اینترنت ملی در راه است / آیا سرعت اینترنت برای شما نیز کند شده است؟ + نظرسنجی

در چند روز اخیر موضوع کندی اینترنت در ساعات پیک مصرف شبانه به ویژه برای ترافیک بین‌الملل، با اعتراض کاربران همراه شده است. طی روزهای گذشته بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر پیام‌هایی منوط به کندی سرعت اینترنت در ساعات 9 شب تا 1 بامداد منتشر کرده‌اند و نسبت به این موضوع انتقاد داشتند. تجربه این اتفاق طی 48 ساعت گذشته گسترش پیدا کرده و خود ما و همکارانمان نیز با مشکل کندی، قطع مکرر اتصال و به طور کل کاهش کیفیت دسترسی به اینترنت مواجه شده‌ایم.

قطع اتصال در دریای مدیترانه

روز گذشته در خبری اعلام کردیم که مشکل اینترنت به قطع اتصال از مسیر قطر باز می‌گردد. پیمان قره‌داغی، مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، دلیل کندی سرعت اینترنت در ساعات پر بازدید را قطع ارتباط زیرساختی در دریای مدیترانه و از دست رفتن 850 گیگابیت ظرفیت اینترنت بین‌الملل اعلام کرد.

پیش از این سخنان قره‌داغی، برخی کاربران اعلام کردند که در سامانه بررسی شکایت 195 رگولاتوری، دلیل کاهش سرعت اینترنت، محدودیت پهنای باند و اجرای برخی سیاست‌ها از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام شده، اما مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری هر نوع محدودیت اینترنت از طرف شرکت زیرساخت را تکذیب کرد.

وی همچنین تاکید کرد که با دریافت مجوز از سوی مرکز ملی فضای مجازی، 400 گیگابیت ظرفیت رزرو تا 48 ساعت آینده وارد مدار می‌شود. اما تاکنون تاثیر این ظرفیت رزرو شده در کیفیت اتصال به اینترنت در ساعات پربازدید احساس نشده و شب گذشته تعداد کاربران بیشتری با کندی سرعت اینترنت و قطعی مکرر اتصال مواجه شدند.

 

کندی سرعت اینترنت تا 15 فروردین 1400

با اعلام مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، اپراتور قطری اعلام کرده به دلیل مانور نیروهای ناتو در منطقه قطعی اتصال، امکان ورود به این حریم دریایی تا روز 5 فروردین امکان پذیر نیست، همچنین به احتمال فراوان این اختلال حداقل تا 15 فروردین سال بعد ادامه پیدا خواهد کرد.

به این ترتیب تقریبا کل ایام عید با مشکل کندی اینترنت مواجه خواهیم بود، به ویژه که در این ایام استفاده از اینترنت رشد چشمگیری پیدا می‌کند. برخی از کاربران مشکل کندی اینترنت را عمدی دانسته و آن را به اجرای گام به گام اینترنت ملی مرتبط می‌دانند. در هفته‌های اخیر اختصاص بودجه‌های سنگین برای تولید محتوا توسط صدا و سیما و سازمان‌های دولتی و فرهنگی همچنین مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای حاشیه ساز شده است. چند روز پیش نیز آذری جهرمی، وزیر ارتباطات اعلام کرد که به دستور مراجع فرهنگی، بسته‌های اینترنت شبانه حذف شده است، البته اخیرا اعلام شد که این بسته‌ها باز می‌گردد اما دید کلی در مورد وضعیت اینترنت و دسترسی مردم به اینترنت توسط مراجع فرهنگی قابل توجه است.

کندی سرعت اینترنت بین‌الملل و قطع اتصال فیلترشکن‌ها

همچنین رییس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که VPN دولتی و رسمی برای اتصال مشاغل خاص مانند پزشکان، محققین، دانشجویان، خبرنگاران و… به منابع خارجی مورد نیازشان از طریق اپراتورهای رسمی عرضه می‌شود. پس از اعلام این خبر اختلال گسترده در اتصال فیلترشکن‌ها رخ داده و کاربران برای استفاده از فیلترشکن‌ها نیز به مشکل برخورده‌اند.

با کنار هم گذاشتن این اخبار در کنار هم، قطعات پازل استارت کار اینترنت ملی تکمیل می‌شود، مجلس نیز اخیرا تاکید فراوانی به اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال 1400 دارد و این نظریه که اینترنت ملی به زودی اجرایی می‌شود قوت گرفته است.

