رویداد سرمایه گذاری تخصصی بلاکچین برگزار شد؛ از سکوی پرتاب تا تاثیرات طرح صیانت

 
فعالین حوزه بلاکچین در رویداد سرمایه‌گذاری تخصصی این حوزه ضمن داوری و انتخاب چند تیم برای سرمایه‌گذاری، سکوی پرتاب را این‌بار در حوزه بلاکچین برگزار کردند. همچنین ضمن بیان دغدغه‌های رگولاتوری و حل چالش‌های آن، با اشاره به طرح صیانت از کاربران تاکید کردند این طرح نباید با صیانت از قانون‌گذار اشتباه گرفته شود.
 
رویداد سرمایه گذاری تخصصی بلاکچین با همکاری مجموعه جیبیت، نوبیتکس، شتابدهنده اکتا و ۱۰۰استارتاپ در مرکز رویدادهای ۱۰۰استارتاپ برگزار شد.
 
در این رویداد که با حضور ۸ تیم برگزار شد، تیم‌های کندل، بلاکچین بلورین و لابلاک موفق به جذب سرمایه‌ای معادل یک میلیارد و ۵۰۱ میلیون تومان شدند. لازم به ذکر است در مرحله اول ۸۰ طرح کسب و کاری دریافت شد و از این بین ۸ تیم موفق شدند به مرحله داوری حضوری راه پیدا کنند. ۶ تیم دیگر نیز به صورت مجازی به داوران و سرمایه گذاران ارائه شدند.
 
در اختتامیه این رویداد که با حضور فعالان حوزه بلاکچین برگزار شد، «شریعتمداری»، مدیرعامل جیبیت گفت: «معتقدم در ۱۰ سال آینده جابه‌جایی سرویس‌های حاکمیتی با سرویس‌های بلاکچینی در حوزه‌های مختلفی اتفاق خواهد افتاد.»
 
وی در ادامه با اشاره به چالش‌های رگولیشن موجود در ایران، آن را امری طبیعی می‌داند و می‌گوید دغدغه‌هایی که در حاکمیت وجود دارد، ارزشمند است.
 
به اعتقاد شریعتمداری ورود بخش خصوصی، توسعه ابزارها و سرمایه‌گذاری در حوزه بلاکچین می‌تواند یکی از راه‌های رفع دغدغه‌های حاکمیت در این حوزه باشد.
 
«حبیبی»، مدیر عامل اکتا نیز با بیان این که بلاکچین در دنیا حوزه پر چالش و جوانی است، می‌گوید همین که امروز به برگزاری چنین رویدادی فکر کردیم، از نظر ما موفقیت شکل گرفته و باید گفت در مجموع رویداد خوبی برگزار شد.
 
در ادامه «عرفان عزیزپور»، مدیر اجرایی ۱۰۰استارتاپ ضمن ابراز امیدواری از برگزاری رویداد بلاکچین و ورود به یک حوزه نوپا، گفت:
 
«۱۰۰استارتاپ تا به حال حدود ۲۰ رویداد برگزار و به ۱۳ استان کشور برای برگزاری رویداد سفر کرده است. بنا داریم رویدادهای تخصصی دیگری در حوزه‌های فین تک، سلامت و معدن برگزار کنیم.»
 
صیانت در برابر قدرت واقعی حاکمیت قرار می‌گیرد
همچنین درحاشیه رویداد سرمایه گذاری بلاکچین، پنلی تحت عنوان «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و تاثیر آن بر حوزه رمز ارز و بلاکچین» برگزار شد.
 
«حامد میرزایی»، مدیرعامل صرافی بیتستان اعتقاد دارد اگر بحث حمایت و صیانت از کاربر مطرح باشد، این‌ کلمات معنای خوبی دارند اما اگر تفسیر به‌غیر کنیم، می‌تواند خروجی متفاوتی رقم بزند. صیانت از حقوق کاربر معقول و منطقی است اما نباید با صیانت از قانون‌گذار اشتباه گرفته شود.
 
«مهدی نوری»، استاد دانشگاه تهران و مشاور حوزه بلاکچین نیز تاکید کرد اگر حاکمیت به دنبال قدرت یافتن در فضای مجازی است، قدرت از پلتفرم‌ها وکسب‌وکارها آغاز می‌شود. باز گذاشتن فضا باعث می‌شود، استارتاپ‌ها بتوانند در کشورهای همسایه فعالیت کنند و قدرتمند شوند. ارزش یک شبکه به کاربرهای آن است.
 
دعوت برای حضور در رویداد ۱۰۰ تکاپوی صادراتی
۱۰۰استارتاپ قصد دارد در شهریور ماه سال جاری به برگزاری رویداد ۱۰۰ تکاپوی صادراتی بپردازد. رویداد ۱۰۰ تکاپوی صادراتی یک رویداد تخصصی سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات است که برای کسب‌وکارهایی که قصد ورود به این حوزه را دارند، برگزار می‌شود.
 
مدیر اجرایی ۱۰۰استارتاپ در انتها با اشاره به رویداد ۱۰۰ تکاپوی صادراتی گفت:
 
«از همه دعوت می‌کنم در رویداد صادرات که ورودی گسترده و فرایندی برای اکوسیستم استارتاپی به حوزه صادرات است؛ ثبت نام کنند. فرایند دوم ثبت نام از دو هفته دیگر آغاز می‌شود و تا به حال حدود هفت میلیون دلار سرمایه برای این رویداد تخصصی جمع‌آوری شده است.»
 
لازم به ذکر است صندوق سرمایه گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی، خانه نوآوری، مکس دیجیتال، بلاک‌دیز و بلاک‌ویز از حامیان سکوی پرتاب بلاکچین بودند و مدیریت ثروت ستارگان به عنوان سرمایه‌گذار در این رویداد حضور داشت.

هم اندیشی سازمان نظام صنفی رایانه ای با نمایندگان مجلس برگزار شد

 
نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با مجید نصیرائی و مجتبی رضاخواه از نمایندگان مجلس در رابطه با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، هم اندیشی کردند.
 
به گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در دو دیدار جداگانه با مجید نصیرائی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هم‌اندیشی کردند.
 
در ابتدای این نشست، حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با پیشنهاد اینکه این سازمان هم یکی از اعضای کمیسیونی باشد که به بررسی طرح صیانت می‌پردازد، گفت: حدود یک و نیم ماه پیش، نامه‌ای در رابطه با این طرح برای نمایندگان مجلس ارسال و در آن به ۷ ایراد اشاره کردیم که در پیش نویس طرح به برخی از موضوعات مورد توجه ما پرداخته شده بود.
 
وی افزود: طرح صیانت همزمان هم عامه مردم را از نظر فرهنگی و اجتماعی تحت تأثیر قرار می‌دهد و هم بخشی از کسب‌وکارها را از نگاه کسب و کاری هدف قرار داده است. ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با توجه به غلبه حوزه IT و کسب و کارها، بیشتر از منظر کسب و کارها به موضوع نگاه می‌‎کنیم و به همین دلیل خواستار حضور نمایندگانی از حوزه صنعت در کمیسیون بررسی طرح هستیم.
 
طرح به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شود
 
رضا قربانی، عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک هم تاکید کرد: در تصمیم‌گیری‌ها گاهی نگاه دوستانه به بخش خصوصی وجود ندارد. ما دو پیش‌فرض داریم، اینکه تحول دیجیتال، مسیر قطعی ما ااست. اما اشکال کار در این است که محتوا فراموش شده است. نمی‌توانیم تمام مشکلاتی که در این سال‌ها وجود داشته را به یکباره حل کنیم. موضوع دیگر این که بحث اقتصاد نوآوری، تنها دریچه نجات کشور است و دغدغه‌های موجود عمدتاً از جنس توسعه اقتصادی است.
 
