در ادامه یک بسته 100 گیگابایتی به مصرف کنندگان اینترنت خانگی تعلق گرفت تا در اسفند و ایام عید بتوانند جهت آموزش مجازی یا استفاده‌های عمومی و تفریحی از آن استفاده کنند.

با آغاز سال تحصیلی جدید در مهر سال جاری، وزارت ارتباطات اعلام کرد که سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها برای دانشجویان رایگان می‌شود، به این ترتیب دانشگاه‌ها با ثبت نام در سایت مربوطه می‌توانستند جهت رایگان سازی سامانه آموزشی خود اقدام کنند تا دانشجویان بتوانند به طور رایگان در کلاس‌های درسی شرکت کرده و هزینه اینترنت پرداخت نکنند.

اما این روش مشکلات زیادی به همراه داشت، بسیاری از دانشگاه‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های ارتباطی کلاس‌های خود را برگزار می‌کردند و سامانه‌ای جامع برای آموزش مجازی نداشتند، از طرفی بسیاری از سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌ها طبق وعده وزارت ارتباطات رایگان نشد و دانشجویان نسبت به کم‌کاری دانشگاه‌ها و وزارت ارتباطات در این موضوع اعتراض داشتند.

با پایان یافتن اولین نیم سال تحصیلی 99-00، وزارت ارتباطات برای جلوگیری از مشکلات گذشته راهکار جدیدی را در پیش گرفته است، طبق اعلام آذری جهرمی، با مشورت‌هایی که با وزارت علوم صورت گرفته، تصمیم بر آن شد که به جای رایگان کردن سامانه‌های آموزشی، به هر دانشجو یک بسته اینترنت 60 گیگابایتی رایگان جهت حضور در کلاس‌های آموزشی اهدا شود. این بسته بر روی اینترنت همراه و اینترنت خانگی (ADSL) قابل فعال شدن است، به این جهت دانشجویان و طلاب باید به سایت ictgifts.ir مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام جهت دریافت بسته اینترنت 60 گیگابایت اقدام کنند، ضمنا مهلت ثبت نام در این سامانه دو هفته است و امکان تمدید نیز وجود ندارد.

نوشته بسته اینترنت 60 گیگابایتی به جای سامانه آموزشی رایگان برای دانشجویان اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

مروری بر اخبار جنجالی هفته: از شروع واکسیناسیون کرونا تا ساخت خودرو هوشمند در ایران

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به شروع واکسیناسیون در ایران، خرید واکسن کرونا انگلیسی آسترازنکا توسط ایران، ساخت موتور و خودرو هوشمند در آینده‌ای نزدیک و  کنایه وزیر ارتباطات به سفر رئیس مجلس به روسیه، جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

واکسیناسون سراسری علیه ویروس کرونا در ایران آغاز شد + تصاویر

از امروز سه‌شنبه، بیست و یکم بهمن ماه سال 1399، واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کویید 19 در ایران و در بیمارستان امام خمینی آغاز شد، ساعاتی پیش در مراسمی نمادین آغاز واکسیناسیون سراسری علی بیماری کرونا با دستور رییس جمهور در تهران و دیگر استان‌ها به صورت ویدیویی اعلام شد.


واکسن کرونا انگلیسی-سوئدی اکسفورد آسترازنکا در راه ایران

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام کرد که در ماه جاری 4.2 میلیون دوز واکسن آسترازنکا از طریق کووکس به کشور وارد خواهد شد. وزیر بهداشت با اعلام این خبر گفت: متاسفانه مجددا شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم، در برخی استان‌ها مانند تهران مراجعه بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده که در هفته‌های آینده به رشد بیماران بستری و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا منجر خواهد شد، رعایت پروتکل‌ها پایین‌تر از حد مطلوب ماست. خوشبختانه مورد جدیدی از ابتلا به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی نداشتیم.


استفاده انبوه از موتورهای برقی برای پیک و نامه‌رسانی در ایران

براساس سخنان سید شهریار زینی، مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته در آینده نزدیک از موتورهای برقی در پست و پیک استفاده خواهد شد. زینی گفت: وضعیت موتورسیکلت‌های برقی در ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته در حال پیگیری است، محققین کشور در شرکت‌های دانش بنیان، تمام ماژول‌های موتورهای برقی را تولید کرده‌اند و این ماژول‌ها آماده استفاده هستند.


کنایه وزیر ارتباطات به سفر قالیباف به روسیه برای رساندن پیام ویژه رهبری

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه شورای اداری استان زنجان سخنانی را مطرح کرد که بیش از آن که به حوزه ارتباطات مرتبط باشد به سیاست‌های خارجی ایران کنایه می‌زد.


10 اپلیکیشن برتر ایرانی در گوگل‌پلی: روبیکا در صدر

گوگل‌پلی به عنوان بزرگ‌ترین مارکت اندروید در سراسر دنیا، همواره فهرستی از برترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی در دسته بندی‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، با مراجعه به گوگل‌پلی می‌توانید برترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی را در هر دسته با عنوان تاپ چارت مشاهده کنید. اگر اخیرا به فروشگاه گوگل‌پلی سر زده باشید، مشاهده می‌کنید که چند اپلیکیشن ایرانی مانند روبیکا و آپ در میان برترین برنامه‌های رایگان در این مارکت اندرویدی معرفی شده‌اند.


وزیر ارتباطات: صداوسیما نمونه انحصارگری در فضای استارتاپی است!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از سرمایه‌گذاری جسورانه در ایده‌های نوآورانه متعلق به صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نسبت به نحوه حمایت از استارتاپ‌ها انتقاد کرد. جهرمی در این مراسم که به صورت آنلاین برگزار شد، اعلام کرد: زمانی می‌گفتند که استارتاپ‌ها نفوذی‌ هستند، اما حالا به مرحله استارتاپ خوب و بد رسیدیم، در این فضا از استارتاپی که متعلق به خودشان باشد حمایت می‌کنند و دیگر استارتاپ‌ها را کنار می‌زنند. همه اینکارها ایجاد یک انحصار اقتصادی برای از ما بهتران است.


پروژه بانک مرکزی برای حذف کارت بانکی و استفاده از تلفن همراه برای خرید فروشگاهی

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی کشور، در اینستاگرام خود از پروژه حذف کارت‌های بانکی برای خرید از فروشگاه‌ها خبر داد. بر اساس گفته همتی بانک مرکزی برای تسهیل در پرداخت‌های الکترونیکی، طرحی را در نظر دارد، همتی از این طرح با نام پروژه استفاده از موبایل برای انجام تراکنش‌های خرید در فروشگاه‌ها یاد کرد. در این طرح، استفاده از کارت‌های بانکی برای خرید از فروشگاه‌ها به تدریج حذف شده و استفاده از تلفن هوشمند جایگزین آن می‌شود.


برنامه ایران برای ساخت خودرو هوشمند خودران تا کمتر از 10 سال دیگر

وحید یزدانیان، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) با اعلام همکاری این پژوهشگاه با یکی از خودروسازان داخلی برای تولید خودرو هوشمند اعلام کرد: همکاری ما فراتر از تولید خودرو هوشمند است، همکاری ما شامل هوشمند سازی خودرو در سطح کلان، تولید خودرو خودران و هوشمند سازی حمل و نقل می‌شود. طبق برآوردهای ما، تا کمتر از 10 سال دیگر، با همکاری خودروسازان داخلی تولید خودرو خودران در کشور به مرحله تولید می‌رسد.