آیا اینترنت شما نیز کند است؟

نظر شما چیست؟ آیا شما با مشکل کندی اینترنت در ساعات پر بازدید به ویژه برای استفاده از سایت‌های خارجی مواجه شده‌اید؟ آیا فیلترشکن مورد استفاده شما دچار اختلال شده است؟ تجربیات خود را با در میان بگذارید. کاربران زیادی در توییتر به کند بودن اینترنت طی روزهای اخیر اعتراض داشتند، آیای این اتفاق برای شما نیز رخ داده؟؟

 

 

نوشته اینترنت ملی در راه است / آیا سرعت اینترنت برای شما نیز کند شده است؟ + نظرسنجی اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

وزیر ارتباطات: عرضه بسته‌های اینترنت شبانه از سر گرفته می‌شود

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، که اخیرا برای نظارت بر روی پروژه‌های این وزارتخانه در استان همدان، به این استان سفر کرده است، اعلام کرد که عرضه بسته‌های اینترنت شبانه مجددا از سر گرفته خواهد شد. جهرمی در این مورد توضیح داد: حدود یک سال پیش بود که برای اولین بار ابلاغیه منع ارائه بسته‌های اینترنت شبانه به اپراتورها رسید، ارائه بسته‌های اینترنت شبانه از همان زمان تا اندازه‌ای محدود شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، ممنوعیت کامل عرضه بسته‌های شبانه به طور کامل پیگیری نشد.

وزیر ارتباطات اشاره کرد: دیدگاه مراجع فرهنگی آن است که بسته‌های اینترنت شبانه باعث بیدار ماندن دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شود، ما نیز اعلام کردیم که اگر اینترنت نباشد، جوانان خود را با چیز دیگری سرگرم می‌کنند و ماهواره می‌بینند. با این وجود، پیگیری‌هایی صورت گرفته تا ارائه اینترنت شبانه مجددا به جدول بسته‌های اینترنتی عرضه شده توسط اپراتورها بازگردد.

آذری جهرمی با تاکید به پیشرفت‌های صورت گرفته در توسعه اینترنت روستایی اعلام کرد: تاکنون بیش از 92 درصد روستا‌های بالای 30 خانوار کشور به شبکه اینترنت متصل شده‌اند و تنها 8 درصد باقی مانده که تا اردیبهشت 1400 و پیش از پایان کار دولت دوازدهم، آن‌ها نیز به شبکه اینترنت متصل می‌شوند. این روستاها بیشتر مربوط به استان سیستان و بلوچستان هستند.

وزیر ارتباطات با اشاره به سفر خود به استان همدان تاکید کرد: استان همدان از لحاظ دسترسی به شبکه اینترنت وضعیت مناسبی دارد، بیشتر زیرساخت‌های شبکه روستایی این استان مربوط به ADSL است که با توجه به موقعیت گردشگری که استان همدان دارد، باید اینترنت همراه نیز در این استان ارتقا پیدا کند.

آذری جهرمی در مورد برنامه‌های دولت برای استان همدان گفت: برای جبران ضعف در توسعه اینترنت همراه در این استان، برنامه احداث 108 سایت مخابراتی را در دستور کار قرار دادیم تا افزایش پوشش پهنای باند اینترنت تلفن همراه در روستاها به بالای 90 درصد افزایش پیدا کند.

 

نوشته وزیر ارتباطات: عرضه بسته‌های اینترنت شبانه از سر گرفته می‌شود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

شورای نگهبان: قانون افزایش ۱۰ درصد حق‌السهم دولت از اپراتورها مغایر قانون اساسی است!

پس از کشمکش‌های فراوان بر سر قانون افزایش 10 درصد حق‌السهم دولت از اپراتورهای تلفن همراه، شورای نگهبان این قانون را دارای ابهام دانسته و احتمال دارد این قانون به طور کلی اجرا نشود. دو هفته پیش بود که خبر افزایش 10 درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها و صرف این هزینه در حوزه مدیریت فضای مجازی، رسانه و توسعه اینترنت روستایی منتشر شد.

این مصوبه جدید مجلس که در فرایند بررسی لایحه تلفیق بودجه 1400 به آن اشاره شده، با اعتراض و انتقاد دولتی‌ها و تیم وزیر ارتباطات همراه شد، آذری جهرمی و معاونانش در پیام‌های توییتری اعلام کردند که این قانون سبب افزایش قیمت اینترنت می‌شود و به ضرر مصرف کنندگان است. اما مجلسی‌ها در نقطه مقابل تبصره دیگری به این قانون اضافه کردند و اعلام شد که هیچ ‌اپراتوری حق ندارد در سال 1400 قیمت اینترنت را افزایش دهد.

پس از این کشمکش، روز گذشته شورای نگهبان در بررسی لایحه بودجه 1400، ابهاماتی به این قانون وارد کرد که قرار است امروز در کمیسیون تلفیق بررسی شود. شورای نگهبان در ابلاغیه‌ای در مورد بررسی بند 3-6 مرتبط با افزایش 10 درصدی حق‌السهم اپراتورها این چنین اعلام کرد: در جزء 2 بند (ی) از این جهت که مشخص نیست در حکم این جزء در خصوص افزایش مذکور، مفاد قراردادهای معتبر منعقد شده، رعایت شده است یا خیر، این بند ابهام دارد و پس از رفع ابهام در خصوص آن اظهار نظر خواهد شد. همچنین این جزء با توجه به عدم ردیف و نحوه دقیق هزینه‌کرد منابع مازاد بر مبلغ مذکور، مغایر اصول 52 و 53 قانون اساسی شناخته شده است.