قربانی با بیان اینکه خواسته ما این است که طرحی به این بزرگی به لایحه تبدیل شود، افزود: حتی می‌شود این طرح را به طرح‌های کوچک‌تر تبدیل کرد. به قدری موضوعات مختلفی در این طرح مطرح شده که به نوعی سنگ بزرگی است که نشانه نزدن است.
 
عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کارهای اینترنتی هم با اشاره به اینکه برخی از مفروضات ارائه شده در این طرح نادرست است، گفت: کسی مخالف موضوع مرزبانی نیست، اما با چند بند در یک طرح نمی‌شود این موضوع را پیش برد؛ باید پاسخگو باشیم. طرح حمایت از کاربران فضای مجازی باید به طرح‌های مختلفی از نظر مرزبانی، محتوا و صیانت از حقوق کاربران تبدیل شود ضمن اینکه لازم است بخش‌هایی ایجاد شود که در رابطه با هرکدام از اینها پاسخگو باشند.
 
وی با بیان اینکه برداشت‌های مختلفی از بندهای مختلف این طرح انجام می‌شود و این موضوع ضعف بزرگی است، افزود: قانون خوب، قانونی است که ابلیس هم نتواند از آن سوءاستفاده کند. اما این طرح به قدری مبهم است که هرکس برداشت متفاوتی از آن دارد. این قانون همه را مجرم فرض کرده و شوکی که به جامعه وارد شده موجب افزایش مهاجرت به کشورهای دیگر خواهد شد.
 
بر لایه‌های حکمرانی فضای مجازی نیفزایید
 
امیرحسین جلالی فراهانی پژوهشگر حقوق سایبری و مشاور حقوقی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز با اشاره به ۸۰ قانون موجود در حوزه فناوری اطلاعات، گفت: این قوانین در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما هیچکدام از آن‌ها به درستی اجرا نمی‌شوند. با اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، بخشی که بیش از همه متضرر خواهد شد، حاکمیت است و بخش غیردولتی کمترین آسیب را از موضوع خواهد دید. این طرح قابلیت اجرا نخواهد داشت. شورای عالی فضای مجازی ۱۰ سال است که تشکیل شده و تاکنون خدمات مثمر ثمری برای حکمرانی فضای مجازی کشور نداشته است.
 
وی با بیان اینکه ایراد بزرگ این طرح این است که ایجاد نهاد فراقوه ای به عنوان تنظیم‌گر یا ابر تنظیم‌گر نمی‌تواند مؤثر باشد، گفت: نباید به اسم صیانت از فضای مجازی بر لایه‌های حکمرانی فضای مجازی بیفزایید.
 
مشاور حقوقی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تاکید کرد: اکنون حتی برای برخی از بخش‌های مختلف فضای مجازی قوانین پایه وجود ندارد؛ مثلاً در مورد حریم خصوصی یا داده‌های شخصی. وقتی قانون مادر و پایه برای صیانت از حریم خصوصی نداریم، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تنظیم‌گر در مورد مسائل اجرایی این حوزه مقررات گذاری کند.
 
در این نشست علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز گفت: با توجه به اهمیت فضای مجازی، قرار بود در مجلس کمیسیونی تخصصی با این عنوان تشکیل شود، اما چرا این موضوع محقق نمی‌شود؟ این کمیسیون تمامی ابعاد فنی، امنیتی ملی، فرهنگی و … فضای مجازی را پوشش خواهد داد. درست نیست که فضای مجازی هر بار به یک کمیسیون مجلس ارجاع شود.
 
طرح با مشورت نصر قابل تغییر است
 
در این نشست هم اندیشی مجید نصیرائی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن نقطه نظرات و انتقادات طرح شده از سوی حاضران گفت: ما در کمیسیون فرهنگی مجلس به دنبال ایجاد قانونی جامع و قاطع برای ساماندهی فضای مجازی هستیم و محکم پای این هدف خود ایستاده‌ایم. اگر ما ۸۰ قانون در حوزه فناوری اطلاعات داریم، پس چرا وضع موجود ما اینطور است؟
 
وی ادامه داد: اگر گوگل اراده کند و در مقطعی نخواهد به ایران خدمات ارائه دهد، تکلیف مردم چه خواهد شد؟ چطور می‌توانیم حقوقشان را پیگیری کنیم؟ در مورد اینستاگرام هم همینطور. آن هم در شرایطی که هر روز تعداد بیشتری از کسب وکارها و حتی فعالیت‌های آموزشی، اقتصادی و اجتماعی به این فضا گره می‌خورد.
 
نصیرایی با توجه به انتقادات مطرح شده در مورد طرح صیانت خطاب به حاضران گفت: تاکنون متخصصان این حوزه چه طرح یا ایده اثرگذاری برای ساماندهی فضای مجازی ارائه داده‌اند که به آن توجه نشده است؟ آیا فضای مجازی صرفاً به کسب و کارها محدود می‌شود و نباید فرهنگ و امنیت در این حوزه را نیز مورد توجه قرار داد؟ چرا فعالیت‌های داخلی در فضای مجازی باید توسط بیگانگان مدیریت شود؟ ما یک پیش‌نویس برای طرح ساماندهی فضای مجازی آماده کردیم و معتقدیم هنوز برخی از ابعاد در آن دیده نشده است بنابراین صاحب نظران می‌توانند پیشنهادات خود را برای اصلاح آن ارائه دهند.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: یکی از انتقادات طرح شده این است که چرا دستگاه‌های نظامی و امنیتی می‌خواهند بر فضای مجازی نظارت کنند! در حالی که در آمریکا و اغلب کشورهای دنیا مرزبانی به نهادهای امنیتی و نظامی سپرده می‌شود و قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌تری در این‌باره وجود دارد.
 
چرا طرح صیانت در قالب اصل ۸۵ بررسی می‌شود؟
 
نصیرایی در مورد علل بررسی طرح صیانت در چهارچوب اصلاً ۸۵ نیز توضیحاتی ارائه کرد: فعلاً شیوه بررسی این طرح در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی را تصویب کردیم و هنوز جزئیات آن بررسی نشده است. قرار است کمیسیون مشترکی تشکیل شود و از کمیسیون‌های تخصصی مختلف مجلس نمایندگانی در آن حضور داشته باشند و از دو هفته آینده بررسی طرح در قالب این کمیسیون آغاز خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: اینکه گفتیم طرح در قالب اصل ۸۵ بررسی شود به این معنی نیست که می‌خواهیم مخفی‌کاری کنیم. می‌خواهیم به صورت مفصل با حضور شما طرح را بررسی کنیم. حتی برخی از دوستانی که موافق اصل ۸۵ بودند، در مورد بندهایی از این طرح بحث دارند. از شما دعوت می‌کنیم و می‌توانید در مورد واو به واو این طرح بحث کنید تا در نهایت بتوانیم بر اساس اظهارنظرها و اصلاحات انجام شده، به جمع‌بندی نهایی برسیم.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مجلس برای بررسی این طرح عجله ندارد، افزود: با این حال باید ساماندهی فضای مجازی از نقطه‌ای آغاز می‌شد. تشکیل این کمیسیون مشترک فرصتی فراهم می‌کند تا از طریق هم‌اندیشی با متخصصان به طرحی پخته‌تر دست پیدا کنیم. من به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی تضمین می‌دهم که از حضور متخصصان و اصناف مربوطه در روند بررسی این طرح در جلسات کارشناسی بهره‌مند خواهیم شد.
 
وی گفت: پیش از اینکه لایحه بودجه به مجلس ارسال شود، پیش‌نویس این طرح آماده بود. بعد هم به دلیل برگزاری انتخابات به تعویق افتاد و حالا هم نگاهی که به این طرح وجود دارد، فراقوه‌ای است. بنابراین قطعاً باید با نگاهی فراتر از دیدگاه دولت‌ها و ادوار مختلف مجلس آن را نهایی کنیم.
 