آخرین آمار ترابردپذیری اپراتورهای تلفن همراه ایران منتشر شد

براساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از میزان ترابرد مشترکین اپراتورهای تلفن همراه، از ابتدای سال تا پایان آذرماه بیش از 79 هزار ترابرد صورت گرفته است. طرح ترابرد پذیری از سال 95 آغاز شد و حالا نزدیک به 5 سال است که مشترکین می‌توانند با حفظ شماره همراه خود از خدمات یک اپراتور دیگر استفاده نمایند. در طرح ترابرد پذیری تنها 2 مرتبه در سال می‌توانید اپراتور خود را تغییر دهید، همچنین پس از ترابرد اول باید حداقل 3 ماه از خدمات اپراتور مقصد استفاده کنید.


دامنه فارسی “.ایران” رونمایی شد

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به طور رسمی از دامنه (دات ایران) رونمایی کرد، جهرمی در این مراسم که به صورت آنلاین برگزار شد، اعلام کرد: توسعه دامنه “دات ایران” برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و برطرفی شکاف دیجیتال میان افرادی که توانایی استفاده از زبان انگلیسی در فضای مجازی را ندارند، موثر است. پس از شش سال کار تحقیقاتی و تجربی بر روی توسعه شبکه ملی اطلاعات، پیشنهادات مدون و خوبی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دادیم و این مرکز نیز با برگزاری جلسات متعدد با حضور کارشناسان و محققان، این سند را تحت عنوان “طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات” به تصویب رساند.

نوشته مروری بر اخبار جنجالی هفته: از شروع واکسیناسیون کرونا تا ساخت خودرو هوشمند در ایران اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

مروری بر اخبار جنجالی هفته: از خرید واکسن کرونا روسی توسط ایران تا تاخیر در برنامه ارسال انسان به فضا

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به خرید واکسن کرونا روسی نیک وی توسط ایران، ارسال انسان به فضا در سال 1410 و احتمال رایگان شدن اینترنت برای معلولین، جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

ایران واکسن کرونا اسپ‎‏وتنیک وی را خریداری کرد؛ هر آن چیزی که باید در مورد این و‎اکسن روسی بدانید

ایران واکسن روسی اسپوتنیک وی را خریداری کرد، در این مطلب تمام نکاتی که باید در مورد این واکسن بدانید را ذکر خواهیم کرد.


ماهواره‌های ایران به دلایل سیاسی پرتاب نمی‌شوند

طبق اعلام دکتر محسن شاطر زاده، قائم مقام سابق امور بین الملل سازمان فضایی ایران، ماهواره‌های بسیاری در کشور تولید شده‌اند اما به دلایل سیاسی مورد استفاده قرار نگرفتند. شاطر زاده با بیان توانمندی‌های ایران در حوزه فضایی اعلام کرد: ما در ایران 10 دانشکده هوافضا، 4 هزار دانشجو در رشته‌های هوافضا، 1200 فارغ التحصیل این رشته، بیش از 80 آزمایشگاه تحقیقات فضایی و 70 شرکت خصوصی در زمینه هوافضا داریم، همچنین در  ۱۶ سازمان بین‌المللی فضا عضو هستیم و از کشورهای توانمند در این صنعت به شمار می‌رویم.


اولین محموله واکسن روسی کرونا تا 22 بهمن وارد کشور می‌شود

طبق برنامه دولت و وزارت بهداشت، همگام با حمایت از تولید واکسن ویروس کرونا در داخل کشور، برای افزایش ایمنی عمومی و کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا، برنامه خرید واکسن کرونا از کشورهای خارجی مورد بررسی قرار گرفت. پس از سخنان رهبر مبنی بر عدم نیاز ایران به واکسن آمریکایی و انگلیسی، خرید واکسن فایزر آمریکا از طریق کواکس منتفی شد، پس از آن کشورهای روسیه، چین و حتی هند به عنوان گزینه‌های بعدی خرید واکسن مطرح شدند.


برنامه ارسال انسان به فضا از ایران به سال 1410 موکول شد!

هفته گذشته همزمان با روز فناوری فضایی، در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس پژوهشگاه فضایی و رئیس پژوهشگاه هوافضا، از دستاوردهای جدید فضایی کشور رونمایی شد. فتح الله امی در این مراسم اعلام کرد: کپسول زیستی آماده آزمایش تا فاصله 130 کیلومتری زمین است، پژوهشکده زیست فضا مدت‌هاست برای مهیا ساختن زیر ساخت‌های ارسال موجود زنده به فضا تلاش می‌کند، تاکنون توانسته‌ایم میمون به فضا ارسال کنیم، بر اساس سند تدوین شده فضا تا سال 1404 باید انسان به فضا ارسال می‌کردیم اما به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد، ارسال انسان به فضا به سال 1410 موکول شد.


دومین واکسن کرونا ایرانی مجوز آزمایش انسانی را دریافت کرد

موسسه واکسن سازی رازی موفق به دریافت مجوز آزمایش بالینی واکسن کرونا شد، این واکسن که با نام رازی کوو پارس شناخته می‌شود با تلاش دانشمندان و محققان موسسه رازی تولید شده و به مرحله آزمایش انسانی رسیده است. به این منظور تفاهم نامه همکاری مشترک میان موسسه رازی و دانشگاه علوم پزشکی ایران به امضا رسید.


پردانلودترین اپلیکیشن‌های مایکت در دوران کرونا

فروشگاه نرم افزاری مایکت که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مارکت‌های اندروید در ایران شناخته می‌شود، به تازگی آماری مربوط به پردانلودترین اپلیکیشن‌‌ها در این استور را منتشر کرده است. بر این اساس همانطور که واتساپ به عنوان محبوب‌ترین پیام‌رسان در جهان شناخته می‌شود، میان کاربران ایرانی هم محبوبیت زیادی دارد و این پیام‌رسان طی یک سال گذشته بیش از 6 میلیون بار در مارکت دانلود شده است.


ایران ظرفیت تولید سالانه 42 هزار بیت کوین را دارد!

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای آذرماه سال گذشته تا پایان دی ماه سال جاری، 1870 مورد ثبت نام برای صدور مجوز استخراج ارز دیجیتال در سامانه بهین یاب ثبت شده است. از این تعداد 1380 مورد موفق به دریافت مجوز شدند که ظرفیت کلی آن‌ها 76 تراهش بر ثانیه معادل 1700 مگاوات است.


احتمال رایگان شدن اینترنت برای معلولین

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با ارسال توییتی در جواب وحید رجب‌لو، جوان نخبه و معلول کشور، از احتمال رایگان شدن اینترنت برای معلولان خبر داد. وحید رجب‌لو که به عنوان کارآفرین و بنیان‌گذار استارتاپ در حوزه توانمندی معلولان شناخته می‌شود، دو روز پیش در پیام توییتری با اعلام مشکلات متعدد معلولان در جامعه از وزیر ارتباطات درخواست کرد تا هزینه‌های اینترنت برای این قشر رایگان شود.


