روزی ۵۰ میلیارد تومان جریمه برای اپراتورهای مختل کننده شبکه کلاب هاوس!

آذری جهرمی با ارسال نامه‌ای به جهانگیری، خواستار جریمه روزانه 50 میلیارد تومانی برای اپراتورهای مختل کننده شبکه کلاب هاوس شد.

به نظر می‎‌رسد بعد از گذشت یک هفته، مشکل اختلال دسترسی کاربران به شبکه کلاب هاوس توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات رفع نشده است. وزارت ارتباطات پس از تعیین یک ضرب‌العجل 24 ساعته و عدم رفع این مشکل، با استناد به ماده 737 قانون مجازات اسلامی، شکایت خود از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات را به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال کرده است.

اما به نظر می‌رسد که وزارت ارتباطات برای رفع این اختلال هماهنگ میان اپراتورها، می‌خواهد اهرم فشار را سنگین‌تر کند. جهرمی روز گذشته از اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، خواست تا جریمه روزانه 50 میلیارد تومانی را برای هر روز تداوم اختلال در کلاب هاوس تصویب کند.

در همین راستا روز گذشته وزیر ارتباطات طی نامه‌ای به جهانگیری نوشت: در اجرای قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مصوب 1392/08/19 مجلس شورای اسلامی، پیش‌نویس مصوب هیات وزیران در خصوص جریمه ایجاد محدودیت، اختلال و انسداد در دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی خارج از روال‌های تعیین شده توسط اپراتوها که به امضای رییس سازمان برنامه و بودجه، وزرای اطلاعات، اقتصاد و دارایی و اینجانب رسیده است، برای طرح و تصویب در هیات دولت به پیوست ایفاد می‌شود.

وزیر ارتباطات تاکید دارد که اگر تا هفته آینده این اختلال برطرف نشود، جریمه روزانه 50 میلیارد تومانی برای اپراتورهای متخلف در نظر گرفته خواهد شد و با ادامه‌دار شدن این اختلال، خطر تعلیق از فروش و کاهش مدت پروانه، اپراتورها را تهدید خواهد کرد.

پس از این اتفاق، علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور با تایید درخواست وزارت ارتباطات، در توییتر اعلام کرد: پس از اختلال عمدی برخی اپراتورها در ارتباطات اینترنتی کاربران، هیات وزیران پس از دستور صریح رییس جمهور، عصر امروز ضمن تاکید بر حق آزاد شهروندان در دسترسی به اطلاعات و خلاف برشمردن اقدامات اخیر اپراتورها، به پیشنهاد وزیر ارتباطات، جرایم سنگینی برای اینگونه تخلفات تصویب کرد.

 

نوشته روزی 50 میلیارد تومان جریمه برای اپراتورهای مختل کننده شبکه کلاب هاوس! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

روزی ۵۰ میلیارد تومان جریمه برای اپراتورهای مختل کننده شبکه کلاب هاوس!

آذری جهرمی با ارسال نامه‌ای به جهانگیری، خواستار جریمه روزانه 50 میلیارد تومانی برای اپراتورهای مختل کننده شبکه کلاب هاوس شد.

به نظر می‎‌رسد بعد از گذشت یک هفته، مشکل اختلال دسترسی کاربران به شبکه کلاب هاوس توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات رفع نشده است. وزارت ارتباطات پس از تعیین یک ضرب‌العجل 24 ساعته و عدم رفع این مشکل، با استناد به ماده 737 قانون مجازات اسلامی، شکایت خود از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات را به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال کرده است.

اما به نظر می‌رسد که وزارت ارتباطات برای رفع این اختلال هماهنگ میان اپراتورها، می‌خواهد اهرم فشار را سنگین‌تر کند. جهرمی روز گذشته از اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، خواست تا جریمه روزانه 50 میلیارد تومانی را برای هر روز تداوم اختلال در کلاب هاوس تصویب کند.

در همین راستا روز گذشته وزیر ارتباطات طی نامه‌ای به جهانگیری نوشت: در اجرای قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مصوب 1392/08/19 مجلس شورای اسلامی، پیش‌نویس مصوب هیات وزیران در خصوص جریمه ایجاد محدودیت، اختلال و انسداد در دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی خارج از روال‌های تعیین شده توسط اپراتوها که به امضای رییس سازمان برنامه و بودجه، وزرای اطلاعات، اقتصاد و دارایی و اینجانب رسیده است، برای طرح و تصویب در هیات دولت به پیوست ایفاد می‌شود.

وزیر ارتباطات تاکید دارد که اگر تا هفته آینده این اختلال برطرف نشود، جریمه روزانه 50 میلیارد تومانی برای اپراتورهای متخلف در نظر گرفته خواهد شد و با ادامه‌دار شدن این اختلال، خطر تعلیق از فروش و کاهش مدت پروانه، اپراتورها را تهدید خواهد کرد.

پس از این اتفاق، علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور با تایید درخواست وزارت ارتباطات، در توییتر اعلام کرد: پس از اختلال عمدی برخی اپراتورها در ارتباطات اینترنتی کاربران، هیات وزیران پس از دستور صریح رییس جمهور، عصر امروز ضمن تاکید بر حق آزاد شهروندان در دسترسی به اطلاعات و خلاف برشمردن اقدامات اخیر اپراتورها، به پیشنهاد وزیر ارتباطات، جرایم سنگینی برای اینگونه تخلفات تصویب کرد.

