شرکت گوگل از ابزار Android GPU Inspector برای انتشار آپدیت گرافیکی رونمایی کرد

شرکت گوگل، ابزار جدیدی با نام Android GPU Inspector را برای توسعه‌دهندگان بازی‌ها منتشر کرد تا عملکرد گرافیکی اپلیکیشن‌های خود را برای تراشه‌های گرافیکی بهینه کرده و به واسطه آن آپدیت جدیدی برای GPUها منتشر کنند. اگر به یاد داشته باشید، شرکت کوالکام در دسامبر سال گذشته میلادی از تراشه‌های گرافیکی قابل بروزرسانی اسنپدراگون 765 و 855 رونمایی کرده بود. همین موضوع سبب شد تا شرکت گوگل با ارایه یک ابزار مخصوص برای توسعه‌دهندگان بازی‌ها، فرآیند توسعه و آپدیت گرافیک تلفن‌های هوشمند را برای آن‌ها آسان کند. این آپدیت‌ها به صورت OTA و از طریق فروشگاه نرم‌افزاری گوگل‌پلی عرضه می‌شوند.

ابزار جدید گوگل از تراشه‌های گرافیکی Adreno و Mali پشتیبانی می‌کند و این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا آپدیت‌های OTA را برای تلفن‌های مورد پشتیبانی، منتشر کنند. لیست اولیه تلفن‌های قابل پشتیبانی، نسخه اسنپدراگون تلفن‌های پیکسل 4 و مدل‌های دارای تراشه اگزینوس و اسنپدراگون گوشی‌های سامسونگ گلکسی نوت 10 و S10 را شامل می‌شود. گوگل وعده داد که دستگاه‌های بیشتری به این لیست اضافه خواهند شد.

طبق گفته‌های شرکت کوالکام، انتشار آپدیت و بهینه‌سازی‌های جدید توانایی فراهم کردن نرخ فریم بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف باتری تلفن را به ارمغان می‌آورد و این در حالی خواهد بود که فشار روی تراشه گرافیکی تا 40 درصد کم‌تر می‌شود. گوگل و کوالکام در این راستا با استودیو‌های بازی‌سازی مختلفی از جمله Gameloft و Blizzard Entertainment همکاری می‌کنند تا اولین مجموعه از درایور‌های GPU را تا اواخر فصل بهار در اختیار کاربران تلفن‌ها قرار دهند.

نوشته شرکت گوگل از ابزار Android GPU Inspector برای انتشار آپدیت گرافیکی رونمایی کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

کوالکام: گوشی‌های ذن‌فون ۷، راگ‌فون ۳ و لنوو Legion Gaming Phone در راه هستند

همانطور که می‌دانید کوالکام در دسامبر 2019 چیپست اسنپ‌دراگون 865 خود را معرفی کرد. این تراشه در نیمه اول امسال بر روی اکثر پرچمداران و گوشی‌های گیمینگ وجود خواهد داشت. تعدادی از اسمارت‌فون‌های رده‌بالای سامسونگ، سونی و شیائومی هم‌اکنون مجهز به این پردازنده هستند و حالا خبرها حاکی از آن است که گوشی‌های بیشتری به اسنپ‌دراگون 865 مجهز خواهند شد.

کوالکام با انتشار پستی درباره جدیدترین چیپست پرچمدار خود، این موضوع را تایید کرده و گفته است که این تراشه بر روی تعدادی از هندست‌های آینده شرکت‌های مختلف حضور خواهد داشت. کوالکام حتی یک قدم جلوتر رفته و اسامی برخی آن‌ها را ذکر کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به لنوو Legion Gaming Phone، ایسوس ذن‌فون 7، FCNT arrows 5G و راگ‌فون 3 اشاره کرد.

درباره تعدادی از این گوشی‌ها، تابه‌حال به‌ندرت صحبتی وجود داشته است، اما حالا با انتشار این لیست، دست‌کم می‌دانیم که چنین دستگاه‌هایی وجود دارند. همچنین هندست‌هایی را در لیست می‌بینیم که در طول دو هفته آینده معرفی خواهند شد، بنابراین می‌توان انتظار داشت که سایر دستگاه‌های لیست هم احتمالا به‌زودی معرفی خواهند شد.