شکایت کاربران از عدم رعایت ترافیک نیم‌بها برای رسانه‌های صوت و تصویر

در چند وقت اخیر کاربران زیادی نسبت به تعرفه ترافیکی برخی از سرویس‌های صوت و تصویر ایرانی اعتراض داشتند، طبق دستور العمل ابلاغی به اپراتورها، مصرف اینترنت سرویس‌های صوت و تصویر داخلی باید نیم‌بهاء محاسبه شود اما در روزهای اخیر شکایات فراوانی مبنی بر عدم رعایت تعرفه نیم‌بهاء برای سرویس‌های صوت و تصویر داخلی به معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا رسیده و این معاونت پیگیر حقوق کاربران خواهد بود.


بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به دنبال رفع مشکلات گیمرها و استریمرهای ایرانی

اینکه گیمرهای ایرانی برای انجام بازی‌های مختلف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، داستان تازه‌ای نیست. به طور کلی در کشور ما توجه زیادی به فرهنگ سازی، تولید، پیشرفت و ساختار بازی‌های ویدیویی نمی‌شود اما با این وجود برخی اخبار نشان دهنده توجه بیشتر مسئولین نسبت به توسعه دهندگان و گیمرهای بازی‌های ویدیویی است و امید فعالان این صنعت را نسبت به آینده افزایش می‌دهد.


تعرفه پهنای اینترنت زیرساخت کاهش یافت؛ آیا تعرفه اینترنت برای مصرف کننده کاهش می‌یابد؟

طبق اعلام حسین فلاح جوشانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، تعرفه پهنای باند اینترنت زیر ساخت 25 درصد ارزان شد. شرکت ارتباطات زیر ساخت اینترنت را به اپراتورها می‌فروشد و از این پس تعرفه اینترنت پهنای باندی که در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد، 25 درصد ارزان‌تر شده است.


وزیر ارتباطات: چاره اصلی کار آزاد کردن فضا برای مردم است!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در مورد مزایای فضای مجازی و تفاوت این فضا با تلویزیون مواردی را بازگو کرد. جهرمی در مورد برتری‌های فضای مجازی نسبت به تلویزیون ایران گفت: مردم چند شب پیش در فضای مجازی در مورد به صدا درآمدن آژیر هشدار در برخی مناطق و پرواز یک هواپیما صحبت می‌کردند، من در همان لحظه تلویزیون را روشن کردن و تمام شبکه‌ها را گشتم، هیچ شبکه‌ای در مورد این اتفاق صحبت نمی‌کرد، پس از حدود 3 ساعت اولین اخبار در مورد به صدا در آمدن آژیر خطر در تهران اعلام شد.

نوشته مروری بر اخبار جنجالی هفته: از خرید واکسن کرونا روسی توسط ایران تا تاخیر در برنامه ارسال انسان به فضا اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

برنامه ارسال انسان به فضا از ایران به سال ۱۴۱۰ موکول شد!

شب گذشته همزمان با روز فناوری فضایی، در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس پژوهشگاه فضایی و رئیس پژوهشگاه هوافضا، از دستاوردهای جدید فضایی کشور رونمایی شد. فتح الله امی در این مراسم اعلام کرد: کپسول زیستی آماده آزمایش تا فاصله 130 کیلومتری زمین است، پژوهشکده زیست فضا مدت‌هاست برای مهیا ساختن زیر ساخت‌های ارسال موجود زنده به فضا تلاش می‌کند، تاکنون توانسته‌ایم میمون به فضا ارسال کنیم، بر اساس سند تدوین شده فضا تا سال 1404 باید انسان به فضا ارسال می‌کردیم اما به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد، ارسال انسان به فضا به سال 1410 موکول شد.

امی ادامه داد: اکنون کپسول زیستی آماده انجام آزمایش‌های اولیه است، این کپسول با وزن 500 کیلوگرم، 75 درصد کپسول اصلی را شامل می‌شود و آن را تا ارتفاع 130 کیلومتری ارسال خواهیم کرد.

همچنین آذری جهرمی در این مراسم با تقدیر از افرادی که در پشت صحنه پروژه‌های فضایی فعال هستند، گفت: من و همکارانم همواره در صدا و سیما از دستاوردهای فضایی صحبت می‌کنیم اما بار مسئولیت صنعت فضایی کشور بر عهده افرادی است که به دلیل معذوریت‌هایی که وجود دارد در پشت پرده هستند، آن‌هایی که گمنام کار می‌کنند و آیندگان به تلاش این عزیزان گواهی خواهند داد.

وزیر ارتباطات در مورد دستاوردهای صنعت فضایی در آینده نزدیک گفت: بنده اعتقاد دارم که ما به زودی جزو 5 کشور اول در حوزه فضایی خواهیم بود، این اصلا هدف دور از ذهنی نیست. به پرتاب‌های ناموفق نگاه نکنید، ما با هر پرتاب ناموفق پیشرفت می‌کنیم و ایرادات را برطرف می‌سازیم، اگر پرتاب‌های پیش رو موفق باشد یک رشد نمایی را تجربه خواهیم کرد. ایمان دارم که با برنامه ریزی‌های انجام شده، موفقیت نزدیک است.

این مطلب را نیز مطالعه کنید: اعزام انسان به فضا در سال 1404 در ایران

جهرمی در مورد برنامه‌های فضایی کشور تا پایان دولت دوازدهم اعلام کرد: ماهواره طلوع توسط وزارت دفاع تولید شده و تا پایان سال با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا ارسال خواهد شد، همچنین برای قرار دادن ماهواره در فاصله 36 هزار کیلومتری یک راه میان‌بر را با وزارت دفاع طی خواهیم کرد، در این زمینه قرارداری با سازمان فضایی بسته شده و تا پایان دولت آزمایش مقدماتی آن انجام خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات در خصوص پرتاپ ماهواره مخابراتی اعلام کرد: در حوزه تولید و پرتاب ماهواره مخابراتی تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما این پروژه ناتمام مانده است، ما نقاط سخت مداری را به بخش خصوصی داده‌ایم و حالا یک اپراتور ملی داریم که می‌توانند ماهواره مخابراتی را تولید و در مدار قرار دهند، تا سه سال آینده اولین ماهواره مخابراتی ایران در موقعیت 43.5 در مدار قرار می‌گیرد.

نوشته برنامه ارسال انسان به فضا از ایران به سال 1410 موکول شد! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

برنامه ارسال انسان به فضا از ایران به سال ۱۴۱۰ موکول شد!

شب گذشته همزمان با روز فناوری فضایی، در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس پژوهشگاه فضایی و رئیس پژوهشگاه هوافضا، از دستاوردهای جدید فضایی کشور رونمایی شد. فتح الله امی در این مراسم اعلام کرد: کپسول زیستی آماده آزمایش تا فاصله 130 کیلومتری زمین است، پژوهشکده زیست فضا مدت‌هاست برای مهیا ساختن زیر ساخت‌های ارسال موجود زنده به فضا تلاش می‌کند، تاکنون توانسته‌ایم میمون به فضا ارسال کنیم، بر اساس سند تدوین شده فضا تا سال 1404 باید انسان به فضا ارسال می‌کردیم اما به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد، ارسال انسان به فضا به سال 1410 موکول شد.

امی ادامه داد: اکنون کپسول زیستی آماده انجام آزمایش‌های اولیه است، این کپسول با وزن 500 کیلوگرم، 75 درصد کپسول اصلی را شامل می‌شود و آن را تا ارتفاع 130 کیلومتری ارسال خواهیم کرد.