 

نوشته روزی 50 میلیارد تومان جریمه برای اپراتورهای مختل کننده شبکه کلاب هاوس! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

نقش وزارت ارتباطات در روند فیلترینگ یک سایت یا پلتفرم در کشور

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در یادداشتی که به تازگی منتشر کرده، با تشریح روند فیلترینگ سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف در ایران، به دلایلی که موجب شده تا مردم، وزارت ارتباطات را مسئول فیلترینگ در کشور بدانند، اشاره کرد.

در یادداشت اخیر امیر ناظمی با اشاره به پیچیدگی مسئله فیلترینگ، از آن به عنوان ابزاری برای موضع‌گیری‌های سیاسیون به جهت تسویه حساب‌های سیاسی یاد شده، اتفاقی که در ایران شاهد آن هستیم و گروه‌های مختلف در خصوص فیلترینگ انگشت اتهام به سوی یکدیگر نشانه می‌گیرند.

البته این موضع‌گیری‌های سیاسی به پوپولیسم نیز ختم می‌شود، به ادعای امیر ناظمی تنها ابزار مقابله با پوپولیسم، آگاهی است، به همین دلیل او تصمیم گرفته تا یک بار برای همیشه روند فیلترینگ در کشور را به طور کامل توضیح داده تا مشخص شود چه کسی دستور فیلترینگ را صادر می‌کند.

روند فیلترینگ

بر اساس یادداشت معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، تعریف جایگاه‌ها و روند فیلترینگ در کشور به اینگونه است:

کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه؛ مرجع اصلی فیلترینگ

در ابتدا باید بدانیم که چه کسی یا سازمانی می‌تواند دستور محدودیت‌سازی، فیلترینگ یا اختلال در یک اپلیکیشن یا سایت را صادر کند؟ بر اساس قوانین فعلی کشور، مرجع اصلی فیلترینگ، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است. این کمیته اعضایی از دولت، مجلس، قوه‌قضاییه و دیگر نهاد‌های حکومتی دارد. به طور کلی 6 عضو این کمیته مربوط به دولت و وزارتخانه‌ها است، و نیم دیگر آن را سایر نهادهای حکومتی تشکیل می‌دهند.

وزارت ارتباطات تنها یک عضو و یک رای در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دارد، همچنین دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق نیز در قوه‌قضاییه و دادستانی است. اطلاعات کامل درمورد کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه را می‌توانید از سایت internet.ir به دست بیاورید.

اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به صورت شفاف از افراد زیر تشکیل می‌شود:

  1. دادستان کل کشور (رئیس کارگروه)
  2. وزیر یا نماینده وزیر اطلاعات
  3. وزیر یا نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
  4. وزیر یا نماینده وزیر دادگستری
  5. وزیر یا نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  6. وزیر یا نماینده وزیر علوم تحقیقات و فناوری
  7. وزیر یا نماینده وزیر آموزش و پرورش
  8. فرمانده نیروی انتظامی
  9. یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
  10. یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تایید مجلس شورای اسلامی
  11. رییس سازمان تبلیغات اسلامی
  12. رییس سازمان صدا و سیما

به جز کارگروه تعیین مصادیق، نهاد دیگری قدرت صدور دستور فیلترینگ دارد؟

در کنار کارگروه مصادیق، چند مرجع دیگر برای فیلترینگ وجود دارد که در اغلب موارد برای موضوعات کلان وارد میدان می‌شوند. یکی از مراجعی که توان تصمیم‌گیری در خصوص فیلترینگ را دارد، شورای عالی امنیت ملی است، در دولت فعلی مصوبه‎‌ای مبنی بر فیلترینگ از طرف شورای عالی امنیت ملی صادر نشده است.

روند فیلترینگ

شورای عالی فضای مجازی نیز از قدرت قانونی برای صدور دستور فیلترینگ برخوردار است. این شورای فراقوه، دارای اعضایی از هر سه قوه، نیروهای مسلح و افراد حقیقی بوده و تعداد اعضای دولت در این شورا کمتر از نصف است.

راه دیگر برای فیلترینگ یک سایت یا اپلیکیشن، دستور قضایی است، البته این مسیر تنها مربوط به ایران نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا، فیلترینگ با دستور قضایی اعمال می‌شود. نمونه مهم فیلترینگ بر اساس دستور قضایی را در ماجرای فیلترینگ تلگرام شاهد بودیم. در این مسیر همواره یک پرسش قرار دارد که آیا این حکم از وجاهت قانونی لازم برخوردار بوده است یا خیر؟

وزارت ارتباطات چه قدرتی در فیلترینگ دارد؟

در میان مسیرهای گفته شده وزارت ارتباطات تنها یک رای در میان دوازده‌ عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دارد و در دیگر موارد از جمله دستور قضایی، اساسا هیچ دخالتی از سوی وزارت ارتباطات صورت نمی‌گیرد. بنابراین ارتباط فیلترینگ با وزارت ارتباطات تنها یک بازی رسانه‌ای از سوی افرادی است که قدرت واقعی در فیلترینگ و مسدودسازی را دارند.