در ابلاغیه شورای نگهبان مبهم بودن رعایت مفاد قراردادهای معتبر، به قرارداد 15 ساله اپراتورها با دولت اشاره دارد، به همین جهت یکی از ایراداتی که جهرمی به این قانون وارد کرده، نقص قرارداد بسته شده میان دولت و اپراتورها است که 15 سال پیش بسته شده و براساس آن سهم دولت از درآمد اپراتورها 28.1 درصد تعیین شده است. قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس در پاسخ به این انتقاد جهرمی اعلام کرده بود که قانون اولی‌تر از قرارداد است و قانون جدید باید در قراردادها اعمال شود.

به هر شکل قوانین تصویب شده در مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد و در حال حاضر سرانجام اجرایی یا عدم اجرایی شدن این قانون توسط شورای نگهبان بررسی و اعلام خواهد شد.

نوشته شورای نگهبان: قانون افزایش 10 درصد حق‌السهم دولت از اپراتورها مغایر قانون اساسی است! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

شورای نگهبان: قانون افزایش ۱۰ درصد حق‌السهم دولت از اپراتورها مغایر قانون اساسی است!

پس از کشمکش‌های فراوان بر سر قانون افزایش 10 درصد حق‌السهم دولت از اپراتورهای تلفن همراه، شورای نگهبان این قانون را دارای ابهام دانسته و احتمال دارد این قانون به طور کلی اجرا نشود. دو هفته پیش بود که خبر افزایش 10 درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها و صرف این هزینه در حوزه مدیریت فضای مجازی، رسانه و توسعه اینترنت روستایی منتشر شد.

این مصوبه جدید مجلس که در فرایند بررسی لایحه تلفیق بودجه 1400 به آن اشاره شده، با اعتراض و انتقاد دولتی‌ها و تیم وزیر ارتباطات همراه شد، آذری جهرمی و معاونانش در پیام‌های توییتری اعلام کردند که این قانون سبب افزایش قیمت اینترنت می‌شود و به ضرر مصرف کنندگان است. اما مجلسی‌ها در نقطه مقابل تبصره دیگری به این قانون اضافه کردند و اعلام شد که هیچ ‌اپراتوری حق ندارد در سال 1400 قیمت اینترنت را افزایش دهد.

پس از این کشمکش، روز گذشته شورای نگهبان در بررسی لایحه بودجه 1400، ابهاماتی به این قانون وارد کرد که قرار است امروز در کمیسیون تلفیق بررسی شود. شورای نگهبان در ابلاغیه‌ای در مورد بررسی بند 3-6 مرتبط با افزایش 10 درصدی حق‌السهم اپراتورها این چنین اعلام کرد: در جزء 2 بند (ی) از این جهت که مشخص نیست در حکم این جزء در خصوص افزایش مذکور، مفاد قراردادهای معتبر منعقد شده، رعایت شده است یا خیر، این بند ابهام دارد و پس از رفع ابهام در خصوص آن اظهار نظر خواهد شد. همچنین این جزء با توجه به عدم ردیف و نحوه دقیق هزینه‌کرد منابع مازاد بر مبلغ مذکور، مغایر اصول 52 و 53 قانون اساسی شناخته شده است.

در ابلاغیه شورای نگهبان مبهم بودن رعایت مفاد قراردادهای معتبر، به قرارداد 15 ساله اپراتورها با دولت اشاره دارد، به همین جهت یکی از ایراداتی که جهرمی به این قانون وارد کرده، نقص قرارداد بسته شده میان دولت و اپراتورها است که 15 سال پیش بسته شده و براساس آن سهم دولت از درآمد اپراتورها 28.1 درصد تعیین شده است. قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس در پاسخ به این انتقاد جهرمی اعلام کرده بود که قانون اولی‌تر از قرارداد است و قانون جدید باید در قراردادها اعمال شود.

به هر شکل قوانین تصویب شده در مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد و در حال حاضر سرانجام اجرایی یا عدم اجرایی شدن این قانون توسط شورای نگهبان بررسی و اعلام خواهد شد.

نوشته شورای نگهبان: قانون افزایش 10 درصد حق‌السهم دولت از اپراتورها مغایر قانون اساسی است! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

مروری بر اخبار جنجالی هفته: از عرضه VPN دولتی تا اعطای وام برای خرید تلفن همراه

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به اعطای وام برای خرید تلفن همراه، توزیع VPN دولتی، فعال شدن قابلیت مسیریابی گوگل و جریمه سنگین برای ماینرهای خانگی جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

از سال آینده وام خرید تلفن همراه و مودم اعطا می‌شود!

