آذری جهرمی: تعرفه‌های ۵G گران‌تر از ۴G خواهد بود

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از روم‌های کلاب‌هاوس اعلام کرد: اینترنت ماهواره‌ای از نظر اقتصادی تهدیدی برای اپراتورها نیست.

جهرمی در مورد شرایط اینترنت ماهواره‌ای در کشور گفت: مدل اقتصادی اینترنت ماهواره‌ای که در حال حاضر در موردش صحبت می‌شود، برای مردم مقرون‌به‌صرفه نیست، مگر آن که شرکت ارائه دهنده اینترنت برنامه‌ای فرا اقتصادی برای ایران داشته باشد.

وی ادامه داد: جذابیت اینترنت ماهواره‌ای برای مردم به دلیل سرعت بالای آن نیست، بلکه رهایی از یکسری محدودیت‌ها و دردسرهاست که برای مردم اهمیت دارد، به همین دلیل از لحاظ اقتصادی، اینترنت ماهواره‌ای تهدیدی برای اپراتورها محسوب نمی‌شود. مگر آنکه شرکت ارائه دهنده به دلایل سیاسی، سرویس‌های خود را در ایران با قیمت ارزان‌تر عرضه کند.

وزیر ارتباطات در خصوص فرصت‌های رشد اقتصاد دیجیتال در آینده تاکید کرد: دولت آینده فرصت بسیار بزرگی برای رشد اقتصاد دیجیتال دارد، توسعه دولت آینده منوط به استفاده از ظرفیت 5G و فیبرنوری است و اگر به این بخش توجهی نداشته باشد جلوی توسعه دولت خود را گرفته است.

تعرفه‌ها ثابت مانده است

آذری جهرمی با اشاره به کاهش سهم دولت از درآمد اپراتورها گفت: استراتژی ما در بیش از سه سال گذشته، مبتنی بر تثبیت قیمت بوده، به همین دلیل سهم دولت از درآمد اپراتورها را به 4 درصد کاهش دادیم. پیش‌تر از 28 درصد مالیات که دولت دریافت می‌کرد، سه درصد برای توسعه روستایی استفاده می‌شد. اما ما سه درصد را به اپراتور بازگرداندیم، چهار درصد دیگر از سال 99 کاهش پیدا کرد و ما 7 درصد درآمد را نیز به توسعه مناطق محروم اختصاص دادیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: مجموع این سیاست‌گذاری‌ها به توسعه این بازار از 30 میلیون مشترک به 70 میلیون مشترک شد و شاهد افزایش درآمد اپراتور به ازای هر مشترک نیز بودیم. متوسط درآمد مخابرات به ازای هر مشترک ADSL نزدیک به 11 هزار تومان بود که اکنون این عدد چیزی حدود 26 هزار تومان است.

آذری ‌جهرمی افزود: در سال 99 نیز چهار درصد درآمد را کم کردیم و دولت به‌طور تقریبی هفت درصد سهم درآمد باقی مانده را به توسعه مناطق محروم اختصاص داد.

هزینه تعرفه 5G بالاتر از 4G خواهد بود

وزیر ارتباطات در مقایسه تعرفه 5G و 4G افزود: در حال حاضر اپراتورها به سمت توسعه 5G پیش رفته‌اند، در عین حال اپراتورهای ثابت به دنبال گسترش VDSL و اتصال شبکه فیبر نوری هستند. اما بحث بر این است که تعرفه سرویس‌ها به مقداری باشد که سرمایه‌گذاری و برگشت سرمایه توجیه‌پذیر باشد. از این رو تعرفه‌های سرویس 5G بالاتر از 4G خواهد بود.

نوشته آذری جهرمی: تعرفه‌های 5G گران‌تر از 4G خواهد بود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

آذری جهرمی: همکاری ایران و چین در جهت محدود سازی اینترنت نیست!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص همکاری جامع ایران و چین اعلام کرد: این همکاری به محدودیت اینترنت منجر نمی‌شود و زمینه توسعه آن را فراهم خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این روزها باید اخبار مهم کشور را از اتاق‌های گفتگوی کلاب‌هاوس دریافت کنیم. آذری جهرمی مانند دیگر مسئولان و مدیران در چند وقت اخیر اخبار مهمی را در کلاب‌هاوس بازگو کرده است.

حال در آخرین گفتگویی که در خصوص همکاری ایران و چین در این شبکه اجتماعی برگزار شده بود، وزیر ارتباطات با اشاره به این که تفاهم نامه همکاری میان ایران و چین موجب محدودیت در اینترنت نمی‌شود، گفت: بندی در مورد محدود‌سازی اینترنت در سند همکاری ایران و چین وجود ندارد، ایران و چین همواره بر روی حوزه‌های مربوط به فناوری اطلاعات همکاری داشتند و شرکت‌های چینی یکی از مجموعه‌های پیشرو در این زمینه هستند.

ارتباط چینی‌ها همواره با ما خوب بوده است

جهرمی تاکید کرد: در دو دوره سنگین‌ترین تحریم‌های ظالمانه بر علیه ایران انجام شد، هر چند این تحریم‌ها در حوزه ارتباطات نبود اما شرکت‌های خارجی همکاری خود را با ایران کاهش دادند. در آن شرایط شرکت‌های چینی ارتباط خود با شرکت‌های ایرانی را حفظ کردند و پشتیبانی خوبی ارائه دادند.