اجرای روند فیلترینگ توسط چه گروهی صورت می‌گیرد؟

دیگر اطلاعات غلطی که در میان مردم جا افتاده، اجرای فیلترینگ توسط وزارت ارتباطات است. واقعیت آن است که اجرای فیلترینگ به صورت توزیع‌یافته توسط اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی صورت می‌گیرد که آن هم دستورش از روش‌هایی که گفته شد صادر می‌شود. بنابراین وزارت ارتباطات به جز یک رای در یک شورای 12 نفره، هیچ تاثیر دیگری در صدور و اجرای حکم فیلترینگ ندارد.

نمونه این اتفاق هم اختلال دسترسی کاربران به کلاب هاوس بود که وزارت ارتباطات هیچ نقشی در آن نداشت و اپراتورها به صورت خودسرانه این کار را انجام دادند.

چرا به وزارت ارتباطات حمله می‌شود؟

دلایلی که در ادامه تاکید شده، وزارت ارتباطات را بهترین قربانی برای حمله افکار عمومی در خصوص فیلترینگ تبدیل می‌کند.

  • فرار از مسئولیت‌پذیری: شفافیت در روش‌های فیلترینگ به صورت شورایی می‌تواند یک راه حل عملی باشد و مردم باید بدانند که در رای‌گیری کارگروه مصادیق یا شورای عالی فضای مجازی چه دستگاهی و با چه استدلالی به فیلترینگ یا عدم فیلترینگ یک پلتفرم رای داده است. فقدان این شفافیت موجب شده تا پوپولیست‌ها با شانه خالی کردن از مسئولیت خود، وزارت ارتباطات را در مقابل مردم قرار دهند.
  • دوگانه‌سازی بدیهیات: دوگانه‌سازی فیلترینگ در مقابل آزادسازی کامل، یک دوگانه‌‎سازی جعلی است. بدیهی است فیلترینگ سایت‌های فیشینگ، سوءاستفاده از کودکان، ترورسیم، ترویج خشونت و… در همه ‌جای دنیا حمایت شود. در وزارت ارتباطات نیز مخالفتی با این نوع فیلترینگ وجود ندارد، ما با فیلترینگ مواردی مخالف هستیم که دسترسی کاربران را محدود می‌سازد.
  • جلوگیری از شفافیت در اظهارنظر: زمانی که تصمیمی توسط نهادی خارج از اختیارات فردی گرفته می‌شود. آن فرد حق دارد تا موافقت یا مخالفت خود را اعلام نماید. حق بیان موافقت یا مخالفت، اصلی‌ترین سازوکار بازخود و بهبود کارآیی هر سیستم است. حال فرض کنید پلتفرمی فیلتر شده و وزارت ارتباطات بنا بر دلایلی باور دارد که این تصمیم پیامدهای نامناسبی خواهد داشت. کافی است وزارت ارتباطات بخواهد دلایل کارشناسی را برای درس‌آموزی و ایجاد سازوکار ارتقا تصمیم‌گیری منتشر نماید. به این ترتیب دلایل کارشناسی در یک بازی سیاسی نه تنها شنیده نمی‌شود. بلکه در افکار عمومی به عنوان یک عوام‌فریبی تعبیر خواهد شد.
  • جلوگیری از نقش وکیل مدافع مردم بودن: اگرچه رای وزارت ارتباطات یک از 12 است، اما به دلیل داشتن دانش فنی بر این حوزه، تاثیری بیش از یک عدد بر روی آراء دارد. ما از ابتدا خود را وکیل مدافع استارتاپ‌ها و متخصصان معرفی کردیم، با اعتبارزدایی از وزارت ارتباطات در حقیقت از این نقش جلوگیری خواهد شد.

نوشته نقش وزارت ارتباطات در روند فیلترینگ یک سایت یا پلتفرم در کشور اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

مروری بر اخبار جنجالی هفته: از پرفروش‌ترین گوشی بازار ایران تا تخلف فیلیمو و نماوا

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به مشخص شدن پرفروش‌ترین تلفن همراه در کشور، تخلف نماوا، فیلیمو و روبیکا در محاسبه تعرفه کاربران و اختلال به وجود آمده برای اتصال کاربران به کلاب هاوس جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

سامسونگ گلکسی A10s و گلکسی A11 پرطرفدارترین گوشی‌های سال 99 در بازار ایران

بر اساس آمارهای انجمن واردکنندگان موبایل، گوشی سامسونگ A10s به عنوان پرفروش‌ترین گوشی سال 99 در ایران شناخته می‌شود.


تلفن همراه؛ دومین کالای بزرگ وارداتی به کشور در سال 99

بر اساس گزارش دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران، تلفن همراه دومین کالا وارداتی بزرگ کشور در سال 99 است. در این گزارش آمده که در سال 99 به دلیل آموزش آنلاین در سراسر کشور، معلمان و دانش آموزان بیش از گذشته به یک دستگاه هوشمند مانند تلفن همراه یا تبلت احتیاج پیدا کردند.


تخلف فیلیمو و نماوا در محاسبه تعرفه بین‌الملل محرز شد

نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل نود مجلس، اعلام کرد: بررسی‌‎ها نشان می‌‎‌دهد 2 پلتفرم نماوا و فیلیمو در فروش پهنای باند داخلی تخلف داشتند و 50 درصد هزینه اضافی از مشترکان دریافت کرده‌اند.