نصیرایی به موضوع فیلترینگ اشاره کرد و گفت: مگر می‌شود اینترنت را مسدود کرد؟ معتقدیم فضای مجازی بستر مناسبی برای این است که بتوانیم انقلاب را به دنیا صادر کنیم بنابراین باید بتوانیم از فضای مجازی به درستی استفاده کنیم. نگاه ما در بررسی این طرح ملی و حاکمیتی بوده است و حتماً در روند بررسی آن از نظرات کارشناسان قوه قضائیه و دولت جدید نیز استفاده خواهیم کرد. یکی از دلایلی که مصوبات شورای عالی فضای مجازی تاکنون اجرایی نشده این بوده که ضمانت اجرایی نداشته و یا دولت نخواسته که آن را اجرا کند. بنابراین ما برای این طرح ضمانت اجرایی تعیین کرده‌ایم.
 
گلوگاههای صیانت از فضای مجازی چیست
 
همچنین در نشست جداگانه‌ای که با حضور نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مجلس شورای اسلامی و با حضور مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد، این نماینده مجلس در مخالفت با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: اگر می‌خواهیم قانونی بگذاریم، باید بدانیم که به کجا می‌خواهیم برسیم؟ هدف چیست که می‌خواهیم در یک کمیسیون ویژه به آن برسیم.
 
وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کسب و کارها را با خودمان همراه کنیم، باید اقداماتی را دنبال کنیم که برای بخش خصوصی آورده داشته باشد. حتی تولید محتوا در فضای مجازی هم برای اینکه تداوم داشته باشد، باید آورده اقتصادی داشته باشد.
 
رضاخواه با بیان اینکه برای حل مشکلات، باید گلوگاه‌ها را شناسایی کنیم و احراز هویت، ارز دیجیتال و به اشتراک گذاشتن خدمات حوزه‌های مختلف بخش‌هایی از همین موضوع هستند تاکید کرد: قانون باید یک صفحه باشد، وقتی چندین صفحه می‌شود، تفسیرپذیر می‌شود و معنی ندارد. امیدوارم در مسیری کم هزینه این موضوع حل شود. نیاز است که از انتقادات بگذریم و به پیشنهادات برسیم. نیاز است دبیرخانه این طرح با حضور چند نفر از متخصصان این حوزه ایجاد شود و حرف‌های ایجابی در آن طرح شود.

نماینده مجلس: تقاضای مسکوت ماندن «طرح صیانت» تقدیم هیات رئیسه می‌شود

 
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه به زودی عده‌ای از نمایندگان بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، تقاضای مسکوت گذاشتن طرح صیانت را تقدیم هیات رئیسه خواهند کرد، گفت: اگر ۲۵ نفر نمایندگان مخالف تصمیم بگیرند که جلوی طرح را بگیرند، این طرح با رای اکثریت مسکوت می‌ماند.
 
«سید غنی نظری خانقاه» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی با اشاره به بررسی «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در کمیسیون فرهنگی با استناد به اصل۸۵ قانون اساسی گفت: اولویت امروز کشور وضعیت معیشتی است. مقام معظم رهبری هم بر این مهم تاکید کردند که اولویت ما رسیدگی به وضع اقتصادی و معیشتی مردم است. لذا صرف وقت و زمان نمایندگان برای رسیدگی به طرح صیانت در شرایطی که اولویت های مهم تری داریم، قابل قبول نیست.
 
وی با بیان اینکه هیچ ضرورتی برای اینکه مجلس طرح صیانت را اصل هشتادوپنجی کند، وجود نداشت، گفت: من از نحوه اداره مجلس در روزی که رای به اصل هشتادوپنجی شدن طرح دادند، گلایه مندم و اعتراض خود را رسما اعلام کردم. برخلاف آئین نامه داخلی مجلس عمل کردند و اینقدر کار را معطل کردند که نمایندگان حاضر مجلس را ترک کنند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمایندگان شهرستان‌ها چهارشنبه‌ها باید در حوزه انتخابیه حضور داشته باشند و بانیان طرح با علم به اینکه اگر رای گیری را به بعد از ظهر موکول کنند تعدادی از نمایندگان شهرستانی خواهند رفت، جلسه رای گیری را عقب انداختند.
 
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: مجلس برای موضوعات مهمی مانند آب خوزستان و پیامدها و مسائل ناشی از آن جلسه غیرعلنی تشکیل می داد، نه اینستاگرام و تلگرام و غیره گفت: مجلس ۲۹۰ نماینده دارد و این طرح و اصل هشتادوپنجی شدن آن مورد قبول اکثر نمایندگان نیست.
 
 وی اظهار کرد: از ۲۹۰ نفر نماینده ۱۲۱ نفر به این طرح رای دادند. این نشان می‌دهد ۱۶۹ نماینده مجلس یا برای رای دادن حضور نداشتند یا مخالف آن بودند. به هر حال این موضوع طوری مدیریت شد تا نتیجه مورد نظر یک جمع مشخص تامین شود.
 
نظری خانقاه یادآور شد: اگر در بستر و زمانی رای گیری انجام می شد که همه نمایندگان مجلس در صحن حاضر بودند یا حتی در همین روز اگر ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح هم رای گیری می‌شد، این طرح رای لازم را کسب نمی کرد.
 
وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه شورای عالی فضای مجازی با این طرح موافق است، گفت: ما نماینده مردم هستیم نه نماینده شورای عالی فضای مجازی. چه کسی بهتر از نماینده مردم می تواند منافع ملی را در هر سطحی لحاظ کند؟
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم برخورد منطقی و عقلانی با مسائل گفت: تصمیمات ما تاثیرات بلند مدت دارد و اصولگرایانی که با دغدغه‌های جامعه همدل هستند، با طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی مخالف هستند.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه حدود ۲ میلیون نفر از طریق فضای مجازی ارتزاق می‌کنند، اضافه کرد: ما باید مشکلات اصلی کشور را حل کنیم بعد دنبال این چنین مباحثی برویم.
 
نظری خانقاه اضافه کرد: به زودی عده‌ای از نمایندگان بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، تقاضای مسکوت گذاشتن طرح صیانت را تقدیم هیات رئیسه خواهند کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر ۲۵ نفر نمایندگان مخالف تقاضا کنند، با رای اکثریت طرح مورد نظر مسکوت خواهد ماند.
 
نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی درباره مخاطرات طرح صیانت برای دولت سیزدهم بیان کرد: باید صبر کنیم و ببینیم، استراتژی دولت سیزدهم در خصوص فضای مجازی چیست و چه رویکردی را در این رابطه اتخاذ خواهد کرد. از نظر من این طرح دست و پای دولت را می بندد و بر مشکلات آن می افزاید، و احساس من این است که دولت رئیسی با این طرح همدل نیست.
 
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با ۱۲۱ رای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیونفرهنگی واگذار کردند.

با همکاری آسیاتک و مبین‌وان کیش، پلتفرم VOD «تماشاخونه» توسعه پیدا می‌کند

 
تماشاخونه که پیش‌تر به عنوان پلتفرم VOD آسیاتک به حساب می‌آمد و دو سالی از فعالیت آن می‌گذرد حالا با مشارکت شرکت مبین وان کیش و همکاری آنها با آسیاتک مسیر جدیدی را آغاز کرده است. مبین وان کیش با گرفتن سهمی سی درصدی از پلتفرم تماشا خونه با آورده نقدی ۱۰ میلیارد تومانی، قصد دارد با قدرت بیشتری به کار تماشاخونه در بازار VODها ادامه دهد.
 
بازار پلتفرم‌های VOD در روزهای کرونایی بیشتر از همیشه رشد کرد و تمامی آمارهای رسمی و غیررسمی حکایت از این دارد که این پلتفرم‌ها جزو معدود پلتفرم‌های برنده در بین بازیگران استارتاپی کشور در شرایط کرونایی بودند.
 