وزیر ارتباطات با اشاره به بی‌نیاز شدن چین از کشورهای دیگر در حوزه ارتباطات زیر ساخت و فناوری نیمه هادی گفت: در زمان ترامپ دعوای بزرگی مربوط به نسل پنجم ارتباطات شکل گرفت که به دلیل به خطر افتادن استقلال آمریکایی‌ها در حکمرانی عرصه ارتباطات بود. با این وجود شرکت‌های چینی در یافتن بازارهای جدید و اداره بازار خودشان توانمند شدند.

همکاری با چین بازدارنده تحریم‌ها بر علیه ماست 

به گفته آذری جهرمی، چین یک شریک سنتی برای ایران محسوب می‌شود و با توجه به دعوای قدرتی که برای شکستن هژمونی تک قطبی فناوری اطلاعات آمریکا وجود دارد، ایران می‌تواند بین چین و آمریکا موازنه ایجاد کند تا علاوه بر تعامل بیشتر، از تحریم‌های یک جانبه جلوگیری کند، زمانی آمریکایی‌ها تصور می‌کردند با اعمال تحریم ایران آسیب جدی خواهد خورد، اما اکنون اینطور نیست.

وزیر ارتباطات ادامه داد: همکاری ایران و چین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به هیچ عنوان محدود کننده نیست. این همکاری باعث رشد می‌شود زیرا از اعمال تحریم‌های ظالمانه در حوزه ارتباطات جلوگیری می‌کند و نقش بازدارنده مقابل تحریم‌ها دارد.

جهرمی با تاکید به نقش این همکاری در مقابله با تحریم‌های فضایی آمریکا گفت: مسائل مربوط به حوزه فضایی نیز در این تفاهم‌نامه ذکر شده است. مدتی است که آمریکا به صورت یک‌جانبه سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و پژوهشگاه هوافضا را تحریم کرد. همکاری ما همواره با چین خوب بوده و با این تفاهم‌نامه می‌تواند بازدارنده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشد.

وی تاکید کرد: البته هنوز قرارداری میان ایران و چین امضا نشده است، اکنون صرفا دو طرف تفاهم نامه اعلام کردند که علاقمند به همکاری در عرصه ارتباطات هستند. هر زمانی که که این تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل شود، درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نوشته آذری جهرمی: همکاری ایران و چین در جهت محدود سازی اینترنت نیست! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

آذری جهرمی: قعطی در مسیر ارتباطی بین‌المللی در دریای مدیترانه برطرف شد

فیلترینگ

روز 23 اسفندماه سال 99 در خبری اعلام کردیم که به ادعای پیمان قره‌داغی مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری کشور، دلیل کندی اینترنت در ساعات پربازدید به ویژه در مناطق جنوبی کشور، قطع شدن خط ارتباطی از مسیر قطر است. حدود یک ماه پیش بود که عده زیادی از هموطنان در شهرهای بزرگ و مناطق جنوبی کشور، از کند بودن سرعت اینترنت برای استفاده از ترافیک خارجی شکایت داشتند.

این اعتراضات به شبکه‌های اجتماعی کشیده شد و بسیاری نیز با ارسال پیام یا تماس با سامانه‌های بررسی شکایت کاربران رگولاتوری، این موضوع را مطرح ساختند. چند کاربر مدعی بودند که با سامانه 195 رگولاتوری تماس گرفتند و به آن‌ها اعلام شده که دلیل کاهش سرعت اینترنت، محدودیت پهنای باند و اجرای برخی سیاست‌ها از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت است.

این اتفاق احتمال راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی و عدم دسترسی به سایت‌های خارجی را مجددا افزایش داد اما قره‌داغی در پاسخ به این شبهه اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های ما، افت کیفیت اینترنت در ساعات پیک مورد تایید است. دلیل این اتفاق به چند هفته پیش باز می‌گردد که مسیر ارتباطات بین‌المللی زیرساخت از مسیر قطر قطع شده و 850 گیگابیت از ظرفیت زیرساخت ما کاهش پیدا کرده است.

مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کنندگان رگولاتوری در 23 اسفند ماه گفت: این قطعی در دریای مدیترانه حد فاصل مصر و ایتالیا رخ داده و اپراتور قطری اعلام کرده به دلیل مانور نیروهای ناتو در این منطقه، امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطعی ارتباط تا روز 5 فروردین امکان پذیر نیست. پیش‌بینی می‌شود این اختلال حداقل تا 15 فروردین ادامه پیدا کند. با این قطعی 20 درصد از ظرفیت کل ارتباط بین‌الملل کشور از دست رفته است.

بر اساس همین پیش‌بینی کندی سرعت برای اینترنت برای سایت‌های خارجی ادامه پیدا کرد تا آن که شب گذشته، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود از برقراری مجدد اتصال کابل دریایی قطع شده خبر داد. با این اتفاق طبیعتا باید ظرفیت از دست رفته طی 20 روز گذشته با شبکه اینترنت کشور باز گردد، به همین دلیل جهرمی در اینستاگرام خود از مردم در مورد بهبود سرعت پینگ سوال کرد.

جهرمی همچنین از مردم خواست تا در صورت عدم بهبود سرعت پینگ، نام اپراتور، نام استان و همچنین بازی آنلاینی که در آن مشکل سرعت پینگ دارند را اعلام کنند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش استوری صفحه وزیر ارتباطات در اینستاگرام، نسبت به بازگو کردن مشکل خود اقدام کنید.