رییس جمهور: دولت یازدهم و دوازدهم، انقلابی را در حوزه ارتباطات کشور به وجود آورد

رییس جمهور در نشست مدیران شبکه‌های ارتباطات و دانش‌بنیان اعلام کرد: یکی از افتخارات ما در دولت یازدهم و دوازدهم آن است که تحول و انقلابی در زمینه ارتباطات و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور به وجود آوردیم. دولت الکترونیک از یک سمت، شبکه ملی اطلاعات از سمت دیگر و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از طرف دیگر.


فراز و فرودهای بازار تلفن همراه در سال 99؛ چند میلیون گوشی در سال گذشته به فروش رفت؟

سال 99 با وجود افزایش نرخ ارز، افزایش تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا، کمبود ارز برای واردات، افزایش خرید به دلیل برگزاری کلاس‌های آنلاین و تغییرات قوانین در بخش واردات گوشی همراه، سال دشواری برای بازار تلفن همراه کشور بود.


سخنگوی دولت: رییس جمهور دستور شکایت از اپراتورهای اختلال کننده شبکه کلاب هاوس را صادر کرد

علی ربیعی، سخنگوی دولت در خصوص اختلال در شبکه اجتماعی کلاب هاوس اعلام کرد: دستور شکایت از اختلال‌کنندگان شبکه کلاب هاوس از سوی رییس جمهور صادر شد.


ماجرای اختلال در دسترسی کاربران ایرانی به کلاب هاوس چه بود؟ فیلترینگ یا مشکل فنی؟!

اختلالات دو روز اخیر کلاب هاوس در کشور، شایعه فیلتر شدن این شبکه اجتماعی را افزایش داد اما وزیر ارتباطات با قاطعیت اعلام کرد که موضوع فیلترینگ کلاب هاوس مطرح نیست و اختلال در دسترسی به این شبکه تنها به دلیل بروز مشکل در برخی از سرورهای DNS اپراتورهاست.


مجلس: وزارت ارتباطات پول کاربران تلگرام را بازگرداند!

عباس مقتدایی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس بار دیگر با مطرح ساختن موضوع بازگرداندن پول کاربران تلگرام ابراز امیدواری کرد تا وزیر ارتباطات تا پیش از پایان دولت دوازدهم تکلیف این موضوع را مشخص کند.


سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل: نرخ تلفن همراه در سال جدید افزایش پیدا می‌کند!

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد که بر اساس مصوبه نرخ مبنا و افزایش حقوق ورودی گوشی، قیمت تلفن همراه به ویژه مدل‌های بالای 600 دلار در سال جاری گران می‌شود. عالیان در این زمینه اعلام کرد: تاثیر مصوبه افزایش نرخ ارز مبنای ورودی بعد از اجرا مشخص می‌شود. اما افزایش حقوق ورودی برای گوشی‌های بالای 600 دلار موجب می‌شود که قیمت گوشی‌ها در این بازه قیمتی به طور میانگین 2 تا 2.5 درصد گران شوند.


فعالیت دو برند ال‌جی و سامسونگ در بازار لوازم خانگی کشور ممنوع است!

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کشور اعلام کرد: ال‌جی و سامسونگ در شرایط سخت تحریم ایران را تنها گذاشتند، در حوزه قضایی اجازه بازگشت این دو برند به بازار کشور را نخواهیم داد و قطعا امکان فعالیت این دو شرکت در ایران وجود ندارد.


وزارت ارتباطات به دلیل ایجاد اختلال در شبکه کلاب‌هاوس از سه اپراتور مطرح کشور شکایت کرد

با پایان اولتیماتوم 24 ساعته وزارت ارتباطات به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات برای ایجاد اختلال عمدی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شکایت خود از این اپراتورها را تقدیم دادستانی تهران کرد.


اپراتورها خواستار افزایش تعرفه اینترنت ثابت شدند

محمدباقر اثنی ‌عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات، خواستار بازنگری در سیاست اعمال سقف تعرفه برای خدمات ارتباطی غیر انحصاری در حوزه ارتباطات شد.


هشدار رییس رگولاتوری کشور به اپراتورها: اختلال در دسترسی به کلاب‌هاوس را رفع کنید!

حسین فلاح‌جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور با ارسال هشدار به اپراتورهای همراه‌ اول، ایرانسل و مخابرات ایران، به آن‌ها 24 ساعت فرصت داد تا اختلال موجود در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را برطرف سازند.


فشار دولت آمریکا، دلیل اصلی بسته شدن سرویس‌های گوگل بر روی ایرانی‌ها

اگر از کاربران سرویس‌های مختلف گوگل هستید، حتما می‌دانید که طی دو-سه هفته اخیر، تعدادی از سایت‌ها و سرویس‌های گوگل بر روی کاربران ایرانی بسته شده است. چندی پیش با انتشار مقاله‌ای به بررسی دلایل این اتفاق پرداختیم و اعلام کردیم که تغییرات زیرساختی گوگل برای شناسایی موقعیت مکانی واقعی کاربران به جهت بهبود سرویس‌های تبلیغاتی این شرکت، موجب شده تا گوگل مکان کاربران ایرانی را تشخیص دهد و سرویس‌های تحریمی این شرکت با وجود استفاده از فیلترشکن بر روی ایرانی‌ها بسته باشد.