همچنین آذری جهرمی در این مراسم با تقدیر از افرادی که در پشت صحنه پروژه‌های فضایی فعال هستند، گفت: من و همکارانم همواره در صدا و سیما از دستاوردهای فضایی صحبت می‌کنیم اما بار مسئولیت صنعت فضایی کشور بر عهده افرادی است که به دلیل معذوریت‌هایی که وجود دارد در پشت پرده هستند، آن‌هایی که گمنام کار می‌کنند و آیندگان به تلاش این عزیزان گواهی خواهند داد.

وزیر ارتباطات در مورد دستاوردهای صنعت فضایی در آینده نزدیک گفت: بنده اعتقاد دارم که ما به زودی جزو 5 کشور اول در حوزه فضایی خواهیم بود، این اصلا هدف دور از ذهنی نیست. به پرتاب‌های ناموفق نگاه نکنید، ما با هر پرتاب ناموفق پیشرفت می‌کنیم و ایرادات را برطرف می‌سازیم، اگر پرتاب‌های پیش رو موفق باشد یک رشد نمایی را تجربه خواهیم کرد. ایمان دارم که با برنامه ریزی‌های انجام شده، موفقیت نزدیک است.

این مطلب را نیز مطالعه کنید: اعزام انسان به فضا در سال 1404 در ایران

جهرمی در مورد برنامه‌های فضایی کشور تا پایان دولت دوازدهم اعلام کرد: ماهواره طلوع توسط وزارت دفاع تولید شده و تا پایان سال با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا ارسال خواهد شد، همچنین برای قرار دادن ماهواره در فاصله 36 هزار کیلومتری یک راه میان‌بر را با وزارت دفاع طی خواهیم کرد، در این زمینه قرارداری با سازمان فضایی بسته شده و تا پایان دولت آزمایش مقدماتی آن انجام خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات در خصوص پرتاپ ماهواره مخابراتی اعلام کرد: در حوزه تولید و پرتاب ماهواره مخابراتی تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما این پروژه ناتمام مانده است، ما نقاط سخت مداری را به بخش خصوصی داده‌ایم و حالا یک اپراتور ملی داریم که می‌توانند ماهواره مخابراتی را تولید و در مدار قرار دهند، تا سه سال آینده اولین ماهواره مخابراتی ایران در موقعیت 43.5 در مدار قرار می‌گیرد.

نوشته برنامه ارسال انسان به فضا از ایران به سال 1410 موکول شد! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

احتمال رایگان شدن اینترنت برای معلولین

امروز صبح، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با ارسال توییتی در جواب وحید رجب‌لو، جوان نخبه و معلول کشور، از احتمال رایگان شدن اینترنت برای معلولان خبر داد. وحید رجب‌لو که به عنوان کارآفرین و بنیان‌گذار استارتاپ در حوزه توانمندی معلولان شناخته می‌شود، دو روز پیش در پیام توییتری با اعلام مشکلات متعدد معلولان در جامعه از وزیر ارتباطات درخواست کرد تا هزینه‌های اینترنت برای این قشر رایگان شود.

رجب‌لو در پیام خود نوشت: لطفا اینترنت را برای معلولین رایگان کنید، مستمری ماهی 120 هزار تومان بهزیستی کفاف خرید اینترنت حتی برای یادگیری مهارت را نمی‌دهد، افراد معلول با مشکلات متعدد اجتماعی، تبعیض‌ها و شهر نامناسب در خانه حبس هستند و اینترنت، تنها راه ارتباطی ماست. لطفا شما کاری انجام دهید.

پس از این پیام، بسیاری از کاربران با ریتوییت کردن و اعلام درخواست از وزیر ارتباطات خواستار رایگان شدن اینترنت برای معلولان شدند، جهرمی صبح امروز در پاسخ به این پیام، از احتمال رایگان شدن اینترنت برای معلولان گفت. طبق پیام توییتری جهرمی، وزارت ارتباطات پیگیر رایگان شدن اینترنت برای معلولین خواهد بود و به دنبال دریافت مجوز‌های این کار است.

جهرمی در توییتر گفت: وحید آقا سلام! تو به خاطر توانایی‌هایت انقدر معروف هستی که دیروز از چند کشور و از راه‌های مختلف، توییتت را برای من فرستادند. به محض دیدن پیامت، پیگیری را شروع کردیم. باید یکسری مجوز بگیریم. مطمئن باش همه‌ تلاشمان را می‌کنیم تا به وظیفه‌ خود درباره‌ شما و سایر معلولین عمل کنیم.

 

 

نوشته احتمال رایگان شدن اینترنت برای معلولین اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

وزیر ارتباطات: چاره اصلی کار آزاد کردن فضا برای مردم است!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در مورد مزایای فضای مجازی و تفاوت این فضا با تلویزیون مواردی را بازگو کرد. جهرمی در مورد برتری‌های فضای مجازی نسبت به تلویزیون ایران گفت: مردم چند شب پیش در فضای مجازی در مورد به صدا درآمدن آژیر هشدار در برخی مناطق و پرواز یک هواپیما صحبت می‌کردند، من در همان لحظه تلویزیون را روشن کردن و تمام شبکه‌ها را گشتم، هیچ شبکه‌ای در مورد این اتفاق صحبت نمی‌کرد، پس از حدود 3 ساعت اولین اخبار در مورد به صدا در آمدن آژیر خطر در تهران اعلام شد.

وی ادامه داد: ساختار فضای مجازی متفاوت است، این فضا به اخبار سرعت می‌بخشد، این راهش نیست که با بستن شبکه‌های اجتماعی جلوی توسعه را بگیریم، راهش این است که محتوای مناسب ایجاد کنیم و عملکردمان را متناسب با این فضا پیش ببریم. اگر مانند گذشته به این فضا نگاه کنیم، پیشرفت نخواهیم کرد.

جهرمی با اشاره به استقبال مردم از گزارش عادل فردوسی‌پور در صفحه AFC گفت: مدتی پیش یک گزارش ورزشی در فضای مجازی پخش شد، مردم دوست داشتند تا این گزارش را در شبکه داخلی خودمان و با گزارش مجری محبوبشان تماشا کنند اما این اتفاق رخ نداد، مردم برای مشاهده این گزارش از ترافیک خارجی استفاده کردند در صورتی که می‌شد با تصمیم درست، این ترافیک داخلی باشد.

وزیر ارتباطات در مورد پهنای باند گفت: با بستن پهنای باند که نمی‌شود به نتیجه دلخواه رسید، گاهی چاره کار آزاد کردن فضاست، ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چه مصرف کنند، مصرف مردم به ذائقه افراد باز می‌گردد، پهنای باند یک مسئله دستوری نیست و نمی‌توان به کسی زور کرد که چه چیزی مصرف کند.

آذری جهرمی با اشاره به کم کاری صدا و سیما در حوزه فرهنگ سازی گفت: سازمان‌هایی هستند که باید فرهنگ سازی کنند، اما به جای فرهنگ سازی بودجه را صرف انتقاد می‌کنند. نگاه افزایش باند بدون در نظر گرفتن ضوابط فرهنگی ذهنیت اشتباهی است، باید جنس فرهنگ سازی را تغییر دهیم، دیگر نمی‌توان جامعه را با مکانیزم صدا و سیما پیش برد، صدا و سیما باید خودش را آپدیت کند.