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مورد اعتبار فروش قسطی تلفن همراه اعلام کرد: اعتبار 500 میلیاردی برای فروش قسطی تلفن همراه با اقساط 24 ماهه توسط چک بانکی تعیین شده است. جهرمی، روز گذشته در مورد گرانی مودم و تلفن همراه اعلام کرد: ما تولید کننده قطعات نیمه هادی در ایران نیستیم و بسیاری از مودم‌ها و تلفن‌های همراه موجود در بازار به کشور وارد می‌شوند. هزینه محصولات وارداتی با نرخ ارز تعیین می‌شود و متاسفانه نرخ ارز و قیمت مودم و تلفن همراه نسبت به دو سال پیش افزایش چشمگیری داشته، البته افزایش قیمت بر روی همه جنبه‌های زندگی مردم و قیمت کالاها تاثیر گذاشته است.


از این پس انتشار فیلم و سریال در رسانه‌های کاربر محور تنها با احراز هویت ممکن است

براساس جدیدترین تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که در سازمان صدا و سیما برگزار شد، از این پس انتشار فیلم و سریال در رسانه‌های کاربرمحور تنها با احراز هویت امکان‌پذیر خواهد بود. براساس این قانون تنها افرادی که احراز هویت شده‌اند می‌توانند در رسانه‌های کاربرمحور ایرانی (مانند آپارات و…) فیلم و سریال به اشتراک بگذارند.


در سال آینده 180 میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که در یک سال اول واکسیناسیون کرونا بیش از 180 میلیون دوز واکسن (برای 90 میلیون نفر) از طریق تولید داخلی، تولید مشترک، واردات مستقیم و واردات از طریق کوواکس در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. جهانپور در این زمینه گفت: برنامه جامع واکسیناسیون علیه کویید 19 در ایران با پیش‌بینی چهار مسیر موازی برای تامین واکسن پیش می‌رود، طبق پیش‌بینی ما در یک سال اول واکسیناسیون، 180 میلیون دوز واکسن در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که بالاتر از نیاز کشور است.


VPN مجاز به صورت رسمی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد

ابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که VPN دولتی از طریق اپراتورهای رسمی عرضه می‌شود. فیروزآبادی گفت: ما با تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت موافق هستیم، در همین رابطه هم پیشنهاداتی را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داده‌ایم، همچنین آئین‌نامه و دستورالعمل تعیین دسترسی به اینترنت و سطح فیلترینگ نیز در حال آماده سازی است و امیدواریم در اسرع وقت به پایان برسد.


قابلیت مسیریابی گوگل مپ برای کاربران ایرانی فعال شد

براساس اطلاعاتی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، قابلیت مسیریابی گوگل مپ که تا کنون در ایران غیرقابل استفاده بود، برای کاربران ایرانی فعال شده است.


جریمه سنگین برای ماینرهای غیرمجاز خانگی

این روزها موضوع استخراج و معاملات رمزارزها به یکی از داغ‌ترین اخبار روزانه تبدیل شده و البته نگرانی‌های فراوانی در خصوص وضع قوانین جدید در این حوزه وجود دارد. پس از فعالیت چندین ساله درگاه‌های معاملاتی و صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال، با افزایش گرایش به این بازار در کشور، مسئولین دولتی به یکباره تصمیم بر مقابله با بازار رمزارها گرفته و به ویژه رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که هرگونه معامله در حوزه رمزارزها ممنوع است.


مجلس به دنبال قانونمند کردن فعالیت در حوزه رمزارزهاست

محمد اسکندری، مشاور اقتصادی هیات رئیسه مجلس در جلسه‌ای که در کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد، به فعالان حوزه رمزارز و بلاک چین توصیه کرد تا زمان قانونمند شدن عرصه ارزهای دیجیتال در ایران، فعالیت خود را کاهش دهند. اسکندری در این جلسه اعلام کرد: مجلس هیچ مشکلی با ارزهای دیجیتال و تجارت بر مبنای آن ندارد، نسبت به بلاک‌چین هم کلا مخالفتی دیده نمی‌شود، اما باید توجه داشت که بدون قانون‌گذاری و مقررات نمی‌توان در این حوزه فعالیت کرد.


سلب امتیاز مالکیت سیمکارت از طریق اپلیکیشن اپراتورها امکان‌پذیر شد

مجید حقی، معاون امورپستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از راه‌اندازی سامانه سلب امتیاز مالکیت سیمکارت در اپلیکیشن‌ اختصاصی اپراتورهای تلفن همراه خبر داد.


گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از بزرگ‌ترین رویداد سالانه دیجی‌پی

در روز 17 اسفند 99، اولین رویداد گزارش سالانه دیجی‌پی با حضور هومن امینی مدیرعامل دیجی‌پی و حمید محمدی رئیس هیات مدیره این برند برگزار شد.