لیست گوشی‌های مجهز به اسنپ‌دراگون 865 که هنوز معرفی نشده‌اند:

  • بلک شارک 3
  • FCNT arrows 5G
  • اوپو فایند X2
  • لنوو Legion Gaming Phone
  • نوبیا رد مجیک 5G
  • ردمی K30 پرو
  • ایسوس راگ‌فون 3
  • ویوو APEX 2020
  • ایسوس ذن‌فون 7

کوالکام همچنین اشاره کرده که هم‌اکنون بیش از ۶۰ دستگاه، در حال توسعه با جدیدترین چیپست پرچمدار این شرکت هستند. بدین‌ترتیب، تعداد کل دستگاه‌های معرفی‌شده و در حال توسعه با پلت‌فرم موبایلی اسنپ‌دراگون سری 8، به ۱۷۵۰ مورد رسیده است.

نوشته کوالکام: گوشی‌های ذن‌فون 7، راگ‌فون 3 و لنوو Legion Gaming Phone در راه هستند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

کوالکام نخستین ویدیو ۸K ضبط شده با استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۶۵ را منتشر کرد

جدیدترین تراشه تولید شده توسط شرکت کوالکام با نام اسنپ‌دراگون 865، توان پردازشی بسیاری از دستگاه‌های پیشرفته بازار طی سال جاری را تامین خواهد کرد. این تراشه نخستین بار در اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی S20 به‌کار گرفته خواهد شد؛ هندستی که قرار است طی هفته آینده معرفی شود. امروز کوالکام یک ویدیو 8K ضبط شده توسط سخت‌افزار مجهز به این تراشه جدید را منتشر کرد.

 

تراشه اسنپ‌دراگون 865 مجهز به پردازنده سیگنال‌های تصویری موسوم به Spectra 480 است. این ISP قادر به پردازش 2 گیگاپیکسل در هر ثانیه خواهد بود. همچنین این پردازنده به لحاظ تئوری می‌تواند تصاویر 200 مگاپیکسلی را ثبت نموده و به ضبط همزمان ویدیوهای 4K HDR و عکس‌های 64 مگاپیکسلی بپردازد.

“اسمارت‌فون‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 865 قادر به ثبت تصاویری با کیفیت حرفه‌ای و پشتیبانی از قابلیت‌های جدید و جذاب دوربین‌ها نظیر ضبط ویدیویی 8K خواهند بود. ویدیوی خیره‌کننده فوق از مناظر منطقه آریزونا و با رزولوشن 8K ضبط و سپس با رزولوشن 33 مگاپیکسلی آپلود شده است؛ ورژن کامل این ویدیوی بسیار حجیم و واضح از طریق شبکه یوتیوب قابل دسترس است.”

سخت‌افزار مورد استفاده جهت ضبط این ویدیو شامل تراشه اسنپ‌دراگون 865 ساخت کوالکام و حسگر 48 مگاپیکسلی IMX586 ساخت شرکت سونی بر روی نمونه اولیه یک اسمارت‌فون است. قضاوت کردن پیرامون کیفیت ویدیو به خودی‌خود امری دشوار است؛ چرا که ویدیوی فوق با استفاده از نمونه اولیه سخت‌افزار تهیه شده است و نویز و اعوجاجات بصری تا حدودی در آن مشاهده می‌شود. این پدیده می‌تواند از فشرده‌سازی ویدیو در یوتیوب یا عملکرد سخت‌افزاری گوشی ناشی شده باشد. بعلاوه به‌نظر می‌رسد که در حد فاصل ماه نوامبر (زمان ضبط ویدیو) تا مقطع کنونی، کیفیت ویدیو ارتقا یافته است.

به‌کارگیری قابلیت ضبط و نمایش ویدیوهای 8K روی تلویزیون‌ها و اسمارت‌فون‌ها طی آینده‌ای نزدیک بعید به‌نظر می‌رسد. امکان کاهش وضوح ویدیوهای 8K به 4K، بدیهی‌ترین حسن فیلم‌برداری با چنین رزولوشن بالایی محسوب می‌شود. از این گذشته چنین سناریویی در خصوص حسگرهای دوربین Quad Bayer نیز صادق است. این حسگرها به منظور خلق تصاویر واضح‌تر، جزئیات بیش‌تری را ثبت می‌کنند. بعلاوه با ترویج بیش‌تر ویدیوهای 8K، کاربران برای ذخیره‌سازی آن‌ها به حافظه بسیار بیش‌تری احتیاج خواهند داشت.