 

نوشته مروری بر اخبار جنجالی هفته: از پرفروش‌ترین گوشی بازار ایران تا تخلف فیلیمو و نماوا اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

اپراتورها خواستار افزایش تعرفه اینترنت ثابت شدند

مخابرات

محمدباقر اثنی ‌عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات، خواستار بازنگری در سیاست اعمال سقف تعرفه برای خدمات ارتباطی غیر انحصاری در حوزه ارتباطات شد.

در این نامه آمده که تورم در سال‌های اخیر، کاهش ارزش ریال در برابر دلار و رشد سالانه حقوق و دستمزد پرسنل موجب شده تا کاهش هزینه اینترنت از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت، حق امتیاز و مجموعه خدمات متنوع ارائه شده از سوی این شرکت برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها و ارائه خدمات، کافی و جبران کننده نباشد.

با توجه به تصویب بندی در قانون بودجه 1400 مبنی بر افزایش حق‌السهم 10 درصدی دولت از اپراتورها، زمزمه احتمال افزایش تعرفه اینترنت مطرح شد اما مجلس اعلام کرد که اپراتورها حق افزایش تعرفه اینترنت در سال 1400 را نخواهند داشت.

اما اپراتورها اعتقاد دارند که با توجه به سهم کمتر از 12 درصدی اپراتورها در بازار اینترنت ثابت کشور، نیاز به افزایش تعرفه‌ها وجود دارد و با ادامه این وضعیت امکان توسعه غیرممکن است. همچنین در نامه سازمان نصر تداوم سیاست کنترل تعرفه در بخش اینترنت ثابت به عنوان یارانه پنهان برای همه اقشار از طریق اقدام فشار برای عدم متعادل‌سازی تعرفه‌ها اعلام شده است.

در این نامه همچنین برای اولین بار به موضوع تفکیک ترافیک داخلی و خارجی انتقاد شده، اپراتورها اعتقاد دارند این عمل دخالت در تعرفه‌گذاری است و شرایط غیرمنصفانه‌ای را به اپراتورها تحمیل می‌کند.

 سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این نامه درخواست کرده تا سقف تعرفه خدماتی که به صورت غیر انحصاری در حوزه ارتباطات سیار ارائه می‌شود با توجه به 4 نکته زیر تغییر پیدا کند:

  • حذف سقف تعرفه تکلیفی خدمات خانگی
  • خروج سقف تعرفه خدماتی با الگوی تجاری یا خدماتی از شمول تعرفه‌های تکلیفی
  • تا پایان اجرای مصوبه 266 سقف خدمات به صورت سالانه و با ضریب بالاتر از تورم رسمی افزایش پیدا کند
  • بررسی سهم هرکدام از عوامل در قیمت تمام شده خدمات

این نامه به امضای رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور رسیده و برای وزیر ارتباطات و تمامی اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال شده است.

نوشته اپراتورها خواستار افزایش تعرفه اینترنت ثابت شدند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

ماجرای اختلال در دسترسی کاربران ایرانی به کلاب هاوس چه بود؟ فیلترینگ یا مشکل فنی؟!

اختلالات دو روز اخیر کلاب هاوس در کشور، شایعه فیلتر شدن این شبکه اجتماعی را افزایش داد اما وزیر ارتباطات با قاطعیت اعلام کرد که موضوع فیلترینگ کلاب هاوس مطرح نیست و اختلال در دسترسی به این شبکه تنها به دلیل بروز مشکل در برخی از سرورهای DNS اپراتورهاست.

از غروب روز پنج‌شنبه هفته گذشته، گزارش‌های فراوانی در خصوص عدم دسترسی به کلاب هاوس در ایران منتشر شد و کاربران متعددی ادعا کردند که اتصال آن‌ها به کلاب هاوس مختل شده است. این اتفاق موجب شد تا موضوع فیلتر شدن کلاب هاوس مطرح شود. البته دادستان کل کشور به تازگی اعلام کرده بود که در کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، موضوع فیلترینگ کلاب هاوس مطرح نشده و فعلا برنامه‌ای برای مسدود‌سازی این شبکه وجود ندارد.

اما در هفته گذشته، امیر خوراکیان، معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده بود که زیرساخت‌های داخلی برای ساخت نسخه بومی کلاب هاوس وجود دارد و از بخش خصوصی دعوت کرد تا کلاب هاوس بومی را ایجاد کنند.

این سخنان از طرف معاون حقوق مرکز ملی فضای مجازی، زمزمه‌های احتمال فیلترینگ کلاب هاوس را مطرح ساخته بود و اختلال روز پنج‌شنبه و جمعه باعث قدرت گرفتن این احتمال شد.

اما وزیر ارتباطات از همان ابتدا با جدیت موضوع فیلتر شدن کلاب هاوس را تکذیب کرد. آذری جهرمی پنج‌شنبه شب در یکی از روم‌های کلاب هاوس که با حضور کارشناسان و مسئولین حوزه اقتصادی مانند عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی برقرار شده بود، در خصوص اختلالی که در کلاب هاوس پیش آمده اعلام کرد: این شبکه فیلتر نشده و صرفا اختلالی در یکی از اپراتورها به وجود آمده است. در حال حاضر 6 هزار و 400 نفر در این روم کلاب هاوس حضور دارند و این نشان می‌دهد بسیاری از کاربران برای دسترسی به کلاب هاوس مشکلی ندارند.