ثبت نام برای دریافت بسته اینترنت 60 گیگابایت معلمان آغاز شد

وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود از اختصاص دادن بسته اینترنت 60 گیگابایتی رایگان برای معلمان خبر داد. با آغاز سال تحصیلی جدید در مهر سال جاری، وزارت ارتباطات اعلام کرد که ترافیک اینترنت شاد رایگان است و به دلیل آنکه بسیاری از مدارس برای آموزش از پلتفرم دیگری به جز شاد استفاده می‌کنند، بسته اینترنت سه ماهه رایگان نیز برای معلمان و کادر آموزشی در نظر گرفته است، همچنین برای دانشجویان نیز سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها رایگان می‌شود.


آذری جهرمی: مراجع فرهنگی دستور حذف بسته‌های شبانه را دادند!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که طبق روال همیشگی آخر هفته‌ها در صفحه اینستاگرام خود به پرسش و دغدغه‌های مخاطبان پاسخ میداد، پس از راه‌اندازی کانال تلگرامش، روز گذشته برای اولین بار رسم پرسش و پاسخ با مردم را در کانال تلگرام خود اجرا کرد و در این کانال به سوالات مردم پاسخ داد.


افزایش درآمد حق‌السهمی دولت از اپراتورها صرف رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای می‌شود

کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر افزایش 10 درصدی حق‌السهم اپراتورها، منابع واریز این درآمد را صدا و سیما و شرکت مخابرات ایران اعلام کرد. به این ترتیب درآمد حاصل از افزایش حق‌السهم اپراتورها به صدا و سیما برای تولید محتوا و نظارت بر فضای مجازی و شرکت مخابرات ایران برای افزایش کیفیت اینترنت به جهت مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای اختصاص پیدا می‌کند.مجلس

 

نوشته مروری بر اخبار جنجالی هفته: از عرضه VPN دولتی تا اعطای وام برای خرید تلفن همراه اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

مروری بر اخبار جنجالی هفته: از عرضه VPN دولتی تا اعطای وام برای خرید تلفن همراه

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به اعطای وام برای خرید تلفن همراه، توزیع VPN دولتی، فعال شدن قابلیت مسیریابی گوگل و جریمه سنگین برای ماینرهای خانگی جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

از سال آینده وام خرید تلفن همراه و مودم اعطا می‌شود!

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مورد اعتبار فروش قسطی تلفن همراه اعلام کرد: اعتبار 500 میلیاردی برای فروش قسطی تلفن همراه با اقساط 24 ماهه توسط چک بانکی تعیین شده است. جهرمی، روز گذشته در مورد گرانی مودم و تلفن همراه اعلام کرد: ما تولید کننده قطعات نیمه هادی در ایران نیستیم و بسیاری از مودم‌ها و تلفن‌های همراه موجود در بازار به کشور وارد می‌شوند. هزینه محصولات وارداتی با نرخ ارز تعیین می‌شود و متاسفانه نرخ ارز و قیمت مودم و تلفن همراه نسبت به دو سال پیش افزایش چشمگیری داشته، البته افزایش قیمت بر روی همه جنبه‌های زندگی مردم و قیمت کالاها تاثیر گذاشته است.


از این پس انتشار فیلم و سریال در رسانه‌های کاربر محور تنها با احراز هویت ممکن است

براساس جدیدترین تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که در سازمان صدا و سیما برگزار شد، از این پس انتشار فیلم و سریال در رسانه‌های کاربرمحور تنها با احراز هویت امکان‌پذیر خواهد بود. براساس این قانون تنها افرادی که احراز هویت شده‌اند می‌توانند در رسانه‌های کاربرمحور ایرانی (مانند آپارات و…) فیلم و سریال به اشتراک بگذارند.


در سال آینده 180 میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که در یک سال اول واکسیناسیون کرونا بیش از 180 میلیون دوز واکسن (برای 90 میلیون نفر) از طریق تولید داخلی، تولید مشترک، واردات مستقیم و واردات از طریق کوواکس در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. جهانپور در این زمینه گفت: برنامه جامع واکسیناسیون علیه کویید 19 در ایران با پیش‌بینی چهار مسیر موازی برای تامین واکسن پیش می‌رود، طبق پیش‌بینی ما در یک سال اول واکسیناسیون، 180 میلیون دوز واکسن در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که بالاتر از نیاز کشور است.


VPN مجاز به صورت رسمی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد

ابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که VPN دولتی از طریق اپراتورهای رسمی عرضه می‌شود. فیروزآبادی گفت: ما با تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت موافق هستیم، در همین رابطه هم پیشنهاداتی را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داده‌ایم، همچنین آئین‌نامه و دستورالعمل تعیین دسترسی به اینترنت و سطح فیلترینگ نیز در حال آماده سازی است و امیدواریم در اسرع وقت به پایان برسد.