بر اساس شایعات پیشین، اسمارت‌فون گلکسی S20 اولترا با بهره‌گیری از حسگر دوربین 108 مگاپیکسلی خود قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن 8K خواهد بود. اکنون همگی مشتاق هستیم تا ببینیم سامسونگ کیفیت عکاسی پرچم‌دار گلکسی S20 خود را به چه ترتیب ارتقا خواهد داد. با معرفی این هندست‌ها طی هفته آینده، بسیاری از ابهامات برطرف خواهند شد.

نوشته کوالکام نخستین ویدیو 8K ضبط شده با استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون 865 را منتشر کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

مدیاتک به دنبال تولید تراشه‌های پایین‌رده گیمینگ برای اسمارتفون‌ها است

در طول یک سال گذشته، بازار تراشه‌های گیمینگ اسمارتفون‌ها به لطف چیپست‌های اسنپدراگون 730G شرکت کوالکام و Helio G90T شرکت مدیاتک دچار تحولی عظیم شد. هردو تراشه مذکور هدف مشترکی دارند؛ تبدیل اسمارتفون‌های میان‌رده ارزان‌قیمت به اسمارتفون‌های رده بالا ارزان‌قیمت! به عبارتی دیگر، می‌توان گفت که کاربران تلفن‌های میان‌رده نیز توانایی استفاده از تلفن‌هایی با قیمت ارزان و قدرت بیشتر را دارند. اما کمپانی مدیاتک پا را فراتر گذاشته و در حال تولید چیپست گیمینگ پایین رده خود است. شایعات نشان می‌دهند که تراشه‌های سری Helio G70 نیز به جمع خانواده تراشه‌های سری G مدیاتک اضافه خواهند شد.

یکی از مقامات شرکت مدیاتک در گفتگو با وب‌سایت Android Authority اعلام کرد که به طور حتم، این تراشه نسبت به سری G90 ضعیف‌تر خواهد بود، اما نه زیاد! این مقام در ادامه گفت که اخبار چیپست گیمینگ مدیاتک نیز به‌زودی منتشر می‌شود.

شرکت مدیاتک اطلاعات زیادی را درباره چیست خود منتشر نکرد، اما امیدواریم که این تراشه عملکرد خوبی از خود نشان دهد. یک فرضیه درباره تراشه جدید مدیاتک وجود دارد؛ ما احتمال می‌دهیم که واحد پردازش مرکزی این چیپست دارای هشت هسته پردازشی (دو هسته Cortex-A75 و شش هسته Cortex-A55) بوده و پردازنده گرافیکی Mali-G52 را در خود جای داده است.

این شرکت تایوانی در زمینه بهره‌گیری از فناوری Tri-Cluster یا سه قدرته نیز پیشگام است. درحال حاضر، فناوری فوق در بسیاری از تراشه‌های پرچمدار موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری، هسته‌های واحد پردازش مرکزی را به هسته‌های بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم می‌کند. این فناوری جدید در تراشه‌های قدرتمند Dimensity 1000 یا Dimensity 800 نیز مشاهده نمی‌شود، اما مدیاتک می‌گوید که تمامی تلاش خود را برروی این مسئله متمرکز می‌کند.

هم‌چنین، مدیاتک اعلام کرد که بررسی‌های لازم برای توسعه و تولید تراشه‌های قابل آپدیت را انجام می‌دهد. حدود دو ماه پیش، شرکت کوالکام برای اولین بار، تراشه‌های قابل بروزرسانی موبایل را با نام اسنپدراگون 765 و 865 معرفی کرد. به عبارتی ساده‌تر، کاربران تلفن‌های هوشمند نیز همانند کاربران رایانه‌های شخصی می‌توانند بروزرسانی مربوط به واحد پردازش مرکزی و واحد گرافیکی تراشه خود را از طریق گوگل‌پلی استور دانلود کنند.

نوشته مدیاتک به دنبال تولید تراشه‌های پایین‌رده گیمینگ برای اسمارتفون‌ها است اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

نمایشگاه CES 2020 : از بزرگترین رویداد تکنولوژی جهان چه انتظاری داریم؟

مطلب نمایشگاه CES 2020 : از بزرگترین رویداد تکنولوژی جهان چه انتظاری داریم؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

کمتر از یک هفته مانده تا سازندگان پیشرو دنیا محصولات جدید آینده نگرانه خود را در یکی از بزرگترین رویدادهای تجاری جهان به نام نمایشگاه CES 2020 رونمایی کنند. در این رویداد که در شهر لاس وگاس ایالت نوادا برگزار می‌شود، هر محصول نوآورانه‌ای از مسواک و یخچال و تلویزیون گرفته تا گوشی هوشمند و...