سال ۹۹ را می‌توان سال پا گرفتن این کسب و کارها دانست به طوری که فیلیمو در گزارش سال گذشته خود اعلام کرده بود کاربران این پلتفرم ماهانه ۳۶ میلیون گیگابایت مصرف می‌کنند. نماوا نیز رقمی تقریبا مشابه همین عدد دست یافته و با احتساب بازیگران دیگری همچون فیلمنت و لنزور و فیلم‌گردی و... می‌توان به طور تقریبی گفت ماهانه ۱۰۰ میلیون گیگابایت ترافیک از سمت کاربران VODها مصرف می‌شود. این بازار هیجان انگیز به طوری داغ بوده که شرکت‌های بزرگی چون بازار و مایکت هم اخیرا به آن ورود کردند و شرکت‌های قدیمی مانند فیلمنت نیز بعد از مدتها دوباره خودشان را در این بازار احیا کردند تا سهمی از این رشد ناگهانی داشته باشند.
 
 
«محمدعلی یوسفی زاده» مدیرعامل آسیاتک در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که تماشاخونه از مدت‌ها پیش در دسترس کاربران بوده اما اخیرا فعالیت‌های خود را بسیار محدود کرده بود. او می‌گوید این همکاری جدید باعث می‌شود که اتفاقات تازه‌ای برای تماشا خونه و مخاطبین آن راه بیفتد: «تماشاخونه حالا با شریک تجاری جدیدی که دارد به عنوان یک بازیگر قدرتمند در عرصه VODها گام برمی‌دارد. تولید محتوای جدید و به روز و توسعه زیرساخت‌های فنی تماشاخونه نقشه راهی است که با این همکاری به وجود آمده است.»
 
یوسفی زاده تولیدات اختصاصی این VOD را دور از انتظار نمی‌بیند و در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است تماشاخونه در واقع ری‌برند شود و یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «تماشاخونه قرار است به صورت مستقل‌تری به فعالیت خود ادامه دهد. تیمی مستقل برای آن شکل بگیرد و مدیرعاملی برایش تعیین شود و این تیم به صورت جداگانه و با رویکردی جدی‌تر در این عرصه قدم بردارند.»
 
تماشاخونه در سالیان گذشته اقدام به دوبله برخی آثار معروف سینمایی و تلویزیونی جهان می‌کرد اما طی ماه‌های اخیر عملا رشد و توسعه‌ای در آن دیده نمی‌شد. این پلتفرم هم به صورت اپلیکیشن در گوشی‌های اندرویدی و تلویزیون‌های هوشمند در دسترس است و آنطور که یوسفی زاده به دیجیاتو می‌گوید ترافیک مصرفی آن کماکان برای کاربران آسیاتک رایگان محاسبه خواهد شد.
 
با توجه به اینکه دیگر بازیگر بزرگ حوزه FCPها یعنی شاتل پیش از این پلتفرم نماوا را بالا آورده بود و توانسته بود با آن به بازیگر دوم حوزه VODها تبدیل شود، حضور دیگر بازیگر جدی FCP کشور به صورت دقیق‌تر در این بازار با پلتفرم تماشاخونه نویدبخش رقابتی تازه در بازار این پلتفرم‌ها می‌دهد؛ رقابتی که تولید محتوای خوب در آن حرف اول و آخر را می‌زند و این مساله می‌تواند در نهایت به به نفع تماشاگران باشد.
 
تماشا خونه از مهرماه سال ۹ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده بود و مجوزهای لازم را از ساترا برای فعالیت در این عرصه گرفته بود.
 
شرکت مبین وان کیش که دیگر سهامدار این پلتفرم به حساب می‌آید با نام اوان نیز در بازار فرابورس حضور دارد و یکی از مجموعه‌های ارائه دهنده خدمات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است که در زیرمجموعه هلدینگ تدبیر ایران قرار دارد. حوزه فعالیت این شرکت ارزش‌افزوده، فروش شارژ، بازی‌های رایانه‌ای و ای.پی.آی پلتفرم بود که حالا با این همکاری رسما به حوزه VODها نیز وارد شده است. آسیاتک از دیرباز همکار تجاری این شرکت به حساب می‌آمد و حالا این همکاری ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. با توجه به حضور شرکت‌هایی چون شرکت رایمون مدیا در کنار مبین وان کیش می‌توان به این مساله امیدوار بود که این VOD در زمینه تولید انیمیشن نیز اقدامات بزرگی بردارد. یادآور می‌شود رایمون مدیا بزرگترین مرکز یکپارچه ارائه دهنده خدمات و همچنین تولید انیمیشن، بازی و جلوه های ویژه دیجیتال در ایران است.

اولین مدرسه سیاست‌گذاری رسانه افتتاح شد

 
سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر از افتتاح نخستین دوره مدرسه سیاست‌گذاری رسانه با رویکرد تنظیم‌گری پلتفرم‌ها خبر داد.
 
به گزارش سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، رییس این سازمان با تأکید بر اهمیت پژوهش در حوزه سیاست‌گذاری رسانه، گفت: وظیفه ساترا نه تولید محتوا، بلکه نظارت و سیاست‌گذاری بر رسانه‌ها و تولیدات آنان بوده و هدف از برگزاری این دوره، تربیت علمی و عملی سیاست‌گذار رسانه‌ای است.
 
  «محمدصادق امامیان» افزود: یکی از آسیب‌ها و معضلاتی که متوجه سازمان‌های اجرایی کشور، عدم وجود ارتباط با بدنه پژوهشی و سیاست‌گذاری است.
 
وی همچنین به نقش مؤثر هسته‌های پژوهشی اشاره و خاطرنشان کرد: گروه‌های چابک و فعال می‌توانند بازوی فکری و تصمیم‌گیری برای سازمان‌هایی مثل ساترا باشند.
 
مدیر دفتر مطالعات تنظیم‌گری ساترا نیز در این مراسم گفت: تجربه‌ ما در حوزه سیاست‌گذاری نشان می‌دهد یکی از خلاهای حوزه سیاست‌گذاری کشور به صورت عام، نبود دیدگاه‌های نخبگانی و تخصصی در این حوزه است.
 
«آرین ابراهیمی‌نژاد» افزود: از روز اول آغاز کار در دفتر مطالعات ساترا تلاش کردیم به روش‌های مختلفی دانشگاهیان و دانشجویان را با مسائل ساترا درگیر کنیم و ایده‌های سیاستی تنظیم‌گرانه را از آن‌ها گرفته و به مرحله اجرا برسانیم.
 
 او درمورد دوره کارآموزی مدرسه نیز توضیح داد: در ساترا یک کمیسیون اجرایی وجود دارد که مسائل نظارتی مربوط به پلتفرم‌ها در این کمیسیون مطرح می‌شود و در دوره کارآموزی از کارورزان خواسته می‌شود درگیر این کمیسیون شوند و با موضوعات مشخصی که از سمت کمیسیون می‌آید یک پژوهش را انجام دهند.
 
 مراسم افتتاحیه نخستین دوره مدرسه سیاست‌گذاری رسانه امروز در سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر برگزار شد.   

ویدئو / فعلا دست ما از «استارلینک» کوتاه است!

با افزایش نگرانی‌ها از محدودتر شدن اینترنت در ایران از طریق تصویب و اجرای طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی یا هر مسیر دیگری، بحث اینترنت ماهواره‌ای این روزها داغ شده؛ اما اینترنت ماهواره‌ای چیست، چگونه کار می‌کند و اساساً ارتباطی به کاربران داخل ایران دارد؟ در این ویدئو به برخی پرسش‌ها درباره اینترنت ماهواره‌ای پاسخ داده‌ایم.
 