نوشته وزیر ارتباطات: چاره اصلی کار آزاد کردن فضا برای مردم است! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

وزیر ارتباطات: چاره اصلی کار آزاد کردن فضا برای مردم است!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در مورد مزایای فضای مجازی و تفاوت این فضا با تلویزیون مواردی را بازگو کرد. جهرمی در مورد برتری‌های فضای مجازی نسبت به تلویزیون ایران گفت: مردم چند شب پیش در فضای مجازی در مورد به صدا درآمدن آژیر هشدار در برخی مناطق و پرواز یک هواپیما صحبت می‌کردند، من در همان لحظه تلویزیون را روشن کردن و تمام شبکه‌ها را گشتم، هیچ شبکه‌ای در مورد این اتفاق صحبت نمی‌کرد، پس از حدود 3 ساعت اولین اخبار در مورد به صدا در آمدن آژیر خطر در تهران اعلام شد.

وی ادامه داد: ساختار فضای مجازی متفاوت است، این فضا به اخبار سرعت می‌بخشد، این راهش نیست که با بستن شبکه‌های اجتماعی جلوی توسعه را بگیریم، راهش این است که محتوای مناسب ایجاد کنیم و عملکردمان را متناسب با این فضا پیش ببریم. اگر مانند گذشته به این فضا نگاه کنیم، پیشرفت نخواهیم کرد.

جهرمی با اشاره به استقبال مردم از گزارش عادل فردوسی‌پور در صفحه AFC گفت: مدتی پیش یک گزارش ورزشی در فضای مجازی پخش شد، مردم دوست داشتند تا این گزارش را در شبکه داخلی خودمان و با گزارش مجری محبوبشان تماشا کنند اما این اتفاق رخ نداد، مردم برای مشاهده این گزارش از ترافیک خارجی استفاده کردند در صورتی که می‌شد با تصمیم درست، این ترافیک داخلی باشد.

وزیر ارتباطات در مورد پهنای باند گفت: با بستن پهنای باند که نمی‌شود به نتیجه دلخواه رسید، گاهی چاره کار آزاد کردن فضاست، ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چه مصرف کنند، مصرف مردم به ذائقه افراد باز می‌گردد، پهنای باند یک مسئله دستوری نیست و نمی‌توان به کسی زور کرد که چه چیزی مصرف کند.

آذری جهرمی با اشاره به کم کاری صدا و سیما در حوزه فرهنگ سازی گفت: سازمان‌هایی هستند که باید فرهنگ سازی کنند، اما به جای فرهنگ سازی بودجه را صرف انتقاد می‌کنند. نگاه افزایش باند بدون در نظر گرفتن ضوابط فرهنگی ذهنیت اشتباهی است، باید جنس فرهنگ سازی را تغییر دهیم، دیگر نمی‌توان جامعه را با مکانیزم صدا و سیما پیش برد، صدا و سیما باید خودش را آپدیت کند.

نوشته وزیر ارتباطات: چاره اصلی کار آزاد کردن فضا برای مردم است! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

مروری بر اخبار جنجالی هفته: از دعوای دولت و قوه قضاییه تا ساخت کپسول حمل انسان به فضا

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به حمایت رئیس جمهور از وزیر ارتباطات، فعالیت رسمی هکرهای کلاه سفید و انجام سومین آزمایش انتقال اطلاعات به صورت کوانتومی جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

حمایت رئیس جمهور از وزیر ارتباطات: اگر برای پهنای باند می‌خواهید محاکمه کنید، من را محاکمه کنید!

حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هفته گذشته هیات دولت با حمایت از محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات اعلام کرد: دستور گسترش فضای باند را من داده‌ام، اگر می‌خواهید کسی را محاکمه کنید، من را محاکمه کنید.


فعالیت هکرهای کلاه سفید رسمی می‌شود/ استفاده از هکرها در سازمان‌های دولتی

با اعلام مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از این پس هکرهای کلاه سفید می‌توانند به صورت رسمی در کشور فعالیت کنند. طبق اعلام محمدی هکرهای کلاه سفید که در حوزه امنیت و نشان دادن ضعف سیستم فعال هستند و تاکنون به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند، اما از این پس با احراز هویت می‌توانند به عنوان متخصصان امنیت در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف فعالیت کنند.


سخنگوی قوه قضاییه: ما به دنبال مسدودسازی فضای مجازی نیستیم!

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه، موضع قوه قضاییه در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و احضار وزیر ارتباطات به دادسرا را اعلام کرد. اسماعیلی در این مورد گفت: فضای مجازی متعلق به شهروندان جامعه است و در زمره حقوق عامه به حساب می‌آید. فضای مجازی نیاز به ساماندهی، مدیریت و بومی سازی دارد، هر کشور متناسب با فرهنگ و سیاست‌های خود از این فضا استفاده می‌کند. فضای مجازی باید سلامت باشد، نباید این فضا را رها کنیم تا به جولان‌گاه مفسدان و تبهکاران تبدیل شود.


سومین آزمایش انتقال دیتا به‌ روش اسرارآمیز کوانتومی در ایران انجام شد

هفته گذشته سومین آزمایش انتقال اطلاعات به صورت کوانتومی در ایران انجام شد. در این آزمایش که با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر دفاع، وزیر ارتباطات و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور صورت گرفت، اطلاعات به روش کوانتومی از سازمان انرژی اتمی ایران به برج میلاد منتقل شد. این نوع انتقال اطلاعات با تجهیزات پیشرفته و دانش فنی بالا پژوهشگران مرکز فناوری‌های کوانتومی سازمان انرژی اتمی امکان پذیر شده است، ایران به عنوان یکی از 6 کشور صاحب این فناوری در جهان شناخته می‌شود.


اولین کپسول زیستی انسانی ایرانی تا خرداد آماده پرتاب می‌شود + تصاویر

طبق اعلام دکتر براری، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضا موفق به تولید مدل مهندسی کپسول زیستی شده و تا خرداد 1400 نمونه پروازی آن برای پرتاب زیر مداری آماده خواهد شد. براری در این مورد گفت: در راستای سند جامع توسعه هوافضای کشور، پژوهشگاه هوافضا موفق به تولید مدل مهندسی کپسول زیستی شده است که تا پایان بهمن به سازمان فضایی تحویل خواهد داد، مدل پروازی این کپسول نیز تا خرداد سال آینده برای پرتاب آماده می‌شود.


اپراتورها 4 درصد از مالیات دولتی را صرف توسعه ارتباطی در روستا‌ها خواهند کرد

با اعلام حسن فلاح جوشانی، ‏معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مالیات دریافتی دولت از اپراتورها 4 درصد کاهش پیدا کرد، البته این اقدام دولت در جهت توسعه ارتباطات روستایی بوده و اپراتورها باید این مبلغ را برای توسعه سریع ارتباطی در روستاها و مناطق محروم صرف کنند.


نمونه اولیه اتوبوس برقی بازسازی شده ایرانی تا خرداد رونمایی می‌شود

سید شهریار زینی، مدیر مرکز طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته اعلام کرد که نمونه اولیه اتوبوس برقی داخلی در خرداد 1400 رونمایی می‌شود. وی در این مورد گفت: ایجاد زیست بوم وسایل نقلیه برقی مانند اتوبوس، خودرو و موتور از جمله اقداماتی است که در مرکز طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی پیگیری می‌شود.