قابلیت مسیریابی گوگل مپ برای کاربران ایرانی فعال شد

براساس اطلاعاتی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، قابلیت مسیریابی گوگل مپ که تا کنون در ایران غیرقابل استفاده بود، برای کاربران ایرانی فعال شده است.


جریمه سنگین برای ماینرهای غیرمجاز خانگی

این روزها موضوع استخراج و معاملات رمزارزها به یکی از داغ‌ترین اخبار روزانه تبدیل شده و البته نگرانی‌های فراوانی در خصوص وضع قوانین جدید در این حوزه وجود دارد. پس از فعالیت چندین ساله درگاه‌های معاملاتی و صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال، با افزایش گرایش به این بازار در کشور، مسئولین دولتی به یکباره تصمیم بر مقابله با بازار رمزارها گرفته و به ویژه رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که هرگونه معامله در حوزه رمزارزها ممنوع است.


مجلس به دنبال قانونمند کردن فعالیت در حوزه رمزارزهاست

محمد اسکندری، مشاور اقتصادی هیات رئیسه مجلس در جلسه‌ای که در کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد، به فعالان حوزه رمزارز و بلاک چین توصیه کرد تا زمان قانونمند شدن عرصه ارزهای دیجیتال در ایران، فعالیت خود را کاهش دهند. اسکندری در این جلسه اعلام کرد: مجلس هیچ مشکلی با ارزهای دیجیتال و تجارت بر مبنای آن ندارد، نسبت به بلاک‌چین هم کلا مخالفتی دیده نمی‌شود، اما باید توجه داشت که بدون قانون‌گذاری و مقررات نمی‌توان در این حوزه فعالیت کرد.


سلب امتیاز مالکیت سیمکارت از طریق اپلیکیشن اپراتورها امکان‌پذیر شد

مجید حقی، معاون امورپستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از راه‌اندازی سامانه سلب امتیاز مالکیت سیمکارت در اپلیکیشن‌ اختصاصی اپراتورهای تلفن همراه خبر داد.


گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از بزرگ‌ترین رویداد سالانه دیجی‌پی

در روز 17 اسفند 99، اولین رویداد گزارش سالانه دیجی‌پی با حضور هومن امینی مدیرعامل دیجی‌پی و حمید محمدی رئیس هیات مدیره این برند برگزار شد.


ثبت نام برای دریافت بسته اینترنت 60 گیگابایت معلمان آغاز شد

وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود از اختصاص دادن بسته اینترنت 60 گیگابایتی رایگان برای معلمان خبر داد. با آغاز سال تحصیلی جدید در مهر سال جاری، وزارت ارتباطات اعلام کرد که ترافیک اینترنت شاد رایگان است و به دلیل آنکه بسیاری از مدارس برای آموزش از پلتفرم دیگری به جز شاد استفاده می‌کنند، بسته اینترنت سه ماهه رایگان نیز برای معلمان و کادر آموزشی در نظر گرفته است، همچنین برای دانشجویان نیز سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها رایگان می‌شود.


آذری جهرمی: مراجع فرهنگی دستور حذف بسته‌های شبانه را دادند!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که طبق روال همیشگی آخر هفته‌ها در صفحه اینستاگرام خود به پرسش و دغدغه‌های مخاطبان پاسخ میداد، پس از راه‌اندازی کانال تلگرامش، روز گذشته برای اولین بار رسم پرسش و پاسخ با مردم را در کانال تلگرام خود اجرا کرد و در این کانال به سوالات مردم پاسخ داد.


افزایش درآمد حق‌السهمی دولت از اپراتورها صرف رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای می‌شود

کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر افزایش 10 درصدی حق‌السهم اپراتورها، منابع واریز این درآمد را صدا و سیما و شرکت مخابرات ایران اعلام کرد. به این ترتیب درآمد حاصل از افزایش حق‌السهم اپراتورها به صدا و سیما برای تولید محتوا و نظارت بر فضای مجازی و شرکت مخابرات ایران برای افزایش کیفیت اینترنت به جهت مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای اختصاص پیدا می‌کند.مجلس

 

نوشته مروری بر اخبار جنجالی هفته: از عرضه VPN دولتی تا اعطای وام برای خرید تلفن همراه اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

ثبت نام برای دریافت بسته اینترنت ۶۰ گیگابایت معلمان آغاز شد

اینترنت رایگان معلمان

وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود از اختصاص دادن بسته اینترنت 60 گیگابایتی رایگان برای معلمان خبر داد. با آغاز سال تحصیلی جدید در مهر سال جاری، وزارت ارتباطات اعلام کرد که ترافیک اینترنت شاد رایگان است و به دلیل آنکه بسیاری از مدارس برای آموزش از پلتفرم دیگری به جز شاد استفاده می‌کنند، بسته اینترنت سه ماهه رایگان نیز برای معلمان و کادر آموزشی در نظر گرفته است، همچنین برای دانشجویان نیز سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها رایگان می‌شود.