 

نوشته آذری جهرمی: قعطی در مسیر ارتباطی بین‌المللی در دریای مدیترانه برطرف شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

وزیر ارتباطات: مسیریاب ویز فیلتر نیست / فیلترینگ منسوخ خواهد شد!

فروش تلفن همرا قسطی

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، روز گذشته در یکی از اتاق‌های کلاب هاوس اعلام کرد که اپلیکیشن مسیریاب ویز فیلتر نشده و به دلیل تحریم‌ها، مردم ایران به آن دسترسی ندارند. جهرمی در این خصوص گفت: ویز فیلتر نشده، بلکه ایران را تحریم کرده و دیتا‌های آن بر روی فضاهای ابری برقرار است که IPهای ایران را مسدود کرد‌ه‌اند.

وزیر ارتباطات در خصوص رشد فعالیت دو مسیریاب ایرانی نشان و بلد خاطرنشان کرد: دو مسیریاب نشان و بلد نمونه‌های خوبی از رقابت استارتاپ‌ها در کشور هستند و دیگر استارتاپ‌ها باید این موضوع را الگو قرار دهند. بلد و نشان بر اساس فیلترینگ رقیب خارجی خود رشد نکرده‌اند، بلکه در فضای رقابتی فعالیت می‌کنند. البته منظور من این نیست که جریان فیلترینگ در کشور حساب و کتابی دارد، اما مشکل ویز، فیلترینگ نیست.

مسیریاب‌های ایرانی در برخی نقاط ترافیک ایجاد می‌کنند

جهرمی تاکید کرد: برخی از مسئولان اذعان می‌کنند که مسیریاب‌های ایرانی، مسیرهای ترافیکی را به سمتی خاص سوق می‌دهند و ایجاد ترافیک می‌کنند، یا در نقاط خاصی از شهر، عبور و مرور را مختلف می‌کنند. صاحبان مسیریاب‌ها باید در این مورد به صورت شفاف توضیح ارائه دهند.

آذری جهرمی روز یکشنبه در خصوص توسعه پهنای باند و افزایش بهره‌وری در دوران کرونا اعلام کرده بود: هدف ما توسعه پهنای باند و حمایت از کسب و کارهایی است که به افزایش بهره‌وری دورکاری در کشور کمک می‌کنند. توسعه پهنای باند صورت گرفته و در مورد هدف دوم باید گفت که از طریق طرح نوآفرین، حمایت از این کسب و کارها را انجام دادیم.

وزیر ارتباطات با تاکید به همکاری دستگاه‌ها به توسعه دولت الکترونیک افزود: البته مهم‌ترین هدف ما حرکت دولت در مسیر دولت الکترونیک است، به همین منظور تمامی دستگاه‌ها باید سه خدمت پر طرفدار و پرمراجعه خود را به اپلیکیشن دولت همراه منتقل کنند.

فیلترینگ منسوخ می‌شود

جهرمی در خصوص روی کار آمدن اینترنت ماهواره‌ای و امکان فیلتر آن اعلام کرد: با توسعه تکنولوژی‌های بلاک‌چین و اینترنت ماهو‌اره‌ای، فیلترینگ منسوخ خواهد شد. اصولا باید فیلترینگ را فراموش کنیم و اگر فناوری جدیدی در راه است، به دنبال فیلتر آن نباشیم.

نوشته وزیر ارتباطات: مسیریاب ویز فیلتر نیست / فیلترینگ منسوخ خواهد شد! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

مروری بر اخبار جنجالی هفته: از کندی اینترنت در کشور تا امکان برقراری اینترنت ماهواره‌ای در ایران

با رسیدن به روز پایانی هفته، قصد داریم تا مروری بر اخبار مهم، جنجالی و پربازدید داخلی طی هفته گذشته داشته باشیم. در هفته گذشته اخبار مربوط به کندی اینترنت و کاهش ترافیک بین‌الملل، استخراج غیرقانونی بین کوین از مودم‌های مبین نت و سخنرانی انتقادی وزیر ارتباطات در مورد از عدم حق خواهی جوانان جزو پر بازدیدترین اخبار بودند.

در ادامه اخبار پربازدید و جنجالی هفته را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک، می‌توانید متن کامل خبر را بخوانید:

اینترنت ملی در راه است / آیا سرعت اینترنت برای شما نیز کند شده است؟ + نظرسنجی

در چند روز اخیر موضوع کندی اینترنت در ساعات پیک مصرف شبانه به ویژه برای ترافیک بین‌الملل، با اعتراض کاربران همراه شده است. طی روزهای گذشته بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر پیام‌هایی منوط به کندی سرعت اینترنت در ساعات 9 شب تا 1 بامداد منتشر کرده‌اند و نسبت به این موضوع انتقاد داشتند. تجربه این اتفاق طی 48 ساعت گذشته گسترش پیدا کرده و خود ما و همکارانمان نیز با مشکل کندی، قطع مکرر اتصال و به طور کل کاهش کیفیت دسترسی به اینترنت مواجه شده‌ایم.


سخنرانی انتقادی وزیر ارتباطات از عدم حق‌خواهی جوانان، شیوه انتخاب مسئولین و سیستم کارمندی در کشور

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در همایش اندیشه‌ورزان جوان استان همدان به حق‌خواهی نیروی‌های جوان جهت در دست گرفتن امور تاکید کرد. وی در این همایش گفت: رفع مشکلات کشور نیازمند انتخاب افراد جوان برای تصدی امور است، نباید مدیریت کشور به افراد مسن داده شود تا بعدا از آن‌ها درخواست کنیم تا به جوانان میدان بدهند.