در ابتدا بروز این مشکل، مشترکان همراه اول اعلام کردند که برای دسترسی به کلاب هاوس دچار مشکل شده‌اند اما سپس کاربران ایرانسل و مخابرات تهران نیز اعلام کردند که نمی‌توانند وارد کلاب هاوس بشوند.

در همین راستا حسین مجلسی‌ راد مدیر کل حوزه ریاست همراه اول با تکذیب خبر فیلتر شدن کلاب هاوس گفت: هیچ حکم قضایی و دستوری برای فیلترینک کلاب هاوس برای ما ارسال نشده است.

با توجه به این سخنان به نظر می‌رسد که اختلال به وجود آمده در کلاب هاوس غیر عمدی بوده و بر طرف شده است. جمال هادیان، رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز در توییتر خود تاکید کرد که گزارش‌هایی در مورد اختلال در کلاب هاوس دریافت شده و در حال بررسی است، اما بحث فیلترینگ این شبکه مطرح نیست.

 

نوشته ماجرای اختلال در دسترسی کاربران ایرانی به کلاب هاوس چه بود؟ فیلترینگ یا مشکل فنی؟! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

مروری بر اخبار جنجالی هفته: از تصویب رفع فیلتر یوتیوب تا عرضه سیمکارت دانش‌آموزی

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به سخنان دادستان منوط به احتمال رفع فیلتر یوتیوب، شرایط جدید ورود به طرح ترافیک و صحبت‌های جهرمی در مورد تاثیرات توافق ایران و چین در حوزه فناوری کشور جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

دادستان کل کشور: رفع فیلتر یوتیوب برای دستگاه‌ها به تصویب رسیده است

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: موضوع رفع فیلتر یوتیوب برای مشاغل خاص، چند ماه پیش به تصویب رسیده و تاخیر در این کار از طرف وزارتخانه‌ مربوطه است.


شرایط ورود به طرح ترافیک در اپلیکیشن تهران‌‌ من تغییر کرد

روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران شرایط جدید ورود به طرح ترافیک را اعلام کرد. بر این اساس شهروندان می‌بایست پیش از ورود به طرح ترافیک، روز ورود به طرح را در سامانه یا اپلیکیشن تهران‌من به نشانی my.tehran.ir رزرو کنند.


آذری جهرمی: همکاری ایران و چین در جهت محدود سازی اینترنت نیست!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص همکاری جامع ایران و چین اعلام کرد: این همکاری به محدودیت اینترنت منجر نمی‌شود و زمینه توسعه آن را فراهم خواهد کرد.


واکسیناسیون عمومی کرونا در مهر آغاز خواهد شد

دکتر مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به تازگی در مورد واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران گفت: با توجه به روند فعلی پیش‌بینی‌ می‌شود که در شهریور و مهر، واکسن به تعداد لازم تامین شود و واکسیناسیون عمومی در آن زمان آغاز خواهد شد.


سیمکارت دانش‌آموزی با قابلیت محدود‌سازی و مدیریت والدین به زودی عرضه خواهد شد

در ماه پایانی سال 98، تمامی کلاس‌های درس حضوری در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل و حال دانش آموزان بیش از یک سال است که به صورت غیرحضوری و آنلاین در کلاس‌های درس مجازی حاضر می‌شوند.


بیانیه انتقادی فعالان صنعت بازی به روند نظارتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

گروهی از فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به ساختارهای دست‌وپاگیر نهاد‌های نظارتی همچون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انتقاد کردند. انتشار این بیانیه آغاز راه کمپین #حمایت_از_صنعت_بازی است که از روزهای انتهایی سال 99 آغاز شده و تاکنون 628 نفر از چهره‌های برجسته صنعت بازی در کشور به آن پیوسته‌اند.


معاون وزیر ارتباطات: کلید توسعه فناوری در کشور، دسترسی آزادانه به سرویس‌های بومی و خارجی است

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به تحریم‌ کاربران ایرانی توسط گوگل اعلام کرد: کلید توسعه رشد فناوری و رفاه شهروندی، ترکیب استفاده از خدمات بومی و جهانی است.


آذری جهرمی: تعرفه‌های 5G گران‌تر از 4G خواهد بود

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از روم‌های کلاب‌هاوس اعلام کرد: اینترنت ماهواره‌ای از نظر اقتصادی تهدیدی برای اپراتورها نیست.


عرضه 10 میلیون سیمکارت دانش‌آموزی و بسته‌های اینترنت رایگان

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در دیداری که به صورت آنلاین با حسین فلاح جوشانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشت اعلام کرد: طبق مصوبه اینترنت و کودک، ارایه 10 میلیون سیمکارت دانش‌آموزی با بسته اینترنت رایگان در دستور کار قرار خواهد گرفت.


جزئیات دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات مشخص شد

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرد.


مرکز ملی فضای مجازی: از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا نسخه داخلی کلاب‌هاوس را تولید کند

امیر خوراکیان، معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید به توان داخلی از بخش خصوصی دعوت کرد تا اپلیکیشنی مشابه با کلاب هاوس را ایجاد کند. خوراکیان گفت: هر سرویس جدید با توجه به قابلیت‌هایی که دارد با اقبال کاربران و مخاطبان مواجه می‌شود. طبیعتا برخی از سرویس‌ها به دانش فنی و زیرساخت بالای ارتباطی نیاز دارند اما برخی سرویس‌ها به گونه‌ای است که راحت‌تر می‌توان نمونه داخلی آن را ایجاد کرد.