با پایان این بسته معلمان با هزینه شخصی به اینترنت متصل شده و کلاس‌های آنلاین را برگزار می‌کردند، اما حالا یک بسته 60 گیگابایتی دیگر برای معلمین فعال خواهد شد، حجم 60 گیگابایت این بسته با توجه به استفاده مکرر معلمین از اینترنت و ارسال و دریافت فایل‌های تصویری و ویدیویی قابل توجه است، به نظر نمی‌رسد این بسته 60 گیگابایتی بیش از یک یا نهایتا دو ماه برای معلمین کارآمد باشد اما به هر شکل وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود اعلام کرد این بسته با نام یارانه معلمین به آن‌ها اهدا خواهد شد.

معلمین برای دریافت بسته اینترنت خود باید به سایت ictgifts.ir مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام در سامانه وزارت ارتباطات اقدام کنند. این سامانه در ابتدای هفته پیش در اختیار دانشجویان قرار داده شده بود و آن‌ها توانستند با ثبت نام و وارد کردن اطلاعات خود بسته 60 گیگابایت اینترنت رایگان را دریافت کنند.

هر چند با اعلام وزارت ارتباطات بسته 60 گیگابایتی دانشجویان در اختیار آن‌ها قرار گرفته اما در روزهای اخیر بسیاری از دانشجویان در شبکه‌های مجازی نسبت به فعال نشدن بسته اینترنت خود گله دارند، نپذیرفتن اطلاعات وارد شده، عدم فعال سازی بسته و عدم اتصال به اینترنت در هنگام استفاده از بسته اینترنت رایگان از جمله اصلی‌ترین مشکلات دانشجویان برای استفاده از این بسته اینترنت است. حال باید دید که آیا معلمین نیز برای دریافت و استفاده از بسته اینترنت رایگان خود به مشکل برخواهند خورد یا خیر.

نوشته ثبت نام برای دریافت بسته اینترنت 60 گیگابایت معلمان آغاز شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

افزایش درآمد حق‌السهمی دولت از اپراتورها صرف رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای می‌شود

کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر افزایش 10 درصدی حق‌السهم اپراتورها، منابع واریز این درآمد را صدا و سیما و شرکت مخابرات ایران اعلام کرد. به این ترتیب درآمد حاصل از افزایش حق‌السهم اپراتورها به صدا و سیما برای تولید محتوا و نظارت بر فضای مجازی و شرکت مخابرات ایران برای افزایش کیفیت اینترنت به جهت مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای اختصاص پیدا می‌کند.

طبق بند 2 تبصره 6 لایجه بودجه 1400 افزایش 10 درصدی حق‌السهمی اپراتورها درآمد مازاد 6 هزار و 980 میلیارد تومانی خواهد داشت که صرف توسعه زیرساخت اینترنت ثابت و مدیریت فضای مجازی خواهد شد، در متن مصوبه مجلس تاکید شده که اینترنت پرسرعت مخابرات باید امکان ارائه سرویس‌های صوت و تصویر پیشرفته و قابلیت مقابله و رقابت با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای کشورهای دیگر در حریم کشور را داشته باشد. همچنین بخش دیگر این درآمد هزینه تولید محتوا و نظارت بر فضای مجازی خواهد شد. وزارت ارتباطات مکلف به حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی شده و به همین جهت تا پایان سال 1400 باید شبکه ملی اطلاعات را اجرا کند.

حسین فلاح جوشانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در واکنش به اعلام این خبر در صفحه توییتر خود نوشت: مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی، سرمایه نیست. انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکت‌های زیرزمینی است که در خصوصی‌سازی به اشتباه به آن‌ها واگذار شده است، آن‌ را باید رفع کنید. مسئولیت توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای نیز با سازمان فضایی است نه مخابرات ایران!

معاون وزیر ارتباطات پیش‌تر نیز به افزایش 10 درصدی حق‌السهم اپراتورها واکنش نشان داده بود، به اعتقاد وزیر ارتباطات و معاون وزیر ارتباطات این افزایش حق‌السهم باعث گرانی اینترنت خواهد شد، از آنجا که درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است، افزایش درآمد خزانه حتما موجب افزایش قیمت اینترنت می‌شود؛ البته مجلس اعلام کرد که اپراتورها حق افزایش تعرفه اینترنت را ندارد.

نوشته افزایش درآمد حق‌السهمی دولت از اپراتورها صرف رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای می‌شود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

از سال آینده وام خرید تلفن همراه و مودم اعطا می‌شود!