مطلب نمایشگاه CES 2020 : از بزرگترین رویداد تکنولوژی جهان چه انتظاری داریم؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

کوالکام از تراشه‌ قابل آپدیت اسنپدراگون ۸۶۵ رونمایی کرد

شرکت کوالکام در اجلاس دو روزه خود از جدیدترین تراشه‌های گرافیکی قابل بروزرسانی خود با نام‌های اسنپدراگون 865 و (G)765 برای تلفن‌های هوشمند رونمایی کرد. این اجلاس در هاوایی برگزار شد.

از تراشه‌های اسنپدراگون 865 و 765(g) شروع می‌کنیم، کوالکام در حال انتشار آپدیت‌هایی برای تراشه‌های گرافیکی جدید خود است. این بروزرسانی‌ها از طریق گوگل‌پلی استور قابل دانلود خواهند بود. هیچ چیزعجیبی در فرآیند دانلود درایور‌ها وجود ندارد؛ کاربران می‌توانند آن‌ها را مانند سایر اپلیکیشن‌ها از گوگل‌پلی دانلود و نصب کنند.

اکثر شما کاربران نیز با آپدیت درایور‌ها آشنا هستید. البته، این موضوع برای کاربران دارای کامپیوتر‌های شخصی بسیار آشنا است. به عنوان مثال، شرکت‌های تولیدکننده کارت‌ها و تراشه‌های گرافیکی (مانند NVIDIA و AMD) بروزرسانی‌های منظمی را برای کارت‌های گرافیک خود منتشر می‌کنند.

این بروزرسانی‌ها شامل مواردی مثل پچ‌های امنیتی و رفع اشکالات هستند. حتی در برخی از موارد مهم‌تر، نصب آپدیت کارت‌های گرافیک منجر به بهبود عمر باتری دستگاه‌ها نیز می‌شود. به همین دلیل است که این شرکت‌ها پس از معرفی بازی‌ها معروف توسط سازندگان بازی، درایور‌های نرم‌افزاری جدید خود را برای بهبود عملکرد سیستم در هنگام اجرای بازی‌ها معرفی و منتشر می‌کنند.

کوالکام نیز در تلاش است تا این تجربه را به کاربران تلفن‌های هوشمند منتقل کند. این شرکت با استفاده از پچ‌های خود به صورت بالقوه می‌تواند فرآیند اجرای بهتر بازی‌های جدید و بهبود عملکرد سیستم را در اختیار کاربران موبایل قرار دهد تا این کاربران برای انتشار نسخه جدیدی از سیستم‌عامل منتظر نمانند. اخیرا، اندروید نیز توانایی بروزرسانی اجزای سیستم‌عامل، مانند درایورها را دارد، اما کوالکام اولین شرکتی است که از این ویژگی استفاده خواهد کرد.

در این میان نباید از نقطه ضعف این ویژگی غافل شد. متاسفانه، کوالکام استفاده از این قابلیت را به تولیدکنندگان تلفن‌ها واگذار کرده است تا آن‌ها را در اختیار کاربران خود قرار دهند. این موضوع بدان معنی است که احتمال دارد آپدیت‌های تراشه گرافیک تلفن خود را به موقع دریافت کرده یا باید تا مدت‌ها منتظر ارایه آن توسط سازنده تلفن خود بمانید، زیرا شرکت‌های تولیدکننده اصلی قطعات (OEM) مسئول این کار خواهند بود و هیچ تضمینی برای انتشار به موقع آپدیت‌ها وجود نخواهد داشت.

بروزرسانی کوالکام برای تراشه‌های جدید اسنپدراگون 865 و 765 تا اوایل سال آینده میلادی منتشر می‌شود. تمامی تراشه‌‌های بعدی این شرکت از قابلیت آپدیت پشتیبانی خواهند کرد اما نرم‌ا‌فزار هیچ‌کدام از تراشه‌های فعلی بروزرسانی نمی‌شوند.

با این حال، این موضوع یک خبر خوب برای صاحبان تلفن‌های اندرویدی است. امیدواریم که سایر سازندگان تراشه‌های موبایل نیز قابلیت انتشار آپدیت درایور برای تراشه‌های خود را معرفی کنند. البته، تعداد کثیر تولیدکنندگان اصلی قطعات (OEM) برای تلفن‌ها مانعی برای انتشار آپدیت‌‌ها هستند و چگونگی عرضه آپدیت‌ها به این شرکت‌ها بستگی دارد.