واکنش سلبریتی ها به طرح صیانت

گفت و شنود رضا کیانیان با محمدباقر قالیباف، رییس مجلس
 
1.jpg
در روزهای اخیر سلبریتی‌های زیادی با انتشار ویدئوها و پیام‌هایی به اعلام مخالف خود با طرح صیانت (محدودسازی اینترنت) پرداختند. اما در این میان شاید بتوان قابل توجه‌ترین این مخالفت‌ها را، اعتراض رضا کیانیان و درج نامه‌ای خطاب به قالبیاف در صفحه اینستاگرامش دانست. اعتراضی که با پاسخ رییس مجلس همراه شد و توجه مخاطبان بسیاری را جلب کرد.
 
رضا کیانیان، روز پنج شنبه با انتشار متن زیر در صفحه اینستاگرام خود، قالیباف رییس مجلس را خطاب قرار داد و سوالاتی را مطرح کرد.
 
2.png
شرح پیام کیانیان را در زیر میخوانید:
 
«…سِلام همشهری و هم ولایتی عزیز، آقای دکتر قالیباف.
 
امروز عید است. عید مولا علی ست که سلام خدا بر او و خانواده او. تبریک می‌گویم.
 
با این عیدی علی وار! از «۱۲۱ نفر از نمایندگان مجلس» تشکر می‌کنم. از تصویب طرح محدود کردن اینترنت!
 
طرحی که زمانِ «معجزه ی هزاره سوم» علنی شد و سال‌ها خاک خورد…. و حالا شما به انجامش رسانیدید.
 
نمایندگان مجلس کنونی به قول شما، با شعار «رفع استضعاف» و به قول ما «از بین بردن فقر و فلاکت» و به قول معروف برای «توسعه ی اقتصادی کشور» بر کرسی‌ها نشستند. .
 
آقای قالیباف!
 
جان امام رضا (ع) _ «قسم مشَدی دادُم» _ از زمانی که آمدید مجلس، در زمینه ی بهبود اقتصاد و رفع استضعاف چه لوایحی تصویب کردید؟ …. جانِمولا! آیا همه چیز گران‌تر نشده؟! بیکاری بیشتر نشده؟ بی‌آبی فراوان‌تر نشده؟ . استضعاف رشد نکرده؟! وحالا در روز عید مولایمان، هدیه شما به ما بستن اینترنت است؟ . “دَمِتا گرم»
 
ما به شما نامه نوشتیم با «۶۳۳۴۰۷ امضا» ششصدو سی و سه هزار و چهار صد و هفت امضا! و خواهش کردیم این طرح را، در صحن مجلس، طرح نکنید! اما جواب شما، بدون این که جواب نامه ی ما را بدهید، طرحِ همین طرح و تصویبش در صحن مجلس بود!
 
آیا تا به امروز، به شهادت خودتان و بقال و چقال، و جیب مردم. هر روز استضعافِ واقعی گسترش پیدا نمی‌کند. ؟ حالا نوبتِ استضعاف مجازی ست؟! «ای وَل دِداش. البَت خودِتا بهتر مِدِنِن بِسْتن‌ای لاکردار. گوشنِگی رِه بِی تَر نوموکنه که بدترم موکونَه.»
 
بگذریم هم ولایتی!
 
چه عیدیِ هم مضمونی با راه و روش و دستورها و نصیحت‌های صاحب عید.
 
«قالیباف جان، بِچه ی مِشَد! » چه کشورهایی دامنه اینترنت را تنگ کرده اند. ؟ چین، روسیه، هند و صد البته کره شمالی. آیا ما دنباله رویِ این کشورها هستیم!؟ پس اگر دنباله رو شان هستیم، چرا در زمینه رشد اقتصادی شان، دنباله رَوی نمی‌کنیم؟ چرا دنباله رویِ رشد اقتصادی هند و چین و روسیه نیستیم. «جانِ بِچه‌های طُرقِبَه! باای حساب آخِرِش چی مِمانَه؟ … هَمی کره شمالی لا مَصَّب دیگَه. نِه؟! جان ِما درست نِگُفتُم»؟
 
فقط برای یادآوری! . . ما و ژاپن توسعه ی مدرن را با هم شروع کردیم. سر انجام ما این است و سرانجام آن‌ها آن. ! همین.
 
یاد عیدی تان افتادم. آیا سرانجامِ راه و روشِمولای ما هم کُره شمالی ست؟ «تو رِه به امام هشتم، جانِ هر کی دوس دِرِن نامه ی ما رَم تحویل بی‌گیرِ ن»
 
کیانیان در پایان با درج لینک کارزار مخالفت با محدودسازی اینترنت، ازمخاطبان خود برای پیوستن به این پویش دعوت کرد.
 
پاسخ قالیباف به رضا کیانیان
اما پیام رضا کیانیان و گلایه وی از مطرح شدن طرحی با عنوان طرح صیانت که هدفی جز سلب آزادی انتخاب کاربران و محدود کردن اینترنت را ندارد بی‌پاسخ نماند و اندکی بعد محمدباقر قالیباف جوابیه‌ای در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. شرح پاسخ رییس مجلس به پیام کیانیان را در ادامه می‌خوانید.
 
«سلام هم‌شهری، هم‌ولایتی و هنرمند دوست‌داشتنی آقا رضای کیانیان عزیز…
 
عید را به شما تبریک می‌گویم؛ ان‌شاءالله زیر سایه مولا علی سلامت و موفق باشید. ⁣
 
آقا رضای عزیز؛ همین اول بسم‌الله من هم یک قسم مشدی میدم که جان امام رضا (ع) از روزی که کار این مجلس شروع شد یک روز هم نبوده که از بی‌عملی و بی‌خیالی آقایانی که مسئولان اجرایی کشور در حوزه‌های اقتصادی بوده‌اند خون به دلمان نشده باشد.
 
بگذار تا چند فقره‌اش را برایت راست و حسینی تعریف کنم؛ چیزی از طرح جهش مسکن شنیده‌ای؟ برای ساختن یک میلیون واحد مسکن قانون نوشتیم، اعتبارات آن را در بودجه دیدیم، سازوکارش را مشخص کردیم، گفتیم این طرح این قانون این سازوکار این هم پول. فکر میکنی چه کردند؟ هیچ نکردند! که البته ان‌شاء‌الله دولت بعد با جدیت و برنامه صحیح آن را پیگیری و اجرا خواهد کرد. برای خانه‌های خالی مالیات گذاشتیم تا بازار مسکن کمی آرام بگیرد و گرفت چون خانه‌های بیشتری اجاره رفت.
 
در بودجه خدا را شاهد می‌گیرم که تمام تلاشمان کمک کردن به ضعیف‌ترین اقشار مردم بود؛ بعد از بیش از ده سال، اعتبار همسان سازی حقوق بازنشسته‌های تامین اجتماعی را تصویب کردیم تا یک پیرمرد یا پیرزن بازنشسته جلوی فرزندان و نوه‌هایش شرمنده نباشد. بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی و ایجاد شغل در کشور اعتبار تخصیص دادیم و از آن طرف هم کسری بودجه را کاهش دادیم تا اسب سرکش تورم لااقل کمی مهار شود. وام ازدواج و وام مسکن تا دو برابر افزایش پیدا کرد و برای زوج‌های جوان افزایش وام ویژه‌ای در نظر گرفته شد. این را شاید شنیده باشید که حقوق سربازان وظیفه هم تا بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد و از ابتدای سال با همین مبنای جدید به آن عزیزان حقوق پرداخت شده است. ⁣
 
علاوه بر این بعد از سال‌ها، حکم کردیم که حتما نمایندگان کشاورزان در فرایند تعیین قیمت محصولات کشاورزی مداخله کنند تا ظلم قدیمی در تعیین تعرفه این محصولات رفع شود و قیمت خرید دولتی عادلانه گردد. کلیات مالیات بر عایدی سرمایه را هم پس از سالها تایید و تاکید کارشناسان تصویب کردیم تا نظام مالیاتی علیه فقیرترین مردم تعدیل و اصلاح شود و برای افزایش یارانه‌ها نیز مصوباتی گذراندیم که البته آنگونه که مصوب شد، به اجرا درنیامد. ⁣
 
اقدامات دیگری مثل پیگیری لایحه رتبه‌بندی معلمان و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و الزام استفاده از دستگاه پز و طرح‌ها و اعتبارات ویژه استان‌ها به خصوص استان خوزستان، آبرسانی به بیش از ۱۵۰ روستای خوزستان با پیگیری در نظارت میدانی و اقدام دیگر بخشی از تلاش‌های مجلس در یکسال اول آغاز به کار خود بود و راهی سه ساله و برنامه‌های فراوان دیگری در پیش داریم. اینها فقط بخشی از مواردی است که نتایج کوتاه مدت دارد، وظیفه اصلی مجلس ریل گذاری برای اصلاح زیرساخت اقتصاد است که در آن هم اقداماتی انجام شده است که از گزارش دادن آن در این مجال صرف نظر می‌کنم.
 