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مورد اعتبار فروش قسطی تلفن همراه اعلام کرد: اعتبار 500 میلیاردی برای فروش قسطی تلفن همراه با اقساط 24 ماهه توسط چک بانکی تعیین شده است. جهرمی، روز گذشته در مورد گرانی مودم و تلفن همراه اعلام کرد: ما تولید کننده قطعات نیمه هادی در ایران نیستیم و بسیاری از مودم‌ها و تلفن‌های همراه موجود در بازار به کشور وارد می‌شوند. هزینه محصولات وارداتی با نرخ ارز تعیین می‌شود و متاسفانه نرخ ارز و قیمت مودم و تلفن همراه نسبت به دو سال پیش افزایش چشمگیری داشته، البته افزایش قیمت بر روی همه جنبه‌های زندگی مردم و قیمت کالاها تاثیر گذاشته است.

جهرمی با اشاره به این موضوع که تولید گوشی و مودم در حوزه مسئولیت‌های وزارت ارتباطات نیست، گفت: این موضوع در حوزه وزارت صمت است، اما به دلیل آنکه قیمت مودم و گوشی و قدرت خرید مردم در این حوزه ارتباط مستقیمی با توسعه ارتباطات دارند، ما از تولیدات در این حوزه حمایت می‌کنیم.

وزیر ارتباطات در خصوص تخصیص اعتبار برای فروش قسطی تلفن همراه اعلام کرد: به تازگی با موافقت رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه، یک اعتبار 500 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که به دنبال آن هستیم تا این اعتبار به صورت مستقیم به دست مصرف کننده برسد. این اعتبار به صورت وام مناسب برای خرید و فروش تلفن هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته شرایط آن توسط کارگروهی که در این زمینه تشکیل شده اعلام خواهد شد.

آذری جهرمی ادامه داد: امیدواریم که شرایط اعطای وام تا فروردین ماه نهایی شود تا بتوانیم این اعتبار را به دست مردم برسانیم. از طرفی برخی از بانک‌ها هم برای ارائه وام اعلام آمادگی کردند. زیرساخت اینکار در حال فراهم شدن است تا مردم بتوانند از طریق پیامک یا سامانه آنلاین، درخواست ثبت مودم یا تلفن همراه بدهند و محصولات از طریق پست برای آن‌ها ارسال شود، هزینه کالا نیز 24 ماهه به صورت اقساط بانکی پرداخت شود، این کار قدرت خرید مردم را نیز افزایش می‌دهد.

نوشته از سال آینده وام خرید تلفن همراه و مودم اعطا می‌شود! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

از سال آینده وام خرید تلفن همراه و مودم اعطا می‌شود!

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مورد اعتبار فروش قسطی تلفن همراه اعلام کرد: اعتبار 500 میلیاردی برای فروش قسطی تلفن همراه با اقساط 24 ماهه توسط چک بانکی تعیین شده است. جهرمی، روز گذشته در مورد گرانی مودم و تلفن همراه اعلام کرد: ما تولید کننده قطعات نیمه هادی در ایران نیستیم و بسیاری از مودم‌ها و تلفن‌های همراه موجود در بازار به کشور وارد می‌شوند. هزینه محصولات وارداتی با نرخ ارز تعیین می‌شود و متاسفانه نرخ ارز و قیمت مودم و تلفن همراه نسبت به دو سال پیش افزایش چشمگیری داشته، البته افزایش قیمت بر روی همه جنبه‌های زندگی مردم و قیمت کالاها تاثیر گذاشته است.

جهرمی با اشاره به این موضوع که تولید گوشی و مودم در حوزه مسئولیت‌های وزارت ارتباطات نیست، گفت: این موضوع در حوزه وزارت صمت است، اما به دلیل آنکه قیمت مودم و گوشی و قدرت خرید مردم در این حوزه ارتباط مستقیمی با توسعه ارتباطات دارند، ما از تولیدات در این حوزه حمایت می‌کنیم.

وزیر ارتباطات در خصوص تخصیص اعتبار برای فروش قسطی تلفن همراه اعلام کرد: به تازگی با موافقت رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه، یک اعتبار 500 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که به دنبال آن هستیم تا این اعتبار به صورت مستقیم به دست مصرف کننده برسد. این اعتبار به صورت وام مناسب برای خرید و فروش تلفن هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته شرایط آن توسط کارگروهی که در این زمینه تشکیل شده اعلام خواهد شد.

آذری جهرمی ادامه داد: امیدواریم که شرایط اعطای وام تا فروردین ماه نهایی شود تا بتوانیم این اعتبار را به دست مردم برسانیم. از طرفی برخی از بانک‌ها هم برای ارائه وام اعلام آمادگی کردند. زیرساخت اینکار در حال فراهم شدن است تا مردم بتوانند از طریق پیامک یا سامانه آنلاین، درخواست ثبت مودم یا تلفن همراه بدهند و محصولات از طریق پست برای آن‌ها ارسال شود، هزینه کالا نیز 24 ماهه به صورت اقساط بانکی پرداخت شود، این کار قدرت خرید مردم را نیز افزایش می‌دهد.

نوشته از سال آینده وام خرید تلفن همراه و مودم اعطا می‌شود! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.