آذری جهرمی: 98 درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارد، پس از بشاگرد، به همدان رفت و حالا در استان فارس حضور دارد. شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی در مورد وضعیت توسعه اینترنت روستایی در کشور توضیحاتی را ارائه داد. جهرمی در ابتدا در مورد دلایل سفر خود به استان فارس گفت: برنامه فشرده 6 ماهه‌ای را تنظیم کردیم تا وضعیت ارتباطی در شهرها و روستاهای استان فارس بهبود پیدا کند. قرار بود این برنامه تا پیش از پایان سال 99 تحقق یابد اما هنوز 8 درصد از روستا‌های استان به اینترنت دسترسی ندارند، این اتفاق موجب شد تا جلسه افتتاح در سفر به فارس به جلسه کنترل پروژه تبدیل شود و حالا به دنبال آن هستیم تا پایان اردیبهشت، دسترسی 100 درصدی روستا‌های استان فارس به اینترنت محقق شود.


مودم‌های شرکت مبین نت بدون اطلاع کاربران، ارز دیجیتال استخراج می‌کنند

با تائید اکانت توییتر شرکت مبین نت، فاش شد که بر روی برخی مودم‌های این شرکت نرم افزاری نصب شده که بدون اطلاع کاربران اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کند.


اختلال اینترنت در جنوب کشور به دلیل قطعی کابل در دریای مدیترانه است!

پیمان قره‌داغی، مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، دلیل کندی اینترنت در ساعات پربازدید به ویژه در مناطق جنوبی کشور را قطع شدن خط ارتباطی از مسیر قطر اعلام کرد. در روزهای گذشته تعداد زیادی از کاربران نسبت به کندی و ضعیف بودن اتصال به اینترنت در ساعات پرمصرف یعنی ساعت 21 تا 1 بامداد اعتراض داشتند، این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی و بیشتر از طرف کاربران استان‌های جنوبی کشور مطرح شده است.


دسترسی به نیازمندی‌های روزانه در فضایی سالم در بررسی سند صیانت از کودکان در فضای مجازی

عصر روز گذشته آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور حسن روحانی برگزار شد. طبق برنامه اعلام شده، اعضای شورای عالی فضای مجازی در این جلسه، بخش‌هایی از سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را بررسی کردند. در چند وقت اخیر و در پی اتفاقات و حواشی که در فضای مجازی بر علیه امنیت نوجوانان رخ داده است، برخی از کارشناسان از عدم تصویب و ابلاغ این سند توسط مرکز ملی فضای مجازی ابراز نگرانی کردند.


شورای نگهبان: قانون افزایش 10 درصد حق‌السهم دولت از اپراتورها مغایر قانون اساسی است!

پس از کشمکش‌های فراوان بر سر قانون افزایش 10 درصد حق‌السهم دولت از اپراتورهای تلفن همراه، شورای نگهبان این قانون را دارای ابهام دانسته و احتمال دارد این قانون به طور کلی اجرا نشود. دو هفته پیش بود که خبر افزایش 10 درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها و صرف این هزینه در حوزه مدیریت فضای مجازی، رسانه و توسعه اینترنت روستایی منتشر شد.


اسپیس‌ایکس در صورت اخذ مجوز، محدودیتی برای برقراری اینترنت استارلینک در ایران ندارد

علی ربیعی، سخنگوی دولت در خصوص فعالیت شرکت‌های اینترنت ماهواره‌ای در کشور گفت: این شرکت‌ها برای فعالیت در ایران باید مجوز بگیرند و به این صورت مخالفتی برای خدمت‌رسانی این شرکت‌ها وجود ندارد.


صدا و سیما منحصرا ناظر برتمام مراحل تولیدات حرفه‌ای در فضای مجازی خواهد بود

افزایش 10 درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها به یکی از پرحاشیه‌ترین قوانین به تصویب رسیده کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس تبدیل شده است. روز گذشته نمایندگان مجلس به دلیل اشکالات موجود در قانون افزایش حق‌السهمی دولت از اپراتورها، برای دومین بار تبصره‌های این قانون را اصلاح کردند.


وزیر ارتباطات: عرضه بسته‌های اینترنت شبانه از سر گرفته می‌شود

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، که اخیرا برای نظارت بر روی پروژه‌های این وزارتخانه در استان همدان، به این استان سفر کرده است، اعلام کرد که عرضه بسته‌های اینترنت شبانه مجددا از سر گرفته خواهد شد. جهرمی در این مورد توضیح داد: حدود یک سال پیش بود که برای اولین بار ابلاغیه منع ارائه بسته‌های اینترنت شبانه به اپراتورها رسید، ارائه بسته‌های اینترنت شبانه از همان زمان تا اندازه‌ای محدود شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، ممنوعیت کامل عرضه بسته‌های شبانه به طور کامل پیگیری نشد.

نوشته مروری بر اخبار جنجالی هفته: از کندی اینترنت در کشور تا امکان برقراری اینترنت ماهواره‌ای در ایران اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

شما انتخاب کنید؛ مهم‌ترین اتفاق حوزه فناوری در سال ۱۳۹۹ ؟

به آخرین روز سال 1399 رسیدیم و کمتر از 24 ساعت تا آغاز سال 1400 باقی مانده است، فکر می‌کنم این ساعات زمان خوبی باشد تا علاقمندان حوزه فناوری نگاهی به سالی که گذشت بیندازند و اتفاقات مهمی که در این حوزه رخ داده را مروری کنند.