آقای کیانیان عزیز، بسیاری از این اقدامات با وادار کردن دولت به انجام کار توسط مجلس محقق شده است؛ اگر توان و اراده دولت بیش از این بود بی‌گمان نتایج بسیار بیشتری به دست می‌آمد. مجلس نهاد قانونگذار و ناظر است و در حد توان می‌تواند دولت را وادار به کار کند؛ وضعیت اقتصادی کشور بدون این مصوبات به مراتب سخت‌تر می‌بود. با این وجود دلمان روشن است که با اتحاد و باور به توان مردم، بتوانیم بار مشکلات روی دوش مردم را کاهش دهیم. به لطف خدا…
 
قالیباف: با بگیر و ببند نمی‌توان مدیریت فرهنگی کرد و ما هم به این قائلیم و آن را باور داریم.
 
عزیز دل؛
 
در خصوص طرح صیانت هم نکاتی که لازم بود را صبح امروز به عرض رساندم؛ برنامه مجلس بستن اینستاگرام و واتس‌اپ و سایر پلتفرم‌های پر کاربرد که کسب و کارهای مردم در آنها تعریف شده نیست. بسیاری از آنچه درباره این طرح ادعا می‌شود اصلا در آن وجود ندارد؛ البته در همین خصوص هم طرح موجود اصلاحات و ابهاماتی دارد که آنها در بررسی‌های کمیسیون اصلاح خواهد شد. جلسات کمیسیون را هم به صورت علنی برگزار می‌کنیم تا هم کارشناسان فرصت نقد داشته باشند و هم مردم در جریان آنچه برایشان اهمیت حیاتی دارد قرار گیرند. با بگیر و ببند نمی‌توان مدیریت فرهنگی کرد و ما هم به این قائلیم و آن را باور داریم.
 
آقای کیانیان عزیز، هم‌شهری و هم‌ولایتی؛ دعا کن ما بیشتر از اینکه شبیه سلحشورها شده باشیم، هنوز حاج کاظم باشیم؛ هنوز دلمان برای عباس‌ها بسوزد و هنوز دهه ثباتی نشده باشیم؛ ما همانیم که از قبل می‌شناسی.
 
قربان معرفت شما
 
عزت مستدام
 
محمدباقر قالیباف»
 
 کیانیان: ما محدودیت نمی‌خواهیم!
 
با این وجود داستان به اینجا ختم نشد و کیانیان با ابراز خرسندی از پاسخگویی قالیباف، گلایه‌های خود را صریحا مطرح کرد. این بازیگر در پاسخ قالیباف گفت:
 
«سلام آقای قالیباف. چقدر خوشحالم که شما «پاسخگو» هستید. چون مسؤلان ما عادت به «پاسخگویی» ندارند.
 
نامه دوستانه ی شما را خواندم. شما نوشتید که نمی‌خواهید جلوی پلتفرم‌های پر کاربُرد گرفته شود. یعنی می‌خواهید در طرح موسوم به «صیانت از فضای مجازی» اصلاحاتی ایجاد کنید. ولی میدانید که اصلاح این طرح یعنی «محدودیت» ظاهراً کمتر! مهم اینست که ما محدودیت نمی‌خواهیم.
 
سال هاست «گفتمان جریان آزاد اطلاعات» در کشور ما مورد گفتگوست. اما مراکز قدرت سعی می‌کنند خاموش بماند. چون اطلاعات، فقط در انحصار قدرتمندان است، و دوست ندارند عموم مردم در جریان اطلاعات باشند، بهتر از من میدانید که انحصار اطلاعات، سر چشمه ی اصلیِفسادو رانت و اختلاس وتشدید فقر و فلاکت و فحشا ست. حالا با مصوبه ی مجلس، با جلوگیری از دسترسی آزاد و بی‌قید و شرط مردم به اینترنت کاملا راه‌های دسترسی به «اطلاعات جزیی» هم برایشان سد می‌شود. عدم دسترسی به موتور‌های جستجوگر اینترنتی و دیگر پلتفرم‌های فضای مجازی و جرم انگاریِاستفاده آزاد از اینترنت، معنایی جز بی‌اطلاعی و خفقان برای مردم ندارد. چرا کشور‌های پیشرفته سعی می‌کنند دامنه اینترنت را در کشورشان افزایش دهند؟ . برای دسترسی همه مردم کشورشان به اطلاعات. وپیشرفت همگانی.
 
رضا کیانیان: قاعدتاً هیچ شرکت بزرگ کامپیوتری طبق قوانینی که ما به آنها دیکته کنیم، رفتار نخواهند کرد. مثل ما، که اگر جای آن‌ها بودیم نمی‌پذیرفتیم. پس دسترسی ما قطع خواهد شد و اطلاعات و اخبار «صد در صد» در اختیار قدرتمندان قرار خواهد گرفت.
 
قاعدتاً هیچ شرکت بزرگ کامپیوتری طبق قوانینی که ما به آنها دیکته کنیم، رفتار نخواهند کرد. مثل ما، که اگر جای آن‌ها بودیم نمی‌پذیرفتیم. پس دسترسی ما قطع خواهد شد. وحالا اطلاعات و اخبار «صد در صد» در اختیار قدرتمندان قرار خواهد گرفت. و انحصار اطلاعات به رشد بیشترِباند‌های مافیایی قدرت خواهد انجامید. دنیای مجازی هم در کنار دنیای واقعی از مردم دریغ خواهد شد و فقیر‌تر خواهیم شد. این مصوبه اگر اجرایی شود، قاچاق دستگاه‌های SpaceX رونق خواهد گرفت و قاعدتاً قاچاق این دستگاه‌ها، به وسیله ی باند‌های قدرت صورت خواهد گرفت! می‌بینید چه عواقبی در انتظار مردم و قدرتمندان است؟ با طرح شما قدرتمندان قدرتمند‌تر و مردم فقیر‌تر خواهند شد.»
 
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه نوشت: «اینست رسالت مجلس مستضعفان؟ واما بعددر مورد نکته آخری که نوشتید. من همچنان فکر می‌کنم و آرزو دارم و کوشش می‌کنم، روزی همه در کشورمان به قانون احترام بگذارند و قانونی عمل کنند و قانون برای همه یک سان و برای همه فصل الخطاب باشد. هم برای سلحشور هم حاج کاظم و هم عباس. همان قانونی که امروز شما در رأس وضع کنندگان آن هستید. #نه_به_محدودیت_اینترنت #نه_به_صیانت_از_فضای_مجازی لطفا به سایت کارزار برید و مخالفت با محدودیت اینترنت بین المللی و فیلترینگ رو امضا کنید. تا بشه «یک میلیون».
 