شکایت و شکایت کشی میان صدا‌و‌سیما، جهرمی و روحانی!

طبق اعلام معاونت حقوقی ریاست جمهوری، این سازمان در واکنش به توهین‌های پخش شده به رئیس جمهور و وزرای دولت، از صدا و سیما شکایت خواهد کرد. روز چهارشنبه احمد جهان بزرگی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یک برنامه تلویزیونی زنده از شبکه چهار، با انتقاد شدید از رئیس جمهور و وزیران دولت، به مسئولین توهین کرد. این اتفاق بار دیگر اختلاف میان دولت و صدا و سیما را نشان داد. جریانی که وزیر ارتباطات هم در یک سوی آن ایستاده است.


آغاز تست انسانی 2 واکسن کرونا دیگر تا پایان بهمن

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا اعلام کرد که تا پایان بهمن ماه، 2 واکسن کرونا دیگر مجوز آغاز تست انسانی را دریافت خواهند کرد. همانطور که می‌دانید تاکنون تنها واکسن کرونا ساخت ستاد اجرایی فرمان امام توانسته مجوز تست انسانی را دریافت کند و این واکسن تاکنون در چند مرحله به داوطلبان تزریق شده است، اما رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا اعتقاد دارد که با وجود پیشرفت‌های مشاهده شده در تولید چند واکسن کرونا داخلی دیگر، تا انتهای بهمن 2 یا 3 واکسن دیگر مجوز تزریق انسانی را دریافت می‌کنند.


رجیستری 3400 گوشی مسافری لغو خواهد شد!

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به تازگی اعلام کرد که رجیستری تعداد 3 هزار و 400 گوشی تلفن همراه که با اهداف تجاری از رویه مسافری وارد کشور شده‌ است، لغو خواهد شد. عالیان در این مورد گفت: طبق قانون، هر گوشی که به صورت مسافری وارد کشور می‌شود برای استفاده خود مسافر است و نباید به صورت تجاری در بازار به فروش برسد. اما در روزهای اولیه غیرحضوری شدن رجیستری، تلفن‌های همراه زیادی به شکل غیرقانونی و برای مصارف تجاری با رویه مسافری وارد کشور شدند، این تعداد گوشی همراه به 3 هزار و 400 عدد می‌رسد که رجیستری آن‌ها لغو خواهد شد.


انتقاد معاون قضائی دادستان کل کشور از عملی نشدن قانون ممنوعیت واردات گوشی‌های بیش از 300 یورو!

در ماه آبان با انتشار مقاله‌ای به شرایط حاکم در بازار تلفن همراه، وضعیت تامین ارز، موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بیش از 300 یورو و دستور رهبری در مورد ورود گوشی‌های لوکس آمریکایی به کشور پرداختیم، اما حال پس از مدتی مجددا موضوع واردات گوشی بیش از 300 یورو مطرح شده است، به تازگی سعید عمرانی، معاون قضائی دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به رزم حسینی، وزیر صنعت،معدن و تجارت از عملی نشدن واردات گوشی‌های بیش از 300 یورو با وجود مصوبه کمیته ارزیابی تخصیص ارز متشکل از بانک مرکزی و وزارت صمت و تاکید رهبری به این موضوع، انتقاد کرد.


استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی با آی‌پی غیر از ایران مسدود شد

طبق ابلاغیه جدید دادستانی کل تهران، بانک‌های کشور ملزم می‌شوند تا استفاده آی‌پی‌های خارج از ایران از اپلیکیشن‌های بانکی را مسدود کنند. دادستانی کل استان تهران با ارسال نامه‌ای به پلیس فتا، از این نهاد خواسته تا ابلاغیه جدید تغییرات در شبکه اینترنت بانکی کشور را اجرایی کند.

نوشته مروری بر اخبار جنجالی هفته: از دعوای دولت و قوه قضاییه تا ساخت کپسول حمل انسان به فضا اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

دعوای تند قوه قضاییه و دولت بر سر اینستاگرام / به نظر شما حق با کدام است؟

فیلترینگ اینستاگرام

موضوع احضار وزیر ارتباطات به دادسرا به دلیل استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلترینگ اینستاگرام و چند شکایت حقیقی و حقوقی دیگر واکنش‌های زیادی را از طرف دولتمردان و قوه قضاییه به همراه داشته و به نوعی دعوایی میان این دو قوه به راه انداخته است، از طرفی تیم دولت متشکل از رئیس جمهور و وزارت ارتباطات دست بالاتر را دارند، آن‌ها خود را بانی اینترنت پرسرعت، رونق کسب و کار و توسعه ارتباطات در ایران می‌دانند و از سنگ اندازی دیگر قوه‌ها گلایه می‌کنند.

در طرف دیگر ماجرا قوه قضاییه دیده می‌شود که در این موضوع به خصوص، در حال دفاع از خود است و تاکید دارد که ما به دنبال فیلترینگ نیستیم. البته این حرف‌ها از طرف دولت و قوه قضاییه عادی است، کلا در ایران هیچ کس به دنبال فیلترینگ نیست اما مشخص نیست که چگونه این همه سایت، برنامه و اپلیکیشن در کشور ما فیلتر می‌شود. کاش حداقل مسئولین پای تصمیماتشان می‌ایستادند…

متاسفانه این یک سنت قدیمی در ایران است، مسئولان می‌دانند که تصمیماتشان به مذاق مردم خوش نمی‌آید و مخالفت‌های زیادی برای این تصمیمات وجود دارد، با این وجود تصمیم گرفته می‌شود، کارها اجرا می‌شود، محدودیت‌ها صورت گرفته و گرانی‌ها اعمال می‌شود. اما زمانی که فریاد اعتراض مردم بلند می‌شود هیچ‌کس کار خود را گردن نمی‌گیرد، می‌بینید که رئیس جمهور می‌گوید “من در جریان نبودم، خودم صبح شنبه فهمیدم” کلا همه مسئولین به یک باره … هیچ کاره می‌شوند.

در مورد داستان فیلترینگ اینستاگرام هم اوضاع به همین شکل است، بحث فیلترینگ از زمان روی کار آمدن مجلس جدید بیشتر از گذشته پیگیری می‌شود، در ابتدای تابستان بود که برای اولین بار وضعیت اینستاگرام و احتمال فیلترینگ آن را بررسی کردیم و نظر شما را در این مورد جویا شدیم. اما این روند ادامه پیدا کرد، در پاییز خبر آمد که اینستاگرام در صدا و سیما بایکوت خواهد شد و برنامه‌ها دیگر نباید صفحه اینستاگرام خود را تبلیغ کنند، پس از آن انتشار فیلم لایو اینستاگرامی یک پسر نوجوان یا یک خانم به اصطلاح شاخ مجازی و حرف‌های جنسی رد و بدل شده میان آن‌ها مجددا بحث فیلترینگ این شبکه اجتماعی را پیش کشید، در آن زمان وزیر ارتباطات که همواره خود را مخالف فیلترینگ می‌داند، اعلام کرد که گروهی با انتشار این ویدیوها به دنبال جهت دهی مردم به سمت فیلترینگ اینستاگرام هستند.