شرایط دریافت غیرحضوری کارت اعتباری 7 و 14 میلیون تومانی اعلام شد

با اعلام حسن روحانی، رییس جمهور کشور، در هفته آینده مصوبه کارت اعتباری در هیات دولت نهایی خواهد شد و پس از آن بانک‌ها موظف‌ می‌شوند کارت‌های اعتباری 7 و 14 میلیون تومانی را برای مردم صادر کنند. این کارت‌های اعتباری با توجه به یک پشتوانه صادر می‌شود و پشتوانه آن می‌تواند سهام عدالت، اوراق بهادار یا حتی یارانه‌ها باشد.


وزیر ارتباطات: دولت شریک خوبی برای استارتاپ‌ها نیست!

محمد جواد آذری جهرمی،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از روم‌ها کلاب‌ هاوس که با حضور فعالان حوزه استارتاپ برگزار شد با اشاره به تسهیلات دولت برای رشد استارتاپ‌های نوپا اعلام کرد: در سال گذشته 140 میلیارد تومان به کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌ها وام اعطا شد.


جرئیات طرح جامع حمایت از تولید تلفن هوشمند و تبلت ایرانی منتشر شد

وزارت ارتباطات به جهت اجرای “طرح جامع حمایت از توسعه زیست بوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشی‌های هوشمند داخلی” به شرکت‌های تولید کننده تلفن و تبلت هوشمند داخلی فراخوان داد.


چهار روش مجاز ماینرها برای تامین برق مورد نیاز استخراج ارز دیجیتال مشخص شد

طبق اعلام رضا اردکانیان، وزیر نیرو، به جهت بهبود و ساماند‌هی به فعالیت استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال در سال 1400، تامین برق مراکز ماینینگ از 4 روش انجام می‌شود.

 

نوشته مروری بر اخبار جنجالی هفته: از تصویب رفع فیلتر یوتیوب تا عرضه سیمکارت دانش‌آموزی اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

وزیر ارتباطات: دولت شریک خوبی برای استارتاپ‌ها نیست!

محمد جواد آذری جهرمی،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از روم‌ها کلاب‌ هاوس که با حضور فعالان حوزه استارتاپ برگزار شد با اشاره به تسهیلات دولت برای رشد استارتاپ‌های نوپا اعلام کرد: در سال گذشته 140 میلیارد تومان به کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌ها وام اعطا شد.

جهرمی گفت: برای تامین سرمایه نگاه دولت از جنس معاونت علمی ریاست جمهوری است و ترجیح داده می‌شود که از کسب و کارهای بزرگ با منابعی بیشتر حمایت شود. اما ما در وزارت ارتباطات دید متفاوتی داریم و به سراغ کسب‌وکارهای نوپایی رفتیم که در مرحله اولیه جذب سرمایه هستند و به حمایت اولیه نیاز دارند. بنابراین صندوق نوآفرین به همین جهت شکل گرفت.

وی ادامه داد: هدف ما در وزارت ارتباطات آن بود که کمک کنیم تا شرکت‌ها طی سه سال به درآمد 500 میلیون تومان در سال برسند، به همین جهت معافیت‌ها و امتیازهای ویژه‌ای به آنها اعطا کردیم. در این طرح 6 هزار استارتاپ کوچک و شرکت نوپا ثبت نام کردند. در مرحله بعد پارک‌های اقتصاد دیجیتال را در مناطقی مانند مشهد، سمنان، مازندران و شیراز که ظرفیت داشتند، راه‌اندازی کردیم تا شرکت‌ها از درآمد 500 میلیون تومان به 5 میلیارد تومان در سال برسند.

آذری جهرمی تاکید کرد: البته این حمایت به صورت جذب سرمایه نیست و بیشتر به صورت وام ارائه می‌شود که مطلوب دوستان در اکوسیستم‌ها است. البته من فکر نمی‌کنم دولت شریک خوبی برای استارتاپ‌ها باشد یا توان اجرای آن را داشته باشد. به هر صورت ریسک اینکار بالاست و دولت از منابع عمومی استفاده می‌کند که شاید درست نباشد در این عرصه صرف شود.

وزیر ارتباطات اعلام کرد: دولت به اکوسیستم استارتاپی کشور بیشتر وام داده، در وزارت ارتباطات طی سال گذشته 140 میلیارد تومان وجوه اداره شده به بخش‌های مختلف پرداخت شد. این در حالی است که در سال 94 بودجه وزارت ارتباطات برای این کار تنها 60 میلیارد تومان بود.

نوشته وزیر ارتباطات: دولت شریک خوبی برای استارتاپ‌ها نیست! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

وزیر ارتباطات: دولت شریک خوبی برای استارتاپ‌ها نیست!

محمد جواد آذری جهرمی،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از روم‌ها کلاب‌ هاوس که با حضور فعالان حوزه استارتاپ برگزار شد با اشاره به تسهیلات دولت برای رشد استارتاپ‌های نوپا اعلام کرد: در سال گذشته 140 میلیارد تومان به کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌ها وام اعطا شد.