سال 99 برای طرفداران تکنولوژی سالی خاص و متفاوت بود، شیوع ویروس کرونا تقریبا بر روی تمامی اتفاقات حوزه فناوری تاثیر گذاشت و طبیعتا اگر این ویروس منحوس شیوع پیدا نمی‌کرد، مسیر متفاوتی را در سال 99 طی می‌کردیم.

با این وجود قصد داریم تا نگاهی به برترین و مهم‌ترین اتفاقات حوزه فناوری چه در داخل و چه در خارج از کشور داشته باشیم و نظر شما را در مورد پراهمیت‌ترین و ویژه‌ترین اتفاق حوزه فناوری سال 99 جویا شویم، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

آموزش مجازی در ایران

شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال 99 که کاملا تحت تاثیر شیوع کرونا رخ داد، یک سال کامل آموزش مجازی در تمامی مقاطع در سراسر کشور بود، اتفاقی که حالا برای ما عادی شده اما اگر وزیر آموزش و پرورش در سال 98 یا کمی پیش‌تر از آن اعلام می‌کرد که طی یک سال در سراسر کشور آموزش از اول ابتدایی تا آخرین مقطع دانشگاه به صورت مجازی رخ خوهد داد، به او می‌خندیدیم. اما این اتفاق عجیب و غیر منتظره با تمامی کاستی‌هایی که به همراه داشت، رخ داد و همچنان هم ادامه دارد.

آموزش کاملا مجازی سراسری آن هم در تمامی مقاطع برای کشور جهان سومی مانند ایران بسیار زود بود، اما به کمک تلویزیون، شبکه شاد، بسته‌های اینترنت و دیگر تدابیری که اندیشیده شد، این اتفاق تا حد زیادی در حد مطلوب رخ داد، هرچند که هنوز جای کار بسیار است.

رشد و توسعه ارزهای دیجیتال

در سال 99 ارزهای دیجیتال از یک مبحث تخصصی که مربوط به عده خاصی بود، حالت عمومی پیدا کرد و سرمایه‌گذاری در این حوزه چه در ایران و چه در سراسر جهان، رشد چشمگیری داشت. در ایران شاید در سال گذشته از هر 100 نفر تنها 1 نفر نام بیت کوین را شنیده بود، اما حالا افراد زیادی به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و سرمایه‌هایشان را به این بازار منتقل کرده‌اند.

فقط برای مثال می‌توانیم بگوییم که در ابتدای سال بیت کوین کمتر از 10 هزار دلار ارزش داشت اما حالا هر بیت کوین نزدیک به 60 هزار دلار ارزش دارد، البته که سرمایه‌گذاری ایلان ماسک و دیگر چهره‌ها و شرکت‌های شناخته شده در این حوزه بر روی رشد آن بی‌تاثیر نبود.

افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بازار فناوری ایران

البته این مورد اتفاق تازه‌ای نیست اما همواره پراهمیت و دردآور است، در سال 99 قیمت دلار از 12-13 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید و قیمت همه کالاها به ویژه کالاهای وارداتی حوزه فناوری رشد بیش از 2 برابر داشتند. قیمت گوشی‌های پرچمدار به 30 تا 40 میلیون تومان رسید و یک گوشی میان‌رده قیمت چند سال پیش یک خودرو را پیدا کرد!

شاید بعد از دیدن آیفون 60 میلیون تومانی و پراید 120 میلیون تومانی دنیا دیگر چیز خاصی برای دیدن نداشته باشد اما به هر شکل این اتفاقیست که برای چندمین بار در چند سال اخیر رخ می‌دهد و ما احتمالا باید به آن عادت کنیم.

عملیات موفقیت آمیز مریخ نورد استقامت در مریخ

یکی از اتفاقات مثبت حوزه تکنولوژی در سال 99، فرود موفقیت‌آمیز مریخ نورد استقامت بود، این مریخ نورد ابتدای اسفند ماه به مریخ رسید و به طور موفقیت‌آمیز فرود آمد. استقامت همین حالا در مریخ در حال انجام ماموریت خود است. قرار است در سال 2026 نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط استقامت به زمین منتقل شود.

گسترش اینترنت در روستا‌ها و ورود 5G به کشور

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. اگر کرونا نمی‌آمد هرگز توسعه اینترنت در روستا‌ها و مناطق محروم به این سرعت پیش نمی‌رفت. شکاف دیجیتالی که دولت‌های پیشین و دولت فعلی همگی در آن دخیل هستند، بزرگ‌ترین چالش وزارت ارتباطات در سال 99 بود، اتفاقی که موجب می‌شد فرزندان ایران در روستا‌ها و مناطق محروم از درس خود عقب بمانند، البته که عقب هم ماندند اما با توجه به ادامه‌دار شدن شیوع کرونا، حداقل از این پس روستاها به اینترنت متصل هستند.

آذری جهرمی شخصا از ابتدای سال به بسیاری از مناطق محروم سفر کرد و طرح توسعه اینترنت روستایی را به طور جدی پیگیر بود. هرچند او وعده داد که تا انتهای امسال همه روستا‌های بالای 20 خانوار به اینترنت متصل شوند اما این اتفاق به اردیبهشت ماه موکول شد، به گفته وزیر ارتباطات در حال حاضر تنها 2 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار اینترنت ندارند. در این ایام مناطق بسیار محروم مانند بشاگرد که حتی آب خوردنی مناسب ندارند به شبکه ارتباطات متصل شدند، انصافا در این حوزه کار وزارت ارتباطات قابل تقدیر بود.