نوشته کوالکام از تراشه‌ قابل آپدیت اسنپدراگون 865 رونمایی کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

کوالکام از تراشه‌ قابل آپدیت اسنپدراگون ۸۶۵ رونمایی کرد

شرکت کوالکام در اجلاس دو روزه خود از جدیدترین تراشه‌های گرافیکی قابل بروزرسانی خود با نام‌های اسنپدراگون 865 و (G)765 برای تلفن‌های هوشمند رونمایی کرد. این اجلاس در هاوایی برگزار شد.

از تراشه‌های اسنپدراگون 865 و 765(g) شروع می‌کنیم، کوالکام در حال انتشار آپدیت‌هایی برای تراشه‌های گرافیکی جدید خود است. این بروزرسانی‌ها از طریق گوگل‌پلی استور قابل دانلود خواهند بود. هیچ چیزعجیبی در فرآیند دانلود درایور‌ها وجود ندارد؛ کاربران می‌توانند آن‌ها را مانند سایر اپلیکیشن‌ها از گوگل‌پلی دانلود و نصب کنند.

اکثر شما کاربران نیز با آپدیت درایور‌ها آشنا هستید. البته، این موضوع برای کاربران دارای کامپیوتر‌های شخصی بسیار آشنا است. به عنوان مثال، شرکت‌های تولیدکننده کارت‌ها و تراشه‌های گرافیکی (مانند NVIDIA و AMD) بروزرسانی‌های منظمی را برای کارت‌های گرافیک خود منتشر می‌کنند.

این بروزرسانی‌ها شامل مواردی مثل پچ‌های امنیتی و رفع اشکالات هستند. حتی در برخی از موارد مهم‌تر، نصب آپدیت کارت‌های گرافیک منجر به بهبود عمر باتری دستگاه‌ها نیز می‌شود. به همین دلیل است که این شرکت‌ها پس از معرفی بازی‌ها معروف توسط سازندگان بازی، درایور‌های نرم‌افزاری جدید خود را برای بهبود عملکرد سیستم در هنگام اجرای بازی‌ها معرفی و منتشر می‌کنند.

کوالکام نیز در تلاش است تا این تجربه را به کاربران تلفن‌های هوشمند منتقل کند. این شرکت با استفاده از پچ‌های خود به صورت بالقوه می‌تواند فرآیند اجرای بهتر بازی‌های جدید و بهبود عملکرد سیستم را در اختیار کاربران موبایل قرار دهد تا این کاربران برای انتشار نسخه جدیدی از سیستم‌عامل منتظر نمانند. اخیرا، اندروید نیز توانایی بروزرسانی اجزای سیستم‌عامل، مانند درایورها را دارد، اما کوالکام اولین شرکتی است که از این ویژگی استفاده خواهد کرد.

در این میان نباید از نقطه ضعف این ویژگی غافل شد. متاسفانه، کوالکام استفاده از این قابلیت را به تولیدکنندگان تلفن‌ها واگذار کرده است تا آن‌ها را در اختیار کاربران خود قرار دهند. این موضوع بدان معنی است که احتمال دارد آپدیت‌های تراشه گرافیک تلفن خود را به موقع دریافت کرده یا باید تا مدت‌ها منتظر ارایه آن توسط سازنده تلفن خود بمانید، زیرا شرکت‌های تولیدکننده اصلی قطعات (OEM) مسئول این کار خواهند بود و هیچ تضمینی برای انتشار به موقع آپدیت‌ها وجود نخواهد داشت.

بروزرسانی کوالکام برای تراشه‌های جدید اسنپدراگون 865 و 765 تا اوایل سال آینده میلادی منتشر می‌شود. تمامی تراشه‌‌های بعدی این شرکت از قابلیت آپدیت پشتیبانی خواهند کرد اما نرم‌ا‌فزار هیچ‌کدام از تراشه‌های فعلی بروزرسانی نمی‌شوند.

با این حال، این موضوع یک خبر خوب برای صاحبان تلفن‌های اندرویدی است. امیدواریم که سایر سازندگان تراشه‌های موبایل نیز قابلیت انتشار آپدیت درایور برای تراشه‌های خود را معرفی کنند. البته، تعداد کثیر تولیدکنندگان اصلی قطعات (OEM) برای تلفن‌ها مانعی برای انتشار آپدیت‌‌ها هستند و چگونگی عرضه آپدیت‌ها به این شرکت‌ها بستگی دارد.