چندی پیش هم جریان کاهش پهنای باند اینستاگرام و ایجاد اختلال در این شبکه اجتماعی مطرح شد تا مشخص شود مسئولین به دنبال این هستند به روشی که اسم فیلترینگ به میان نیاید، از شر اینستاگرام راحت شوند. اما این داستان در هفته گذشته به فصل جدید خود رسید، جایی که وزیر ارتباطات برای چندین جرم از جمله عدم مسدود سازی اینستاگرام به دادسرا رفت و تفهیم جرم شد.

این اتفاق موجب شد تا همه بدانند که دستور مسدودسازی اینستاگرام صادر شده اما هنوز به آن عمل نشده است، در ادامه تمام اتفاقات رخ داده در یک هفته گذشته و دعوای دولتی‌ها با قوه قضاییه را مرور می‌کنیم:

چهارشنبه 1 بهمن 1399 – شروع داستان

با اعلام جرم دادستان کل کشور و شکایت صدا و سیما، آذری جهرمی وزیر ارتباطات، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. طبق این حکم، دادستان کل کشور وزیر ارتباطات را به دلیل استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلترینگ اینستاگرام، ممانعت از اجرای ابلاغ رئیس مرکز ملی فضای مجازی برای کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی و عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله مصوبه سال ۹۱ شورا در مورد انسداد فیلترشکن‌ها و VPNها، مجرم شناخته و جهرمی برای ارائه توضیحات باید در دادسرا حاضر شود.

همچنین مردم برخی از شهرها به ویژه اهواز، جاویدنیا معاون سابق دادستان کل کشور و صداوسیما از آذری جهرمی شکایت کرده و اتهاماتی را به وزیر وارد کرده‌اند. شکایت صدا و سیما به اظهارات جهرمی در مورد بازپس‌گیری فرکانس‌های باند ۷۰۰ و۸۰۰ است.

چهارشنبه 1 بهمن 1399 ‏‏– برگه جرم آذری جهرمی

ساعاتی پس از خبر احضار جهرمی به دادسرا، خبر تکمیلی در مورد وضعیت جهرمی توسط سید جمال هادیان، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات منتشر شد. به گفته هادیان، وزیر ارتباطات با حضور در دادسرا پس از اعلام جرم، مورد بازجویی قرار گرفت و با قرار التزام، دستور آزادی او توسط بازپرس پرونده صادر شد. وی همچنین برگه اعلام جرم جهرمی را منتشر کرد که در آن به دستور مسدودسازی اینستاگرام توسط دادستان در سال 96 اشاره شده است.

پنج شنبه 2 بهمن 1399 – پاسخ دادسرای تهران

دادسرای عمومی و انقلاب تهران در واکنش به اخبار منتشر شده در مورد جرایم وزیر ارتباطات، اطلاعیه‌ای را صادر کرد، در متن اطلاعیه آمده که در پرونده آذری جهرمی شکایات فراوانی از افراد حقیقی و حقوقی وجود دارد که در متن منتشر شده در مورد اتهامات وی در رسانه‌ها، اکثر این شکایات حذف شده است، همچنین بنا به گفته دادستانی در دوسال اخیر یعنی دوره جدید دادستانی تهران، حجم اجرای فیلترینگ هیچ شبکه اجتماعی صادر نشده است.

بر این اساس در دوره جدید دادستانی تهران حجم اجرای فیلترینگ صادر نشده و بنابر برگه اعلام جرم، این حکم مربوط به سال 96 و دادستان کل کشور است.

سه‌شنبه 7 بهمن 1399 – واکنش قوه قضاییه

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز 7 بهمن با اصحاب رسانه، موضع قوه قضاییه در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و احضار وزیر ارتباطات به دادسرا را اعلام کرد. اسماعیلی در این مورد گفت: فضای مجازی متعلق به شهروندان جامعه است و در زمره حقوق عامه به حساب می‌آید. فضای مجازی نیاز به ساماندهی، مدیریت و بومی سازی دارد، هر کشور متناسب با فرهنگ و سیاست‌های خود از این فضا استفاده می‌کند. فضای مجازی باید سلامت باشد، نباید این فضا را رها کنیم تا به جولان‌گاه مفسدان و تبهکاران تبدیل شود. در دوره تحول قوه قضاییه هیچ رسانه، خبرگزاری و پیام رسانی مسدود نشده است.

تاکید به پالایش فضای مجازی

اسماعیلی تاکید کرد: سخنان مقامات قضایی همگی به مدیریت و پالایش فضای مجازی از مصادیق مجرمانه اشاره دارد و مواضع ما در انسداد این فضا همان است که در صحبت‌های رئیس و سخنگوی قوه قضاییه گفته می‌شود. انتظار داریم تا مسئولان فضای مجازی نسبت به مدیریت، بومی سازی و پالایش آن اقدام کنند و نسبت به قصور خود نیز پاسخگو باشند. وظیفه دادستانی رسیدگی به ترک فعل‌ها برابر ضوابط است و البته درباره شخص مورد نظر (وزیر ارتباطات) موارد دیگری نیز در پرونده مطرح است که به سرعت رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه اشاره نکرد که منظور از پالایش فضای مجازی چیست؟ به اعتقاد کارشناسان فیلترینگ و پالایش یک شبکه اجتماعی تفاوت چندانی  در نتیجه ندارند و در هر صورت استفاده از اینستاگرام را محدود می‌کند.

نکته جالب در مورد سخنان غلامحسین اسماعیلی آن است که وی از آوردن نام آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات خودداری کرد و در سخنان خود از لفظ “یکی از مقامات دولتی” و “شخص مورد نظر” استفاده کرد. همچنین با تاکید سخنگوی قوه قضاییه، در دوره جدید این قوه هیچ رسانه، خبرگزاری و پیام رسانی مسدود نشده است. دوره جدید قوه قضاییه با ریاست ابراهیم رئیسی از اسفند 1397 آغاز شده است.

فیلترینگ اینستاگرام

چهارشنبه 8 بهمن 1399 – حمایت روحانی از وزیر ارتباطات و انتقاد از قوه قضاییه

حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه 8 بهمن هیات دولت با حمایت از محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات اعلام کرد: دستور گسترش پهنای باند را من داده‌ام، اگر می‌خواهید کسی را محاکمه کنید، من را محاکمه کنید.

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت امروز در حمایت از آذری جهرمی اعلام کرد: در شرایط کرونا، فضای مجازی به فضای تنفس مردم تبدیل شده است، اگر این فضا نبود، کسب و کار مردم، تحصیل دانش آموزان و دانشجویان و تفریح مردم مختل می‌شد. من از وزیر ارتباطات و وزیر سابق تشکر می‌کنم، پهنای باند کار بزرگی برای کشور است، این مسئله دستور من است، اگر می‌خواهید محاکمه کنید باید من را محاکمه کنید.

رئیس جمهور با ذکر یک مثال گفت: وزارت راه کارش ایجاد جاده و اتوبان است، اگر در جاده تصادف شد نمی‌توان جاده و راه را بست.

به جای وزیر جوان من را محاکمه کنید

پس از این رئیس جمهور در یک پیام توییتری نوشت : آموزش در فضای مجازی، کسب‌وکارهای الکترونیکی، دسترسی آزاد به اطلاعات و مبارزه با فساد نیازمند پهنای باند کافی است که باید از اقدامات، آقای جهرمی در این راستا تشکر کنیم. این افزایش با دستور رئیس‌ جمهور بوده؛ اگر می‌خواهید کسی را احضار یا محاکمه کنید، آن فرد من هستم نه وزیر جوان.