در عین حال 99 سال ورود اینترنت نسل پنجم به ایران نیز بود، اولین ایستگاه عمومی 5G کشور روز 28 بهمن در پارک آب و آتش راه‌اندازی شد. از آن روز تاکنون بیش از 7 ایستگاه 5G در تهران، مشهد، شیراز و قم راه‌اندازی شده است.

سه شکست پیاپی برای استارشیپ

شاید مقصر ما هستیم که به پروازهای موفقیت آمیز استارشیپ‌های اسپیس‌ایکس عادت کرده بودیم، اما در سال 99 استارشیپ امید شرکت اسپیس‌ایکس سه بار مورد آزمایش قرار گرفت و هر سه بار، استارشیپ منفجر شده و مچاله بر روی زمین نصیب ایلان ماسک شد.

دو نمونه اولیه استارشیپ امید با نام‌های ان‌اس 8 و ان‌اس 9 هر دو موقع فرود سقوط کردند، اما نمونه سوم با نام ان‌اس 10 با موفقیت بر روی زمین فرود آمد با این حال پس از فرود به دلیل نشت سوخت منفجر شد.

حال نظر شما چیست؟ به نظر شما مهم‌ترین و برجسته‌ترین اتفاق حوزه فناوری در سال 99 کدام یک از این موارد است، در نظر سنجی ما شرکت کرده و دیدگاه خود را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

مهمترین اتفاق سال ۹۹ در حوزه فناوری؟

نوشته شما انتخاب کنید؛ مهم‌ترین اتفاق حوزه فناوری در سال ۱۳۹۹ ؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

آذری جهرمی: ۹۸ درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارد، پس از بشاگرد، به همدان رفت و حالا در استان فارس حضور دارد. شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی در مورد وضعیت توسعه اینترنت روستایی در کشور توضیحاتی را ارائه داد. جهرمی در ابتدا در مورد دلایل سفر خود به استان فارس گفت: برنامه فشرده 6 ماهه‌ای را تنظیم کردیم تا وضعیت ارتباطی در شهرها و روستاهای استان فارس بهبود پیدا کند. قرار بود این برنامه تا پیش از پایان سال 99 تحقق یابد اما هنوز 8 درصد از روستا‌های استان به اینترنت دسترسی ندارند، این اتفاق موجب شد تا جلسه افتتاح در سفر به فارس به جلسه کنترل پروژه تبدیل شود و حالا به دنبال آن هستیم تا پایان اردیبهشت، دسترسی 100 درصدی روستا‌های استان فارس به اینترنت محقق شود.

وزیر ارتباطات در خصوص فراگیر شدن اینترنت 5G در استان فارس اعلام کرد: همین حالا هم نسل پنجم ارتباطی در شیراز برقرار است، البته پوشش کامل نیست و به تدریج کامل می‌شود.

افزایش دو برابری ترافیک در سال گذشته

جهرمی با تاکید به توسعه و گسترش شبکه ارتباطات در سال 99 گفت: سال گذشته در همین ایام همه در خانه قرنطینه بودند و یکی از سرگرمی‌های آن‌ها، اینترنت بود، بنابراین ظرف مدت یک ماه میزان استفاده از ظرفیت شبکه دو برابر شد و سرعت اینترنت خانگی و موبایل افت کرد، در آن ایام مصرف مردم از اینترنت افزایش یافت و ما تصمیم گرفتیم تا یک بسته 100 گیگابایتی به مردم هدیه دهیم. در آن ایام فشار مضاعفی به بخش ارتباطات وارد شد و من و همکارانم با کار گروهی شبانه‌روزی، در یک ماه کاری 15 ماهه را انجام دادیم.

برقراری اتصال در روستاهای بالای 20 خانوار

وزیر ارتباطات ادامه داد: در انتهای فروردین ماه، ترافیک کاهش پیدا کرد ولی استفاده ترافیک از حوزه سرگرمی به حوزه آموزش منتقل شد و این آغاز مشکلات ما بود. اولین مسئله بحث شکاف دیجیتال و شکاف عدالت آموزشی بود. ارتباط اینترنت در روستا‌ها برقرار نبود، بنابراین برای اتصال روستا‌های بالای 20 خانوار به اینترنت، کار بزرگی آغاز شد، زمانی که از افزایش ظرفیت شبکه فارغ شدیم، کار اتصال روستا‌ها را آغاز کردیم.

آذری جهرمی با تاکید به توسعه ارتباطات در روستا‌ها اعلام کرد: با سرعت بالایی اتصال تمامی روستا‌های بیش از 20 خانوار به شبکه ارتباطی، آغاز شد و حالا به نقطه‌ای رسیدیم که در بشاگرد که یکی از محروم‌ترین مناطق کشور است و حتی آب آشامیدنی درست و حسابی ندارد، اینترنت برقرار است، این اتفاق بسیار بزرگی است که در تحقق عدالت ارتباطی در کل کشور رخ داد.

تنها 2 درصد مردم به اینترنت دسترسی ندارند

وزیر ارتباطات ادامه داد: در حال حاضر تنها 2 درصد از جمعیت کل ایران به اینترنت دسترسی ندارند، اما ما در کنار تلاش برای برقراری عدالت دیجیتال و آموزشی به دنبال کاهش هزینه‌ها نیز بودیم، اکنون تقریبا 13 میلیون نفر از دانش آموزان کشور از شبکه شاد به صورت رایگان استفاده می‌کنند، همچنین به معلمین و دانشجویان نیز بسته اینترنت رایگان دادیم.