نوشته کوالکام از تراشه‌ قابل آپدیت اسنپدراگون 865 رونمایی کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

آی‌فون‌های ۵G سال ۲۰۲۰ اپل فاقد یکی از قطعات کلیدی ساخت کوالکام خواهند بود

در ابتدای سال جاری تصور این‌که کوالکام در فرآیند تولید آی‌فون یا هرگونه محصول اپلی دیگر مشارکت نماید؛ در وهله نخست مضحک به‌نظر می‌رسید. هر 2 کمپانی بارها با حضور در چندین دادگاه مختلف علیه یکدیگر اقامه دعوی کردند. کمپانی تولیدکننده تراشه از اپل گلایه‌مند بود؛ چرا که کوالکام برای تبدیل شدن به تامین‌کننده اختصاصی تراشه‌های مودم موردنیاز آی‌فون‌های اپل، اعطای پاداش‌های هنگفتی را تقبل نموده بود. اما با آغاز تولید آی‌فون 7، اپل نیمی از این کسب‌وکار را به شرکت اینتل واگذار نمود. بعلاوه اقدام اپل مبنی بر طرح شکایت از کوالکام در کمیته ارتباطات فدرال کره (Korean FTC) موجب عصبانیت غول تولیدکننده تراشه شد. در این شکایت، کوالکام به اتخاذ رویکردهای تجاری ضد رقابتی متهم شده بود.

از سوی دیگر اپل نیز گلایه‌مند بود. کوالکام فرآیند پرداخت پاداش به اپل را متوقف کرد و غول کوپرتینویی نیز در بررسی اختصاصی خود متوجه شد که کیفیت تراشه‌های مودم ساخت کوالکام کاملا ایده‌آل نیست. با شکل‌گیری موجی از ناامیدی در اپل، مسئولیت توسعه یک تراشه مودم 5G به شرکت اینتل محول شد. با توجه به کلیه شواهد موجود به‌نظر می‌رسید که این قطعه کلیدی در زمان مقتضی و هنگام آغاز تولید آی‌فون 2020 مهیا خواهد بود. حتی در صورت نارضایتی اپل از کیفیت تراشه‌های مودم ساخت کوالکام نیز این کمپانی کماکان تنها گزینه موردنیاز اپل برای تولید مودم‌های 5G به‌شمار می‌رفت. لذا با آغاز جلسات پایانی دادگاه 1 میلیارد دلاری میان اپل و کوالکام این 2 کمپانی به یک توافق بزرگ دست یافتند. هر 2 شرکت تصمیم گرفتند تا از کلیه اقدامات حقوقی علیه یکدیگر صرف‌نظر نموده و اپل مبلغی تقریبا معادل با 4.5 میلیارد دلار را به کوالکام پرداخت کند. در مقابل اپل نیز به یک توافق 6 ساله (به‌همراه آپشن 2 ساله) و یک توافق‌نامه چندین ساله جهت تامین تراشه دست یافت (با این‌حال کوالکام به‌دلیل سیاست اعطاء تراشه مشروط به دریافت مجوز شناخته شده است). در نهایت هر 2 طرف به کلیه مطالبات خود دست پیدا کردند.

اپل تا زمان تولید آی‌فون‌های سال 2021 خود از سیستم‌های RF پیشرفته ساخت کوالکام بهره‌برداری نخواهد کرد

اظهارات کریستیانو آمون؛ ریاست شرکت کوالکام طی هفته جاری به‌خوبی نشان می‌دهد که اپل و کوالکام اختلافات گذشته را کاملا از یاد برده‌اند. این مدیر اجرایی در گفتگویی با وب‌سایت PCMag اعلام کرد: “در همکاری جدید ما با اپل، اولویت نخست این است که در زمینه نحوه عرضه هرچه سریع‌تر آیفون‌ها به این کمپانی کمک کنیم.” موضوع جالب‌توجه این‌که مدل‌های 5G آی‌فون 2020 از سیستم‌های RF پیشرفته کوالکام استفاده نخواهند کرد. این فناوری، اطلاعات باند پایه را به سیگنال‌های رادیویی با قابلیت ارسال و دریافت از طریق هوایی تبدیل می‌کند.

هنگامی‌که اپل و کوالکام در ماه آوریل به یک توافق 2 جانبه دست یافتند؛ غول کوپرتینویی برای تغییر نقشه راه 5G خود در سال 2020 احتمالا زمان بسیار محدودی را در اختیار داشته است. با این‌حال اشتباه برداشت نکنید! تراشه مودم 5G اسنپ‌دراگون X55 در نخستین مدل‌های آی‌فون با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های بی‌سیم نسل آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این پدیده احتمالا محبوبیت آی‌فون 5G سال 2020 را کاهش خواهد داد؛ چرا که اظهارات مطرح شده توسط کمپانی تولیدکننده تراشه نشان می‌دهد که تراشه مودم 5G این شرکت با وجود سیستم‌های پیشرفته RF بهترین عملکرد را ارائه خواهد داد.