جهرمی گفت: برای تامین سرمایه نگاه دولت از جنس معاونت علمی ریاست جمهوری است و ترجیح داده می‌شود که از کسب و کارهای بزرگ با منابعی بیشتر حمایت شود. اما ما در وزارت ارتباطات دید متفاوتی داریم و به سراغ کسب‌وکارهای نوپایی رفتیم که در مرحله اولیه جذب سرمایه هستند و به حمایت اولیه نیاز دارند. بنابراین صندوق نوآفرین به همین جهت شکل گرفت.

وی ادامه داد: هدف ما در وزارت ارتباطات آن بود که کمک کنیم تا شرکت‌ها طی سه سال به درآمد 500 میلیون تومان در سال برسند، به همین جهت معافیت‌ها و امتیازهای ویژه‌ای به آنها اعطا کردیم. در این طرح 6 هزار استارتاپ کوچک و شرکت نوپا ثبت نام کردند. در مرحله بعد پارک‌های اقتصاد دیجیتال را در مناطقی مانند مشهد، سمنان، مازندران و شیراز که ظرفیت داشتند، راه‌اندازی کردیم تا شرکت‌ها از درآمد 500 میلیون تومان به 5 میلیارد تومان در سال برسند.

آذری جهرمی تاکید کرد: البته این حمایت به صورت جذب سرمایه نیست و بیشتر به صورت وام ارائه می‌شود که مطلوب دوستان در اکوسیستم‌ها است. البته من فکر نمی‌کنم دولت شریک خوبی برای استارتاپ‌ها باشد یا توان اجرای آن را داشته باشد. به هر صورت ریسک اینکار بالاست و دولت از منابع عمومی استفاده می‌کند که شاید درست نباشد در این عرصه صرف شود.

وزیر ارتباطات اعلام کرد: دولت به اکوسیستم استارتاپی کشور بیشتر وام داده، در وزارت ارتباطات طی سال گذشته 140 میلیارد تومان وجوه اداره شده به بخش‌های مختلف پرداخت شد. این در حالی است که در سال 94 بودجه وزارت ارتباطات برای این کار تنها 60 میلیارد تومان بود.

نوشته وزیر ارتباطات: دولت شریک خوبی برای استارتاپ‌ها نیست! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

عرضه ۱۰ میلیون سیمکارت دانش‌آموزی و بسته‌های اینترنت رایگان

فیلترینگ

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در دیداری که به صورت آنلاین با حسین فلاح جوشانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشت اعلام کرد: طبق مصوبه اینترنت و کودک، ارایه 10 میلیون سیمکارت دانش‌آموزی با بسته اینترنت رایگان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جهرمی در این دیدار که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، تاکید کرد: در سال گذشته سازمان تنظیم مقررات در کنار برگزاری کمیسیون تنظیم مقررات، پیگیر حمایت از آموزش مجازی و عدالت آموشی هم بود و اقداماتی موثر در پیشبرد اهداف این راه انجام داد.

وزیر ارتباطات با اشاره به نزدیکی به آخرین روزهای دولت دوازدهم گفت: وظیفه ما خدمت‌رسانی است و روز اول و آخر دولت را نمی‌شناسیم. ما همواره برای خدمت‌رسانی تلاش خواهیم کرد و پایان دولت معنایی ندارد.

عرضه 10 میلیون سیمکارت دانش آموزی تا پایان دولت

جهرمی ادامه داد: مصوبه اینترنت و کودک ما را موظف‌ می‌سازد تا سیمکارت مخصوص کودکان را عرضه کنیم. ارائه سیمکارت دانش‌آموزی در دستور کار قرار دارد و عرضه 10 میلیون سیمکارت و بسته‌های اینترنت رایگان به دانش آموزان به زودی اتفاق خواهد افتاد. انتظار داریم این کار با جدیت پیگیری شود و تا پیش از پایان دولت به مرحله اجرا برسد.

سیمکارت دانش‌آموزی با امکان مدیریت از طرف والدین

چند ماهی است که موضوع عرضه سیمکارت دانش‌آموزی توسط وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش پیگیری می‌شود، دو روز پیش محمود حبیبی، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در خصوص سیمکارت دانش‌آموزی اعلام کرد: سیمکارت‌های دانش‌آموزی با قابلیت محدودیت‌سازی و کنترل والدین، به زودی عرضه خواهند شد. هدف سیمکارت‌ دانش‌آموزی، ایجاد محیطی امن برای دانش‌آموز است. با ایجاد شبکه شاد و آموزش مجازی، دانش‌آموزان مجبور به استفاده از تجهیزات هوشمند متصل به اینترنت هستند و این اتفاق ممکن است آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد.

حبیبی ادامه داد: ما باید فضایی را ایجاد می‌کردیم تا به این دغدغه پاسخ داده شود، سیمکارت دانش‌آموزی با توجه به ویژگی‌های نظارتی که دارد این فضا را محیا می‌سازد. این سیمکارت‌ها قابلیت محدود کردن دسترسی و کنترل فعالیت‌های دانش آموز را به والدین می‌دهد و والدین می‌توانند نقشی تنظیم‌گر داشته باشند.

نوشته عرضه 10 میلیون سیمکارت دانش‌آموزی و بسته‌های اینترنت رایگان اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.