جهرمی گفت: فقط در یک مورد می‌توانم بگویم که دولت روزی یک و نیم میلیارد تومان یارانه برای استفاده رایگان دانش آموزان از شبکه شاد پرداخت می‌کند، بنابراین نه تنها اینترنت را گران نکردیم بلکه برای بخش بزرگی از جمعیت کشور یعنی 18 میلیون نفر از مردم ایران، اینترنت را رایگان کردیم.

نوشته آذری جهرمی: 98 درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

سخنرانی انتقادی وزیر ارتباطات از عدم حق‌خواهی جوانان، شیوه انتخاب مسئولین و سیستم کارمندی در کشور

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در همایش اندیشه‌ورزان جوان استان همدان به حق‌خواهی نیروی‌های جوان جهت در دست گرفتن امور تاکید کرد. وی در این همایش گفت: رفع مشکلات کشور نیازمند انتخاب افراد جوان برای تصدی امور است، نباید مدیریت کشور به افراد مسن داده شود تا بعدا از آن‌ها درخواست کنیم تا به جوانان میدان بدهند.

جهرمی گفت: زمانی که بدنه جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، نباید این قشر مدیریت را به پیرمردها بسپارند. این کشور دارای دموکراسی و مردم‌سالاری است، جوانان چقدر به این موضوعات توجه دارند؟ نباید جوانان نردبان عده‌ای دیگر شوند تا مسئولیت را به آن‌ها بدهند و سپس پشت سر آن‌ها بدوند تا مسئولیتی بگیرند.

وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود گفت: برخی معتقدند که عده‌ای به صندلی‌ها چسبیده‌‌اند و اجازه نمی‌دهند جوانان وارد کار شوند، این چه کاری است که ما اختیار خود را به دست این افراد بدهیم و سپس از آن‌ها التماس کنیم تا به ما مسئولیت دهند. مشکلات کشور با خلاقیت جوانان قابل حل است، برای حل چالش‌های اساسی باید شیوه‌های قدیمی را کنار بگذاریم و ضمن اعتماد به جوانان، ریسک‌پذیر و شجاع باشیم.

جهرمی با انتقاد از فرایند انتخاب مسئولین اعلام کرد: می‌گویند کشور را فساد گرفته و بی‌اعتمادی وجود دارد، تا کی می‌توان این همه سرمایه‌ را در معرض فساد قرار داد و سپس آن‌ها را نابود و زندانی کرد؟ بروز تخلف از طرف افرادی که به ظاهر سالم و مقید به اصول دینی هستند و از فرایند پیچیده گزینشی و بررسی صلاحیت دستگاه‌های امنیتی عبور کرده‌‌اند و در زمان پایان مسئولیت راهی زندان شده‌اند در تمام دولت‌ها رخ داده است. این نشان می‌دهد فرایند کنونی فسادانگیز است.

وزیر ارتباطات با اشاره به طیف سالاری و عدم توجه به نخبگان گفت: شماری از افراد پس از تصدی مسئولیت همه نوچه‌‎های خود را در راس مسئولیت‌ها قرار می‌دهند و هیچ‌ ارتباطی به نخبگان ندارند و تنها شعار توجه به نخبگان را سر می‌دهند تا رای جمع کنند.

جهرمی با انتقاد از سیستم کارمندی و عدم توجه به شایسته سالاری تاکید کرد: فرهنگ دستوری نیست که یک نفر بخواهد از بالا این مشکل را رفع کند، علت وقت نگذاشتن خانواده برای همسر و فرزندان، سیاست‌هایی است که برای وابسته کردن حضور کارمند در محل کار گرفته می‌شود، پرداخت برای اضافه کار به جای پرداخت بر اساس شایسته سالاری این مشکلات را ایجاد کرده است.

نوشته سخنرانی انتقادی وزیر ارتباطات از عدم حق‌خواهی جوانان، شیوه انتخاب مسئولین و سیستم کارمندی در کشور اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

سخنرانی انتقادی وزیر ارتباطات از عدم حق‌خواهی جوانان، شیوه انتخاب مسئولین و سیستم کارمندی در کشور

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در همایش اندیشه‌ورزان جوان استان همدان به حق‌خواهی نیروی‌های جوان جهت در دست گرفتن امور تاکید کرد. وی در این همایش گفت: رفع مشکلات کشور نیازمند انتخاب افراد جوان برای تصدی امور است، نباید مدیریت کشور به افراد مسن داده شود تا بعدا از آن‌ها درخواست کنیم تا به جوانان میدان بدهند.

جهرمی گفت: زمانی که بدنه جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، نباید این قشر مدیریت را به پیرمردها بسپارند. این کشور دارای دموکراسی و مردم‌سالاری است، جوانان چقدر به این موضوعات توجه دارند؟ نباید جوانان نردبان عده‌ای دیگر شوند تا مسئولیت را به آن‌ها بدهند و سپس پشت سر آن‌ها بدوند تا مسئولیتی بگیرند.

وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود گفت: برخی معتقدند که عده‌ای به صندلی‌ها چسبیده‌‌اند و اجازه نمی‌دهند جوانان وارد کار شوند، این چه کاری است که ما اختیار خود را به دست این افراد بدهیم و سپس از آن‌ها التماس کنیم تا به ما مسئولیت دهند. مشکلات کشور با خلاقیت جوانان قابل حل است، برای حل چالش‌های اساسی باید شیوه‌های قدیمی را کنار بگذاریم و ضمن اعتماد به جوانان، ریسک‌پذیر و شجاع باشیم.