اپل در سال جاری از سیستم‌های پیشرفته 5G RF کوالکام استفاده نخواهد کرد

اگرچه در این میان هیچ‌کدام از طرفین کاملا بی‌تقصیر نیستند. هر 2 کمپانی به‌دلیل کوتاهی و عدم رعایت چارچوب زمانی که مانع از به‌کارگیری سیستم پیشرفته RF کوالکام در سال 2020 شده است؛ مقصر هستند. آقای آمون نیز اعلام کرد: “ما به یک توافق چندساله با اپل دست پیدا کرده‌ایم. توافق منعقد شده برای مودم اسنپ‌دراگون نه برای 1 یا 2 سال؛ بلکه برای مدت چند سال معتبر خواهد بود. در حال حاضر ما از سامانه پیشرفته خود هیچ انتظاری نداریم؛ خصوصا آن‌که کوالکام، توسعه سیستم مذکور را با تاخیر فراوان آغاز کرد.” ریاست کوالکام خاطرنشان کرد: “ما احتمالا کمی دیرتر از موعد زمانی موردنظر هر 2 طرف، تلاش‌های خود را از سر گرفته‌ایم. من تصور می‌کنم که با همکاری یکدیگر می‌توانیم کارها را با حداکثر سرعت ممکن به پیش برده و از دستاوردهای اقدامات پیشین حداکثر بهره‌برداری را انجام دهیم. در واقع بدین‌ترتیب می‌توانیم یک گوشی 5G را در برنامه زمانی مقرر عرضه نماییم. پیشرفت به‌دست آمده برای کوالکام بسیار مسرت‌بخش است و من پیش‌بینی می‌کنم که اپل یک دستگاه فوق‌العاده را تولید خواهد کرد.”

نهایتا اپل قصد دارد تراشه‌های مودم 5G اختصاصی خود را طراحی نماید. امسال اپل اقدام به خریداری تراشه‌های ساخت اینتل نمود. این کمپانی در ازای دریافت مبلغ 1 میلیارد دلار به توسعه تراشه‌های مودم اسمارت‌فونی می‌پردازد. در حالی‌که کوالکام برای عرضه آی‌فون 5G به سختی تلاش می‌کند؛ اما در سریع‌ترین حالت ممکن اپل تا سال 2021 از ایده بهینه مودم 5G (شامل تراشه مودم 5G اسنپ‌دراگون و سامانه پیشرفته RF کوالکام) در هندست‌های خود بهره‌برداری نخواهد کرد.

نوشته آی‌فون‌های 5G سال 2020 اپل فاقد یکی از قطعات کلیدی ساخت کوالکام خواهند بود اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

اینتل شرکت کوالکام را به رفتار ضدرقابتی و انحصارطلبانه متهم کرد

اینتل کوالکام

به نظر می‌رسد که درگیری‌های حقوقی کوالکام هنوز پایان نیافته است. شرکت اینتل به تازگی شرکت کوالکام را در رابطه با خروج خود از بازار موبایل مقصر می‌داند. اینتل ادعا می‌کند که کوالکام از قدرت نفوذ بیشتر خود نسبت به اینتل سواستفاده کرده تا تراشه‌های این شرکت توسط سازندگان اصلی قطعات (OEM) خریداری نشود تا در نهایت بخش موبایل اینتل از این بازار خارج شود.

اینتل می‌گوید: “ما میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده و هزاران نفر را استخدام کردیم. دو شرکت به زیرمجموعه‌ خود اضافه و محصولات خلاقانه‌ای را در سطح جهانی تولید کردیم تا آیفون‌‌های جدید اپل (آیفون 11) به تلفن‌هایی پیشرو در این صنعت تبدیل شوند. اما هنگامی که ما کارهای خود را انجام داده بودیم، نتوانستیم بر موانع ساختگی و غیرقابل عبور غلبه کنیم. تمامی این موانع توسط کوالکام ایجاد شدند تا اینتل توانایی حضور و رقابت در بازار را نداشته باشد و سرانجام از این بازار خارج شود.