الان بیش از ۴ دهه است که آقایان در راس امور دست اندر کار هستند و ما هیچ فعل وانفعالات مثبتی ندیدیم من پنجاه سال سن دارم و از اول انقلاب یادم هست پس کسی نمیتواند بگوید تو نبودی و غیره من به آقای قالیباف عرض میکنم شما نزدیک به یک دهه شهردار تهران بودید چه راهکاریی برای ترافیک تهران کردید چه راهکاری برای هوای آلوده تهران کردید چه راه کاری برای مسکن سر به فلک کشیده و اجاره بهای چند برابری و ترمیم بافتهای فرسوده ایجاد آبراهای مناسب برای انتقال آب باران اگر تهران یک ربع باران شدید ببارد من به شما قول میدهم صثف تهران را آب خواهد برد شما یه تهران رو نتونستید آباد کنید حال میخواهید ایران و آباد کنید ما که نسلی سوخته شدیم تا بود جنگ بود هر چه خواستیم گفتید جنگ است بعد از اون هم که آمربکا رو علم کردید و تحریمها خوب دکانی برای بی‌تدبیری و نا کارآمدی خودتون درست کردید ما که چهل سال دیدیم شما نتونستید کاری بکنید و به جد میگویم باز هم نمیتوانید کاری بکنید جز مشتی شعار و انشالله و ماشالله شما که برای تیم فوتبال مربی چند صد میلیاردی میاورید لطف کنید چند اقتصاد دان از اروپا و ژاپن بیاورید و یک صدم حقوق مربی فوتبال به اونا بدید مملکتو با این همه منابع مثل آب خوردن میچرخونن و خودتون بنشینید در راس امور و بزارید ما یه نفس راحت بکشیم با تشکر یه همشهری»

قالیباف: به سوال یک نماینده از وزیر ارتباطات رسیدگی‌ کنید

 
رییس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز کاری حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری، در نامه‌ای خطاب به او، سوال یکی از نمایندگان از وزیر ارتباطات را برای رسیدگی به رییس‌جمهوری ارجاع داد.
 
 در نامه محمدباقر قالیباف آمده است:
 
«حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
 
در اجرای ماده ۲۰۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست تصویر سؤال ملی جناب آقای عباس مقتدایی نماینده محترم اصفهان و تعدادی دیگر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص:
 
«عدم تشریح و شفاف‌سازی در خصوص مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین‌المللی برای کاربران این شبکه اجتماعی با وجود استقرار تلگرام در کشور چیست؟»
 
به همراه تصویر گزارش شماره ۷۴۴۹۲۵ مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۲۷ کمیسیون صنایع و معادن که در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰.۴.۲۸ مجلس مطرح گردید، به دلیل قانع نشدن سؤال‌کننده از توضیحات وزیر و رأی نمایندگان محترم به وارد بودن سؤال جهت رسیدگی ایفاد می‌گردد.»
 

نصر اصفهان با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی مخالفت کرد

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان با انتشار بیانیه‌ای، مخالفت خود را با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که در دستور کار مجلس قرار دارد، اعلام کرد. این سازمان طرح مذکور را باعث از بین رفتن مشاغل مختلف و همچنین مهاجرت جوانان دانسته است.
 
 به دنبال تصمیم مجلس مبنی بر بررسی طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی در یک کمیسیون ویژه، مخالفت با این طرح و نحوه بررسی آن افزایش یافته است و بسیاری از کارشناسان و فعالان ارتباطات و فناوری اطلاعات و عموم مردم نسبت به عواقب تصویب چنین طرحی ابراز نگرانی کرده‌اند. در روزهای گذشته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد در کمیسیون ویژه‌ای که برای بررسی این طرح تشکیل می‌شود، حضور خواهد داشت و به منظور اخذ نظر همه کارشناسان ICT کارگروهی را تشکیل خواهد داد؛ اما اکنون سازمان نصر اصفهان در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با این طرح اعلام کرده است که «در تدوین این طرح از هیچ‌یک از سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد ذینفع و فعالین اصلی این حوزه از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نظری اخذ نشده و به مخالفت آشکار و بیّن آنها نیز توجهی نشده است».
 
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان که رئیس آن در سازمان نصر کشور حضور دارد، در اطلاعیه خود آورده است: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان در کنار مخالفت بزرگ چند صدهزار نفری اعلام شده و همراه با عموم متخصصین این حوزه، مخالفت خود را با این طرح اعلام نموده و آماده است در صورت نیاز به اصلاح ساختار فعلی و حمایت از فضای مجازی، با ظرفیت کارشناسان خود در این حوزه، رسالت خود را با همراهی نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی ایفا نموده و نسبت به مشاوره جهت آماده‌سازی طرحی که همزمان باعث ایجاد بستر اعتماد عمومی و در نظر گرفتن شرایط کسب‌وکارها باشد اقدام و به این موضوع در یک فضای شفاف و همه جانبه کمک نماید.»
 
این سازمان معتقد است: «با در نظر گرفتن این موضوع که بستر فضای مجازی فعلی باعث ایجاد شغل برای چندین میلیون نفر شده است، این محدودسازی باعث از بین رفتن این حجم از شغل و ایجاد فضای نارضایتی و همچنین بعضا و بالاجبار مهاجرت جوانان عزیز این مرز و بوم می‌گردد.»
 
پیش از این هیات مدیره سازمان نصر تهران نیز در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی خواستار توقف بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در مجلس شده بود.
 
متن کامل بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان را از اینجا دریافت کنید.

طرح صیانت از فضای مجازی نیازمند شفافیت

 
طرح جدید مجلس شورای اسلامی با عنوان «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» این روزها با واکنش زیاد مردم و کارشناسان مواجه شده است و بیشتر کاربران فضای مجازی معتقدند جزئیات و چگونگی این طرح باید پیش از اجرایی شدن به طور کامل و شفاف بیان شود.
 
کرونا اهمیت و کارایی فضای مجازی را بیش از پیش ثابت کرد و شکی باقی نگذاشت که فضای مجازی با تمام چالش‌ها و اشکالاتی که دارد، بخش مهمی از زندگی امروزی است و کتمان یا حذف آن بی‌فایده و در برخی مواد امکان‌ناپذیر است.
 
مگر نه این است که بیشتر مردم صبح را با بررسی تلفن همراه خود آغاز می‌کنند و در پایان روز نیز آخرین شب بخیر را به همین دستگاه کوچک که چکیده‌ای از کل زندگیشان است می‌گویند؟ این حجم از زمان زندگی روزمره مردم را می‌شود مدیریت کرد اما آیا به صورت گزینشی امکان‌پذیر است؟
 
کسب و کارهای اینترنتی، تحقیقات و پژوهش‌های علمی و جست‌وجو در منابع بین‌المللی و ارتباط با اعضای خانواده و یا دوستانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند تنها بخش عمومی اینترنت و ارتباط مردم با شبکه جهانی است. بنابراین تصویب طرح‌های تحولی در ارتباط با مدیریت فضای مجازی از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و لازم است در این خصوص با دقت و شفافیت بالایی برخورد کرد.
 
«حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به تازگی در مجلس شورای اسلامی رای آورده و باعث واکنش گسترده توسط کاربران این فضا شده است. بسیاری از مردم معتقدند اطلاعات کامل و شفاف در خصوص این طرح و چگونگی اجرای آن در دسترسشان نیست و همین موضوع باعث نگرانی و واکنش اقشار مختلف مردم شده است. عده‌ای معتقدند مدیریت فضای مجازی ضروری و محدودیت و گزینشی کردن آن نادرست است و عده‌ای نیز معتقد هستند این طرح در نهایت اجرا نمی‌شود.
 