رئیس جمهور با حمایت از فضای مجازی و فواید آن نسبت احضار رئیس جمهور واکنش منفی نشان داد و در لفافه از دادسرا و قوه قضاییه انتقاد کرد. نکته دیگر آن است رئیس جمهور به موضوع پهنای باند اشاره کرد در صورتی که در برگه دادسرا بحث پهنای باند مطرح نبود.

چهارشنبه 8 بهمن 1399 – بگذاریم فضای مجازی فعالیت خود را داشته باشد

پس از جلسه هیات دولت، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در جمع اصحاب رسانه در پاسخ به سوال یک خبرنگار راجع به فیلترینگ و احضار وزیر به دادسرا گفت: موضع ما از سال ۹۲ این بوده که فضای مجازی می‌تواند در خدمت مردم و فعالیت‌های اقتصادی قرار بگیرد. ما نباید فضای مجازی را فقط از یک بعد ببینیم، در حال حاضر دانش آموزان و دانشجویان همگی با اتکا به این فضا تحصیل خود را ادامه می‌دهند،  اگر فسادی در آن می‌شود که ما نمی‌گویم نمی‌شود، باید برای مشکلات آن راه حل پیدا کنیم و کار فرهنگی بکنیم و اجازه دهیم کسب و کارها هم ادامه داشته باشد.

واعظی تاکید کرد: ما با فساد در فضای مجازی مخالف هستیم و حاضریم با قوه قضاییه همکاری کنیم، این موضوعی است که خود وزیر ارتباطات نیز بارها به آن اشاره داشته، باید فرهنگ سازی هم صورت گیرد ولی اجازه بدهیم فضای مجازی فعالیت خود را در داشته باشد.

چهارشنبه 8 بهمن 1399 – پاسخ قوه قضاییه: رئیس جمهور مغالطه می‌کند

اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به صحبت‌های رئیس جمهور در جلسه صبح هیات دولت اعلام کرد: امروز با مطرح شدن موضوع پرونده وزیر ارتباطات و ارتباط آن با موضوع پهنای باند، مجددا آدرس غلط به مردم داده شد، قوه قضاییه نه تنها با توسعه پهنای باند مخالف نیست، بلکه با گسترش پهنای باند به ویژه برای پیام‌رسان‌های داخلی موافق هستیم. قوه قضاییه از رونق کسب و کارهای الکترونیکی در فضای مجازی حمایت می‌کند، ما به دنبال آن هستیم تا در کنار ایجاد کسب و کار، امنیت و سلامت این فضا را نیز تامین کنیم. قانون ملاک عملکرد رفتار مدیران کشور است، اگر کسی از قانون قصور کرد باید در برابر تقصیر و ترک فعل‌های خود پاسخگو باشند.

فیلترینگ اینستاگرام

اسماعیلی در پاسخ به مثال رئیس جمهور در مورد ایجاد جاده و اتوبان گفت: مقایسه این دو موضع با یک دیگر مغالطه است، باید واقع‌نگر باشیم، اگر هم خواستیم مقایسه کنیم باید در نظر داشته باشیم که امنیت جاده و امنیت راه در بخش‌های مختلف به عهده وزارت راه است، ما شاهد آن هستیم که در برخی تصادفات علاوه بر راننده، قصور حوزه راهداری به دلیل عدم حذف مشکلات جاده و امنیت راه هم بارز است، اتفاقا مسئولین مربوطه محاکمه و محکومیت آن‌ها اجرا شده است.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: اگر مسئولین قصد پاسخگویی دارند خوب است در ارتباط با کاهش ارزش پول ملی، وضعیت معیشت مردم، کنترل بازار و مرغ و تخم مرغ به مردم توضیح دهند که چرا وضعیت اینگونه است.

چهارشنبه 8 بهمن 1399 – پیام روابط عمومی وزارت ارتباطات: سخنگوی قوه قضاییه واقعیت را نمی‌گوید

شب گذشته همزمان با بیانیه سخنگوی قوه قضاییه، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در تویتر پیامی را در پاسخ به سخنان روز 7 بهمن اسماعیلی نوشت: بیانیه سخنگوی محترم قوه قضاییه درباره عدم ارتباط احضار وزیر ارتباطات با اتهام افزایش پهنای باند و استنکاف از دستور کاهش آن، منطبق با واقعیت نیست چرا که مطابق صفحه پنجم اوراق بازپرسی، این اتهامات به آذری جهرمی تفهیم شده است.

البته سخنگوی قوه قضاییه اعلام نکرده بود که احضار جهرمی به موضوع پهنای باند و استنکاف از دستور آن ارتباطی ندارد، در واقع بحث پهنای باند اصلا مطرح نبوده و لفظ آن توسط رئیس جمهور استفاده شد.

مشخص نیست در موضوع پیش آمده، دو قوه قضاییه و مجریه بر سر این موضوع اختلافات جدی دارند یا آنکه صرفا با یک بازی سیاسی طرف هستیم. اما در هر صورت شروع این موضوع به سال 96 باز می‌گردد، باید در این بخش شفاف‌سازی شود تا بتوان قضاوت درستی در مورد دو طرف این دعوا داشت.

اما بیایید کمی به عقب برگردیم و نظرات گذشته سران دو قوه قضاییه و مجریه را در باب فضای مجازی مرور کنیم، ابراهیم رئیسی در سال 98 درست بعد از گذشت حدود 3 ماه از فعالیت خود به عنوان رئیس قوه قضاییه، در اینستاگرام پیامی را به مردم نوشت، او در این پیام از مردم خواست تا به وسیله شبکه‌های اجتماعی در ساخت یک قوه قضاییه مردمی کمک کنند. در بخشی از این پیام آمده:

امروزه با گسترش دسترسی‌های ارتباطاتی، فارغ از چارچوب‌‌های سنتی خشک و دیوان‌سالارانه، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی به فرصتی بزرگ برای کم ‌کردن فاصله‌های زمانی و مکانی در ارتباطات و به اشتراک‌گذاری نظرات تبدیل شده است. بر این اساس اعلام می‌کنم تا زمانی که سامانه اختصاصی دستگاه قضایی برای ارتباط دو سویه با مردم و نخبگان در دسترس قرار بگیرد، صفحات متعلق به اینجانب در رسانه‌های اجتماعی، یکی از مسیرهای دریافت نظرات مردم و نخبگان خواهد بود.

همچنین رئیس جمهور روحانی پس از فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت سال 97 در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی؛ و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسان “توسط این دولت” مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است. برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ ۹۷/۲/۱۰ حکم قضایی صادر و به همه اپراتور‌های موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آن‌ها رأساً اقدام به اختلال در ارتباط نمایند.

ما صرفا در این متن به بازگو کردن اتفاقاتی که از روز 1 بهمن 99 تا امروز 9 بهمن رخ داده و پاسخ و واکنش مسئولین مختلف پرداختیم، قضاوت با شما.

نظر شما چیست؟ چه دیدگاهی در مورد اتفاقات یک هفته گذشته دارید؟ شما با فیلترینگ اینستاگرام موافقید یا خیر؟ به نظر شما چگونه می‌توان این فضا را پالایش کرد؟

نوشته دعوای تند قوه قضاییه و دولت بر سر اینستاگرام / به نظر شما حق با کدام است؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.