شرکت اینتل این اظهارات را به عنوان بخشی از پرونده دادگاه تجدیدنظر که اوایل سال جاری میلادی کوالکام در آن تلاش می‌کرد تا حکم مبنی‌بر فعالیت ضدرقابتی خود را لغو کند، منتشر کرده است. کوالکام در این دادگاه موظف شد که تمامی محصولات خود را بدون نیاز به ثبت پتنت در اختیار تولید‌کنندگان قرار دهد. البته، این حکم در دادگاهی دیگر به صورت موقت لغو شد تا کوالکام هم‌چنان به سیاست “بدون لایسنس، بدون تراشه” خود ادامه دهد.

یکی از کمیسیونر‌های کمیته تجارت فدرال آمریکا (FTC) در ماه مه گفته بود:‌ “کوالکام موظف بوده که لایسنس مودم‌های خود را با سیاست‌های عادلانه و غیرتبعیض‌آمیز در اختیار صنعت تراشه‌سازی قرار دهد، اما به جای رعایت این شرایط، از موقعیت خود به صورت غیرقانونی برای انحصار برروی صنعت تراشه مودم سواستفاده کرد. این شرکت با امتناع از صدور مجوز برای سایر تولیدکنندگان تراشه و لایسنس‌های قدرتمند باعث می‌شد تا سازندگان را با تحمیل سیاست “بدون لایسنس، بدون تراشه” به پرداخت هزینه‌های بیشتری مجبور کند.”

نوشته اینتل شرکت کوالکام را به رفتار ضدرقابتی و انحصارطلبانه متهم کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

اینتل شرکت کوالکام را به رفتار ضدرقابتی و انحصارطلبانه متهم کرد

اینتل کوالکام

به نظر می‌رسد که درگیری‌های حقوقی کوالکام هنوز پایان نیافته است. شرکت اینتل به تازگی شرکت کوالکام را در رابطه با خروج خود از بازار موبایل مقصر می‌داند. اینتل ادعا می‌کند که کوالکام از قدرت نفوذ بیشتر خود نسبت به اینتل سواستفاده کرده تا تراشه‌های این شرکت توسط سازندگان اصلی قطعات (OEM) خریداری نشود تا در نهایت بخش موبایل اینتل از این بازار خارج شود.

اینتل می‌گوید: “ما میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده و هزاران نفر را استخدام کردیم. دو شرکت به زیرمجموعه‌ خود اضافه و محصولات خلاقانه‌ای را در سطح جهانی تولید کردیم تا آیفون‌‌های جدید اپل (آیفون 11) به تلفن‌هایی پیشرو در این صنعت تبدیل شوند. اما هنگامی که ما کارهای خود را انجام داده بودیم، نتوانستیم بر موانع ساختگی و غیرقابل عبور غلبه کنیم. تمامی این موانع توسط کوالکام ایجاد شدند تا اینتل توانایی حضور و رقابت در بازار را نداشته باشد و سرانجام از این بازار خارج شود.

شرکت اینتل این اظهارات را به عنوان بخشی از پرونده دادگاه تجدیدنظر که اوایل سال جاری میلادی کوالکام در آن تلاش می‌کرد تا حکم مبنی‌بر فعالیت ضدرقابتی خود را لغو کند، منتشر کرده است. کوالکام در این دادگاه موظف شد که تمامی محصولات خود را بدون نیاز به ثبت پتنت در اختیار تولید‌کنندگان قرار دهد. البته، این حکم در دادگاهی دیگر به صورت موقت لغو شد تا کوالکام هم‌چنان به سیاست “بدون لایسنس، بدون تراشه” خود ادامه دهد.

یکی از کمیسیونر‌های کمیته تجارت فدرال آمریکا (FTC) در ماه مه گفته بود:‌ “کوالکام موظف بوده که لایسنس مودم‌های خود را با سیاست‌های عادلانه و غیرتبعیض‌آمیز در اختیار صنعت تراشه‌سازی قرار دهد، اما به جای رعایت این شرایط، از موقعیت خود به صورت غیرقانونی برای انحصار برروی صنعت تراشه مودم سواستفاده کرد. این شرکت با امتناع از صدور مجوز برای سایر تولیدکنندگان تراشه و لایسنس‌های قدرتمند باعث می‌شد تا سازندگان را با تحمیل سیاست “بدون لایسنس، بدون تراشه” به پرداخت هزینه‌های بیشتری مجبور کند.”

نوشته اینتل شرکت کوالکام را به رفتار ضدرقابتی و انحصارطلبانه متهم کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.