جهرمی با انتقاد از فرایند انتخاب مسئولین اعلام کرد: می‌گویند کشور را فساد گرفته و بی‌اعتمادی وجود دارد، تا کی می‌توان این همه سرمایه‌ را در معرض فساد قرار داد و سپس آن‌ها را نابود و زندانی کرد؟ بروز تخلف از طرف افرادی که به ظاهر سالم و مقید به اصول دینی هستند و از فرایند پیچیده گزینشی و بررسی صلاحیت دستگاه‌های امنیتی عبور کرده‌‌اند و در زمان پایان مسئولیت راهی زندان شده‌اند در تمام دولت‌ها رخ داده است. این نشان می‌دهد فرایند کنونی فسادانگیز است.

وزیر ارتباطات با اشاره به طیف سالاری و عدم توجه به نخبگان گفت: شماری از افراد پس از تصدی مسئولیت همه نوچه‌‎های خود را در راس مسئولیت‌ها قرار می‌دهند و هیچ‌ ارتباطی به نخبگان ندارند و تنها شعار توجه به نخبگان را سر می‌دهند تا رای جمع کنند.

جهرمی با انتقاد از سیستم کارمندی و عدم توجه به شایسته سالاری تاکید کرد: فرهنگ دستوری نیست که یک نفر بخواهد از بالا این مشکل را رفع کند، علت وقت نگذاشتن خانواده برای همسر و فرزندان، سیاست‌هایی است که برای وابسته کردن حضور کارمند در محل کار گرفته می‌شود، پرداخت برای اضافه کار به جای پرداخت بر اساس شایسته سالاری این مشکلات را ایجاد کرده است.

نوشته سخنرانی انتقادی وزیر ارتباطات از عدم حق‌خواهی جوانان، شیوه انتخاب مسئولین و سیستم کارمندی در کشور اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

صدا و سیما منحصرا ناظر برتمام مراحل تولیدات حرفه‌ای در فضای مجازی خواهد بود

افزایش 10 درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها به یکی از پرحاشیه‌ترین قوانین به تصویب رسیده کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس تبدیل شده است. روز گذشته نمایندگان مجلس به دلیل اشکالات موجود در قانون افزایش حق‌السهمی دولت از اپراتورها، برای دومین بار تبصره‌های این قانون را اصلاح کردند.

پس از آنکه وزیر ارتباطات به دلیل وجود قرارداد میان دولت و اپراتوها و توافق برسر سهم 28.1 درصدی دولت از اپراتورها، اعلام کرد که این قانون ایراد فقهی دارد و نمی‌توان مفاد قرارداد بسته شده را تغییر داد، شورای نگهبان نیز از این قانون ایراد گرفت و در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: مشخص نیست در حکم این جزء در خصوص افزایش مذکور، مفاد قراردادهای معتبر منعقد شده، رعایت شده است یا خیر، این بند ابهام دارد و پس از رفع ابهام در خصوص آن اظهار نظر خواهد شد.

در پی این اتفاق، رو گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص اصلاح لایحه بودجه سال 1400 و تامین نظر شورای نگهبان، بند ب تبصره 6 این ماده واحده را اصلاح کردند که بر اساس آن، اپراتورها پس از اتمام قرارداد فعلی‌شان مکلف به افزایش 10 درصدی حق‌السهم دولت خواهند بود.

در تبصره جدید آمده: حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی پس از پایان یافتن قرارداد فعلی آن‌ها به میزان 10 درصد افزایش یافته و تا سقف 129 هزار و 300 میلیارد ریال به حساب درآمد عمومی ردیف 130404 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود، منابع درآمدی حاصل از هر اپراتور تا سقف بیست هزار میلیارد ریال با نظارت مرکز ملی فضای مجازی، صرف توسعه همان اپراتور خواهد شد.

در ادامه ذکر شده که مسئولیت صدور و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا بر عهده سازمان ساترا خواهد بود و صدا و سیما موظف است در راستای حفظ ارزش‌های اسلامی-ایرانی و نظام خانواده، بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کرده و ضمن ارتقای کیفی، از آثار سوء آن در جامعه جلوگیری کند.

در این قانون ذکر شده که منابع حاصل از افزایش حق‌السهم اپراتورها مازادبر 69 هزار و 800 میلیارد ریال، صرف توسعه زیرساخت 5 میلیون پورت اینترنت ثابت پرسرعت پیشرفته توسط شرکت مخابرات و حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی می‌شود. همچنین اپراتورها حق افزایش تعرفه اینترنت مصرفی در سال 1400 را ندارند.

از دیگر مفاد به تصویب رسیده می‌توان به مکلف شدن وزارت ارتباطات به محقق کردن اقدامات تعیین شده در طرح سند کلان شبکه ملی اطلاعات در افق 1400 و سیاست‌گذاری‌های موثر جهت ایجاد مزیت‌های مالی و اقتصادی قابل توجه برای توسعه اقتصاد دیجیتال در بستر شبکه ملی اطلاعات نسبت به توسعه آن در خارج از شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد.

نوشته صدا و سیما منحصرا ناظر برتمام مراحل تولیدات حرفه‌ای در فضای مجازی خواهد بود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.