این طرح بنا به تقاضای برخی نمایندگان برای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، در تاریخ ۶ مرداد امسال پس از ۲ بار خروج از دستور کار مجلس با ۱۲۱ رای موافق در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
 
فضای مجازی و رونق کسب و کارها
 
صاحب یکی از فروشگاه‌های سمنان که از طریق فضای مجازی نیز محصولات خود را به فروش می‌رساند در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: نقش فضای مجازی در کسب و کار ما، به ویژه در دوران کرونا، بسیار پررنگ بود به طوری که تصمیم گرفتیم فروشگاه حضوری را تعطیل کنیم و تنها از طریق فضای مجازی کسب و کار را ادامه دهیم.
 
محمدرضا روزدار بیان کرد: ۶ ماه از آغاز فعالیت فروشگاه در فضای مجازی می‌گذرد و اگر از ابتدا تاثیرات مثبت این کار را می‌دانستیم، خیلی زودتر فعالیت خود را آغاز می‌کردیم.
 
وی در خصوص «طرح صیانت از فضای مجازی» افزود: اطلاعات دقیقی از این طرح ندارم و نمی‌دانم جزئیات آن چیست، اما در کل مطمئن نیستم اجرا شود زیرا بسیاری از مردم در این فضا فعالیت دارند.
 
جزئیات این طرح به صورت شفاف به مردم ارائه شود
 
کارشناس امنیت سایبری یکی از سازمان‌های دولتی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: اطلاعات کامل و شفافی از طرح صیانت از فضای مجازی در دسترس قرار ندارد و هنوز به طور کامل مشخص نیست که جزئیات این طرح چیست و چگونه قرار است اجرایی شود؛ بنابراین نمی‌توان موضع‌گیری مشخصی در خصوص آن داشت.
 
غزاله مصطفایی گفت: بهتر است مجلس شورای اسلامی قبل از اجرا، جزئیات این طرح را برای مردم شفاف‌سازی کند تا مردم با آگاهی کامل در این باره نظر دهند و قطعا اگر اجرای این طرح لازم باشد مردم همراهی می‌کنند.
 
وی افزود: موضع‌گیری موافق یا مخالف در خصوص این طرح، بسیار بستگی به هدف از اجرای آن دارد. اگر قرار است بین پیام‌رسان‌ها و موتورهای جست‌وجوگر داخلی و خارجی رقابت ایجاد شود و داخلی‌ها با افزایش کیفیت ترویج شوند، خوب است؛ اما اگر قرار است تولیدات داخلی بدون هیچ ارتقایی به اجبار جایگزین خارجی‌ها شوند، مطلوب نیست.
 
کارشناس امنیت سایبری بیان کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا در فضای مجازی تاکید کرد که «قرار نیست پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های مجازی خارجی از دسترس خارج شود و کسب و کارهای اینترنتی مردم آسیب نمی‌بیند» اما اینکه توقع داشته باشیم طرحی بدون ارائه شفاف جزئیات اجرا شود و مردم صرفا با شنیدن اینکه قرار نیست دسترسی به اینترنت جهانی قطع شود اعتراض و ناراحتی نداشته باشند، منطقی نیست.
 
فضای مجازی باید آزاد و مدیریت شده باشد
 
یکی از فعالان فضای مجازی سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: از جزئیات این طرح اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما در کل مدیریت فضای مجازی کار درست و منطقی است اما محدود کردن آن به هیچ عنوان موثر نیست؛ بنابراین باید فعالیت فضای مجازی در کشور ما، مانند تمام دنیا آزاد و مدیریت شده باشد و نباید گزینشی عمل شود.
 
امین قنبری گفت: محدودیت فضای مجازی در بلندمدت به جامعه آسیب می‌زند زیرا کسب و کار عده‌ای از مردم به این فضا متکی است و عده‌ای نیز از طریق آن آگاهی کسب می‌کنند.
 
وی افزود: بر اساس نظرسنجی‌ها، حتی افراد در رده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال نیز در فضای مجازی فعال هستند بنابراین محدودکردن آن باعث ایجاد بحران می‌شود و از آگاهی مردم و پیشرفت جامعه در بعد کلان پیشگیری می‌کند.
 
قنبری ادامه داد: فاصله آرای موافق و مخالف با این طرح در مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۴۰ رای بود در حالی که ۸۰ نفر از اعضای مجلس شورای اسلامی در روز رای گیری غایب بودند و حضور آنان می‌توانست بسیار تاثیرگذار باشد.
 
وی گفت: از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم در رای‌گیری‌های مهم مانند این طرح حتما حضور داشته باشند و نظر خود را با قاطعیت اعلام کنند زیرا در نهایت تصمیمی که گرفته می‌شود برآیند رای تمام نمایندگان مجلس است و حضور تک تک آنان اهمیت دارد.
 
نماینده دامغان: مجلس به دنبال فیلترکردن هیچ نرم‌افزاری نیست
 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی گفت: مردم اطمینان داشته باشند که بدون شک مجلس به دنبال فیلتر کردن هیچ برنامه و نرم افزاری نیست و طرح صیانت طبق عنوان خود به دنبال حفظ حرمت کاربران و رعایت اخلاق اجتماعی و سیاسی در فضای مجازی ایران است.
 
علی‌اکبر علیزاده بیان کرد: با بررسی کارشناسی، تنظیم این طرح و تصویب نهایی جزئیات طرح صیانت توسط شورای نگهبان، قوانین ما به صورت یکپارچه برای کلیه مسوولان و نهادهای مربوط قابل اجرا است.
 
وی افزود: نرم‌افزارهای خارجی پس از تصویب طرح و تایید شورای نگهبان موظف هستند برای ادامه همکاری در داخل ایران، قوانین ما را بپذیرند که با توجه به وابستگی این شبکه‌ها و سود مالی ناشی از آن، مجبور به پذیرش قوانین ما هستند.
 
وی ادامه داد: امروز بیش از ۹۵ درصد فضای کسب و کار مجازی در تلگرام و قسمت کوچکی در پیام رسان های دیگر بدون هیچ پشتوانه و حمایت از حقوق کاربران در حال انجام است. 
 
علیزاده افزود: طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی بدون شک از حق عموم مردم ایران در نرم‌افزارهای داخلی و خارجی حمایت می‌کند.
 
وی ادامه داد: صیانت از حق کودکان و نوجوانان، جلوگیری از خرید و فروش‌های غیرمجاز و جلوگیری از بداخلاقی‌ها، از جمله اهداف اجرای این طرح است. 
 
علیزاده اظهار داشت: امروز بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، هند و افغانستان قوانین فضای مجازی را برای خود وضع کردند اما با توجه به عدم وجود قانون در ایران، فضای مجازی رها شده است و نیازمند ساماندهی است. 
 
طرح صیانت از حقوق کاربران در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود
 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان در کمیسیونی مشترک با حضور تمامی متخصصان حوزه‌های مختلف و با اختیار مجلس طرح و جزئیات آن را تصویب و به شورای نگهبان ارسال می‌کنند و پس از تایید شورای نگهبان، طرح به صورت موقت سه یا پنج ساله اجرا و بررسی می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه این طرح حدود هفت ماه اخیر در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است ادامه داد: کمیسیون تخصصی فرهنگی و ارتباطات مجلس شورای اسلامی به منظور اجرای این طرح تاکنون سه‌هزار نفر ساعت جلسه برگزار کرده است.
 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه ایران، پنجمین کشور دنیا در بحث الکترونیک است، انتظار می‌رود متخصصان کشور تقویت پیام‌رسان های داخلی را در دستور کار قرار دهند.
 
بدون شک راز پیشرفت و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک کشور در گرو تعاملات جهانی و حرکت هم‌راستا با فناوری‌های روز جهان است. اگر بنا باشد همواره تمامی تحرکات را دستوری و گزینشی بخواهیم، در نهایت پیشرفت و توسعه و آگاهی برای کشور و مردم محقق نمی‌شود. شاید گاهی اوقات بهتر باشد به مردم و آنچه خود از حقوق خود انتظار دارند اعتماد کنیم و بگذاریم همه چیز مطابق با آنچه خود صلاح می‌دانند پیش رود.